[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:04

Douraque: Dat moeilijke eten kan een fase zijn. Heeft die van mij ook gehad. Ik voer nu Havens Green Vet Muesli, die vind mijn merrie echt heerlijk en daar gaat dus zonder moeite de medicatie door.

Heb hiervoor Marstall gevoerd. De Naturel vond ze 3 weken lekker, daarna wilde ze het niet meer. De Symphonie at ze 4 weken maar daarna ook niet meer. De Freizeit is 1 hele zak goed gegaan en was het daarna ook niet meer :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:06

Wij hebben een tijdje de Havens Blauwe mueslie gevoerd die is nog magerder (en zonder haver) dan de Havens Green Vet Mueslie maar uiteindelijk toen Willy het goed deed weer op de Groene variant overgestapt en die heeft ie altijd graag gegeten. Geloof dat ik tussendoor eventjes een PAVO of Subli heb gegeven 1 zak zodat ie ook even wat anders had - met die wijzigende smaak wilde hij toen ook soms slecht eten. Evt wat monsters proberen te halen of beetje rond vragen op stal wat anderen hebben staan en of je dat mag uitproberen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:09

Maar die fase duurt dan al zeker maand. Ik ben 1,5 maand geleden begonnen met het voeren van slobber, waar hij na 2 weken genoeg van had en niet meer at. Hierdoor ben ik overgegaan op muesli, wat hij ook 2 weken lang zonder problemen at. Tijdens mijn vakantie heeft hij 3 weken lang geen muesli gegeten. Drie weken later (afgelopen zaterdag) at hij zijn muesli weer, maar gisteren stopte hij wederom met eten.

Kan het niet zo zijn dat de smaak wisselt waardoor hij na het 2 weken hetzelfde er genoeg van heeft. Heeft een paard niet meer behoefte aan afwisseling? Of vermenselijk ik hem nu?

Ik ga ook monsters van het weekend halen om te proberen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:12

Ik denk dat ie nog steeds beter op orde komt en daardoor ook nog wisselingen in smaak ondervindt. Maar vlgs dierenartsen in Utrecht tijdens voedingsclinic op opendag moeten paarden eigenlijk juist steeds het zelfde om het beste te functioneren (qua darmen etc) en is het steeds willen wisselen of extraatjes geven iets dat mensen verzinnen ;-)

Nu is een cushing paard gewoon echt even behoorlijk anders door de hormonen die weer op orde moeten komen + medicijn dat ook nog in kan werken op smaak. Maar in mijn beleving stabiliseert het echt weer, maar ja hoe snel ;-)

Het kan bijvoorbeeld best zijn, dat de slobber hem nu weer prima bevalt....
Laatst bijgewerkt door fargo op 12-11-13 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:12

Die periode heeft bij mijn paard zeker 3 a 4 maanden geduurd :(

Ik dacht ook dat afwisseling de oplossing was, maar toen zat ik met 3 halve 20kg zakken en weigerde ze van allemaal nog een hap te nemen.
Na die 3-4 maanden ging opeens de knop weer om en nu eet ze dus al meer dan 6 maanden weer met veel plezier hetzelfde.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:13

De boterham was al "speciaal" heb er gisteren een beetje honing op uit gesmeerd..... Ik krijg het nog net naar binnen gepropt iig. Zal eens kijken naar iets "speciaals" misschien dat handje mueslie....
Ze neemt het aan uit beleefdheid volgens mij, ze heeft wel altijd al een uitgesproken spaak gehad, 't is geen vuilnisbakkie zoals onze andere (passie voor eten haha).

Wat mij al een tijd opvalt, maar misschien weten jullie dat, is dat het lijkt (ook al voor start prascend) dat ze zich in de ochtend altijd beter voelt als in de avond......... Ze is dan wat frisser, vrolijker. Ook als we in de ochtend wat doen gaat dit haar beter af als in de avond, lijkt. Ook nu ze alleen de nacht op stal staan is dit hetzelfde?
Iemand een idee?

Op dit moment vind ik haar ook wat somberder.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:22

Hopen dat dat ook voor mijn paard geldt, maar ga iig van het weekend wat anders proberen anders blijft hij maar afvallen. Zie een duidelijk verschil in nu en drie weken geleden, dus moet iets gaan geven wat hij wel eet.

Dus monsters halen en testen wat hij wel eet momenteel

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:24

Caballos: Vanaf zo'n beetje week 4-6 kunnen ze een terugval krijgen meen ik me te herinneren. Dus hou vol ;-)
Ik denk dat je met een aantal weken laat hertesten? Dan weet je of je op het goeie spoor zit of dat je de medicatie wat moet ophogen. Kan natuurlijk best dat ze nog wat te weinig krijgt maar zou wel wachten tot je ACTH waardes hebt.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:26

Hoeveel kost een ACTH test eigenlijk?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:31

Douraque: heb je bietenpulp geprobeerd? Pavo heeft nu Speedibeet uit Engeland, maar 10-15 minuten weken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:32

De test is in de maanden oktober/november gratis, je moet enkel betalen voor je DA. Dus het komen van je DA, het bloedafnemen ed.

Ik ga van het weekend idd de bietenpulp van Speedibest proberen, zei het gisteren nog tegen mijn moeder (en een stalgenoot) dat dit een nieuw product is en het graag wil proberen.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:34

Ja, de eerste test hebben wij ook gratis gehad. Maar is de tweede ook gratis?

Echt lastig zeg, als je paard het medicijn niet in wil nemen.. en met een spuitje in de mond is ook geen optie?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:37

Bij mij was ACTH+ IR precies 100,- vorig jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:00

Heb net magnesium opgehaald bij welkoop
Kon het per kilo kopen

Nu alleen nog berekenen wat te geven
En op zoek naar gele lijnzaad

Gister even met haar gereden.... voelde heerlijk
Helaas vandaag wat stijf :(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:10

Caballos schreef:
De boterham was al "speciaal" heb er gisteren een beetje honing op uit gesmeerd..... Ik krijg het nog net naar binnen gepropt iig. Zal eens kijken naar iets "speciaals" misschien dat handje mueslie....
Ze neemt het aan uit beleefdheid volgens mij, ze heeft wel altijd al een uitgesproken spaak gehad, 't is geen vuilnisbakkie zoals onze andere (passie voor eten haha).

Wat mij al een tijd opvalt, maar misschien weten jullie dat, is dat het lijkt (ook al voor start prascend) dat ze zich in de ochtend altijd beter voelt als in de avond......... Ze is dan wat frisser, vrolijker. Ook als we in de ochtend wat doen gaat dit haar beter af als in de avond, lijkt. Ook nu ze alleen de nacht op stal staan is dit hetzelfde?
Iemand een idee?

Op dit moment vind ik haar ook wat somberder.

Op welk moment krijgt ze haar pil? Dus wanneer werkt die het sterkste in?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:52

@Douraque, Ook bij mijn paard is de smaak veranderd. Hij at geen muesli meer, iets wat hij daarvoor super lekker vond. Nadat ik nog 3 andere soorten voer heb geprobeerd en ook die na enkele dagen niet meer geaccepteerd werden heb ik het anders aangepakt. De bietenpulp die hij eerst met lange tanden at was nu favoriet, deze krijgt hij nu dan ook 2 x per dag met alle noodzakelijke supplementen o.a. sojaschroot, vit/min poeder, maiskiemolie, magnesium en onbeperkt hooi en beperkt gras. Hij doet het er super op. Hij is gelukkig al de nodige kilo's bijgekomen. Ik denk dat zeker de smaak kan veranderen door de medicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:07

Ik twijfel heel erg over hoeveel magnesium ik zal geven. Hoeveel geven jullie van de oxide vorm?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:05

Fargo, ze krijgt haar halve pil begin avond. (maar voor de start met prascend was dit ook al zo, dat ze zich beter voelde in de ochtend)

Ja ik hou vol, maar toch bedankt IMJ, steun doet goed!

Ik dacht de ACTH weer in december te testen eigenlijk, ben 21 september begonnen, dus dat lijkt mij een mooie?! Gratis testen was toch tot 31 oktober? Geen idee, maar volgens mij is dat voor "nieuwe patienten" en niet voor de gebruikers? Of heb ik dat mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:41

bel91 schreef:
Ik twijfel heel erg over hoeveel magnesium ik zal geven. Hoeveel geven jullie van de oxide vorm?

Bel91, lieverd, de exacte rekenformule voor de oxide van de welkoop staat helemaal voorgekauwd in de OP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:45

Ik heb toch wel zo een pech met die gratis testen gehad, niet normaal meer; Die van mei heeft mijn toenmalige DA om idiote redenen niet willen doen, ik op zoek naar andere DA en haar laten testen zodra ik die gevonden had, was geloof laatste week van september, om prompt weer 2 mnd. gratis testen te hebben, haha ik gok er gewoon op dat ze deze stunt volgend jaar nog wel een paar keer gaan herhalen, horen jullie het BI? Doet mijn es effe een lol...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:41

ik begrijp van het ecir forum dat monnikspeper vooral helpt met het verharen. Paarden die alleen mp kregen ( bij een test met 12 of 14 paarden ) --> 1 paard ACTH lager, bij de rest allemaal ( behoorlijk) hoger. Monnikspeper( mp) doet dus kennelijk weinig om de ACTH te verlagen....
het schijnt soms wel te werken bij schildklierproblemen door de cushing en bij een verhoogd prolactine.
Laatst bijgewerkt door Maris op 12-11-13 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:45

@maris ik heb een jaar ongeveer de CushX van Hilton Herbs ( ook op basis van monnikspeper) gegeven ( zonder medicatie erbij ), verharen deed ze inderdaad wel goed maar zoals je zegt de acth gaat er niet van omlaag...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:49

ik schrok er nogal van dat alle paarden behalve dat ene paard in die test juist ( behoorlijk ) hogere waardes aan ACTH erdoor kregen. nou weet ik natuurlijk niet of die hogere waardes kwamen door de mp of doordat ze gewoon een paar maanden later werden getest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:52

Pandora2 schreef:
@maris ik heb een jaar ongeveer de CushX van Hilton Herbs ( ook op basis van monnikspeper) gegeven ( zonder medicatie erbij ), verharen deed ze inderdaad wel goed maar zoals je zegt de acth gaat er niet van omlaag...

Yeeeaaahhh! Ze is er weer!! *\o/* *\o/* *\o/* :j :j

En kun je nagaan, ik geef het nu bijna half jaar, de monnikspeper en merk zelfs niet dat ze beter verhaart erdoor, geef het trouwens ook aan mijn grote, de slettebak dat het is als er kerels in de buurt zijn en had wel het idee dat het ontzettende sloeriegedrag iets verminderd, maar ja, zijn nu geen kerels meer in de buurt, haha dus zeker weten doe ik het ook niet hoor...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:56

Ik was er op blz 11 ook al terug.... :o :o Maar leuk dat je blij bent ! ;)
Je weet wat ik je zei over die kleine hé...ems kan ook problems met de vacht/verharen geven... :j

@maris ik denk dat die acth gewoon gestaag omhoog gaat, met of zonder monnikspeper...