Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:19

Afbeelding

Ik vond vandaag een zaadje in de waterbak en schrok me half dood. Die mega bomen rij waren toch populieren? Het heeft mij bijna de hele dag gekost voor ik erachter was...
Het zijn nog steeds populieren hoor de bomen, alleen nu die dus leeg zijn, zie je dus de esdoorn boompjes/struiken, over werkelijk waar de gehele lengte van de wei, te voorschijn komen en ik heb de link niet gelegd, omdat de blaadjes nog zo klein zijn, als je ze vergelijkt met een grote boom...

Ik geloof dat ik serieus mijn laatste restje gezond verstand aan het verliezen ben op moment; Deze wei was mijn laatste kans om mijn meiden te kunnen houden en heb er werkelijk waar mijn allerlaatste cent ingestopt, kan geen kant meer op met ze en verdom het toch om het af te wachten of het mis gaat lopen ja of de nee, dat verdienen ze echt niet gewoon...

BianCatjee

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:31

ohjajoh6: wat ontzettend *** zeg! Maar wat wil je nu gaan doen met je paardjes dan?
Kan je niet bijvoorbeeld een stuk afzetten dat ze langs die kant van de bomen/struiken niet kunnen komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:23

Heb geprobeerd een situatieschets te maken en ik kan niet tekenen, dus hoop dat het duidelijk is;

Afbeelding

Omdat het goddank niet hard waait, heb ik ze nu voor de nacht op stal gezet. Ik heb dus werkelijk waar geen idee wat ik morgen met ze aan moet, durf ze echt niet meer op de wei te zetten, ik vind de zaden nu dus al over de gehele lengte van de wei en heb geen idee tot hoe ver dit reiken zal, maar ga er maar van uit dat dit de hele wei betreft. Weghalen is echt onbegonnen werk, meeste is er al ingetrapt en veel en veel te groot om door 1 persoon met de hand te doen, ben nog hart patiente ook, dus donder na 1/3 al om, om na iedere windvlaag opnieuw te kunnen beginnen? En ik weet niet eens hoeveel ze al hebben binnen gekregen. Ga ze toch ook echt geen half jaar op box zetten, tot dat het gevaar eventueel geweken kan zijn, kan niet eens, want kweet zeker dat bij de eerstvolgende storm die ene boom op de stallen beland. M.a.w. ik heb dus met mijn stomme en goedgelovige hoofd mijn allerlaatste geld in een levensgevaarlijk weiland gepompt. Zijn in heel zeeuws vlaanderen geen boxen vrij, kan ze trouwens niet eens betalen...

En weet je wat het allertrieste is? Achter mijn weiland ligt een immens groot weiland van de boer, bladvrij, maar op de boer hoef ik niet te rekenen, want die bleek namelijk helemaal niet gelukkig te zijn met het feit dat hij mij recht van overpad moest verlenen, waar je uiteraard pas helemaal achterkomt als je er daadwerkelijk zit...
Trouwens; die zal vast en zeker net als de huurbaas zelf reageren; wat de boer niet kent, vreet die niet en er staan toch al jaren paarden op dat landje?

Heb op moment 2 opties; of grote opzadelen en puk als pakezel aan touw meenemen en vertrekken met de noorderzon, of laten inslapen, beide belachelijk, maar ik ga het serieus niet zitten afwachten gewoon, het lijkt wel of het heerst op het moment, is toch wachten op...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:32

Ik bedoel het niet banketstaaf maar je moet jezelf niet al te gek maken. Zorg dat ze constant hooi hebben en voer ze evt krachtvoer bij. Dan maak je het risico al wat kleiner. Kun je evt. die jonge esdoorns (die dus tussen de populieren in het klein zitten) niet eruit trekken? Lijtk me dat dat een soort va "onkruid" is wat er tussen is gewaaid en o is gaan groeien daar?
Zet anders een stuk voor de stal af, ga dat harken. dan staan ze wel lekker buiten maar kan je het beheersen. Als het goed is dan is dat voor wellicht een week of 3 tot het gaat vriezen.
edit; zie dat je hartpatiënt bent, kan iemand je niet helpen? en de boom, heb je die niet weg kunnen laten halen door eerder genoemde meneer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:41

is niet van mij he, maar van de buurman en toch allemaal minstens 2 meter hoog. En ik ben mij inderdaad compleet de tandjes geschrokken, toen ik zaad nr. in 1 de waterbak vond. Kreeg het serieus aan mijn hart toen ik ze dus ineens overal zag liggen, echt overal! En volgens mij heb ik ook al verhalen gehoord van sterfte in de volle winter. Ik vermoed eigenlijk dat de combinatie laag - nat weiland - vroeg in het jaar en dus extreem veel blad en zaad, het krijgen van die gevaarlijke schimmels een zekerheid is...

oh ja, bijvoeren doe ik heel de tijd al, onbeperkt graszaadhooi in netten en 1x daags hun supplementen hapje...
Woon hier nog niet zo lang en het is duidelijk moeilijker dan ik dacht om hier contact te maken...
En wat boom betreft, heb ik nog geen idee, moet nog prijsopgaaf krijgen en vraag me af of de buurman die betalen gaat, snap het allemaal ook nog wel , maar ik zit er mooi midden in en heb de ellende ervan.
En, niet onbelangrijk; de 1 heeft cushing en de ander krijgt al oogontstekingen van de enting, dus ga er van uit dat het met de weerstand niet echt optimaal is allemaal, kan mezelf wel voor mijn kop slaan, weten jullie dat?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-13 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:41

Ik ga met bovenstaande mee, begrijp je zorgen, maar bedenk maar dat er honderden, zo niet duizenden paarden in weides met esdoorns staan, vaak al tien jaar of meer. En als je dat bedenkt is het aantal slachtoffers toch relatief laag. Maar nogmaals, ik begrijp het wel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:51

Hebben jullie natuurlijk ook een punt, maar je vergeeft het jezelf toch nooit meer, als het wel misgaat, terwijl je er notabene van afweet?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:55

Je zegt het zelf al, je doet wat je kunt en de rest is overmacht.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:15

Ohjajoh, hou je hoofd koel. Ik zie geen vlekken op de bladeren. Je doet wat je kan doen. Is er niet iemand in de buurt die de boom wel af wil zagen en daar voor in de plaats het hout wil hebben. Zo doe ik het ook. Er staan ook wel advertenties op marktplaats waarin er op die voorwaarde om hout gevraagd wordt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:18

Frederieke_ schreef:
in mijn beleving hebben elke herfst veel bomen in de buurt zo'n soort schimmel, wist niet dat het dodelijk was :') heb er iig nooit wat aan over gehouden ofzo

dan zou ik de bladeren voorlopig niet schrappen uit je dieeet. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:32

sorry mysa, ik weet dat je het goed bedoeld hoor, maar ik moet er serieus niet aan denken, dat je op een ochtend je paarden dood op de wei vind, met dit hele verhaal in je achterhoofd, overmacht my ass..

En ik heb de bladeren nog effe uit de vuilnisbak gehaald tjady, (je moet wat als je serieus in de stress zit :o ) maar je hebt gelijk, geen zwarte vlekken? is dat dan DE indicatie voor dat schimmel? Want dan heb ik morgen nog wat te doen; bijna 200 mtr. aan esdoorns gaan controleren...
had jij nou eigenlijk esdoorns in de buurt?
En van die boom, had waarschijnlijk wel gratis gekund, als het dichter bij was geweest, snap dat je niet voor je lol 20 km met een boom op je "rug" op pad gaat... en again, ik woon hier nog geen jaar, ik heb niet eens een netwerk, laat staan een heel kleintje, zoek me 3 slagen in de rondte zonder resultaat...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:39

Maar het is toch overmacht als je die bomen (nog) niet weg kunt halen? De opties die je noemde zijn ook niet bepaald werkbaar, lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:29

klopt, zei zelf ook dat ze belachelijk waren, maar het is en - en situatie; de boom die over stal heen hangt is natuurlijk net geen esdoorn, zal je altijd zien... en ik geloof nooit dat ik kan verwachten dat de buurman zon 200 mtr. aan esdoorns gaat verwijderen? Is toch net zo goed gekkenwerk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:34

maar zal hier zelf een topic over openen en niet deze blijven "vervuilen", dank voor het meedenken Dames!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 02:04

Nou, ik denk niet dat dit het topic vervuilt. Ik kan me je wanhoop heel goed voorstellen.
Is het geen optie om ze met een snoeischaar zo'n 20-30 cm boven de grond af te knippen? Dan hou je nog een handvat over om ze er later uit te trekken. Ik heb al gemerkt dat ze best diep wortelen, misschien heb je later een sterke vent bij de hand die ze er voor je uit wil trekken. 2 Meter hoog is nog maar een spriet, zo dik zullen ze toch nog niet zijn? Afvoeren zou ik niet eens doen: als je ze op de grond legt in de boomwal zullen ze nauwelijks wegwaaien en gaan ze daar wel composteren.
Als er zo veel zaailingen zijn, is de kans wel groot dat er ergens een grotere boom staat, daar zou ik ook maar eens naar zoeken.
Verder vind ik het voorstel van Quitusgl nog zo'n slechte niet: een klein stukje afzetten totdat het goed gevroren heeft en dat voor zover mogelijk leegmaken.
Voor je eigen gemoedsrust: is het misschien een idee om je dierenarts bij beide paarden een keer bloed te laten tappen en dat te controleren op de CPK (spierafbraakenzym). Zolang dat nog goed is, is er nog niets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 02:34

wanhoop is het goede woord ja, dat klopt. Maar ik zou het zo doen dat knippen, ware het niet dat de bomen en de esdoorns erachter overduidelijk op grond van de buurman staan... en van dat stukje zal ik zeker proberen maar het stukje waar ik de beste kans mee maak, is dus precies voor de stallen , waar ik dus die dreiging van vallende boom op stal heb. Maar het is zeker een noodoplossing , totdat ik iets anders gevonden heb. Zal ook eens informeren wat het bloed trekken kost, hou hun urine al ruim een week in de gaten en zag dat die van mijn grote een stuk geliger was dan van pukkie, die was een stuk wateriger, maar dat is ook een zuiplap met i.r. enzo, maar heb grote daar en tegen een paar keer tussen de bomen zien hangen, kan er donder op zeggen dat die wel al heeft gesnoept van de esdoorns. vind ik wel een goeie, Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 02:36

bedoelde met vervuilen eigenlijk meer wat mijn rechten als huurder bv zijn... gaat beetje veel offtopic...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:54

ohjahjoh, bij mij stonden in de omgeving esdoorns en nog steeds. Hoge grote bomen met besmette bladeren en die heb ik nog steeds. Ik heb ze nu niet op het weiland, maar in de zandpaddock met onbeperkt ruwvoer overdag. Savonds naar binnen. In de paddock liggen bijna geen bladeren. Af en toe kom ik een verdwaalde tegen. Ik zou alle bomen willen omzagen en in het hele dorp ze wel willen uitroeien. Maar ik kan niet alles in mijn leven.
Ik doe wat ik kan voor mijn paarden. Ik weet niet hoe groot die esdoornboompjes inmiddels zijn, maar kan je niet elke dag er een paar omleggen. Als ik kleintjes zie op komen dan knip ik ze met een grote snoeitang om. Van het voorjaar gaan we hier weer verder met zagen.
Welke regio zit je, kan via pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:40

Luister tjady; op wei zelf staan geen bomen. Die staan allemaal op grond van buren! Er blijkt achteraf dat er dus lang niet zoveel gecommuniceerd word tussen de buren onderling, als dat mijn huurbaas deed vermoeden (buur 1 = huurbaas wei en buur 2 is eigenaar bomen) en vind buur 2 het eigenlijk wel gescheten (wat ik nog snap ook) en zal het buur 1 zijn reet roesten, zolang die zijn geld maar krijgt. Kan echt geen kant op zonder risico op het weiland. Zit in zeeland, hoewel ik niet helemaal snap of dit uitmaakt of niet..

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:18

Als het nog zulke kleintjes zijn, valt het dan op als je ze er uit haalt? Kun je niet de actie "dom blondje" doen en ze er op een stille dag allemaal uit halen en achteraf zeggen: "Goh, ik dacht dat iedereen het wel ondingen vindt en dat ik je er een plezier mee deed"? Of de versie "aso": "ik weet dat het jouw land is maar het kan me niets schelen..."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:51

Hahaha, kleinste is hoger van 2 mtr. en achter de bomen, dus kan wel gelijk bij hem op de koffie dan... Zijn er echt veel, is gewoon een haag over gehele lengte weiland...

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:56

O, als het echt een haag is dan is dat natuurlijk geen optie. Ik dacht dat het meer om zaailingen ging in de boswal.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:16

Sorry dat ik het vraag hoor. Dacht als je in de buurt woont, kom ik even kijken om mee te denken voor een oplossing.

Dat dacht ik dus ook Doncamillo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:55

Haha nee joh, sorry is helemaal niet nodig, ik snapte het echt even niet... En het zullen vast zaailingen zijn geweest, een paar jaar geleden?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:02

Esdoorns maken heel snel zaailingen, heb er hier elk jaar weer zat nieuwe bij van één boom.
En waarschijnlijk komt het niet door de schimmel op het blad maar gewoon door de giftige stoffen die ook in de zaden zitten.