Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

andor

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:53

Volgens mij is Magnesium Oxide ook goed idd. Daar hoef je dan minder van te geven dan Magnesium citraat of sulfaat dacht ik.

Ik heb ook weer even naar je foto's gekeken. Ik vond op de eerste foto haar been al een stuk dunner tonen! Ben zooo blij voor je dat, dat weer stukje bij beetje beter gaat :).
Ik vind dat je goed kan zien dat na het stappen en spoelen de doorbloeding van het been verbeterd waardoor de wond weer gaat bloeden. Zo kan je goed zien dat de doorbloeding van de benen bij boxrust ook een stuk minder is, waardoor genezing langzamer zal gaan. Hoe beter de doorbloeding, hoe sneller de genezing.

Een stalgenoot van mij kwam toevallig naar me toe gisteren en begon ook over Mesitranzalf en dat ze het helemaal geweldig vond. Haar paardje had ook een wond(je) op haar been waar ze die zalf op gesmeerd had. Ook die wond gaat goed. Dus gewoon flink in blijven smeren.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 04:42

De wond begon eigenlijk heel snel al te bloeden met het spoelen. Toen had ik nog niet gestapt met haar. Tijdens het stappen ging het eigenlijk niet harder of minder hard bloeden.

Vandaag ga ik het verband weer verwisselen. Ik ben benieuwd, dan heeft het 2 dagen om gezeten. We hebben gisteren 15 minuten gestapt met haar. Na 10 minuten begon ze eigenlijk wat rustiger te worden en een beetje te briezen en te kauwen. Daarna heeft ze heerlijk met haar zoon (die al die tijd los in de pak stond en in ganzenpas mee liep) heerlijk staan schoeken. Mara was helemaal blij. Even iets meer dan alleen neuscontact op de poetsplaats of op stal. Mijn ruin gedroeg zich ook voorbeeldig moet ik zeggen. Hij was heel erg braaf. Normaliter duikt hij bovenop haar, maar blijkbaar had hij door dat dat nu niet kan.

andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:48

Ow spannend, hoop dat er weer verbetering te zien is. Fijn dat ze na 10 minuten stappen weer wat rustiger begon te worden. Wat heerlijk voor Mara om weer even contact te hebben met haar zoon. Helemaal fijn dat die zich ook voorbeeldig gedragen heeft.

Ben benieuwd hoe haar been er vanmiddag uit ziet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 15:05

Nou, ik mag niet klagen. Ik ga zo foto's uploaden!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 16:01

http://pbckt.com/pI.Q2NtG7

Dit is na eerst afspoelen en 15 minuten stappen :)

Ik ben best blij dat de wond eigenlijk goed doorbloed is. De wond is verder mooi rustig en geen gekke dingen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:03

Ziet er "goed" uit Peelie.

De mijne heeft net flink huisgehouden op het kleine stukje land waar ie staat, het hoefijzer van zijn goede voet is er zelfs af! Dan ben ik blij dat hij met springschoenen buiten gaat. Hij staat nu gemandateerd op stal met een flinke onderlap en een goed aangespannen acrylbandage.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 16:07

Ik zou uitkijken met het te veel aanspannen van die bandage. Ik weet ondertussen hoe het moet, maar hij zit zo snel te strak. Het zou banketstaaf zijn als die van jou ook oedeem krijgt, met alle gevolgen van dien.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:16

Ik doe het maar voor een uur of 3 (daarna koel ik) en weet hoe ik een drukverband kan aanleggen, wees gerust. Bovendien zit er een dikke onderlap aan, zo'n stalbandage-onderlap ding, die de druk mooi verdeelt. Je kan met zo'n acrylbandage ook niet zoveel druk zetten als met een vetrap. En, het is in overleg met de behandelende DA ;-) Maar een terechte opmerking hoor, voor mensen die niet hebben geleerd hoe zo'n verband aan te leggen is het verstandiger er vanaf te blijven.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 17:32

Gelukkig. :)

Als de DA het mij gewoon een keer had laten zien was het waarschijnlijk niet mis gegaan... Achja. Nu weet ik wel hoe het moet :P

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:34

Oh, ik dacht dat ie dat wel had gedaan. Zo'n verbanden aanleggen is niet zo eenvoudig nl. Jammer dat dat niet is gebeurd, maar ja, gedane zaken nemen geen keer.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 21:12

hij heeft twee keer het verband aangelegd en toen moest ik het zelf maar gaan doen.
Daarna ben ik zelf gaan vogelen hoe strak het nou eigenlijk moet. Hij zei dat het best wel strak moet, maar dat doe ik dus helemaal niet. Het zit nu zo, vast is vast.

De eerste keer dat ik met hechtbandage ging bandageren zat het te los en zakte het af. nu gaat het super en weet ik hoe strak het moet. Het been is ook weer mooi slank en daar ben ik echt blij mee. De wond wijkt nu ook helemaal niet meer, het is nu gewoon een stuk waar vel mist, 'meer niet'.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 17:30

Vandaag weer een verbandwissel gedaan. Ik ZIE de wond kleiner worden!

ik ga de foto's alsnog in link zetten voor de zwakke maagjes hier op bokt, ondanks dat ik het er persoonlijk helemaal niet vies uit vind zien.

http://i703.photobucket.com/albums/ww36 ... 8-orig.jpg
Dit is na het afspoelen en schoonmaken van het been en 15 minuten stappen.

http://i703.photobucket.com/albums/ww36 ... 6-orig.jpg
Van iets dichterbij.

http://i703.photobucket.com/albums/ww36 ... 8-orig.jpg
Zijkant, het 'vlees' puilt ietsje uit, maar dat is niet gek na spoelen en een kwartier stappen.

http://i703.photobucket.com/albums/ww36 ... E-orig.jpg
Van achteren. Het been is ietsje voller na het stappen, maar direct na het afhalen van het verband gaat het echt ergens op lijken :D

http://i703.photobucket.com/albums/ww36 ... 1-orig.jpg
Ik heb haar lekker staan borstelen zonder verband zodat het even een beetje kan luchten. Langzaam aan begon er wondvocht uit te lopen, nieteens bloed.

Ik ben heel tevreden over de wond, aangezien hij nog mooi rood is, en ik zie de wond dicht trekken. Aan de rechter kant en bovenop zie ik het vel weer naar binnen groeien en qua grote zie ik ook echt de wond kleiner worden. Ik ben heel blij met tot nu toe het resultaat wat we al hebben behaald binnen 1 week.

Ze is de laatste tijd ook heel braaf met stappen dus heb ik haar een stukje mee naar buiten genomen aan een hulp teugeltje. Ze was echt heel erg braaf :D

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:07

Ziet er heel goed uit inderdaad.
Prettig dat Mara weer " normaal" kan stappen ipv. leuke fratsen uit te halen :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 20:19

Nog af en toe haalt ze wel fratsen uit, zo ook vandaag. Maar niks dat ik het niet aan durfde om haar een stukje mee naar buiten te nemen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 22:08

Nou... Ben ik toch even zo enthausiast dat ik HE-LE-MAAL vergeet foto's te maken van haar been.

De wond begind heel erg rap dicht te gaan! In een keer zijn de hoeken van de wand helemaal weg. Nu is de wond een mooi ovaal gat. De huid trekt gewoon helemaal naar binnen! Ik ben zooooooo blij! Ik weet zeker dat het door de mesitran komt.

Ik ben zo zo zo blij! :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 07:27

Niemand die mijn happy moment wil delen met mij :')

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:08

Ja hoor......... maar ik zit om half 11 s avond en half 8 s'ochtends nog niet op bokt :D

Maar fijn dat de wond zo hard aan het sluiten is.
Die Mesitran zet ik op mijn lijstje hoor ;)

Wel weer benieuwd naar nieuwe foto's.........

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 13:44

Ja, dat begrijp ik.

Ik ben ook echt heel erg blij met de mesitran. De wond blijft mooi 'zacht' als het ware. Er komen geen korsten op wat er voor zorgt dat de wond ook gewoon gelijkmatig dicht gaat. De wond blijft ook vochtig als het ware. Mensen zeggen altijd dat je de wond moet drogen en dat het daar snel van sluit. Maar ik heb ondertussen heel andere ervaringen.

Ik heb een keer een ander paard van mij gehad die een diep gat op zijn linker knie had (achter). Hier heb ik toen Vulcatan gel voor gekregen. Op zich hielp dat heel erg goed maar de wond werd heel droog en moest ik iedere keer de korst er af trekken. Als ik Mesitran had gebruikt (en hier vanaf wist) was de behandeling een stuk makkelijker geweest. Het was nogal een schopper namelijk.

Gelukkig is Mara heel erg braaf bij het verzorgen van haar been. Die blijft bijna helemaal stil staan en ik kan zelf het been opnieuw inpakken, wat ik gisteren dus ook deed en vervolgens vergeet een foto te maken :')

Goed, ik ben iig nu heel erg tevreden over de mesitran. Het werkt als een trein. Het is alleen wel prijzig. Ik ben dus opzoek gegaan naar een 'B-merk' van klingion mesitran. Via Farmaline.nl heb ik mesitran gevonden die de helft goedkoper is, en precies de zelfde bestanddelen heeft. Gisteren was mijn klingion mesitran op en moest er nog meer zalf bij, anders was het te weinig. De kleur van de andere 'merkloze' zalf is precies het zelfde, de structuur is het zelfde en de prijs is de helft goedkoper.

Dus maar even aankijken of deze mesitran net zo goed werkt, maar ik zou niet weten waarom niet. het is alleen maar 'merkloos'.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:49

Slim van je om naar een goedkopere versie te kijken. Het is allemaal al zo duur tegenwoordig.
En als er verder dezelfde bestanddelen inzitten zal de werking ook gelijk zijn lijkt me.

Ben benieuwd, plaats anders van het weekend weer eens foto's.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:23

Morgen ga ik het verband weer wisselen. Dan ga ik weer foto's maken. Door het enthousiasme vergeten foto's te maken gaat me niet zo snel meer gebeuren :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 04:27

Eeenn.... We hebben weer foto's!
Ik wordt bijna een mesitran verkoop mutsje, maar ik ben echt om. Het spul werkt zó góed! Bij deze ga ik de foto's dus ook weer normaal plaatsen, omdat het er gewoon niet vies meer uit ziet.

Dus bij deze de verbandswissel van gisteren avond, ondanks dat ik weer super enthausiast ben, ben ik het niet vergeten :P

Afbeelding
Dit is vlak na het spoelen van de wond. Er loopt nog wat helder wondvocht vanaf, maar dat is helemaal niet erg. MAAR KIJK EENS HOE KLEIN HET GAT GEWORDEN IS! Whaaa! Vooral de hoek die rechts bovenin in de wond zat is gewoon bijna helemaal weg! Dat was de vorige keer dus, waardoor ik zo enthausiast was :P.

Afbeelding
Van de zijkant. Het vlees komt nog iets naar buiten, maar ook dat is logisch en niet erg. Het is al veel minder als eerst.

Afbeelding
en de achterkant, kijk eens hoe slank haar been aan het worden is! De meeste oedeem is er nu uit, dus ik ben nu heeeeel voorzichtig de druk sinds de vorige verbandswissel aan het opvoeren om het laatste beetje vocht er ook uit te krijgen. Dat lijkt te lukken. Ik begin het bandageren echt onder de knie te krijgen wat echt super fijn is!

Goed, dit zijn dus weer de foto's. Zelfs stalgenoten zijn enthausiast en zien de wond dicht gaan. Ze komen vragen wat voor zalf ik gebruik. En sommige mensen kijken me alleen maar raar aan :+, maar die weten dan niet wat er aan de hand is. Ik sta op een heel grote stal, dus ik neem het ze ook niet kwalijk :+.

Nougoed, het moge duidelijk zijn. Ik ben super blij met de resultaten!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:21

Zo ! wauw.....dat ziet er goed uit zeg !!
En het viel me ook meteen op dat haar been mooi slank is. Wat fijn dat het inpakken van het been zo goed helpt.

Ik snap helemaal dat je super enthousiast bent :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 13:49

Ja idd... Het been is echt slank aan het worden. Alleen het vocht voor de pees moet er nog uit, maar dat komt helemaal goed. Daar ben ik helemaal van overtuigd.

En tjah, ik meld het nogmaals. Ik ben echt zo blij met hoe de wond aan het dichtrekken is :)

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:35

Jeetje wat ziet dat er goed uit Peelie. ( meelezer met een paardje die ook een peesblessure heeft kruipt onder de steen vandaan...)
Ziet er slanker uit en de wond is snel aan het genezen,
Heel terecht dat jij blij bent, toppie!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 15:59

Ik krijg gewoon kippenvel van jullie berichtjes. Ik ben zo blij dat jullie de verbetering ook zien!