Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:37

danoesje schreef:
Suzanne, maak me er ook niet druk om hoor! Zie het maar als goed teken: komt ie lekker veel buiten. ga er ook geen dekentje om opgooien hoor :D
Overigens wel prachtige paarden!

Ik heb alleen Emma nog hoor van de paarden in mijn profiel. En de ponietjes.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:58

Thnx ijssnuiver, ik zal eens kijken of dat wat voor mij is. Ik heb nu de FRA supersingel. Dat is tot nu toe wel een fijne singel. De beste die ik tot nu toe heb ervaren... Maar wil ook nog wel eens iets anders proberen, waar ze nog fijner op is. De meningen zijn hier alleen ook weer zo over verdeeld...

Ik heb vandaag even een dipje. Vanmorgen wilde ik even lekker rijden, maar helaas was *** weer erg gevoelig op de rug en boos met opzadelen en longeren. Als ik haar dan bij me riep tijdens longeren, kwam ze met de oren plat aanlopen. (Ik longeer momenteel even voordat ik erop stap, zodat ze even wat spanning eruit kan lopen.) Pf, ik had er zo'n slecht gevoel bij dat ik maar even heb gelongeerd en het rijden achterwege heb gelaten. :( Morgenochtend maar weer even proberen. Snap soms niet waar die boosheid vandaan komt, het ging net weer de goede kant op, maar het blijft per dag bekijken hoe het gaat. Ze had vanmorgen wel een plensbui op haar kop (rug :D ) gehad, misschien heeft het daarmee te maken. Maar ik vind de temperatuur eigenlijk nog te hoog om haar een deken op te doen. En morgen wordt het sowieso weer beter weer.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 17-04-18 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:47

@essy: Ik merk dat met die van mij ook wel eens. Vaak heeft ze dan voor die tijd een beetje te gek gedaan op het land, te lang gelegen oid...

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 00:26

woensdag word bij mij het zadel passend gemaakt, da zij dat ze al stukken vooruit was gegaan, helaas was ze nu ze vanwege vakantie heeft stil gestaan wel wat stijf... maar vandaag weer gelongeerd en oefeningen gedaan en toen liep ze al een stuk beter

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:22

Dressuur,wat voor oefeningen doe jij? De mijne wordt ook flink gestretcht maar alle tips zijn welkom:D

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 14:04

Eh onder de buik met een pen een streepje trekken en op de kont (niet te hoog beginnen) zo word de rug omhoog gedrukt. Paarden vinden het niet altijd leuk dus je moet wel oppassen, maar beter dat ze dat niet leuk vinden dan dat ze niet lekker lopen. Verder doe ik met rijden (ben nu een weekje op vakantie geweest dus moet haar weer oppakken) achterwaarts (dat kan natuurlijk ook aan de hand) want daar word de rug ook goed bol van en schouderbinnenwaarts,zijgangen, travers, wijken, heeeeel veel naar voren en terug rijden. Hierdoor is ze al een stuk losser geworden.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:38

Kleine update:

Sil is niet meer berijdbaar. :\
Maandag foto's gemaakt en daar is uitgekomen dat de dynamische Kissing Spines van 2 jaar geleden inmiddels statisch zijn (permanent).
Daarnaast spondylose, redelijk zeldzaam bij paarden. (verbening ribben)

Aan de DA gevraagd of hij pijnvrij nog op de wei kan, het antwoord was: Op de wei blij.
Dus ik ga op zoek naar een pensioenplekje voor hem, kan mijn oude merrie meteen mee, kunnen ze lekker samen oud worden :)

Voor wie interesse heeft in de foto's, stuur even een pb'tje :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:24

Fiebie, echt balen zeg!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 07:13

Wat jammer Fiebie. Het schijnt idd dat het vaak niet beter wordt met de tijd.
Wat zuur. Ik moet dus ook weinig hoop hebben als ik haar over 2 jaar op de foto zet.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:21

Hmpf, echt niet fijn om te horen :S Als het goed is gaan ze mijn knol met een week of 6 ook weer op de foto zetten omdat de DA die m behandelt, graag wil zien hoe het ervoor staat na een aantal maanden trainen. Knijp m stiekem wel een beetje, aangezien ik nu ineens bang ben dat er op andere plekken dingen aan het licht komen..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:51

Ohh fiebie wat een tegenvaller!

ik hoop dat je een goed adres vind voor hem en je merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:59

Fiebie wat erg.

Super hoor dat je haar nog zo een mooie tijd gunt. Voor jouw een grote tegenvaller.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:57

Oh wat hoor ik de kissing spine toch vaak,
Sinds kort heb ik mijn merrie weer terug die kissing spine en spondylose heeft
(kan dus ook niet meer bereden worden) maar ze ziet er nog zo goed uit en met buiten rijden had ze nog zooo veel plezier (ik snap het niet).
Maar goed, ik zoek nu dus ook een mooi plekje
Er kon nog wel mee gefokt worden had ik begrepen van de dierenarts (Houston x Samber)
dus als de malle op zoek naar een goed plekje

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:01

KS wat een drama, van verschillende mensen gehoord dat er dit, dat aan de hand was en toen zij de da dat het weer beter ging, heel tegenstrijdig met de osteopaat die hem aan alle kanten aan z`n rug voelde waarna hij in elkaar dook.En dan toch twee goede proeven met 200 en 181 punten gereden van het weekend, ik snap het niet meer, wat moet je nou met zo`n beest, wat denken jullie?
http://www.youtube.com/watch?v=xan47EOS7qQ

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:03

Ik vind het echt slecht dat een DA zegt dat er wel mee gefokt kan worden. :n

Er hangt zoveel gewicht aan als een paard drachtig is.
Ik begrijp dat echt niet -O-

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:05

Dressuur518, mij wordt elke keer verteld dat het klinische beeld het belangrijkst is. En dat geloof ik ook echt, met als risico dat je met een bikkel te maken hebt die door de pijn heen loopt, al dan niet voor jou.
Mij is verteld dat als je nog geen botafbraak hebt en je op de juiste manier traint (en dat houdt o.a in heel veel aan de hand werken naast het rijden) hij nog best een hele tijd mee kan, tenzij hij/zij aangeeft dat het niet goed gaat op wat voor manier ook. Ik zou dus gewoon kijken naar wat je paard aangeeft, hoe hij in zijn velletje zit en hoe hij beweegt en of hij plezier heeft in zijn werk. En vooral: NIET te lang stilzetten. Zag bij de mijne al verandering na een week rust ivm osteopaat dus lekker in beweging houden. Maar ik heb makkelijk praten, want ik zit er (voorlopig nog) niet op. Dat laat ik eerst aan anderen over :P
Wat fokken betreft: zo'n zware buik lijkt me inderdaad niet lekker aan je rug als die niet oke is. Het mag dan misschien niet erfelijk zijn(meningen lopen uiteen) maar de gevoeligheid ervoor is waarschijnlijk wel een gevolg van waar wij op fokken: beweging en het plaatje. daarnaast stel je je merrie wel degelijk op de proef en neem je in mijn ogen wel het risico dat ze meer last krijgt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:16

ik denk dat KS onder dezelfde noemer als artrose en spat en hoefkatrol genoemd kan worden, en je er dus absoluut niet mee moet fokken.
die paarden hebben gewoon een mankement en dat moet je proberen uit het ras te krijgen ipv ermee door te blijven fokken, met alle risico's van dien.

er is ook nog nooit een DA geweest die tegen mij heeft heeft verteld dat KS GEEN aangeboren aandoening is hoor. het komt vanuit het lichaam zelf en is dus een lichamelijke fout.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:13

Mijn merrie heeft zomers vaak een beetje opgeblazen buik door het gras en is erg koliek gevoelig(ze lijkt dus soms mega dik, terwijl dat na een paar uur op het zand weer weg is) en daarvan zie ik al dat ze moeizamer gaat lopen. Dus een veulentje, nee dat word 'm niet meer.

Afgelopen week van woensdag t/m maandag weg geweest en heeft mevrouw dus stil gestaan(24/7 buiten, puur uur gras en verder op zand en met zn 2en).
Maar als ik haar dan weer oppak, is ze zo stijf als een plank tegen het kreupele aan. Zoo lastig vind ik dat, niet zozeer de stijfheid, want met een week rustig training is dat weer weg. Maar wel het feit dat ze kennelijk niet pijnvrij is op het moment dat ze niet getraind word. Hoever kun je dan gaan? Blijf je dan trainen om haar pijnvrij paard te kunnen houden. Of maak je een ander besluit?
Zo moeilijk vind ik dat soms.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:23

Een dierenarts zal toch niet tegen mij liegen?
T was er eentje van de kliniek... volgens hem was in het stadium van mijn merrie nog gewoon te doen om drachtig te worden.
Met rijden etc was ze ook nog gewoon braaf en qua vorming van de KS en de spondylose was het een begin stadium.
Ook kon ik eventueel nog met haar aan het werk als ik haar in behandeling zou nemen (qua kosten plaatje werd mij dat een beetje teveel) dus vandaar dat ik iemand zoekt die dat misschien zou willen doen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:32

DBiancaL schreef:
Een dierenarts zal toch niet tegen mij liegen?
T was er eentje van de kliniek... volgens hem was in het stadium van mijn merrie nog gewoon te doen om drachtig te worden.
Met rijden etc was ze ook nog gewoon braaf en qua vorming van de KS en de spondylose was het een begin stadium.
Ook kon ik eventueel nog met haar aan het werk als ik haar in behandeling zou nemen (qua kosten plaatje werd mij dat een beetje teveel) dus vandaar dat ik iemand zoekt die dat misschien zou willen doen.

Je hebt ook nog zoiets als logisch nadenken. Het zijn mensen met een mening, niks is gebaseerd op feiten.
Zeker met spondylose, wat dus eigenlijk verbening is, geen vering, geen flexibiliteit of ruimte inhoudt. (en wat erger wordt naarmate de tijd vordert)

Mijn paard was ook hartstikke braaf met rijden, maar luisteren naar zijn lichaam heeft mij ertoe gezet om toch weer eens te kijken naar zijn rug.

Daarnaast, wat meerdere mensen hier hebben gezegd, niet fokken met een paard met zo'n aandoening.

[F-AM] Fokken met een paard met Kissing spines?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:19

DBiancaL, wat was jou aanbevolen als behandeling? Misschien leuk om eens even te brainstormen binnenkort onder het genot van een wijntje :P

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:41

Fiebie schreef:
Je hebt ook nog zoiets als logisch nadenken. Het zijn mensen met een mening, niks is gebaseerd op feiten.
Zeker met spondylose, wat dus eigenlijk verbening is, geen vering, geen flexibiliteit of ruimte inhoudt. (en wat erger wordt naarmate de tijd vordert)

Mijn paard was ook hartstikke braaf met rijden, maar luisteren naar zijn lichaam heeft mij ertoe gezet om toch weer eens te kijken naar zijn rug.

Daarnaast, wat meerdere mensen hier hebben gezegd, niet fokken met een paard met zo'n aandoening.

[F-AM] Fokken met een paard met Kissing spines?

Ik zou toch liever luisteren naar een arts, dan naar bokkers :?

Als de ks door trauma is verkregen, en het paard gewoon een veulen kan krijgen, dan zie ik geen enkel probleem.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:14

Ik lees al een tijdje mee, nu even mijn reactie.

Bij mijn 14-jarige Jazz merrie is vorig jaar december KS vastgesteld in 2 wervels net achter de schoft. Ze is hiervoor behandeld met onstekingsremmers (lokaal ingespoten) en een Tildren infuus. Na de behandeling kon ik langzaam aan wat verbetering merken en het ging steeds beter. Soms kon ik zelfs zo fijn rijden dat ik er weer over dacht een startpas aan te vragen. Appuyeren, wissels met haar hoef in de neus. Maar dit kon de volgende keer zo maar anders zijn, dan kon ik haar niet nageeflijk rijden en sprong ze alle kanten op als ik maar bijv. iets meer stelling of buiging vroeg. Op een gegeven moment (eind mei) nam ze in de galop zo'n enorme sprong die ik niet uit kon zitten, dat ik er behoorlijk hard afvloog. Na een week weer opgeklommen en het ging weer redelijk, maar een week daarna kon ik de teugels niet eens meer aannemen of ze kwam omhoog en ben ik afgestapt. Met tranen in m'n ogen besloten dat het rijden verleden tijd was. Ik had misschien nog wel heel veel meer kunnen doen, behandelingen, trainingen e.d., maar voor mijn gevoel was het nu klaar. Ik had geen zin om met haar te verongelukken. (ze is al een jaar of 4 niet echt fijn meer te rijden, daardoor vaak osteopaat, fysio, speciaal dekje (Korrektor Pad). Dus ik heb niet zomaar opgegeven.

Twee jaar geleden heeft ze een veulen gehad en ik heb besloten dat ze weer gedekt ging worden. Ze is als het goed is nu 2 maanden drachtig van Don Cremello du Bois (ja een D-pony). De 2-jarige is ook van een D-pony (zie onderschrift). Ik heb bewust voor een D-pony gekozen omdat ik een kleiner paardje wil fokken en dit komt i.c.m. de KS alleen maar beter uit.

Ik heb de vorige dracht niet gemerkt dat ze er last van had en zal haar evt volgend jaar ook opnieuw laten dekken (als volgend jaar de situatie er naar is).

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:25

chikohaa schreef:

Als de ks door trauma is verkregen, en het paard gewoon een veulen kan krijgen, dan zie ik geen enkel probleem.

Daar gaat het nu net om....
Kan het paard 'gewoon' een veulen krijgen?

En dat jij geen probleem ziet is jouw mening.
Maar nogmaals, artsen zijn ook gewoon mensen.

Als ik elke keer het advies had op moeten volgen van een arts was ik:
a. heel veel meer geld kwijt geweest
b. een aantal paarden met trauma rijker geweest
c. een paard naar de vernieling aan het helpen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:36

Fiebie schreef:
chikohaa schreef:

Daar gaat het nu net om....
Kan het paard 'gewoon' een veulen krijgen?

En dat jij geen probleem ziet is jouw mening.
Maar nogmaals, artsen zijn ook gewoon mensen.

Als ik elke keer het advies had op moeten volgen van een arts was ik:
a. heel veel meer geld kwijt geweest
b. een aantal paarden met trauma rijker geweest
c. een paard naar de vernieling aan het helpen

En als k het advies van de eerste DA die gezien heb opgevolgd had, dan was mevrouw zwaar afgekeurd en ingeslapen. Ondanks het feit dat er met de benen niks aan het handje was en de beste man het niet nodig vond om haar in de rug na te kijken..

Ik geloof best dat erfelijk technisch je best een veulen kan fokken. Maar in hoeverre is dat fijn voor je paard? Uiteraard ook afhankelijk van het stadium van de KS..