Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:10

Schraal houden staat verder los van het geven van de juiste hoeveelheden mineralen/vitamines.
Ik heb vorig jaar een veulen met groeischijfonsteking gehad. Ook het een en ander via bokt teweten
gekomen. En tegenstrijdig advies van 2 da's. Uiteindelijk heb ik het gehouden bij oa. vitamine AD3 injectie's
en een kuur met equistro haemolytan. De Pavo podo care zal ik dus zeker mee door gaan.
Natuurlijk is groeischijfontsteking wat anders als OC, maar het gaat beide uiteindelijk wel erom om de
botkwaliteit te ondersteunen.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 22:24

Barvrouwke schreef:
Schraal houden staat verder los van het geven van de juiste hoeveelheden mineralen/vitamines.
Ik heb vorig jaar een veulen met groeischijfonsteking gehad. Ook het een en ander via bokt teweten
gekomen. En tegenstrijdig advies van 2 da's. Uiteindelijk heb ik het gehouden bij oa. vitamine AD3 injectie's
en een kuur met equistro haemolytan. De Pavo podo care zal ik dus zeker mee door gaan.
Natuurlijk is groeischijfontsteking wat anders als OC, maar het gaat beide uiteindelijk wel erom om de
botkwaliteit te ondersteunen.

Ik ben dan zo bang dat hij het misschien niet goed op kan nemen en dat hij daarom ook te weinig vitamines/mineralen binnen krijgt...maar op de vorige pagina's zei iemand al dat hij nu natuurlijk veel meer beweegt, dat speelt denk ik ook mee. Had ik zelf nog niet eens aan gedacht.

Is het met jouw veulen helemaal goed gekomen?

Barvrouwke

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 07:58

Ikzelf ben ook niet voor schraalhouden dat je de ribben ziet. Maar meer voor gewoon slank.
Als hij te dun wordt naar je zin, extra geven. Zo zal ik het doen. En dan tijdig weer afbouwen.

Met mijn Twenter inmiddels, (was dus niet vorig jaar maar het jaar ervoor; De tijd vliegt!)
gaat het goed. Nooit meer dikke gewrichten of overkoot gaan gezien. Dus ook geen aanleiding
om nogmaals foto's te maken. Ik had er een hard hoofd in, maar de DA bleef positief.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:23

Te dik is slecht maar te mager is ook niet goed...maar geef hem even de tijd, net verhuisd - kost ook energie. Ik geef zelf magere jonge paarden eigenlijk alleen maar extra ruwvoer, soms met lucerne er bij. Kwaliteit ruwvoer is wel erg belangrijk! Te weinig vitamines en mineralen valt eigenlijk altijd wel mee, ik zou alleen gegeven de omstandigheden er extra op letten dat je niet té veel calcium voert, omdat een teveel zich afzet op de botten, waardoor de ocd verergert.

vitamine D:
http://www.bokt.nl/wiki/Vitamine_D

Verder vind ik dit altijd wel een handige site omdat het zo'n mooi rijtje is...
http://www.whoa.nl/voeding.htm

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:06

Het lichaam maakt geen verschil tussen de opname van calcium en magnesium. Dus als je luzerne voert
waar veel calcium inzit dan krijgt ie dus te weinig magnesium binnen. Net hetgene wat Pavo probeert
bij te stellen met hun podo-lijn. Hooi heeft vrijwel altijd een goede calcium/fosfor verhouding, dus dan
kun je beter voor een vetter hooi gaan dan luzerne, lijkt me.

Lepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:49

Ik ken iemand die een jong paardje had die stijf en verkeerd liep op zijn voorbenen en dit bleek een hersentumor te zijn.
Dit hebben ze gevonden na onderzoek in een paardenkliniek. (ze heeft dit arme beestje ook daar achtergelaten :-( )
veel geluk met het vinden van een oplossing

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:11

Ik heb net alle 12 pagina's doorgeworsteld.. TS: _/-\o_ resptect voor alles wat je voor je paardje doet (en hebt gedaan). Het is een geweldig, leuk, en mooi droppie. Ben blij dat hij nu op een nieuwe plek staat en er een vriendje heeft. Ik hoop dat de klachten in de loop der tijd zullen verminderen en dat voor jullie beiden "alles op z'n pootjes" terechtkomt!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:43

@ mensen zoals @Lepy: lees nou eens eerst voor je iets gaat uitblaten heel zo een topic door, ipv zomaar uit het niets iets te gaan roepen: het paard IS al op de foto gezet, het is al bekend wat er aan de hand is.

Ik erger me sowieso de laatste tijd behoorlijk aan figuren die maar wat roepen in topics terwijl ze de moeite niet eens nemen om de voorgaande geschiedenis door te nemen.
Je bent of wel of niet geinteresseerd.
Zo niet: reageer dan niet.Zo wel: zou je de moeite kunnen nemen om eea door te nemen en je zodoende een beeld of mening te vormen

Neem een voorbeeld aan @Tafje.

Ook ik hou liever mijn hoofd dan iets onzinnigs te gaan roepen, over iets waarvan ik de voorgeschiedenis niet weet. Of minstens gelezen heb.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 18:20

Tafje schreef:
Ik heb net alle 12 pagina's doorgeworsteld.. TS: _/-\o_ resptect voor alles wat je voor je paardje doet (en hebt gedaan). Het is een geweldig, leuk, en mooi droppie. Ben blij dat hij nu op een nieuwe plek staat en er een vriendje heeft. Ik hoop dat de klachten in de loop der tijd zullen verminderen en dat voor jullie beiden "alles op z'n pootjes" terechtkomt!!

Respect voor jou dat je alles hebt gelezen! Maar dankjewel... Ja, hij is leuk he! Ik vind het zo een lief en dapper dier, heb er nog steeds geen seconde spijt van dat ik hem heb gekocht, zou het zo weer doen <3 Ik ben ook ontzettend blij met zn nieuwe plek, ze zorgen echt voor hem alsof het een van hun eigen paarden is. Ik vind het vreselijk dat het zo ver weg is maar alles in de buurt was minder goed als hier. Ik geloof echt dat hij op dit adres de beste kans maakt! En daarbij ben ik heel erg blij dat hij het zo goed kan vinden met het andere veulen, ze zijn echt vriendjes geworden en dat gunde ik hem zo! Ik kan niet wachten tot ze lekker het gras op mogen, lijkt me zo heerlijk voor hem!

terpentijn schreef:
@ mensen zoals @Lepy: lees nou eens eerst voor je iets gaat uitblaten heel zo een topic door, ipv zomaar uit het niets iets te gaan roepen: het paard IS al op de foto gezet, het is al bekend wat er aan de hand is.
Ik erger me sowieso de laatste tijd behoorlijk aan figuren die maar wat roepen in topics terwijl ze de moeite niet eens nemen om de voorgaande geschiedenis door te nemen.
Je bent of wel of niet geinteresseerd.
Zo niet: reageer dan niet.Zo wel: zou je de moeite kunnen nemen om eea door te nemen en je zodoende een beeld of mening te vormen

Ook ik hou liever mijn hoofd dan iets onzinnigs te gaan roepen, over iets waarvan ik de voorgeschiedenis niet weet. Of minstens gelezen heb.

Agh, ze moest denk ik aan dr 25 nuttige berichten komen.. Maar terpentijn, ik ben heel blij jouw zinnige berichten in dit topic. Bedankt daarvoor, iedereen trouwens bedankt voor het meedenken- ik heb er echt wat aan gehad en nog steeds!

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:24

Heb hier ook net alles doorlezen. Ook van hieruit héél veel respect voor TS! Echt wouw, vele zouden paard zo direct terug brengen. Ook leuk om te zien hoe hij nu staat, lekker laten groeien en wie weet loopt hij over jaar een hele show te verkopen :D
Ik hoop allesinds mee, en kijk er naar uit om deze knappe vent te zien uit groeien!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:10

@ Terpentijn,

Voor mij is dat ook een irritatie.
Heel veel topics verzuipen in niets ter zake doende kreten.

Wil je een verstandige discussie voeren, zitter er al weer tig zinlose opmerkingen er tussen.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:11

Doe eens niet zo aanvallend aub. Jullie zien ook dat Lepy hier nog maar net geregistreerd is, zoiets kan je ook wat vriendelijker aanbrengen. Tenzij het jullie bedoeling is om nieuwe mensen hier weg te jagen natuurlijk.

OT: succes nog met je paardje, switt! Ik hoop dat er nog een leuk staartje aan dit verhaal komt, je doet er in ieder geval alles aan om hem alle kansen te geven. Hij is echt ontzettend schattig!

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:41

Ik was dit topic helemaal kwijt. Hoe is het nu TS???

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 22:08

Wat lief dat je er nog aan dacht Lieset!

Ik heb hem helaas al twee weken niet gezien maar de laatste keer dat ik hem zag oogde hij erg tevreden (en ontzettend lelijk :+ ) Hij is echt helemaal gek op de andere jaarling, daar ben ik ontzettend blij om!

Of hij ook beter loopt..mwah. Niet echt naar mijn idee -O- Er heeft een goede smid naar gekeken en die heeft hem achter iets binnendoor gezet, vooral rechts zodat hij wat makkelijker loopt. Ook heb ik de foto's nogmaals door een andere kliniek laten bekijken en ook die zeiden dat ik moest afwachten en met een maand of 13 opnieuw op de foto.
Hij is nog wat schraal maar hoop dat het verse gras dalijk veel goeds voor hem doet!

Afbeelding

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:25

Wat een snoepje :)

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:38

Ik vind zijn lelijkheid echt meevallen hoor. Heb er toch wel mindere gezien. En die zijn bij getrokken dus dan moet die van jou wel prachtig worden.

Dus nu maar even in de relax modus. Afwachten maar. Lastig maar gewoon nu tijd geven.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 08:25

Haha nee je hebt gelijk, het kan nóg erger! Maar hij zit gewoon niet zo mooi in elkaar maar agh.. als hij maar een gezonde grote jongen wordt :)
Laatst bijgewerkt door switt op 28-03-13 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:25

Hij is leuk!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:07

Ik vind hem prachtig!
En eigelijk precies goed van gewicht.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:17

<3

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:43

Ik vind 'm eruit zien alsof hij alleen een paar scheppen brok voorgeschoteld krijgt := een veulen/jaarling hoort, vooral met die kou de afgelopen maanden, gewoon onbeperkt ruwvoer te hebben met het bijbehorende gevulde buikje... ben ik de enige die dit mist?
Niet aanvallend bedoeld ofzo hoor! Ken 'm niet en weet verder niet hoe hij gehuisvest wordt, misschien is 't wel een moeilijke eter oid..?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 12:31

@ klimop: ik ben het helemaal met je eens hoor! Als hij thuis had gestaan had hij ook gewoon de hele dag een berg hooi voor zn neus gekregen maar helaas staat hij dat niet meer. Hij staat overdag buiten en snachts op stal. Ik weet natuurlijk niet precies hoeveel ze voeren maar in de paddock krijgt hij in elk geval niets...gelukkig staan ze steeds vaker op de wei, daar kan hij wel wat grasjes eten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:38

Hij ziet er mooi uit hoor vind ik dan he.

Ik hoop dat het goedkomt.

Aan jou ligt het niet, je bent een superbaasje.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:14

Ik weet niet of iemand dit uberhaupt gaat lezen maar ik had een vraag/dilemma en geen zin in een nieuw topic :Y)

Hij is nu 12 maanden maar loopt naar mijn mening echt niet beter, ik ben heel bang dat het bijna-losse-fragmentje wat vorige keer op de foto te zien was inmiddels los zit en z'n gewricht verder beschadigd... Wat ik overal lees is dat oc(d) tot ongeveer 12 maanden een dynamisch proces is, pas na die 12 maanden kun je de ernst echt goed op de foto's zien. Ik heb zoiets van: hij loopt slecht dús het is erg, dús ik wil er wat aan doen. Kans op succes bij een operatie is ook het groots als je ze tussen de 12 en 18 maanden laat opereren. Ik heb contact gehad met de bosdreef in Belgie ( http://www.bosdreef.be/info_paard/osteo ... is/OCD.htm) en die adviseerde ook om rond een jaar weer op de foto te laten zetten. Maar: van de verzekering mag hij pas met 15 maanden op de foto... Ik wil helemaal niet zo lang wachten, elke dag dat hij met ongemak rond loopt is er imo een teveel en ik ben bang dat de ontstekingsstoffen z'n gewrichten nog verder beschadigen. Utrecht zegt ook dat de ontwikkeling de OC(D) mogelijk nog niet helemaal ten einde is en begrijpt daarmee het punt van de verzekering. Maar ik denk dat op mijn beurt: hij is er al maanden kreupel van, dat gaat echt niet opeens spontaan verdwijnen...

Natuurlijk wil ik die foto's als het moet gewoon zelf betalen maar ik vraag me nu af; stel ik me aan en moet ik gewoon nog 3 maanden wachten of moet ik hem inderdaad nu op de foto laten zetten?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:20

Volg je gevoel, kun je met de Bosdreef niet afspreken dat zij advies naar de verzekering uitbrengen om nu foto's te maken?