Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:15

Ik heb het dit voorjaar nog meegemaakt met voer. Ze voerden merk x sportbrok bij ons op stal, merk y heeft het geanalyseerd en exact na gemaakt, maar wel goedkoper.
Dat werd dus gevoerd en na 2 dagen staat mijn paard met vier dikke benen tot en met zijn knieen. Na 3 dagen geen verandering. Dus ben toen mijn eigen muesli gaan voeren en volgende dag was het weg!
Dus misschien zijn Cushing paarden wel gevoeliger voor minimale veranderingen in samenstelling.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:40

Is er nog nieuws op het Prascend vlak?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 14:02

fargo schreef:
Is er nog nieuws op het Prascend vlak?

Ik heb net contact gehad met Focussed. Ze wacht nog informatie van een andere Bokker en zal dan weer contact zoeken met B.I.

bobomelo

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:12

Ik heb ook pony met cushing, afgelopen dinsdag vastgesteld door de DA, 23 jaar is de pony nu...
heb zowat het hele topic gelezen, geliked op facebook....

waarschijnlijk heeft mijn pony al een jaar of 3 deze ziekte....ze is nu zwaar hoefbevang dus dat behandelen we eerst en dan maar zien of ze aan die "dure"pillen gaat...of dat we manier vinden om de humane variant te krijgen.....

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:33

Misschien is dit beter te bespreken in het cushing topic... Maar de hoefbevangenheid is iets van de cushing dus je zal nu al moeten beginnen met de pergolide anders gaat die hoefbevangenheid niet weg (correct me if i'm wrong...)
daarnaast kan niemand meer aan de humane pergolide komen dus je zal toch prascend moeten halen helaas.. :( een DA die nu humane pergolide voorschrijft pleegt fraude volgens mij...
Sterkte en succes met je pony!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:10

Thanks, maar wou in elk geval even wat posten zodat ik dit topic in mijn lijstje heb!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:11

Daarvoor kun je een stipje zetten op het rondje van het topic :)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:27

oh...wist ik niet....thanks,nu maar weer on-topic gaan dan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:10

bobomelo schreef:
Ik heb ook pony met cushing, afgelopen dinsdag vastgesteld door de DA, 23 jaar is de pony nu...
heb zowat het hele topic gelezen, geliked op facebook....

waarschijnlijk heeft mijn pony al een jaar of 3 deze ziekte....ze is nu zwaar hoefbevang dus dat behandelen we eerst en dan maar zien of ze aan die "dure"pillen gaat...of dat we manier vinden om de humane variant te krijgen.....

Je bent van harte welkom in het topic voor cushingspaarden eh hun eigenaren ;-) [MD] Cushing

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:34

Zijn er mensen wiens dierenarts nu nog de humane versie voorschrijven? Of heeft iedereen/krijgt nu per definitie een recept voor de dierenvariant?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:43

De mijne schrijft nu nog de humane versie voor, omdat zij eerst zeker willen weten dat het in de praktijk hetzelfde werkt. Zeker voor de paarden die al op de humane versie staan.
Ik ben blij met mijn da!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:48

Mijn DA zal het zeker niet doen- wil geen risico lopen omdat een paardeneigenaar een financieel probleem heeft. Hij is redelijk optimistisch dat er binnen niet al te lange tijd goedkopere varianten van andere pharma-industrieën komen en houdt zich tot die tijd aan de cascade regeling.

Is eigenlijk al bekend hoe lang BI 'exclusiviteit' heeft?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:27

Ik volg deze discutie nu van heel dicht bij. Mijn pony is dus getest geweest op cushing en was dus erg verhoogde waarde. Hij had geen enkel symptoom maar heb hem willen testen omdat hij al 22 was. Jammer genoeg moet ik dus beginnen met het geven pergolide van prascend. Door te googlen kwam ik op dit topic uit. Ik vind dit dus vreselijk dat ze zo het geld uit onze zakken willen halen. Ik ga niet anders kunnen dan prascend te bestellen vrees ik. Ik wil mijn pony nog zo lang mogelijk houden. Ben er echt het hart van in ;-(

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:33

even naar de apotheek geweest
Mylan pergolide is in Belgie niet verkrijgbaar

en de Permax is het niet meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:30

dookia schreef:

Ben jij van belgie?
Kan je da geen recept uitschrijven voor humane pergolide?Kun je het Nederland bij Efarma kopen.

Hoe zit dat trouwens als je een buitenlandse da een recept laat schrijven om in een ander land(nederland in dit geval)humane pergolide te kopen?
Mag dat alleen als er in het land waar de da zit geen prascend te krijgen is?
Begrijpen jullie wat ik bedoel?
Of is Prascend in heel Europa te krijgen?
(dan blazen we BI op :+ )

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:59

Goed, even overleg gehad met een kennis die apotheker is. Als ik met een recept Pracend bij hem kom wil hij mij nog steeds pergolide verkopen. De reden is dat apothekers (humaan dus) min of meer gedwongen worden het generiek mee te geven en hij dat dus ook zal doen als ik met een recept Pracend kom. Ik zal het dus niet kopen bij een DA maar ga gewoon met het recept naar de apotheek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:01

Wat mij te binnen schoot vanmiddag, wordt dat middel vergoed door een zorgverzekering ? :') (als het voor jezelf zou zijn)

Recept Pracend haal je toch bij de da en niet meer bij een drogist?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:06

Ja, maar dan zou je wel parkinson moeten hebben.

Recept (het briefje dus) vraag je aan je DA, daarmee ga je naar de apotheek, tenminste, zo wil ik t gaan doen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:10

Alleen maar omdat het voor de paarden/ponys bedoeld zijn is echt alles duur.

Erg flauw, want voor de mensen zijn ze veel en veel goedkoper.

Die stome fabriek had zich de moeite kunnen besparen, door niks mee te doen en geen patent aan te vragen en kan de eigenaren gewoon via het recept naar de apotheek gaan, klaar. Maar jeetje zeg die stomme fabriek verpest alles.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:19

Na, ze hebben nu onderzoek gedaan en hun 'merk' heeft nu dus de registratie voor paarden, dat onderzoek moet ergens van betaald worden, dat snap ik nog wel. Wrs worden DA's door de registratie min of meer verplicht dat voor te schrijven. Hoewel ik nog niet begrijp wat en of de DA er meer aan verdiend... Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:02

IMJ, daar kan ik enigszinds bij helpen:
Er is voor DA's geen richtlijn voor hoeveel er aan medicatie kan worden verdient. Iig niet bij de wet geregeld. Hoe de DA zijn tarieven voor zowel medicatie als operaties, advies, onderzoek etc bepaalt is vrij ingewikkeld en ook praktijk afhankelijk. Het komt er op neer dat een doorsnee DA, zeker in de paarden en landbouwhuisdieren (vee dus) vrij weinig schrijfbare uren maakt omdat er veel word gereist, geadviseerd etc, en dat vaak niet word geschreven. (ik weet dat veel LH dierenartsen moeite hebben 3 declareerbare uren per dag op papier te krijgen) Gevolg is dus dat de winst die je als DA/praktijk wil maken (en hoeveel winst je wil maken is ook praktijk afhankelijk) word verdeeld over alle diensten en producten die je levert. Nou zijn sommige dingen qua kosten voor een DA vrij goedkoop, maar willen mensen er ook niets aan uit geven, zijn andere dingen goedkoop en willen mensen er ook geld aan uitgeven en zijn er dingen die voor een DA heel duur zijn aan onkosten en waar een klant toch weinig aan wil besteden. Nouja, lang verhaal, maar een DA verdeeld dus zelf de winstmarge over alle producten en medicijnen. De ene DA zal dus iets meer vragen voor bv operaties, de ander meer voor medicijnen. Dit balanceerd elkaar, voor de DA iig, uit. En waarschijnlijk als je alles bij elkaar optelt voor de klant ook wel, maar daar heb ik een stuk minder zicht op.

edit: DA's zijn idd verplicht om geregistreerde middelen voor te schrijven als die voor handen zijn. Als ze de cascade regeling niet volgen zijn ze strafbaar.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:13

Duidelijk Airborn, dank! Ik heb juist altijd het gevoel dat de DA zat verdiend aan de bezoekjes hier! Ik zit daar dus duidelijk naast! :)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:47

geerke schreef:
dookia schreef:

Ben jij van belgie?
Kan je da geen recept uitschrijven voor humane pergolide?Kun je het Nederland bij Efarma kopen.

Hoe zit dat trouwens als je een buitenlandse da een recept laat schrijven om in een ander land(nederland in dit geval)humane pergolide te kopen?
Mag dat alleen als er in het land waar de da zit geen prascend te krijgen is?
Begrijpen jullie wat ik bedoel?
Of is Prascend in heel Europa te krijgen?
(dan blazen we BI op :+ )

ik vind dit een interessante opmerking. weet iemand hier een uitleg voor?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:07

IMJ schreef:
Goed, even overleg gehad met een kennis die apotheker is. Als ik met een recept Pracend bij hem kom wil hij mij nog steeds pergolide verkopen. De reden is dat apothekers (humaan dus) min of meer gedwongen worden het generiek mee te geven en hij dat dus ook zal doen als ik met een recept Pracend kom. Ik zal het dus niet kopen bij een DA maar ga gewoon met het recept naar de apotheek.

Als dit in Nederland ook kan (en daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar waarschijnlijk gebeurd dit wel: mensen kopen nu ook al b.v. op recept van hun dierenarts insuline bij de apotheek voor hun hond/kat omdat dat veel goedkoper is) dan betekent dat dat er nu dus nog een ontsnappingsroute is voor de dure Prascend. Echter op het moment dat Pergolide voor mensen uit de handel gaat, is ook deze weg gesloten. Ik weet ook niet of de wetgever deze constructie wel toestaat. (dat humane apotheken geneesmiddelen leveren die voor dieren zijn bedoeld.) De dierenarts is in het geval dat hij een recept voorschrijft maar het medicijn niet levert, niet strafbaar?
Interessante stof......

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:15

Sammie schreef:
Wat mij te binnen schoot vanmiddag, wordt dat middel vergoed door een zorgverzekering ? :') (als het voor jezelf zou zijn)

Recept Pracend haal je toch bij de da en niet meer bij een drogist?

Al jezelf Pergolide nodig hebt, heet het geen Prascend. Dan krijg je gewoon een recept van je huisarts en ga je naar de apotheek. (en zeker NIET naar de drogist ;) ) Die verstrekt dan de goedkoopste versie van Pergolide . Op het moment is dat Pergolide van Mylan.
Als het in het basispakket zit, wordt het sowieso vergoed, anders ligt het aan je aanvullende verzekering.
Maar dit maakt niks uit voor het probleem dat eigenaren van Cushingpaarden op dit moment hebben dus ik begrijp niet zo goed waar je heen wilt.