Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:36

Hey TS.
Vind het knap dat je dit nog allemaal probeert met je paard. Ik persoonlijk zou hem waarschijnlijk op pensioen gezet hebben indien dit pijnvrij kan natuurlijk.
Volgens mij ga je nooit een echt rijpaard aan hem hebben over dat inspuiten en door de pijngrens heenrijden, dat vind ik verschrikkelijk. Het idee alleen al om een paard dat pijn heeft zo te forceren.

Wel keek ik even in je profiel en jouw paarden hebben samen wel een boek aan aandoeningen. Pech of overvragen ? Ik wil je niet veroordelen zeker niet, maar jonge paarden kunnen heel snel overvraagt worden met dit soort aandoeningen tot gevolg. Het kan ook gewoon pech zijn natuurlijk wat ik dan ook niet uitsluit. Ik heb zelf een overbelastingsprobleem gehad met mijn paard ondanks dat ik er heel spaarzaam mee ben omgegaan. Blijkbaar was ze toch nog niet sterk genoeg voor wat ik van haar vroeg. Nu heb ik ze na 10 maanden weide eindelijk weer in het werk kunnen zetten en dit loopt goed, maar ga het nu nog rustiger aan doen dan 1 jaar geleden als ze nog 4 was. Ik heb meer geluk gehad dan jou, want van wat ik in mijn entourage opvang over kissing spines dat is ver van wat jij nog van je paard verwacht. Sterkte met het zoeken naar een oplossing.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:39

Mister01 schreef:
Alleen nog eens een vraagje: wat voor soort teugels gebruiken jullie voor dat lange lijnen werk?
Men teugels zijn te lang, gewone teugels zijn te kort.

Ik heb touwteugels. Kun je gewoon op maat laten maken. Goedkoop en handig.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:42

En anders kortere menteugels he ;-), maat full is idd te lang maar maat shet is twee keer zo kort ongeveer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:44

ik heb aan een lijn van 7 meter klipjes laten zetten, 7m is volgens Piet Bakker de ideale lengte...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:31

@ Betadine: ik wil het wel uitleggen aan je hoe al mijn paarden aan die problemen zijn gekomen.
Pacific: gekocht met 5 jaar oud, met 6 jaar onder het zadel, van de 4 jaar die ik hem heb gehad heeft hij bijna 3 jaar stil gestaan. Trappen gehad, zelf ongelukken gemaakt, of pezen overbelast in de paddock met andere paarden.
Ik heb 9 maanden geprobeerd die peesblessure te genezen, maar helaas.

Fanci: gekocht op 19 jarige leeftijd, drachtig van haar 12e veulen in 12 jaar tijd. Geboren in usa en daar vanaf jong uitgebracht in de sport, op 8 jarige leeftijd naar nederland gekomen.
Door haar verleden mankeerde deze prachtige merrie zeer veel, waardoor een waardig pensioen niet kon, ze had teveel pijn.

Mister: met 3 jaar gekocht, was (daar kwam ik later pas achter) van 2 tot 3 jaar verkocht geweest aan iemand die hem op minimaal 6 trainers heeft gezet om het hem te leren. Heb zelf altijd netjes getraind, keurig opbouwen tot op hoog niveau.
Nu op 9 jarige leeftijd artrose geconstateerd, en hij heeft heel vorig jaar bijna niks gedaan ivm eiwit vergiftiging.

Smoke: sinds 4 maanden oud bij mij, vanaf 3 jaar onder het zadel, ks geconstateerd.
Kliniek zei dat het aangeboren was en dat het lichamelijk is ontstaan tussen zijn 1e en 2e levensjaar.

Trek je eigen conclusie hieruit, en denk wat je wil, maar ik weet zeker dat ik bij geen van mijn paarden iets erin heb gereden door overvragen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:12

ik gebruik zelf of menteugels maar heb ook speciaal een lijn gehad voor het lange lijnen.
ik vind menteugels net zo fijn.
zelf gebruikte ik het met jonge paarden en als opstap naar dubbele longe.

leuk dat het zo goed ging. :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 20:29

Ik kwam toevallig vanmiddag in een ruitershop en heb daar gevraagd naar men teugels, maar helaas hadden ze die niet. Maar dat ik rondliep kwam ik iets tegen wat ik niet kende, lang touw met klipjes aan beide uiteindes, het bleek een bijzettouwtje te zijn, maar het is echt behoorlijk lang, ik denk een meter of 5,5-6, dus wel iets korter dan eigenlijk word aanbevolen, maar dit is wel een leuk geprijst touwtje om een begin mee te maken, en het ligt makkelijker in de hand als mijn trainings teugels.

Ik ga het morgen eens proberen ermee.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:21

Wat grappig, waar je een bijzettouwtje al niet voor kan gebruiken :D

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:36

Je hebt dus veel overvraagde paarden overgenomen eigenlijk en daarbij een goede portie ongeluk :(:)

Dit wist ik niet en ik wou je ook niet beoordelen. Had goed gekund natuurlijk en voor jou is dit nu niet van toepassing, maar er zijn genoeg bokkers die op een 3-4 jarige kruipen en denken dat 6/7 1 uur per dag gezond is voor hen...

Dus mijn excuses als ik je hiermee beledigt heb, was zeker niet mijn bedoeling.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 13:57

@ Betadine: maakt niet uit, maar ik leg het liever uit hoe het zit dan dat ik een "naam" krijg of dat mensen dingen van mij denken die niet waar zijn.
ik was niet beledigd hoor, no worries :D

vanmorgen ben ik voor het eerst met mijn nieuwe touwtje aan de gang gegaan en een vriendin heeft foto's gemaakt, ik laat er even 2 aan jullie zien:

Afbeelding

Afbeelding

het is nog steeds heel voorzichtig en zoekend, maar ik ben al heel trots op hem! hij doet het nu al zoooo braaf! <3 <3 <3

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:59

Hihi dat smoeltje! fijn dat hij het zo goed oppakt!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:19

ziet er super goed uit al, stoer van jullie samen en je bent zeer terecht trots op hem :) *\o/*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:46

Leuk hoor. Fijn dat hij het zo goed oppakt. Nog iets gemerkt van het 'explosieve, of is dat niet meer gebeurt?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 12:28

Ik doe al een tijdje niet veel met hem, en als hij niks op zijn rug heeft dan is hij de rust zelf, dus het is alweer lang geleden dat hij flink flipte, gelukkig!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:31

super. Weet je... ik vind het knap dat je naar de reden van het gedrag hebt gezocht. Zulke paarden worden niet zelden 'flink aangepakt' omdat mensen er zo weinig bij stilstaan dat een paard slechts zijn gedrag ter beschikking heeft om aan te geven dat er iets mis is.
Dat het nu de rust zelve is, zegt meer dan genoeg. Het is gewoon een braaf paard, maar druk op de rug deed pijn.
Fijn dat ie een baasje heeft wat luisterde.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 11:49

Thanx liljebo!
Ik ben heel blij dat ik mijn gevoel hebt gevolgd en doorgezocht tot ik de oorzaak heb gevonden.
Dat betekend ook dat ik nooit meer zal twijfelen aan zo'n onderbuik gevoel :D

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:57

Nooit twijfelen aan je onderbuikgevoel!!!!Al lacht iedereen je vierkant uit. Mij vinden mensen ook altijd een zeur, maar ben {helaas} nog nooit voor jan boterletter naar de dierenarts geweest. En als ik dan zie hoe die mensen aan het modderen zijn met hun eigen paarden dan denk ik; tja...je legt de lat ook wel erg laag!
Succes met de lange lijnen etc. {niet in de knoop raken/struikelen....staat zo knullig}.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 15:25

Thanx sliert!
De rest kan mooi de hik krijgen als ze denken dat er niks mis is en ik denk van wel! Helaas heb ik daar ook al te vaak ervaring mee en niet alleen bij mijn eigen paarden.

Vandaag heb ik smoke voor het eerst laten draven aan de lange lijnen, maar ik was aan het meerennen, en dat viel behoorlijk tegen :o
Nu zag ik op youtube filmpjes van piet bakker, en mensen die volgens die methode werken, en die wandelen stevig door, maar rennen niet.
zou iemand me kunnen vertellen waar ik een soort van stappen plan kan vinden voor deze methode? Ik kan het niet vinden, en ken ook geen mensen die dit zelf ook doen.
Of misschien waar ik hier op bokt eens kan zoeken.
Alvast bedankt!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:02

je mag niet meerennen! :D
ze moeten zo langzaam leren draven, dat je vlot mee kunt wandelen, en dat vinden ze in het begin knap lastig inderdaad... 8-)

Er is een dvd van met de opbouw van de lessen.
Ik weet niet of je hier in de buurt woont, maar ik ben weer bezig om in okt een lesdag van Piet te organiseren...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 17:11

Hahaha ja ik dacht al zoiets dat dat rennen niet de bedoeling was haha!

Oh er is een dvd van, daar zal ik eens naar zoeken, thanx!

Ik weet niet of ik bij jou in de buurt woont, ik woon op walcheren, zeeland.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:59

Haha geweldig!Ik doe vaak werk aan de hand waarbij je naast je paard moet lopen,nou ik deed het denk in het begin niet beter dan jij..Oefenig baart kunst zullen we maar zeggen :j Wel leuk dat je op deze manier aan de slag gaat!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:05

Mister en Sliert, ik ken het. Ik ben ook zo'n zeur met de paarden. Kreeg ik weer een paard hier... begon ik weer te zeuren dat er iets mis was. Mensen dachten onderhand dat ik op zoek was naar aandacht of zo... maar iedere keer bleek ik gelijk te hebben (ook als je soms hoopt dat het niet zo is)
In geen van de gevallen had de eigenaar iets gemerkt... uh ja-- paard was eigenwijs, paard was soms agressief etc etc... Dat zagen ze wel. Maar er werd nooit een lichamelijke oorzaak gezocht. En dan heb ik het nog niet eens over de paarden waarbij je tijdens het voorrijden al ziet dat er iets behoorlijk mis is.
Wat dat betreft vrees ik dat er heel wat meer paarden met lichamelijke problemen rondlopen (die oorzaak zijn van onwillig gedrag, koppigheid, te langzaam of te snel t.e.m. flippen) die men niet (wil) zien.

Piet Bakker heeft trouwens een fijne dvd. Al zal niets boven eigen les gaan (wil ik ook nog doen, maar dan hier bij Ellen Ofstad) Ik vind het iig geweldig leuk en ik kan er nog niet eens zoveel van.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:23

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 19:39

hahaha Liljebo! dan kunnen we wel een groepje vormen: de overbezorgde paardeneigenaren :D
ik heb gezocht naar die DVD, maar heb hem nog niet kunnen vinden, dus zal zo nog eens rond gaan speuren op internet, ik ben wel heel erg benieuwd ernaar.

Visitor: dat filmpje had iemand anders ook hier al in het topic geplaatst, en mede daardoor ben ik aan deze methode gekomen ;)

vandaag ben ik bezig geweest met dat draven terwijl ik stevig wandel, en dat ging op zich best redelijk, ik liet hem aan de buitenkant van de cirkel lopen, dan kon hij nog net iets harder, maar ik vond het al super goed.
ook ben ik vandaag bezig geweest met het wisselen van kant waar ik loop, dat wist ik tot gisteren niet dat je moest wisselen, dus dat heb ik vandaag gelijk een aantal keren gedaan, en het maakte voor hem eigenlijk geen verschil.

ik ben echt heel blij dat ik deze manier heb gevonden! zeker als ik hem binnenkort na de inspuiting veel zal moeten longeren, is het wel echt heel leuk om dit erbij te blijven doen zodat het sturen en stelling geven en soepel in zijn lijf blijven ook intact blijft!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 20:51

ik kreeg vandaag van een vriendin een link door gestuurd over een onderzoek naar KS en een nieuw gevonden methode:

<http://horses.nl/welzijn/gezondheid-welzijn-2/gezondheid-algemeen/nieuwe-be
handeling-tegen-kissing-spines/>
http://horses.nl/welzijn/gezondheid-wel ... nieuwe-beh
andeling-tegen-kissing-spines/

dan moet je even zoeken naar kissing-spines, ik kan de hele link niet plaatsen om een of andere vage reden :o
het gaat er in ieder geval over dat er een techniek is ontwikkeld waarbij er maar een minimale ingreep gedaan hoeft te worden, ze snijden de ligamenten door, en daardoor heeft het paard weinig/geen pijn meer, en daardoor ontspannen de spieren waardoor weer meer ruimte tussen de wervels ontstaat.
het klinkt allemaal erg logisch, maar vind het nogal wat eigenlijk, eigenlijk snijden ze dus gewoon een zenuw door waardoor dat stuk rug gevoelloos word.

ik zal eens gaan vragen bij moerbeeke wat hun info hierover is en hoe ze ertegenover staan.
misschien kan deze techniek wel alleen bij een specifiek soort KS, dat staat er niet bij.