'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:11

Eikenbos schreef:
Bomba schreef:
Uit onmacht zou ik het liefst gewoon willen vertellen welke stal het was zodat ze nooit weer een paard krijgen, maar ik weet ook dat ik daar niks mee uithaal. Dus blijf ik achter met lege handen.

Sterker nog. Jij zou in dat geval degene zijn die zou moeten betalen omdat de trainingsstal daarmee inkomsten misloopt. Beschuldigen zonder bewijzen is strafbaar.

Ik weet hoe het werkt, dat hoef je me niet te vertellen. Ik weet dat ik niks kan bewijzen. Maar ik weet ook dat dit niet zomaar een ongeluk is geweest. Een braver paard vind je niet. Een dag na de tandarts waarbij kiesjes getrokken zijn gaan longeren met dubbele longe, en dan zo'n ongeluk plus dat beide bakstukken gebroken waren. Dat is niet zomaar iets. Ik weet zelf dat zij iets goed fout hebben gedaan, en ik weet dat ik er niks mee kan en dat ik niks kan bewijzen. Maar ga het alsjeblieft niet goed praten voor die stal.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:12

Jeetje kom je topic nu weer tegen en baal ervan dat het niet echt beter gaat met je paard.
Ook erg vervelend dat je geen verhaal kan halen bij de training-stal.

Het klinkt op dit moment niet erg positief, hoop dat je dinsdag duidelijkheid krijgt over hoe zij eraan toe is.

En misschien is het toch verstandiger om de inspanning even te laten, totdat er meer duidelijkheid is.

Heel veel sterkte.

Edit= spelfout.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:56

O ik praat ook niks goed hoor. Niet meteen in de verdediging schieten. Ik zeg alleen maar dat zoiets ook zomaar kan gebeuren en dat een verhaal altijd twee kanten heeft.

Collie2008

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:00

De houding van de stal verraad wat mij betreft dat de schuld wel degelijk aan hun zijde ligt. Erg onprofessionele opstelling, maar goed, kunnen een welles nietes spelletje er van maken, TS en haar paard zitten er maar mooi mee

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:00

Bomba schreef:
Ik sta machteloos tegenover de trainingsstal. Ik weet dat ze iets enorm fout gedaan moeten hebben, maar ik kan er niks mee. Uit onmacht zou ik het liefst gewoon willen vertellen welke stal het was zodat ze nooit weer een paard krijgen, maar ik weet ook dat ik daar niks mee uithaal. Dus blijf ik achter met lege handen.

Het kan toch niet zo zijn dat die trainingstal hier mee wegkomt. Het feit dat haar hoofdstel op 2 plaatsen gescheurd is, laat toch zien dat ze sowieso teveel druk op jouw merrie hebben gezet ? !!

Wat Eikenbos schrijft over er een verzekeringskwestie van maken, lijkt me de beste tip.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:14

Het is in ieder geval te proberen, kan er niet een onafhankelijk deskundige naar kijken? Bijvoorbeeld schade van het hoofdstel, feit dat na het trekken van een tand de dag erop direct gelongeerd werd? Kan je niet van de tandarts een verklaring krijgen dat het tandje getrokken is op die dag? verklaring van de dierenarts welke dag het 'ongeluk' heeft plaatsgevonden, whatever?

Het is allicht de moeite waard. je paard krijg je er niet mee terug, maar wellicht dat er fincneel nog iets 'gecompenseerd' kan worden

manon155

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:47

Het was bedoeld om je een hart onder de riem te steken voor het geval er dinsdag een diagnose uitkomt dat je paard wel kan genezen op termijn. Maar als ik je nu zo begrijp denk jij dat dat uitgesloten is, ook gezien hoe je paard er nu aan toe is.... Heel erg, ik zou bij weinig kans op verbetering het mijn paard ook niet aan willen doen en haar laten gaan. Ik snap het heel goed dat je je paard zo niet langer wilt laten lijden, heel veel sterkte.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:53

Bomba schreef:
Ik heb geprobeerd om haar aan de hand te laten grazen, maar ze wil geen gras eten.

Ben er op het moment niet zo heel erg positief over. Ze draaft nu heel braaf en rustig haar rondjes, maar haar ogen worden echt heel erg rood bij het draven en na afloop staat ze echt een soort te draaien met haar hoofd, alsof ze er misselijk van is. Ik vermoed dus dat er echt iets niet goed zit in haar hoofd.

Dinsdag laten we een foto maken, en dan weten we hopelijk meer. Als er echt iets is, dan wil ik haar zo'n leven niet aan doen, dat kan gewoon niet. Altijd maar op stal moeten staan, dat is geen paardwaardig leven..

Wij hebben ook een hond gehad die door leeftijd blind en doof werd. Hij kende hier precies de weg, en liep bijna nooit ergens tegen aan. Maar als je dan zag hoe graag hij bijvoorbeeld wilde rennen of wat, dan kon dat niet. En dat is een hond.. Een paard is een vluchtdier en moet buiten kunnen, vind ik.

Maar eerst maar eens afwachten wat we te weten komen, wie weet is er nog hoop.

Klinkt niet goed.

Lijkt wel of de druk te groot wordt ergens in het hoofd als ze omlaag komt met t grazen, dat ze daarom niet wil grazen en dat de druk te groot wordt is te zien aan de ogen die erg rood worden ineens, na het inspannen zoals longeren.

Ik zou haar laten gaan en niet langer laten lijden. Want als eigenaar ben je toch ook niet gelukkig als zo'n dier lijdt.

Verdorie kon ze maar praten he. Of ze door wil gaan of niet en wat er precies aan de hand is en wat er gebeurd was.

Die stomme trainingstal ook. Ik vind het echt heel erg voor je en je paard.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:05

Wat een heftig verhaal, heel veel sterkte met je paard!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:43

Jeetje wat een heftig verhaal. en wat ontzettend erg voor jouw en je paard. Ik hoop niet dat die trainingsstal hierme weg gaat komen.
Heel erg veel sterkte

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:57

Hoop dat jullie dinsdag meer duidelijkheid zullen krijgen. Dan kan je dan een geïnformeerde beslissing nemen die eerlijk is voor jou en je paard. Anders blijf je wellicht altijd denken: wat als... Hersenletsel is sowieso iets van lange termijn, dus verbetering zal je nooit op 1,2,3 mogen verwachten (naar duizeligheid toe enz.)

Ik zou idd toch eens proberen er een verzekeringskwestie van te maken. Hoeft jou geen geld te kosten en tja, het kan een aantal jaren duren, maar 'nee heb je, en ja kan je krijgen...' Nu sta je sowieso met lege handen en dan is er misschien toch een kans dat je wat kan recupereren.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:54

Ik heb het hele topic gelezen, wat vreselijk zeg!
Ik wens je heel veel sterkte met je beslissing, en kan begrijpen dat je in tweestrijd bent met jezelf.
Als je je paard zo ziet staan.
Aan de ene kant wil je echt alles eraan doen om em beter te maken en aan de andere kant moet je eerlijk zijn tegenover jezelf en het paard.
Ieder ander had denk ik precies hetzelfde gehad in jou situatie.
Maar de keuze die je op den duur gaat maken, is zeker weten de verstandigste en beste voor je paard.

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:33

over de roodheid in het witte van de ogen. Mijn paard heb ik een tijdje flink aan de longe los moeten werken vanwege vastzitten in het lijf. Hij was het daar de eerste dagen niet geheel mee eens en kreeg toen ook rode ogen. Na mate hij losser werd in het lijf heeft hij hier nooit geen last meer van gehad. Wat ik probeer uit te leggen is dat het misschien toch ergens pijnlijk en/of stress is bij je merrie, wat niet geheel onverklaarbaar is.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:12

Als ze zeggen dat het tot een half jaar kan duren het herstel dan zou ik je paard in elk geval die tijd geven.
Wie weet hoe de situatie is over 2-3 maanden. Als het zo'n lief paard is zou ik haar in elk geval die kans geven.

Ik hoop op het beste voor jullie.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:05

Ik heb volgens mij alles gelezen, maar ik mis antwoord op 1 vraag.. (wellicht overheen gelezen, mocht dat zo zijn excuus) Maar.. je hebt je paard uit handen gegeven om te laten trainen, waren hier vooraf vaste dagen over afgesproken of hebben ze je paard fulltime in training? Is er overleg met jou geweest over het paard de dag na het 'kiezen trekken' weer op te pakken? of is dat een beslissing van hun geweest?
Waar ik benieuwd naar ben is of er contact geweest is tussen eigenaar en trainingsstal tussen het bezoek van de tandarts en het de volgende dag oppakken?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het ongeval totaal niets te maken heeft (al dan niet in meer of mindere maten) met het tandartsbezoek.. Als het paard idd zo braaf is als de TS omschrijft..

Om nog even terug te komen op het herstellen van zenuwen.. Met ogen (en paardenzenuwen) geen ervaring maar wel met mijn eigen duim.. daar is tijdens een operatie een zenuw beschadigd geraakt en had dus in een deel van mijn vinger geen gevoel meer, dat is ruim een jaar na dato stukje bij beetje terug gekomen.. Dus het herstellen van zenuwen kan zeker.. maar hoe dat zit met paarden(ogen) durf ik uiteraard niet te zeggen..

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:07

Jammer dat er geen echte verbeteringen zijn.
hopelijk weet je dinsdag meer.

Ongelukken gebeuren. Daar is niets aan te doen.
Maar waarom draaien als stal in wat er is gebeurd.
Dat doe je toch alleen als je weet dat je echt fout zit?

Ik heb het ook mee gemaakt.
Gelukkig niet zo ernstig.
Door ziekte mijn kant voor het eerst een paard weg gebracht om door te rijden (was al braaf zadelmak in 3 gangen) voor verkoop. Ik had hem ook al röntgen laten keuren. Alles goed.

Na 3 weken ging de telefoon.
Paard stok kreupel. En met rijden geestelijk helemaal van het padje af.
Dat moest hij volgens hen al gehad hebben enz.
Ze bleven maar draaien en nooit heb ik gehoord wat er is gebeurd.

Ik heb hem terug gehaald.
Na 6 weken was hij weer goed. Rijden heeft hij zich nog heel lang in zichzelf gekeerd.
Ondertussen rijd er iemand op die van de Ponys kwam.
Super fanatiek maar wel eerlijk en het gaat prima.
Maar die stal zou nooit meer een paard mogen krijgen.
Maar ook daar kon ik niks.
De 3 weken dat hij daar gestaan heeft heb ik nooit betaald en ze hebben ook niet het lef gehad er om te vragen.
Wat ook mij weer aangeeft dat ze wisten fout tr zitten.
Maar geef het toe. Dat is geen schande.
Maar nu raad ik niemand aan daar ooit heen te gaan. Als ze verteld hadden hoe het gekomen was misschien nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:54

Eikenbos schreef:
Bomba schreef:
Uit onmacht zou ik het liefst gewoon willen vertellen welke stal het was zodat ze nooit weer een paard krijgen, maar ik weet ook dat ik daar niks mee uithaal. Dus blijf ik achter met lege handen.

Sterker nog. Jij zou in dat geval degene zijn die zou moeten betalen omdat de trainingsstal daarmee inkomsten misloopt. Beschuldigen zonder bewijzen is strafbaar.

Wat een trieste opmerking....zeker nog nooit iets verder gekeken dan het neusje lang is, gebeuren dingen met paarden die niet door de beugel kunnen en jij praat over inkomsten mislopen? Wat een vreemde insteek......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:00

Ja snap het met de ogen...je zou zeggen een soort van hersenschudding. Heb je een fysio laten kijken of er met de val geen spier/pees problemen zijn ontstaan in de nek, hals, atlas? Je kan je voorstellen als een paard vast zit aan een longe en achteroverklapt dat er dsn krachten komen op wervels, gewrichten, botstukken waardoor spieren, pezen, ligamenten en wervels een trauma kunnen oplopen, waardoor wellicht zelfs hoofdpijn door kan ontstaan....

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:09

Wat een trieste opmerking....zeker nog nooit iets verder gekeken dan het neusje lang is, gebeuren dingen met paarden die niet door de beugel kunnen en jij praat over inkomsten mislopen? Wat een vreemde insteek......[/quote]
beter lezen
dat bedoeld ze niet.

Ze schrijft wat te tegenpartij kan doen als zogenaamde laster omdat ts geen bewijzen kan overdragen.
Ze schrijft daarin niet dat ze de stal in hun recht vind staan

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:58

Als je vertelt dat je paard blind terug komt van *naam stal* is dat toch geen laster?
Het is slechts een feit en je beschuldigt daarmee niemand van de oorzaak van de blindheid.

Volgens mij mag je zelfs een vermoeden uitspreken zonder dat dit laster is, maar correct me if I'm wrong.

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:18

LBLGypsyCobs schreef:
Als je vertelt dat je paard blind terug komt van *naam stal* is dat toch geen laster?
Het is slechts een feit en je beschuldigt daarmee niemand van de oorzaak van de blindheid.

Volgens mij mag je zelfs een vermoeden uitspreken zonder dat dit laster is, maar correct me if I'm wrong.

klopt

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:24

jeetje wat heftig,, heel veel sterkte!

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:39

@ Russel... LEZEN! Ik geef geen mening, ik wijs op de praktijk. Cool down!

Anita158

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:46

Succes dinsdag. Alhoewel bijna geen hoop meer hopelijk het tegendeel ;( .
Lastige beslissing zo!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:48

Wat een vreselijk verhaal. En wat een moeilijke beslissing moet je misschien gaan nemen. Ik hoop heel erg voor jou en jouw paard dat het voor haar nog mogelijk is om een paardwaardig bestaan te hebben.

Verder hoop ik dat je er met de trainingsstal op een goede manier uitkomt. Je kunt er verzekeringswerk van maken door bij jouw verzekering een claim in te dienen. Waarschijnlijk gaat jouw verzekering dan naar de verkering van de trainingsstal. Mocht er dan een juridische strijd ontstaan dan hoef jij die niet te leveren en ben je dus ook de kosten niet kwijt. Indien oud verzekering jou wel uitkeert dan heb je wel meteen het geld en niet eerst een (misschien wel jaren) lange procedure.