[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:02

Waar lees je dat?
Ik zie hier eigenlijk weinig beestjes vliegen, en pony heeft duidelijk geen last (waarvan ik last heb weet ik niet, misschien zitten daar ook wel oogstmijten :Y) ). Verder is hij nog volop aan het verharen dus een deken omdoen zou het allemaal niet leuker maken. Dus ik kijk het van dag tot dag aan, heeft hij naar mijn mening toch last (wat hij nu dus totaal niet heeft) dan gaat de deken erop, en dit zie ik echt wel voordat hij volledig open ligt ofzo hoor ;) (in principe toch, maar zeg nooit nooit ).

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:11

Ik doe mijn paard ook pas een deken op zodra hij jeuk heeft. Deken op = jeuk weg. Ik laat hem niet eerst een paar dagen met jeuk rondlopen zodat hij flink gaat schuren, meteen bij de eerste symptomen gaat de deken op. Daardoor kan hij nu nog lekker bloot rondlopen, anders staat hij het hele jaar door met een deken op (voorjaar-zomer-stukje najaar eczeemdeken, najaar-winter-stukje voorjaar winterdeken). Gaat prima bij mijn paard!

Breghje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:17

Geen jeukpaard vandaag! Nog geen haartje verkeerd ondanks gisteren lekker bloot. Nu heeft ze weer wel haar regendeken op, vond de wind heel koud en ze krijgt ook nog drainage dus wil geen risico lopen verder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:19

haha,jij vond de wind koud?
paarden vinden het fijn als het tussen de 5 en de 15 graden is....daar boven en daar onder is te warm of te koud :P
dus op zich is een regendeken nog niet nodig ;) ( en het regent ook niet!)
ik ben wel een beetje van de dekens,maar zulk weer als dit laat ik appie lekker zo staan, heerlijk de wind door zijn haren en hij zit momenteel heel mooi in zijn velletje! :D :D

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:01

Zou er eigenlijk nog verschil zitten in het lijnzaad dat aangeboden wordt? Zolang het maar 1e koude persing is is het volgens mij altijd wel geschikt toch?
Ik voer eigenlijk het liefst die van de paardendrogist, maar heb nog een bon liggen van de divoza voor 10 euro en die heeft een handige verpakking waarop je goed het aantal ML kan meten. Scheelt weer geknoei.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:22

Olie heb je het dan over toch? Volgens mij maakt dat echt heel weinig uit!

Edit] Net heerlijk pony even getraind aan de hand, daarna koude douche gegeven en haar manen, borst/hals en staart + uier gewassen met tea tree. Nu staat ze even een uurtje zonder deken, kan ze lekker rollen en opdrogen, dan met Derfen in smeren en haar RSIH weer eens op.. Kijken hoe ze het dit jaar houd, maar ik vind het een dure deken als ze er maar een seizoen mee kan doen. Hij is echt al half gemold en ze krijgt er dus schuurplekken van op haar borst.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:34

Ja ZusJabobs, ik had het over olie :)! Ik dacht ook dat het heel weinig uitmaakte, maar toch, als je het prijsverschil soms ziet... Hier op de bokt markt staat 2,5 liter voor 12 euro geloof ik. Terwijl je bij divoza 10 euro kwijt bent voor 1 liter :P

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:57

opisop_shop schreef:
nee hoor, alleen hij zegt dat er in het ruwvoer te weinig zit en omdat Wisse ook niet op gras komt haalt hij daar ook niets uit. Ruwvoer testen gaat hem niet worden, daarvoor wisselt het te vaak hier op stal.
Hij zei dat ik ook een ander sober krachtvoer kon kiezen waar wel meer inzit (ponybrok bijvoorbeeld zei hij) maar dat je dan wel een grote hoeveelheid moest voeren, aangezien Wisse wel een flink paard is zat ik dan wel op een kilo zei hij. Vind ik zelf niet zoveel, krijgt hij nu ook.
Ik moet maar weer eens voer gaan vergelijken denk ik ;)

Komt Wisse in de zomer ook niet op de wei? Ik vind een kilo Subli zonder toch niet echt sober. Heb je hem alweer aan het werk?

Mijn Haflinger krijgt ook alleen maar ruwvoer en helemaal geen krachtvoer. Nu hoeft zij nog niet te werken, maar zou dat dan ook te sober voeren zijn?
Mijn paarden komen elke dag op het land (waar nu niets meer staat :') )

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:00

yvonnedv schreef:
als je je paard nu echt in wil pakken. [VN] Hi-tech body suits voor paarden beschikbaar ;)

Ieieh, hoe zouden ze dat aantrekken.
Mss wel een uitkomst voor hele erge eczemers die ook last van hun benen en buik hebben. Dat lijkt bij deze deken helemaal bedekt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:08

EquiPhoto schreef:
Ja ZusJabobs, ik had het over olie :)! Ik dacht ook dat het heel weinig uitmaakte, maar toch, als je het prijsverschil soms ziet... Hier op de bokt markt staat 2,5 liter voor 12 euro geloof ik. Terwijl je bij divoza 10 euro kwijt bent voor 1 liter :P

Tja merk he.. Je betaald vaak enorm veel voor de naam.. That's it!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:14

Hoe zat dat nou met ZE paarden, wat voor Omega moesten die meer krijgen?

Ik heb het al, Omega 3!

Zonnebloem olie is bijna op dus ga binnenkort ook lijnzaad olie kopen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:05

nadita schreef:
opisop_shop schreef:
nee hoor, alleen hij zegt dat er in het ruwvoer te weinig zit en omdat Wisse ook niet op gras komt haalt hij daar ook niets uit. Ruwvoer testen gaat hem niet worden, daarvoor wisselt het te vaak hier op stal.
Hij zei dat ik ook een ander sober krachtvoer kon kiezen waar wel meer inzit (ponybrok bijvoorbeeld zei hij) maar dat je dan wel een grote hoeveelheid moest voeren, aangezien Wisse wel een flink paard is zat ik dan wel op een kilo zei hij. Vind ik zelf niet zoveel, krijgt hij nu ook.
Ik moet maar weer eens voer gaan vergelijken denk ik ;)

Komt Wisse in de zomer ook niet op de wei? Ik vind een kilo Subli zonder toch niet echt sober. Heb je hem alweer aan het werk?

Nee, pas als het land wat kaalgegeten is gaat hij op gras.
Afgelopen zomer wel een paar keer vakantie gehad op het grote land (bv omdat zadel bij de zadelmaker lag) maar ook dan pas als ze op een kalig stuk land staan.
Wisse wordt inmiddels wel weer gereden, keer of 5 per week door twee stalgenoten (ik rijd niet meer ivm zwangerschap) dus wordt alweer iets slanker en ziet er verder goed uit nu.
Vind de korte coupe hem ook prima staan :)

Afbeelding

Afbeelding

Ben nog niet uit over het voer dat ik ga geven, heb van een kennis een tip gekregen voor vitaminesupplement maar die vond ik wel vrij prijzig en het is natuurlijk handiger om een koek te voeren (iedere dag zo iets uit de hand kunnen geven ipv poeder ofzo mengen met voer) maar de koeken ben ik geen voorstander van. Denk dat ik de subli zonder eerst eens ga mengen met een ander voer om zo het gemiddelde mineralengehalte wat op te krikken per voerbeurt.

Hier nog geen jeuk trouwens, ook niet aan de staart die nog bloot is.
Halsdeken laat ik wel gewoon op.

wat betreft pas deken opdoen bij jeuk: dat kan prima, mits je geen overmatige schuurder hebt.
Als het inhoudt dat een paard wellicht een paar weken langer bloot kan lopen en dan na een paar dagen weer jeukvrij is, dan vind ik het een prima oplossing.
Mijn haflinger schuurde zo matig, daarmee wachtte ik ook de jeuk af, mijn welsh kreeg bij voorbaat de deken al op en met Wisse wisselt het wat.

xxdebbbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:13

iemand weleens een eczemer onder de vliegendeken van anky gezet? is met de tentenkamp van hypo in de aanbieding.. ik wou voor de rambo gaan maar was wel nieuwsgierig of mensen hier enige ervaring mee hebben

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:15

ZusJacobs schreef:
EquiPhoto schreef:

Tja merk he.. Je betaald vaak enorm veel voor de naam.. That's it!

Hmm dat zou het dan idd wel zijn ja!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:17

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:39

Wel duur die olie zeg, maar als je ziet wat er in zit misschien ook wel gewoon een oplossing. Maar werkt 2x per week dan wel genoeg?

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:55

opisop_shop schreef:
Ben nog niet uit over het voer dat ik ga geven, heb van een kennis een tip gekregen voor vitaminesupplement maar die vond ik wel vrij prijzig en het is natuurlijk handiger om een koek te voeren (iedere dag zo iets uit de hand kunnen geven ipv poeder ofzo mengen met voer) maar de koeken ben ik geen voorstander van. Denk dat ik de subli zonder eerst eens ga mengen met een ander voer om zo het gemiddelde mineralengehalte wat op te krikken per voerbeurt.

Marstall heeft ook weideriegel koeken, volgens mij zit daar een stuk minder suiker in dan de pavo koeken. Misschien een ideeetje? Ik zelf voer Marstall Force bij, dat zijn kleine korreltjes. Kan je ook uit de hand voeren.

xxdebbbb schreef:
iemand weleens een eczemer onder de vliegendeken van anky gezet? is met de tentenkamp van hypo in de aanbieding.. ik wou voor de rambo gaan maar was wel nieuwsgierig of mensen hier enige ervaring mee hebben

Vliegendeken is niet hetzelfde als eczeemdeken. In de vliegendeken zitten mazen waar de knutten doorheen kunnen steken :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:09

ZusJacobs schreef:
Wel duur die olie zeg, maar als je ziet wat er in zit misschien ook wel gewoon een oplossing. Maar werkt 2x per week dan wel genoeg?

Teveel knoflook zorgt voor bloedarmoede, iets waar ik erg bang voor ben... ik wil het wel een heel seizoen gaan geven, elke dag lijkt me dan teveel van het goede..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:12

Hier ook nog geen jeuk, in ieder geval toch niet bij [***] .. ik daarentegen :( Zitten blijkbaar ook mijtjes in het gras daar, had gehoopt dat ze misschien niet aanwezig waren op de nieuwe stal maar vrees dat ik pech heb :( Dat houdt dus in dat ik mezelf ook zoveel mogelijk moet bedekken :Y) :')

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:13

Hm oke, maar zou je het dan niet beter om de dag kunnen geven? Het moet wel effect hebben toch?

heb je een mijten allergie Sabine?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:17

:j Naja, allergie voor alles wat bijt & steekt eigenlijk, een muggenbeet wordt ook 3x zo groot als bij iemand anders :+ Die mijten-allergie is niet officieel vastgesteld want de HA vond niet wat het was (dat toont niet in het bloed) maar het was wel duidelijk een allergie. Heb er toen nog een topic over gehad hier op bokt en toen opperde iemand of het geen beten van de oogstmijt konden zijn, en die omschrijving van alles klopte tot in de details .. Dus vrees dat ik daarmee zit :+ Hier is het topic van toen (met ook een foto): [MW] Ok, dit is toch niet normaal ...

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:31

Biies schreef:
ik begrijp niet zo goed waarom sommige mensen hier de deken pas op doen als ze jeuk krijgen, en ik lees hierboven dat de deken er weer af is xd

ik zou dat nooooit durven als ik zie hoeveel beestjes er al rond vliegen. als ze eenmaal geprikt zijn dan ben je toch al te laat of als ze gaan jeuken.

zo herken ik het iig bij mijn haflinger als zijn deken een avond af is geweest dan kunnen we gelijk opnieuw beginnen

Ik kan rustig wachten tot ze echt jeuk krijgen/in de wei gaan rennen tijdens de schemer voordat ik het dek op doe. Zodra ik het dek op doe is de jeuk weg en ik gun ze van harte dat ze ook een paar weken zonder deken kunnen lopen. Meestal hoeft de deken eind april/begin mei pas op. Heerlijk toch?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:07

De mugjes die zomereczeem veroorzaken zijn pas actief als het snachts ook boven de 10 graden is (heb ik van horen zeggen) de vliegjes die jij dus ziet is geen reden om je zorgen te maken. De meeste paarden in dit topic zijn ook nog jeukvrij, mijn ruin heeft ook erg eczeem en ik zie een hele hoop vliegen. Hij heeft nog geen jeuk en staat tot die tijd zonder deken in zijn blote velletje lekker paard te wezen.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:40

Ook ik haak in.

Afgelopen jaar kreeg mijn toen 2-jarige merrie acuut zware zomerexceem. Hoofd, nek, hals, manenkam, flanken, buik, uiers en bovenop het kruis waren aangetast en kapot. Het verschoof zich langzaam van voor naar achteren. Veel gelezen op bokt en de rest van internet. En natuurlijk meteen een deken gekocht (pagony). Niet veel later ook een masker tot aan de neus erbij. Teershampoo, betadineshampoo, noromectin voor de mijt op haar benen.

De winter door zonder biks maar met suikervrije muesli (subli zonder) en brok (hugho kruidenbrok). Hopend de afvalstoffen uit haar lichaam te krijgen. Drainage compositum durf ik niet aan: belastend voor de maag, en als veulen heeft ze al flinke maagzweren te verduren gehad. Vanaf klein veulentje altijd al jeuk aan de jukbeenderen. Ook deze winter ringworm en weer rotstraal achtere de rug. Daktarincreme en Imaverolwassingen, en weer noromectin voor de weer opkomende mijt aan haar benen. Veel schilfers in haar vacht. Eens per maand wassen met teershampoo of teatree-shampoo. En deze week haar deken al weer opgedaan. Ze is gegroeid, en dus een nieuwe besteld (FlyFree).

Vandaag viel mij ineens iets op: ze is tot nu toe nog jeukvrij maar het pigment rond haar anus verdwijnt. Nu een hele roze vlek, in plaats van zwart. Is dit een aanwijzing?

Ik hoop dat iemand mij hier tips kan geven. Waar heeft mijn paardje last van?!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:44

Subli zonder bevat 34% suiker...