Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:20

Naomi_Star schreef:
Ik vind dat paniek saaien om niets wildwings. En ik kan heel kort en krachtig uitleggen waarom: ik sta al mijn hele leven in deze omgeving en ken dus erg veel mensen op erg veel stallen. Ik kan dus ook met zekerheid zeggen dat het virus zeker niet heerst op andere stallen dan de in de voorpagina genoemde stallen. En dan is het van de veerkracht niet eens officieel bevestigd. Veel stallen in de omgeving zeggen wel alle lessen af en gooien de stal op slot. Ik kan alleen maar zeggen dat ik dat erg verstandig vind, want er zijn altijd mensen die het niet serieus nemen en dan alsnog paarden op een andere stal kunnen besmetten.
Tuurlijk kan het zo zijn dat er alsnog andere stallen besmet raken, maar dat is nu gewoon nog niet het geval. Uiteraard moet je ook rekening houden met de incubatietijd van de ziekte, dus misschien zijn er nog wel andere paarden ziek, maar is het nog niet tot uiting gekomen.

Laat ik voorop stellen dat ik de paniek begrijp, niemand wil zijn maatje verliezen aan deze ziekte, maar ga aub geen dingen in het wilde weg roepen, daar hebben we allemaal helemaal niets aan.

Inderdaad :j
Stallen op slot gooien is verstandig, maar paniek zaaien is niet nodig; zeker op zo'n afstand niet.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:21

lausan schreef:
Naomi_Star schreef:
Ik vind dat paniek saaien om niets wildwings. En ik kan heel kort en krachtig uitleggen waarom: ik sta al mijn hele leven in deze omgeving en ken dus erg veel mensen op erg veel stallen. Ik kan dus ook met zekerheid zeggen dat het virus zeker niet heerst op andere stallen dan de in de voorpagina genoemde stallen. En dan is het van de veerkracht niet eens officieel bevestigd. Veel stallen in de omgeving zeggen wel alle lessen af en gooien de stal op slot. Ik kan alleen maar zeggen dat ik dat erg verstandig vind, want er zijn altijd mensen die het niet serieus nemen en dan alsnog paarden op een andere stal kunnen besmetten.
Tuurlijk kan het zo zijn dat er alsnog andere stallen besmet raken, maar dat is nu gewoon nog niet het geval. Uiteraard moet je ook rekening houden met de incubatietijd van de ziekte, dus misschien zijn er nog wel andere paarden ziek, maar is het nog niet tot uiting gekomen.

Laat ik voorop stellen dat ik de paniek begrijp, niemand wil zijn maatje verliezen aan deze ziekte, maar ga aub geen dingen in het wilde weg roepen, daar hebben we allemaal helemaal niets aan.

Inderdaad :j
Stallen op slot gooien is verstandig, maar paniek zaaien is niet nodig; zeker op zo'n afstand niet.

Daar ben ik het inderdaad wel mee eens, gewoon de stallen op slot gooien is zeker verstandig.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:21

Dat ligt er aan of je in de buurt bent geweest, of dat je onwetend met een rhino besmet paard in contact bent geweest.
candalisa schreef:
Er is NIET bewezen dat het vaccinatie tegen de Neuro versie werkt maar het tegendeel is ook NIET bewezen.

De enting werkt alleen tegen het oplopen van de koorts. Tegen de gemuteerde versie (de abortus variant en de Neurologische variant) kun je niet enten, simpelweg omdat het te snel muteert en dus weer resistent is tegen de entstof. Je paard krijgt het hoe dan ook, alleen kun je met de enting dus de koorts drukken of als je paard in optimale toestand is misschien zelfs het virus helemaal de baas.
candalisa schreef:
De virus kan ook maar enkele meters in de lucht overleven dus is niet echt via de lucht overdraagbaar mits er 2 paarden dicht tegen elkaar staan. Het is wel door kleren schoenen handen anz over te dragen dus wordt aangeraden zorgvuldig hiermee om te gaan. Ook spullen zoals poetsspullen, tuig, voerbakken moet extreem voorzichtig mee omgegaan worden.

Het virus kan enkele meters in de lucht overleven en is dus wel via de lucht overdraagbaar. Het kan alleen niet ver. Het hopt van paard naar paard. Als je met een besmet paard langs een stal loopt en dat paard snuift wat op van het rhino paard, dan zit je mogelijk al met de gebakken peren...

Ik heb dit van een vriendin van mij wiens paard ook getroffen is, maar wonder boven wonder nog leeft en aan het verbeteren is, en op de Flierenberg staat. Zij heeft uitvoerig met de behandelend arts gesproken en dat weer aan mij verteld. Ze kan zich nu zowat expert noemen op het gebied van Rhino...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:25

Naomistar je roept zelf ook van alles, daar dan misschien ook mee ophouden? Je hebt de wijsheid niet in pacht. :)

Er zijn nu eenmaal vermoedens dat andere stallen besmet zijn. Niet voor niets dat men wacht op uitslagen...

Als er nog meer stallen besmet zijn gaan wij misschien ook wel op slot. We wonen niet vlak bij maar hebben wel wedstrijdruiters die met regelmaat die kant uit gaan...

En wij willen het echt niet nog een keer meemaken, dus liever een maatregel te veel als te weinig.

Rhino expert is mijn inziens de DA en niet een getroffen paardeneigenaar. :)

Daarbij: vraag 30 artsen naar Rhino en je krijgt 30 verschillende ervaringen/meningen.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:30

Noisy schreef:
Dat ligt er aan of je in de buurt bent geweest, of dat je onwetend met een rhino besmet paard in contact bent geweest.

Je mag ervan uitgaan dat als iemand weet dat ie in de buurt is geweest of mogelijk in aanraking is geweest met een besmet paard (of hoefsmid bv), dat dat dan gemeld wordt. Dan kunnen er alsnog meer maatregelen getroffen worden.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:33

Haha roep ik van alles? Mwa denk het niet hoor! Krijg alles uit eerste hand te horen dus ik roep echt niet zomaar iets chaos! Er zijn op dit moment gewoon niet meer stallen besmet dan de in de voorpagina genoemde stallen. Dat er nog meer stallen bij kunnen komen zal ik niet ontkennen, maar nu is dat gewoon niet het geval.

Ik ben het wel met je eens dat geen enkele paardeneigenaar een rhino expert is, de enige die dat zijn zijn de dierenartsen. Ook zegt inderdaad iedere dierenarts iets anders met betrekking tot rhino.

En ik zou het alleen maar verstandig vinden als je de stal op slot gooit wanneer er meerdere stallen besmet zouden zijn. Ook al zit je verdere weg.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:34

chaos, scheeld die wedstrijd ruiters die bij jullie staan, hebben in deze hoek momenteel niets te zoeken, want alles is afgelast ;)
maar altijd het zekere voor het onzekere

Om heel eerlijk te zijn he, noisy, naomistar, lausan, ik en nog een stel zitten er midden in, binnen een straal van 2km..
wij proberen rust erin te krijgen, maar vele die wat verder zitten zitten toch behoorlijk wat dingen te roepen die gewoon (nog) niet zo zijn...

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:37

stalnijmegen schreef:
Om heel eerlijk te zijn he, noisy, naomistar, lausan, ik en nog een stel zitten er midden in, binnen een straal van 2km..
wij proberen rust erin te krijgen, maar vele die wat verder zitten zitten toch behoorlijk wat dingen te roepen die gewoon (nog) niet zo zijn...

Inderdaad Dees.

Ik heb dan wel geen paard meer, maar probeer iedereen in mijn omgeving te waarschuwen en te vertellen wat ik weet. En hetgeen dat ik weet, komt (net als van Naomistar en Noisy) direct van degenen die getroffen zijn.

Paniek heeft niemand wat aan, maar dat wil niet zeggen dat men niet voorzichtig moet zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:38

Naomi_Star schreef:
Ik vind dat paniek saaien om niets wildwings. En ik kan heel kort en krachtig uitleggen waarom: ik sta al mijn hele leven in deze omgeving en ken dus erg veel mensen op erg veel stallen. Ik kan dus ook met zekerheid zeggen dat het virus zeker niet heerst op andere stallen dan de in de voorpagina genoemde stallen. En dan is het van de veerkracht niet eens officieel bevestigd. Veel stallen in de omgeving zeggen wel alle lessen af en gooien de stal op slot.

Hoe weet jij dat er geen sndere besmet zijn. Omdat je de stallen kent? En toevallig een paardeneigenaar.

NIEMAND weet nog of er wel of niet meer stallen besmet zijn. Je kunt dus ook niet zeggen van niet. Zolang de DAs uit de omgeving niet overtuigd zijn zou jij dat ook niet moeten zijn...

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:42

Je hoeft niet binnen een straal van 2 km te zitten om de meeste kans te hebben. Wat is er met de wedstrijdruiters op stal die contact met paarden van deze stal gehad hebben? Ruiters die op een besmette stal rijden en ook bij jou op stal een pony hebben staan? De Veerkracht ligt ook niet direct in de buurt van de Flierenberg. Bij ons komen ook twee instructeurs van de Veerkracht.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:42

Omdat ik de staleigenaren en op heel veel stalleb inderdaad meerdere paardeneigenaren ken en wij elkaar allemaal op de hoogte houden. Er zijn nu gewoon nog geen andere stallen waar paarden met koorts of andere symptomen van rhino staan. Ik ga niet ontkennen dat dit niet nog kan gebeuren. Ik hoop met heel mijn hart van niet!

bdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:43

Chaos doet haar naam eer aan.....

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:43

Mijn god wat een bangmakerij en paniekzaaing weer.
De paardendrogist zal blij zijn met de uitbraak zoveel middeltjes en produtjes worden er in een keer besteld.
Nu snap ik ineens weer helemaal waarom een leraar zei voer en supplementen worden voor de mens gemaakt niet voor het paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:44

Naomi_Star schreef:
Goede voorlichting gehad, maar niet heus! Niet overdraagbaar via lucht, wel overdraagbaar via mens. en hier gaat het om de neurologische variant, ofterwijl de ergste.. Er is een vaccin, maar die helpt in dit geval niet.

Wel degelijk hele kleine stukjes via lucht overdraagbaar. En die enting, als je die al jaren geeft .... zelfs de DAs weten niet of het nu wel of niet werkt. Maar jij weet het dus wel.

________
Mijn inziens roep je dus wel van alles.

Oh en geen paarden met koorts. Ik hoor wat anders. Zo zie je maar: dat horen van niks zegt. :)

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:46

liempje schreef:
Je hoeft niet binnen een straal van 2 km te zitten om de meeste kans te hebben. Wat is er met de wedstrijdruiters op stal die contact met paarden van deze stal gehad hebben? Ruiters die op een besmette stal rijden en ook bij jou op stal een pony hebben staan? De Veerkracht ligt ook niet direct in de buurt van de Flierenberg. Bij ons komen ook twee instructeurs van de Veerkracht.

Dan heb je inderdaad een kans dat straks de ziekte ook bij jullie op komt zetten. Die kans is bij mij op stal ook aanwezig. Ik heb ook nergens gezegd dat er niet alsnog ergens een stal besmet kan raken. Ik heb alleen gezegd dat er tot op heden geen andere stallen dan de in het artikel genoemde stallen paarden hebben met de symptomen van rhino. En als we nu allemaal super voorzichtig zijn en even blijven blijft dit hopelijk ook zo!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:47

bdeetje schreef:
Chaos doet haar naam eer aan.....

Uiteraard.
Jammer dat je zelfs niks nuttigs inbrengt. :)

Enne, ik bedorl het niet vervelend. Maar er word hier van alles gezegd alsof dat de waarheid is, dat is het niet. Hoe het echt zit laat ik in het midden. IK weet het immers niet.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:50

Chaos schreef:
Naomi_Star schreef:
Goede voorlichting gehad, maar niet heus! Niet overdraagbaar via lucht, wel overdraagbaar via mens. en hier gaat het om de neurologische variant, ofterwijl de ergste.. Er is een vaccin, maar die helpt in dit geval niet.

Wel degelijk hele kleine stukjes via lucht overdraagbaar. En die enting, als je die al jaren geeft .... zelfs de DAs weten niet of het nu wel of niet werkt. Maar jij weet het dus wel.

________
Mijn inziens roep je dus wel van alles.

Oh en geen paarden met koorts. Ik hoor wat anders. Zo zie je maar: dat horen van niks zegt. :)

Met niet overdraagbaar via lucht bedoel ik dat het niet zomaar van de ene stal naar een stal 3km verderop hopst. Maar dat had ik beter kunnen verwoorden. Over het vaccin heb je gelijk, het is niet bekend of het werkt, maar ik zou nu op dit moment er niet voor kiezen om te enten. Toevallig weet ik dat er paarden overleden zijn die wel geënt waren. Ik denk dat het per paard verschilt ofo de enting wel of niet helpt..

En als er meer paarden ziek worden op verschillende stallen horen we dat vanzelf, het heeft geen zin om dingen over stallen te roepen (via pb) terwijl ik met zekerheid kan zeggen dat daar geen paarden ziek staan. We moeten nu gewoon allemaal extra voorzichtig zijn en hopen dat er niet meerdere besmette stallen komen.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:52

Wij hebben ook telefoontjes gehad van de stallen die in het topic genoemd worden.
Bij ons is er ook nog niks aan de hand, maar de paarden gaan even niet op vreemd terrein. Hadden de da gebeld en hij zei dat we wel gewoon buiten kunnen rijden, zoals in het topic ook al aangegeven.

bdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:54

Je slaat de pijker op zijn kop er is niemand die weet hoe het echt zit maar jullie presteren het wel om 12 pagina's vol te schrijven (met onzekereheden dus)en dan bedoel ik alles over het verdacjht zijn van bedrijven.
En ik kan hier dus echt niets nuttigs inbrengen behalve dan dat het op de flierenberg wel heerst.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:56

Nijmegen is hier in de buurt..
Ga ook de komende maand(en) niet op wedstrijd ofzo, ook niet kijken..

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:57

lausan schreef:
Je mag ervan uitgaan dat als iemand weet dat ie in de buurt is geweest of mogelijk in aanraking is geweest met een besmet paard (of hoefsmid bv), dat dat dan gemeld wordt. Dan kunnen er alsnog meer maatregelen getroffen worden.

Ik bedoelde ook dat wanneer niemand het nog weet Lau ;) Ik ga er ook van uit dat als het bekend is, al is het maar bij 1 persoon, dat die dan de verantwoordelijkheid neemt en het doorgeeft aan alle anderen

Wij zitten trouwens serieus in de gevarenzone := aangezien er iemand van de Flierenberg hier lesgeeft...Zij hoopt ook dat ze niks mee genomen heeft maar in het allereerste begin wist zij natuurlijk ook nog van niks...
Laatst bijgewerkt door Noisy op 23-02-12 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lausan

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:00

Snap ik Jes :j ;)

Feit is dat we allemaal hetzelfde willen: dat er niet nog meer stallen / paarden getroffen worden. Dus doe wat je kan en wat je denkt dat goed is, maar probeer niet onnodig paniek te zaaien als je dingen nog niet zeker weet.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:08

Het enige wat je kunt doen als eigenaar en staleigenaar is het zekere voor het onzekere nemen, wat nu dus ook gebeurt. Stallen dicht, kans op besmetting proberen te voorkomen en zoveel mogelijk mensen inlichten. Dat gebeurt nu ook en dan zie ik hoe prettig het is om veel mensen in de paardenwereld te kennen aangezien ik het uit eerste hand hoor en niet uit het roddelcircuit.
Zolang er geen nieuwe besmettingen officieel zijn vastgesteld, is het goed niet te speculeren. Laten we ons met zijn allen respectvol blijven naar elkaar en uitgaan van de officiele berichten. Dit zaait zoveel paniek, dat een stal op slot is betekend niet dat er wat aan de hand is. Voorzorgsmaatregelen zijn terecht..

Ook ik maak me zorgen, aangezien we er midden in zitten en ik leef mee met de mensen die een ziek paard hebben of zelfs hun beste maatje moeten missen.. Ik duim dat het snel onder controle is!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:04

lausan schreef:
Ik heb dan wel geen paard meer, maar probeer iedereen in mijn omgeving te waarschuwen en te vertellen wat ik weet.

En dat is heel goed dat je dat doet! Ik hoorde het zelf bijv. pas afgelopen maandag van mijn hoefsmid.
En ik woon nota bene in hetzelfde dorp als waar al 2 paarden overleden zijn!
Nu staat die van mij particulier, dus dat scheelt wel wat, maar toch....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:47

Als staleigenaar denk ik dat er goed gehandeld is. Dat hij gelijk omliggende bedrijven belt en stal op slot gooit doet ervan uitgaan dat er goed en verantwoordelijk gehandeld wordt. Als stal kun je er niets aan doen, maar het is toch de naam van je stal die overal opduikt. Hoop oprecht dat er niet meer paarden overlijden daar! Het zit ze niet mee daar...

Verder vind ik het vreemd dat ze nog gewoon aangeven dat buitenrijden mogelijk is? Ongeacht risico op verspreiding, dat is toch zwaar respectloos naar de mensen die er alles aan doen om hun en andermans paarden te beschermen...