Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:24

fargo, gelukkig. Dat hebben we ook weer gehad. Hier zijn is de mest sinds gisteren weer normaal. Die van mij mestte echt een paar dagen koeienvlaaien, dus dat heeft daar binnen lekker liggen gisten en rotten. Hoe mesten die van jullie eigenlijk na een koliekaanval?

Ik mag van de kliniek niet aan wormonderzoek doen, maar MOET ieder seizoen ontwormen. 3 x met ivermectine en in november met moci-nogwat en nog iets met een ingewikkelde naam(lintworm).

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:32

Mijne mest dan gewoon normaal :=
Hooi wat blijft 'hangen' en wat dan gaskoliek veroorzaakt blijft dan ook gewoon gezellig hangen en wachten tot het verteerd is, duurt alleen wat langer :+

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:31

Mijn mest ook normaal, heel soms is het droog, alsof hij te weinig heeft gedronken.
Blij te horen dat het weer beter gaat met whizz.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:33

Ik ga straks even op pad voor een aantal boodschappen tassen en plastic bakjes!
Ik heb besloten dat ik het mezelf makkelijker ga maken (en ook voor anderen als ik weg ben) en ga alle porties hooi en voer voor de dag al klaar zetten in tassen en bakjes :+
Ik ben echt 5x op een dag bezig met het meten en wegen..... Zo ben ik even 1x bezig, maar kan ik het op het juiste tijdstip zo aan m'n paardje (laten) geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 11:01

Bojangles schreef:
Ik ga straks even op pad voor een aantal boodschappen tassen en plastic bakjes!
Ik heb besloten dat ik het mezelf makkelijker ga maken (en ook voor anderen als ik weg ben) en ga alle porties hooi en voer voor de dag al klaar zetten in tassen en bakjes :+
Ik ben echt 5x op een dag bezig met het meten en wegen..... Zo ben ik even 1x bezig, maar kan ik het op het juiste tijdstip zo aan m'n paardje (laten) geven.

Ik heb 3 knalrode tassen van de Dirkx en 2 blauwe Albert Heijn tassen staan. De blauwe is altijd de laatste van de dag, dan 3 roden en dan weer een blauwe. Ik weeg het dus 'savonds voor de volgende dag af en dan staat de blauwe van die dag er nog. En op de 2e rode tas (12 uur/12.30 uur) staat een bakje met mueslie met flinke plens olie erdoor. Dus dan hoef ik overdag alleen langs te komen voor de slobbers. Scheelt een boel geregel en stress :j 8-)
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-01-12 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 11:04

kara schreef:
Mijn mest ook normaal, heel soms is het droog, alsof hij te weinig heeft gedronken.
Blij te horen dat het weer beter gaat met whizz.

Whizz heeft dat inderdaad ook, heel droge harde mestballen of balletjes alsof het er lang over gedaan heeft en dus veel vocht verloren.

Gisteren overdag had hij wel wat zachtere mest en daar was ik wel blij mee want hij had die avond 2 x slobber gemist dus maakte me een beetje bezorgd - hij had ook weinig gemest gisternacht en ochtend.
Vanmorgen even overlegd met Bodegraven. Zij zien niet heel veel nut in colosan omdat het weinig zou doen. Heb het gisteren maar wel besteld. Ook gevraagd of ik wormenkuur nu over kon slaan omdat ze bij ons mestonderzoek gaan doen maar dat doen ze dan pas in voorjaar... Nee dan toch liever nu wel een wormenkuur doen en dan in maart gewoon meedoen met mestonderzoek. Dat doe ik dan ook voor ons cushingpaard die mag ook niet te lang zonder ontwormingskuur in principe.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:08

ik zet het voor een halve dag klaar in van die grote plastic emmers van de action. mijn schoonouders voeren in de ochtend en als ik dan tussen de middag thuis ben vul ik de emmers weer.

Die van mij mest heel wisselend. Soms van die echte keutels waar soms zelfs wat darmslijm op zit (dan is het lekker blijven hangen) en dan weer wat losser. Na een koliekaanval is het echt dun.

iloveazora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:13

hallo,
weten jullie wat je absoluut niet moet voeren.
ik ben bang dat ik iets verkeerd voer door kolie,
wat moet ik dus niet voeren,
zetmeel, maismeel,zemelen etcetc???

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:22

Ik doe het liever in tassen denk ik, er lopen nog al wat katten rond.....
Maar ik was dus niet de enige met dat idee hahaha!

@Iloveazora,
Belangrijkste is:
-Goed hooi (geen stof/schimmel)
-Niet teveel grote veranderingen in het voer
-Voer wat je moet weken, ook goed weken (zoals zemelen, bietenpulp etc etc)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 11:23

@ ilove. Biks is over het algemeen vrij zwaar om te verteren en levert veel maagzuur op. Dus mijn paard krijgt 2 a 3 x PAVO slobbermash per dag en mueslie met olie erover. Luzerne vinden ze lekker en is goed verteerbaar. Hoe is de kwaliteit van je ruwvoer? Voer je hooi of kuil en is dat van goede kwaliteit?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 11:24

In een ander topic hadden ze zelfs voorbeelden van allemaal IKEA tassen die bij stallen aan de deur hingen, foto's als bewijs - heel erg grappig!
We hebben 4 jonge poesjes en die liggen nu elke dag in en bovenop onze tassen te slapen ;-) Heel grappig!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:32

Ja maar bij ons lopen er katten, die gaan lekker op je hooi plassen :x

Ik wou ook eerst de IKEA tassen, maar de boodschappen tassen zijn net toch iets makkelijker naast elkaar te zetten of op te hangen. En daar in gaan die katten niet zitten denk ik want die zijn te smal en dan uitgepluisd tot bovenaan gevuld.

Trouwens nog steeds geen littlebitfeeder...... Als hij er vandaag niet is ga ik maar eens mailen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 11:37

Onze jonge poesjes blijven nog netjes, die plassen in de boxen ;-) Maar heel grappig, dan wil ik een tas vullen en schud er eentje uit, komt er een poesje mee :') :j De tassen van de Dirkx zijn heel stevig!!
Die IKEA tassen werden dan ook opgehangen. Zal even zoeken, oh ja was in mijn topic over hoe nu precies afwegen en geven van kuil ;-)

Equimotion schreef:
Kelly_ann schreef:
Hangweegschaal zoeken en dan van die blauwe IKEA tassen gebruiken. Zo kan je ook makkelijk porties klaarzetten.
In Zweden, waar ik heb gewerkt was het op verschillende stallen gebruikelijk het hooi te wegen.

Een unster en een ikea tas inderdaad :j

Afbeelding

(foto made by Karin)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:40

Ik zal straks eens even kijken waar ik de tassen ga halen! :D
Ga vanmiddag ook weer even rijden op de mijne. Eerst maar weer longeren en dan maar wat rondjes rijden.
Ben benieuwd......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 11:54

Oh ja en Bodegraven adviseerde me ook om dan deze dosis kuil zo rond de 9 kg of iets minder dan maar vast te houden voorlopig en evt zelfs even terug als hij er inderdaad koliekerig van wordt, maar dus niet verder omhoog, want hij doet natuurlijk niets op het moment. Ook fijn om te weten en te kunnen overleggen!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:19

iloveazora@ het ligt er een beetje aan waarom je paard koliek krijgt. De een is weer gebaat bij fijn hooi, de anders juist bij grof langstengelig.

Omdat ik er destijds ook erg moeilijk vond wat wel en niet te voeren is er voor hem een dieet gemaakt en daar moet ik me aan houden. Wat Fargo ook aangeeft, wees voorzichtig met brokken. Als je dan al brokken voert, kijk of je er eentje van goede kwaliteit kan vinden met een zo laag mogelijk percentage zetmeel en zuiker. En ik mijn geval, heel voorzichtig zijn met gras. Met name in het voorjaar en najaar.

Bojangles, ik zit hier even te wachten totdat die buien weg zijn, dan wil ik ook even gaan rijden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:27

Iloveazora@ ik weet niet hoe veel jouw paard koliek heeft, maar als het echt een probleem is zou je eens contact kunnen opnemen met je dierenarts. Met voeding kunnen ze best nog wel veel doen.
Die van mij en Indy van Bojangles eten speciaal voer.
http://www.sanequi.com/nl/home.html
Zij heeft ook voor mij een dieet samengesteld. Dat in principe heel goed werkt als mijn paard goed kauwt!!!

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:33

Geven jullie soms spelt? Ik probeer namelijk het krachtvoer wat te vermijden.. Eros is nu 's morgens al een klein bommetje ('s middags gelukkig minder), hij waarschuwt ons wel mooi met hoog geluidje van 'baas ik wil gaaaaaaaaaan!'. :)
En iemand ervaring met grasvlokken? Wij zijn nogal huiverig als het op pulp aankomt en willen hem toch iets vochtig voer geven zodat zijn mest toch mooi blijft tijdens zijn stalperiode.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:53

ik gaf tijdens de boxrust helemaal geen krachtvoer. Alleen een pavokoek.

Ik heb geen ervaring met grasvlokken. Is dat net zoiets als grasbrok? Als je toch wat vochtigs wil geven en geen krachtvoer zou je eens een van de seniorenvoeders zoals Masters of Subli (seniores priores) kunnen proberen. Daar zit alleen wel bietenpulp in, maar dan wel in de juiste verhoudingen. Ik voer het nu op dagen dat hij veel op stal moet staan of dat hij slecht kauwt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:55

Amelii schreef:
Geven jullie soms spelt? Ik probeer namelijk het krachtvoer wat te vermijden.. Eros is nu 's morgens al een klein bommetje ('s middags gelukkig minder), hij waarschuwt ons wel mooi met hoog geluidje van 'baas ik wil gaaaaaaaaaan!'. :)
En iemand ervaring met grasvlokken? Wij zijn nogal huiverig als het op pulp aankomt en willen hem toch iets vochtig voer geven zodat zijn mest toch mooi blijft tijdens zijn stalperiode.

Ik geef dus 3 x PAVO slobber (incl 1 keer voor de nacht) aantal keren per dag en 1 keer halve schep Havens Green Vet mueslie met olie erdoor en 'savonds voor de lekker nog een grote hand van die mueslie ook weer met olie erdoor. Bodegraven adviseert mij om MINIMAAL 1 keer slobber te blijven geven per dag. Verder als ie trek heeft steeds paar handjes luzerne van Hartogs

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:44

Behhhh mijne is weer aan de borrel!!! >;)
DA had eergister geadviseerd om toch (langzaam) richting 7/8 kilo te gaan ipv de 5 kilo die ik gaf.
Maar als ik porties van 1,5 kilo (of meer) geef, dan krijgt ze gewoon echt gasvorming!! Gister elke keer 1,25 kilo gegeven. Vanochtend 1,5 en tussen de middag 1,25 nou en daar ging ze weer.
Heb alweer gebeld hoop dat hij gauw terugbelt, ik heb het idee dat die darmen dat niet aankunnen op 1 of andere manier.
En geen gezonde borrels, echt alsof je het bad leeg laat lopen en soms hoge tonen. Verder is ze gewoon vrolijk, heb even rustig longeerwerk gedaan en ze heeft gewoon gemest.

En normaal gezien krijgt ze rond 3uur weer een voerbeurt, maar die durf ik echt niet aan nu! Dus nu heeft ze maar een paar plukjes gekregen, zodat ze wel iets heeft te knabbelen. Maar op deze manier kom ik al dus niet aan die grotere hoeveelheid als je alles bij elkaar optelt, ja als ik dat wel doe dan sta ik vanavond zeker weten bij de kliniek op de stoep :(

Is 5 kilo dan echt zo weinig voor een pony van 1.43m van 500-550 kilo?
Ik meende te horen te hebben gekregen dat de 2 kilo Sanequi aanvullend op het ruwvoer was, dus deels vervangend.
Dus ik snap het niet meer......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 17:09

Cilord van Damian krijgt ook 5 kg en dat is een groter paard hoor Bojangles.

Wij staan nu met Whizz op 9 (8,5 denk ik gister en vandaag) en dat is voor hem ook net goed waarschijnlijk, even in de gaten houden en anders minder ik ook nog verder want 8 kg ging vorige week prima.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:48

Inderdaad, die van mij weegt 570 en krijgt maar 5 kilo hooi. Ik voer daarbij wel bijna 4 kilo Sanequi (vervangt volgens mij inderdaad deels het ruwvoer als ik naar de samenstelling kijk) en 2 kilo seniorenslobber, dat is ook een soort ruwvoer.

Net heerlijk gereden en nog 10 minuutjes les gehad. Mijn lesgeefmens (schoonzus) is 2 maanden geleden operereerd dus ik heb het even 2 maanden zonder haar moeten doen. Maar flink doorgeoefend. Ze is nu weer wat op de been dus kwam even langs voor 10 minuutjes les. Ze is erg trots op ons want we zijn best goed vooruit gegaan in die 2 maanden. Tijdens het rijden wel een paar fikse scheten, dus hij zal hier en daar wel waar wat aan het gassen zijn. Ik heb nu wel dat als hij scheetjes laat ik wat onzeker wordt. Stel... hij krijgt weer gaskoliek. Hebben jullie dat ook bij geborrel en gegas?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 17:51

Heb meestal liever wel geluiden dan niets, want dan weet ik dat het in ieder geval nog aan het werk is. Maar dat is misschien naief hoor ;-)

Fijn dat jullie vooruit zijn gegaan!
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-01-12 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:51

Bojangles, is je littlebit feeder al binnen. Ik heb vandaag twee hooinetten van 5 x 5 over elkaar gedaan. Cil is gewoon ruim 3 kwartier bezig geweest met slechts 1 kilootje hooi. Kost je een tientje bij de paardendrogist. Idee??
Afbeelding