Lafayette schreef:Ik heb een 2,5 jarige shetlander hier staan sinds maart die altijd op de wei heeft gestaan. Nu stond ze dus op de paddock met onbeperkt hooi meteen diarrree, de pony weer 3 dagen op de wei gehad mooie mest niks aan de hand gisteren alleen op de paddock met hooi en meteen weer diarree. Echt vervelend heeft iemand hier ooit van gehoord. Maar ze kan niet heel de winter op de wei helaas.
Het hooi is van dezelfde partij waar ze al vanaf juni van gevoerd wordt. En mijn andere merrie heeft nergens last van. Netjes ontwormd, sand clear al achter de rug. De dierenarts weet het ook niet maar die denkt dat ze geen goede bacterie heeft opgebouwd om alleen hooi te verteren omdat ze dit nooit gehoeven heeft.
Iemand dezelfde ervaring?
Precies waar mijn merrie ook altijd last van heeft. Zolang ze op het land staan mooie ballen en geen problemen. Ook al staat ze snachts op stal en krijgt ze savonds en smorgens hooi. Zolang er gras inkomt is er niets aan de hand. Nu ze niet meer op het gras staat begint de ellende.......Ik weet dat ze dit al jaren en jaren heeft en de vorige eigenaresse maakte er niet een probleem van. Klopt ook wel omdat ik vanaf dat ze bij de vorige eigenaresse kwam haar billen al elke dag moest wassen......... Zelf deed ze dit niet. Maar nu ze van mij zelf is wilde ik er wel wat aan doen. Ze staat nu op mooi hooi, krijgt er elke dag een schep lucerne bij. Vanaf toen merkte ik al dat haar darmen rust kregen. Vanaf maandag staat ze op de veedrenkstof en ik ben benieuwd wat dat met haar darmen gaat doen.
Het is een verstoorde darmflora. Haar darmen werken perfect op alle dagen gras, maar raken dusdanig in de war wanneer ze meer hooi krijgt. Komt vaker voor, is niet een heel groot probleem, zolang ze alle voedingsstoffen maar binnen krijgen en niet uitgedroogd raken. Maar ik was klaar met alle dagen haar billen poetsen en merkte aan het paard dat ze het ook niet heel fijn meer vindt.