Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lafayette

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:19

Ik heb een 2,5 jarige shetlander hier staan sinds maart die altijd op de wei heeft gestaan. Nu stond ze dus op de paddock met onbeperkt hooi meteen diarrree, de pony weer 3 dagen op de wei gehad mooie mest niks aan de hand gisteren alleen op de paddock met hooi en meteen weer diarree. Echt vervelend heeft iemand hier ooit van gehoord. Maar ze kan niet heel de winter op de wei helaas.

Het hooi is van dezelfde partij waar ze al vanaf juni van gevoerd wordt. En mijn andere merrie heeft nergens last van. Netjes ontwormd, sand clear al achter de rug. De dierenarts weet het ook niet maar die denkt dat ze geen goede bacterie heeft opgebouwd om alleen hooi te verteren omdat ze dit nooit gehoeven heeft.

Iemand dezelfde ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:20

Kan van de ontworming komen, mijn paard kan daar ook zo op reageren, zonder dat hij wormen heeft....is wel een soort vergif he? Ook van entingen kan hij een week ziekjes zijn, sommige paarden reageren sterk op medicijnen en voer verandering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:23

Dat kan hoor, het kan de darmen te veel prikkelen, wat je kan doen is een wikkel kopen met zacht gras er in, wel droog dus geen kuil, het is nu koud genoeg waardoor het lang te voeren is, leg het buiten onder zeil en leg de plakken van elkaar af....

Zacht slap hooi of dat voordroog van dat groene gras dus in een wikkel. Geef ook geen muesli en brok misschien ook nig even niet, ga dat met een half handje opvoeren tot de hoeveelheid die je wil als ze weer normale mest heeft.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:50

Lafayette schreef:
Ik heb een 2,5 jarige shetlander hier staan sinds maart die altijd op de wei heeft gestaan. Nu stond ze dus op de paddock met onbeperkt hooi meteen diarrree, de pony weer 3 dagen op de wei gehad mooie mest niks aan de hand gisteren alleen op de paddock met hooi en meteen weer diarree. Echt vervelend heeft iemand hier ooit van gehoord. Maar ze kan niet heel de winter op de wei helaas.

Het hooi is van dezelfde partij waar ze al vanaf juni van gevoerd wordt. En mijn andere merrie heeft nergens last van. Netjes ontwormd, sand clear al achter de rug. De dierenarts weet het ook niet maar die denkt dat ze geen goede bacterie heeft opgebouwd om alleen hooi te verteren omdat ze dit nooit gehoeven heeft.

Iemand dezelfde ervaring?

Precies waar mijn merrie ook altijd last van heeft. Zolang ze op het land staan mooie ballen en geen problemen. Ook al staat ze snachts op stal en krijgt ze savonds en smorgens hooi. Zolang er gras inkomt is er niets aan de hand. Nu ze niet meer op het gras staat begint de ellende.......Ik weet dat ze dit al jaren en jaren heeft en de vorige eigenaresse maakte er niet een probleem van. Klopt ook wel omdat ik vanaf dat ze bij de vorige eigenaresse kwam haar billen al elke dag moest wassen......... Zelf deed ze dit niet. Maar nu ze van mij zelf is wilde ik er wel wat aan doen. Ze staat nu op mooi hooi, krijgt er elke dag een schep lucerne bij. Vanaf toen merkte ik al dat haar darmen rust kregen. Vanaf maandag staat ze op de veedrenkstof en ik ben benieuwd wat dat met haar darmen gaat doen.
Het is een verstoorde darmflora. Haar darmen werken perfect op alle dagen gras, maar raken dusdanig in de war wanneer ze meer hooi krijgt. Komt vaker voor, is niet een heel groot probleem, zolang ze alle voedingsstoffen maar binnen krijgen en niet uitgedroogd raken. Maar ik was klaar met alle dagen haar billen poetsen en merkte aan het paard dat ze het ook niet heel fijn meer vindt.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:37

Yes, mijn paard is eindelijk van de dunne mest af, ik had de veearts erbij gehaald omdat ze toch geeent moest worden.

De dierenarts vermoedde een dikke darm onsteking door stress/ verandering voer en heeft een ab kuur gegeven na 2 dagen was haar mest al mooi droog en geen billen wassen meer *\o/*

Straks als de kuur klaar is moeten we even in de gaten houden of het goed blijft, zo niet mag ze alleen nog maar droog hooi eten en geen voordroog want dit stresst haar darmen te veel!

Ik heb eindelijk weer een vrolijk en voorwaarts paard in de wei staan want ze was wel erg rustig geworden door haar dunne mest.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:16

Even volgen :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:18

Het heeft even geduurd en ze zijn nog steeds niet zo mooi als van mijn andere paard, maar het lijkt beter.
In ieder geval geen vieze kont en benen meer, echt mooie bollen zijn het nog niet, maar ik ben hier al erg blij mee.
Hij krijgt de moeder aarde en heb een anderhalve week Bokashi bijgevoerd, maar daar ben ik weer mee gestopt.
Dank je Russel!

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:56

Zo het hele topic door gelezen. Van 2011 tot 2012.
Ik heb er hier ook 1 staan met diarree. Vorig jaar een e colli besmetting gehad en daarna goed hersteld. Nu toch weer klachten.
Vorige week DA erbij gehad vanwege beetje koliek ,pro biotica gehad. Maar de mest wil nog niet echt dikker worden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 22:13

ik klop het af, nog steeds mooie mest.
Dit jaar géén gewikkelde pakken hooi maar gewoon losse baaltjes van mijn eign wei.
Chico blijft ok. Soms een slappere drol maar verder prima.
De quarter cody heeft ltijd mooie ballen en mijn ezel wisselt....kan steeds prachtige drollen hebben , dan 1x een koeienvlaai en daarna weer mooi...
Mag tot nu toe niet klagen, maar de kou moet nog komen.
Hier staan ze nu 24/7 in de rijbaan en onbeperkt hooi....

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:01

Hier gaat het gelukkig ook nog steeds goed. Ik had al de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen.
Daarnaast ben ik ook nog begonnen met het voeren van Haylage Balancer.
Vorig jaar begon de diarree ellende half november.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:48

Hier hebben we er 2 gespoeld tegen zand.
Die hebben mooie drollen nu.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:37

Wat is "gespoeld tegen zand"?

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:42

Een slang via de neus in de maag brengen en daar parafinne doorheen in de maag brengen zodat de darm doorgespoeld wordt en zo het zand mee naar buiten brengt.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:12

Oke, wist ik niet. Ken deze behandeling alleen bij koliekgevallen. Weer wat geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:58

Ja doen ze met parafine, maar dat moet oms meerdere keren, wel checken of er zand meekomt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 15:20

Pollo: Kwam er uit het mestonderzoek dan dat de diarree door het zand kwam ?
Maar dan komt toch lang niet al het zand mee naar buiten? Dacht dat het zand echt in die darmplooitjes bleef hangen...en dat de parafine en zo dan meestal erlangs glijdt...
Als er zand in zit is dat een goede conclusie maar de oorzaak dáárvan moet vervolgens weg, en als ze nu de hele winter op een zandbodem staan.....mijn ezelveulen had ook zand in de mest, vrige baas alleen op zand gestaan. hier heeft hij weiland ennu ze in de bak staan onbeperkt hooi, maar of alles weg is....geen idee. Zal een een mestbalm oplosen van de week...

hier heeft Chico een dikke koker, hij houdt daar vocht vast. Dat was vorig jaar ook zo. Toen kreeg hij voordroog/kuil. Dit jaar krijgern ze dat niet....voer is minimaal en heb gewoon hooi...vraag me af wat ie nou weer aan het uitvreten is met zijn lijffie....

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:13

In de mest zat vrij veel zand ja. OOk na een psylium kuurtje nog zand in de mest.
Niks doen was ook geen optie dus hebben we besloten on toch te spoelen.
Tot nu toe zijn de drollen nog mooi stevig.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 12:28

goed joh! gefeliciteerd.

Hier gisteren voor het eerst slappere mest. Vanmorgen lagen er dus waterige mesthopen in de bak.
Denk dat het door de kou komt, eerste vorst is geweest....ik hoop dat het mee gaat vallen maar vrees dat het ritueel weer terugkomt.
Dit jaar ga ik er niks aan doen, ben de TS van dit topic en heb in mijn ogen ALLES geprobeerd, ga er nu van uit dat het gewoon de overgang naar de winter is, en ik gewoon een oud paard heb....hij is fit, loopt goed, ziet er prima uit en is vrolijk. Hij eet goed, alles ok en wacht het maar even af....

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:36

Hier ook zo, paard is 28. Verder gezond (op wat artrose na). Bij de 1e koudere dagen begint het helaas. In de zomer geen enkel probleem. Ander oudje is 36 en heeft hier nooit last van. Heb ook al vanalles geprobeerd. Maar koude zorgt nu eenmaal voor de plattere mest denk ik.

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:31

Hoi,
ik wil graag wat delen met jullie, lees ook regelmatig dit toppic ivm dunne mest van mijn paard!
Ik lees dit topic omdat mijn tinker al meer dan 2 jaar dunne mest heeft als hij thuis staat in de paddock.
Op het land, heeft hij na 1 dag super mooie mest!
Ik heb zowat alles geprobeerd, sandclear, linosan zaadjes, ontbijtkoek, bananen noem het maar op!
Was bijna van plan om een reading te doen, omdat ik het idee had dat hij het niet naar zijn zin heeft hier hij staat namelijk helemaal onderaan in rang en waar hij stond, was hij echt het mannetje! en had daar ook geen last van natte mest.
Hij is gezond en niet sloom met rijden en onder het rijden heeft hij ook vaak gewone mest.
Ligt ook niet aan het hooi, want bij alle soorten had hij dunne mest.
Nu ben ik begonnen met slowfeeders, zodat hij de hele dag lekker kan eten en wat schetst mijn verbazing, schone billen, mooie harde drollen
Ik weet niet of jullie er wat aan hebben, maar wilde dit toch delen!
Eindelijk kan ik weer op pad, zonder dat ik me hoef te schamen voor de vieze billen van mijn paardje

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 12:46

hoi, slowfeeders heb ik al, de horsegraze boxen van Agradi, een fijnmazig net, en ze moeten echt hun best doen. Het maakt echter niks uit.

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:51

Balen Elcamino!
ik denk dat het bij mijn paard puur verveling was!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:51

ja idd jammer, maar goed, alles is onderzocht, nagekeken en uitgeprobeerd. Al die tijd is mijn paard volkomen gezond geweest. Ga ervan uit dat ik het gewoon zal moeten accepteren dat hij ouder wordt en deze kwaal erbij heeft in de winterperiode.

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:40

gelukkig is je paard gezond en zolang ze er geen last van hebben is het gewoon vervelend.
Ik had dat ook met mijn paard en hopelijk is het voor mij en paard nu opgelost.
Weet wel dat hij er geen last van had maar je blijft maar zoeken naar oplossingen en dat is zo frustrerend.
Succes en sterkte met schoonmaken in deze tijd :(

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:29

Durf het bijna niet te zeggen, maar het gaat hier nog steeds goed *\o/* . Nu is de kans natuurlijk heel erg groot dat ik straks flatsen ga vinden nadat ik dit bericht heb geplaatst.
Wat ik dit jaar anders heb gedaan is: ze krijgt nog steeds elke dag een stukje gras en ze krijgt daarnaast Haylage Balancer. Voorgaande jaren was ze in November al helemaal van slag, nu gaat het nog steeds goed. Maar ik heb ook het idee dat het afgelopen jaren eerder aan het vriezen was? Dus nog maar even niet te hard juichen.