Japke 45 veel sterkte toegewenst ben benieuwd hoe het je zal vergaan!
Rambogirl, wij gaan naar Jan Kroes DAP Kromme Rijnstreek
Jet4You die van mij eet ook als een bouwvakker en het is dat de tandarts een losse tand heeft ontdekt anders waren we hier nooit achter gekomen. Hij maakt ook geen zieke indruk maar op de foto's zijn duidelijke sporen van EOTRH te zien en hij heeft wel veel last van fistels.
Onze shet at verder ook altijd goed. Wortels etc krijgen ze nooit, maar daar had hij achteraf gezien al een keer problemen mee toen een kindje hem een wortel gaf.
Hij leek koliek te hebben, maar was vooral veel liggen. Hij is daarvoor gespoten en leek rustig. 2 dagen erna bleef hij een beetje zo, maar vond mijn man hem behoorlijk knarsetanden. Dat kon ook pijn zijn, dus naar Utrecht gegaan.
Ze hebben foto's gemaakt en ons toen niet verteld dat de kiezen zo afgesleten zijn. Aan de ene kant hadden we dat echt willen weten, want we moeten daar nu wel wat rekening mee houden. Maar aan de andere kant beter, want misschien hadden we anders besloten. Nu is hij er nog, eet goed, is vrolijk etc.
even een update! na overleg met veearts en tandarts besloten de losse tanden eruit te halen onder plaatselijke verdoving, dan weer even af te wachten..alles eruit in een x, kan beter in een kliniek plaatsvinden ivm als er iets misgaat, hebben wij op terschelling de middelen niet bv intuberen, hier sta ik wel achter, we moeten nog een datum plannen voor de ingreep. Mijn paard staat nu op een ander land, mals,sappig gras van zon 10 tot 20 cm hoog, de kuil eet ie nog minimaal en dit gras eet voor hem veel makkelijker, het andere land had lang gras, te lang en dus taai, dat at ie niet..hij eet duideijk anders dan de andere paarden, maar oogt eigenlijk wel tevreden en geeft geen duidelijk zichtbare uitingen van pijn meer, dat was op het andere land wel het geval..hij staat nu doormiddel van een draadje apart maar wel naast de anderen en kan op zijn eigen tempo/manier eten, dat gaat eigenlijk best goed! er staat wel kuil bij. maar nu raakt hij het nauwelijks nog aan... Bedankt voor jullie adviezen en meedenken! ik meld me weer met nieuws..
yet4you, bij de mijne vallen de tanden juist naar voren/buiten, verdikt tandvlees en erg rood..de ondertanden staan nu bijna plat in de mond, ook leken alle tanden veel te lang, maar dat komt omdat ze door de cementgroei uit het tandvlees gedrukt worden, er schijnen vele vormen te zijn bij deze ziekte, heb ik begrepen..iig jij en ook alle andere sterkte toegewenst, en samen duimen voor een goede afloop en herstel!! het is toch n btje je kind..tenminste mijn daan wel...
Zo, ik wil jullie een update over hoe het met mijn merrie gegaan is niet onthouden. Op 11/5 heb ik bij haar alle snijtanden laten verwijderen. Ik vond het best een moeilijke beslissing want tja, het is nogal drastisch en onomkeerbaar... Maar wat ben ik blij dat ik deze ingreep heb laten doen!
Dezelfde middag kon mijn merrie terug mee naar huis en eenmaal thuis mocht ze ook dadelijk bij haar vriendjes de paddock op. Groot was toch wel mijn verbazing toen ze meteen begon te eten . Ook krachtvoer eet ze van dag 1! Eigenlijk heeft ze tot heden nergens hinder bij, vandaag is ze lekker mee de wei op geweest (lang gras). Het enige wat ik speciaal voor haar doe, is water op stal in een emmer aanbieden zodat ze niet op de automatische drinkbak moet duwen. En wat ons opvalt, is dat ze rustiger op stal is dan voorheen. Ze moet dus echt ongemak en pijn hebben gehad. Echt, had ik dìt geweten, ik had het vroeger willen doen!
Euh, ik zie hier trouwens bedragen van de ingreep voorbij komen die ik absoluut niet betaald heb ??
Bedankt voor het delen van je ervaringen Lukasje! Wat betreft het drinken daar heb ik nooit zo over nagedacht, die van ons heeft ook een automatische drinker. Heeft iemand hier ervaringen mee? Of hebben jullie allemaal emmers in de stal?
Na de ingreep heb ik ook een tijd een ton met water in de stal gezet, maar na een paar weken weer gewoon zijn automatische drinkbak. Gaat prima, leek me alleen toen met dat beurse bekkie niet zo fijn...
@ Antoinetje: bedoeling is dat ze straks, wanneer alles netjes geheeld is, weer haar automatische drinkbak gebruikt hoor maar nu, de eerste weken, bied ik haar het water ook in een grote emmer aan.
Lukasje
Geplaatst: 31-05-16 18:11
Jet4You schreef:
Ik heb inmiddels een afspraak staan voor de foto's op donderdag om 13.30 uur. Dus ben benieuwd wat daar uit komt
We duimen mee!
Biscuitje
Geplaatst: 31-05-16 19:48
Hi, Ik meld mij (helaas) ook bij dit topic. Bij mijn Haflinger merrie is kort geleden EOTRH ontdekt. Gisteren is ze naar Utrecht gebracht en vandaag behandelt (we kunnen nu met zekerheid zeggen dat het EOTRH is). Ik heb echt net telefoon gehad van kliniek.
Boven zijn er 3 tanden uit, onder 4 en nog een rotte kies. Er zijn 2 kiezen lichtelijk aangetast, daar krijgt ze wss medicijn voor. Morgen ga ik haar ophalen.
Ze staan normaal gewoon de hele dag door is de wei en heeft beschikking tot slootwater, hooi en gras. Gingen jullie paarden gelijk weer op wei of eerst een tijdje in een paddock of stal?
Laatst bijgewerkt door Biscuitje op 31-05-16 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Pony staat inmiddels weer thuis. Aankomende tijd krijgt ze tweemaaldaags medicijn als pijnstilling/ter bevoordering van de genezing.
Ik heb haar na de trailerrit lekker met rust gelaten (we rijden nooit met de trailer, dus best wel stresvol). Ze heeft hooi gegeten en ging daarna lekker het land op. Morgen ochtend weer kijken hoe het gaat!
Ik zou niet weten hoe onze shet een teveel zou hebben binnen gekregen. Hij is vrijwel altijd in goede conditie geweest. We hebben hem 16jr en is nog nooit bevangen geweest. Hij staat al zeker 12jr met mn NF ruin en ze eten hetzelfde.
mijn dierenarts is van de week geweest en die denkt dat mijn 21 jarige ruin ook EOTRH heeft. Dit is nog niet zeker dus volgende week naar Utrecht. Maar wij rijden nog volop wedstrijden, zowel dressuur als springen als eventing. Stel dat mijn paard het heeft, is het dan nog mogelijk om met bit te rijden?
Max kon niet meer met bit gereden worden... al vertelde de dierenarts van wel. Je zal het zelf wel vlug genoeg ondervinden... Vermoedelijk hangt dit af van paard tot paard?