Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:18

Als kinderen wel eens vragen waarom hij dat heeft zeg ik altijd :
Zonder die muilkorf eet hij kindertjes op ~~}> (hihi, dan zeg ik daarna natuurlijk wel dat het een grapje is)

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:41

Vrienden van ons hebben voor hun haflinger vandaag een graasmasker gekocht (model stopcontact)
Haffie accepteerd hem op zich best wel goed, hij doet in ieder geval geen moeite om hem af te krijgen),
maar het eten lukt van geen meter :.( ( we hebben al geoefend met grasjes voor het masker houden enzovoort)
Hoe lang heeft het bij jullie paarden geduurd voordat ze er normaal mee konden eten?
Haffie staat namelijk 24 uur op de wei en krijgt hooi bijgevoerd!
Het lijkt me als paard zijnde ook een hele klus om door zo'n klein gaatje je eten naar binnen te moeten werken.
Want kunnen ze er ook gewoon hooi mee eten?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:16

@marjan
Ze leren er snel mee eten hoor. Over het algemeen de zelfde dag, maar hooi eten zal moeilijk gaan denk ik!
Gras kunnen ze er goed en snel mee eten! Kijk maar eens naar de filmpjes in mijn profiel: met / zonder graaskorf :D

deedee19

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:39

Nou die van mij maakte het van de week spannend. Ik kon een keer 's avonds niet komen dus mijn vader zou het wel even doen. Ik had het hooi in haar paddock in het net gedaan (4,5 cm maas) en papa had haar erin gezet. Alleen was hij vergeten de korf af te doen. (heeft ze normaal alleen op het gras om) Maar toen ik de volgende ochtend kwam was het net wel leeg! Pffffffff hoezo handig??? Ik moet echt dat gat iets kleiner gaan maken.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:59

haha! arm peerd!
Die van presteert het ook wel om hooi te eten, maar het gaat wel veel moeilijker dan gras ;)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:44

Hooi op de grond eet ze zo op met haar korf om, maar dat ze het ook nog uit een net krijgt met een korf om dat heeft me verbaasd. Overigens eenmalige actie hoor. Was een foutje.

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:38

Dat is inderdaad echt knap om met masker hooi uit een net te eten ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:09

@ marjan: mijn haf had het binnen een halfuur door. Maar ze is dan ook echt een slimme duivel.
In het begin stak ze haar hoofd tussen mijn Fries zijn achterbenen, en schoof dan zo het kopstuk van haar hoofd. Joepie, graasmasker af...
Toen hebben we een poosje de korf met het kopstuk aan de manen vastgemaakt, nu laat ze hem gewoon om.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:24

Ik kom even binnenvallen, heb niet heel het topic doorgelezen maar las wel vooral positieve resultaten!

Ik heb ook even een vraagje, het gaat om een shetlander, die zo'n 70 kg moet afvallen. Ze krijgt niet veel beweging.. staat eigenlijk alleen maar op de wei.
Kan ze zowel overdag als snachts zo'n graasmasker op?
(het is niet mijn pony, beestje staat in de Ardennen dus ik kan ook niet echt iedere dag naar haar toe ;) )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:33

Mijn paard had t ook 24 u per dag om toen hij op t land stond, t kan prima, maar wel elke dag ff controleren of alles goed gaat en of er iets niet schuurt, dat is bij elk paard verschillend.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:42

Mijn pony kan er prima mee overweg, en doet zelfs aan hooi eten voor gevorderden :))
Afbeelding

Dit is ze dit jaar - vanaf de eerste dag op gras met masker
Afbeelding
Afbeelding

Dit was ze vorig jaar - vanaf midden augustus met makser
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:11

wat een verschillen he de voor en na fotos. Ze worden echt veel te dik van ongeremd eten van het gras.

Lang leve de grasmaskers.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:18

Ja he! Vind het een geweldige uitvinding. Mijn grote kan ik gelukkig op gewicht houden zonder grasmasker, ik weet zeker dat die er echt enorm gefrustreerd van zou worden. Die was ook altijd te vet, maar een kale weide en enkel bijvoeren met graszaadhooi doet bij haar gelukkig ook een hoop! Helaas werkt dat niet voor shetlief :=

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:14

Joehoe, ik heb ook graszaadhooi gevonden, maar 5 km hier vandaan.
Alleen nog even puzzelen hoe ik het bij huis ga krijgen, het zijn balen van 600 kilo.

Iemand tips misschien?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:35

ook onze paarden moeten er volgend jaar aan,maar je hoort dat sommige merken kale plekken en wonden geven enzo

welk merk is nou de beste ervaring mee?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:54

Ojajoh schreef:
ook onze paarden moeten er volgend jaar aan,maar je hoort dat sommige merken kale plekken en wonden geven enzo

welk merk is nou de beste ervaring mee?

Ik heb een Shires en een Imperial Riding voor mijn Haf. Ik wissel ze af. Heb er wel bont in gemaakt rond de korf.
Nu krijgt ze er geen plekjes van.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:27

Die van mij heeft er een tijdje last van gehad dat hij kale plekken op zn kaak kreeg. Ik heb er toen van die zachte microvezel doekjes van de action op gemaakt en toen was het over. Nu is dat er ook al weer een tijd af en heeft hij nergens last van...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:31

Ben vandaag een paar uur op de wei bezig geweest, het onkruid moest eruit.. en meneer eet dus gewoon niet.
Ik dacht eerst dat hij dat wel deed, maar hij zet alleen zijn neus aan de grond.

DIt is nu dag 3.. hoe lang duurde het voor dat jullie paarden gingen eten?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:23

Binnen 2 uur :o

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:58

Binnen een half uur had de mijne het door. Ze was echter ook heel slim om de korf op alle mogelijke manieren af te krijgen.
Dat is nu over.

Ik zou gewoon even doorzetten. Hij krijgt het vanzelf door. Staat hij 24/7 op de wei?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:11

Nee, hij staat meestal 12 tot 14 uur op de weide, de rest op stal, met hooi.
Ik heb hem toch maar wat meer gegeven.. wil ook niet dat hij staat te verhongeren..

Het masker op doen is dan weer helemaal geen probleem. Al wou hij zich niet echt graag laten vangen vanmorgen (hij was zonder masker naar buiten gedaan)

Ik kijk het nog een paar dagen aan, maar heb weinig keus. Heb eigenlijk geen alternatief. Binnen halen zonder de rest van de kudde is geen optie, dan breekt hij zijn stal af, En als ik hem in de bak zet gaat de omheining eraan..
Hopelijk snapt ie het snel.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:15

Heb je ook al plukjes gras er doorheen gepropt? Misschien mist hij nog de link dat hij er mee kan eten?
Anders kan je misschien 's ochtends eerst wal hooi heven voor hij het land op gaat?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:25

Ik heb hem eerst even op wat langer gras laten grazen, daar doet hij het wel.. hij snapt het wel, maar doet het niet.. :(

Hij krijgt hooi uit een slowfeeder, en meestal heeft hij nog wat over van de nacht, dus hij kan wel een hele nacht door eten.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:36

Ok, dan zou ik het gewoon nog even een paar dagen aankijken. Verhongeren doet ie in ieder geval niet ;)

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:41

egt heel raar, maar mijn fjord eet altijd super veel !
ze komt dan ook in 3 dagen niks doen al heel erg aan,
maar nu met mijn graasmasker zie ik naar 2 dagen al dik verschil!
wonderplasticje :')