Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mixx

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 10:08

Hoe weet ik dat mijn paard pijn heeft?
Rent weg voor het zadel, buigt niet onder het zadel, heeft uitval in achterhand.
Ook stond hij bij de laatste keer DA met zijn hoofd in delucht en zijn ogen te draaien als ze aan zijn bekken zaten... Ik ben bij 3 klinieken geweest en ga nu 2,5 jaar verder niet nog meer dokteren met hem. Paard heeft een trauma wat dat betreft. Bij de laatste kliniek vielen alle puzzelstukjes op zijn plek, achteraf gezien heeft Mixx al vaker geprobeerd aan te tonen dat hij last had. Ik heb alleen het idee gehad dat het jonge-paarden-gedrag was...
Ik heb geen enkele twijfel bij de diagnose die is gesteld...
Mijn vraag was wat een ander zou doen en of iemand bekend is met het injecteren van goudkorrels omdat dit de enige optie is om hem deels pijnvrij te maken....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:09

als je dit laatste berichtje nou leest van iemand anders, wat zou je dan aanraden?

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 10:13

In laten slapen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:14

Mindim schreef:
Excuus heb niet alle 14 paginas doorgelezen.
Maar als je als mens een dwarsleasie hebt, kun je alles onder de dwarsleasie niet meer gebruiken, dan ben je verlamd vanaf dat punt. Omdat je ruggemerg helemaal door is. Als een paard een dwarsleasie heeft kan het toch gewoon niet meer staan, puur omdat hij dan verlamd moet zijn aan het punt onder de dwarsleasie?
Is het dus wel een dwarsleasie?

Dat is niet waar Mindim, dat ligt er maar net aan waar de leasie zit en hoe erg. Als je door een beschadigde zenuw bijv minder functionaliteit in 1 been hebt kan dat ook een vorm van dwarsleasie zijn.
(for the record: Mijn zwager heeft een dwarsleasie en is vanaf zijn middel compleet verlamd)

TS: Wat ik me nog afvroeg, je hebt het ovetr 85% pijnvrij. Wat houdt die overige 15% in?
15% altijd een beetje pijn?
15% eens in de zoveel tijd heel veel pijn?
Hoe moet ik dat zien? Weet je dat?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:27

Kan hij nog spelen met andere paarden? Hoe is hij in de wei? Staat hij alleen maar stil of rent hij ook wat?

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:32

Mixx schreef:
In laten slapen...

Ik heb écht medelijden met je. Moeilijk hè om zo'n beslissing te moeten nemen. Kan me zo goed voorstellen dat je hem bij je wilt houden ondanks alles wat je weet.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:34

Citaat:
als je dit laatste berichtje nou leest van iemand anders, wat zou je dan aanraden?

Mixx schreef:
In laten slapen...

Hier is je antwoord. Dit is de beste beslissing die je kunt nemen en de eerlijkste.
Veel sterkte!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:35

Als ik jouw verhaal zo lees en het objectief bekijk, zeg ik een einde aan maken.
Als je zelf plek hebt en je kunt je paard laten lopen op de wei, kan dat natuurlijk nog even.
Je paard is pas 6 jaar en heeft zoals ik lees veel klachten, maar lijkt zich goed te voelen op de wei.
Toch moet je in je achterhoofd houden dat het een kostenpost is en blijft en dat het paard gaat compenseren waardoor er weer anderen kwalen naar voren komen.
Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik ook niet zomaar de knoop door kunnen hakken, diep in je weet je eigenlijk wel wat je te doen staat maar het is o zo'n moeilijke beslissing.
Zolang je paard rustig op de wei staat, geef jezelf even de tijd en probeer het realistisch te bekijken.
Ik zou ook niet meer verder gaan dokteren, het is goed geweest.

Ik wens je heel veel wijsheid!!!

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 10:45

@ Stef:
15% pijn bij bewegen...

@ Griebels:
Ik zie hem eigenlijk nooit rennen, als ik aankom komt hij soms naar me toe gewandeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:51

Ach , wat een moeilijke en nare beslissing. Je weet het al, dat zie ik wel aan je berichten, maar het kan goed zijn om van veel anderen te horen dat ook wij dat de juiste beslissing vinden.
Nog 20 jaar met pijn op de wei , is geen optie voor een dier.

Veel sterkte

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:01

Heel moeilijk! Maar ik denk naarmate hij ook ouder word het alleen maar erger word. Dit moet je eigenlijk zien te voorkomen. Net zoals hierboven mij ook al werd gezegd, het paard heeft het niet door als je te vroeg bent. Probeer hem dat lijden te besparen. Heel veel sterkte met je beslissing, ook al heb je die misschien met je verstand al genomen, nu je hart nog.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:08

Mixx schreef:
In laten slapen...

:(:) heel veel sterkte, ik weet hoe moeilijk het is.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:11

Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt om afscheid te nemen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:11

Mixx schreef:
Hoe weet ik dat mijn paard pijn heeft?
Rent weg voor het zadel, buigt niet onder het zadel, heeft uitval in achterhand.
Ook stond hij bij de laatste keer DA met zijn hoofd in delucht en zijn ogen te draaien als ze aan zijn bekken zaten... Ik ben bij 3 klinieken geweest en ga nu 2,5 jaar verder niet nog meer dokteren met hem. Paard heeft een trauma wat dat betreft. Bij de laatste kliniek vielen alle puzzelstukjes op zijn plek, achteraf gezien heeft Mixx al vaker geprobeerd aan te tonen dat hij last had. Ik heb alleen het idee gehad dat het jonge-paarden-gedrag was...
Ik heb geen enkele twijfel bij de diagnose die is gesteld...
Mijn vraag was wat een ander zou doen en of iemand bekend is met het injecteren van goudkorrels omdat dit de enige optie is om hem deels pijnvrij te maken....

Maar hoe is die diagnose gesteld dan? Zijn er foto's gemaakt, een scan, een echo? Want bij Laarakker stellen ze een diagnose zonder al die apparatuur. En Laarakker zat er bij mijn paard wel zo gruwelijk naast! Hij wilde graag die goudkorrels verkopen, zo graag dat ie de diagnose er maar op heeft aangepast.

Dus vandaar mijn vraag hoe precies de diagnose is gesteld. Heb je de breuk zelf gezien op de foto/scan? Hebben ze die aangewezen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:16

Ben je al bij een alternatieve therapeut geweest? Ik zeg niet dat die beter zijn dat 'reguliere' DA's, maar wellicht reageert je paard beter op zo'n therapie

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:20

Hoor je alleen maar over met een zadel erop en als de dierenarts erop drukt. Hoe weet je dat het paard pijn heeft op de wei?

Dierenartsen kunnen er inderdaad (te) vaak godsgruwelijk naast zitten.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 11:21

@ Maikeltje:
Bodegraven had hem eigenlijk al opgegeven na foto's, scan en veel behandelingen. Toen zelf nog een fysio/osteopaat erbij gehad. Uiteindelijk om laatste duidelijkheid te krijgen naar Laarakker gegaan. Deze bevestigde en verduidelijkte de problemen...
Nogmaals.. Als is terugkijk naar wat mijn paard al heeft aangegeven en nu laat zien heb ik geen enkele twijfel bij de diagnose(s) die is/zijn gesteld.
Laarakker boodt zelfs aan me tegemoet te komen in de prijs van de goudkorrels, als ik de behandeling van de goudkorrels zou doen zou hij het laatste consult laten vervallen qua prijs. Denk niet dat iemand dat aanbiedt als hij alleen op geld uit is!

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 11:22

@ Luxx:
Mixx kan zijn bekken niet meer bewegen, doet hij dit wel dan doet het zeer..

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:23

Arme Mix je hebt bevestiging van anderen nodig dat je een goede keus neemt en wordt ondertussen door half bokt onderuit gehaald. Ik denk dat lielle je het meest geholpen heeft. Neem je besluit in rust en als het moment er is dan kan je het ook.

Als ik je berichten zo lees is het geen acute situatie dus laat je niet gek maken en geniet nog van je paard tot het zover is om hem te laten gaan.

Sterkte

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:25

RM94: jij zegt precies wat ik dacht bij het lezen van het topic ;)

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 11:28

@ RM94:

Tsja dat is het risico van een topic op bokt openen. Ik neem alleen de berichten die serieus bedoeld zijn serieus.. De rest vergeet is snel weer. :)
Bedankt in ieder geval!

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:32

Dat laten vervallen van kosten is iets wat Dhr Laarakkers wel vaker doet hoor. Zo ook bij een pensionklant van mij (beestje wordt eindeloos gezalfd en omhangen met kristallen ????) en ze 'meten' iedere keer vooruitgang... Beetje jammer dat het beestje alleen met zomerse temperaturen functioneerd... de rest van het jaar is het een hoopje ellende..) . Hij kan dat makkelijk aanbieden want hij blijft erop verdienen.....

Maar goed even on-topic:
Je eigen gevoel en het gevoel wat jouw paard jouw geeft is het belangrijkste, daarbij meegerekend dat een paard pas echt opgeeft als het echt helemaal niet meer gaat. Dus om daar op te wachten lijkt mij geen optie.
Een paard is pas paard als hij lekker kan rollen, liggen, rennen, stoeien met vriendjes, uren op rust kan droezelen in het zonnetje enz... Als dit niet haalbaar is dan zou ik hem zeker laten gaan. Ik zou hem flink aan de pijnstilling zetten en, zoals eerder al genoemd, hem helemaal verwennen en hem dan laten gaan.

Erg veel sterkte, zowel voor jou als je paard!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:34

GamblersCup schreef:
Dus jij zou bewust een paard met pijn laten rondlopen? Ook al is het "maar" 15%? Pijn is pijn.
Afgaande op wat TS verteld het paard laten gaan is logisch, als je je paard geen pijn wilt aandoen. Als het mijn paard was geweest zou ik het ook zo neerzetten als overal geinformeerd had, en er zeker van ben dat het dier niet pijnvrij is.

Ik dacht ook eerst, 'maar' 15%. Maar hij is nog zo jong.. Gaat volgens mij alleen erger worden met de jaren. Arm dier, arme eigenaar, zo moeilijk..

Edit. Ik bedoel niet, dat jij denkt, 'maar 15%'. Ik bedoel dat ik dat dacht :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:12

Ik vind het wel dapper van je om uberhaupt dit topic te openen, want je weet dat je van alles over je heen gaat krijgen ...

Misschien kun je de vraag eens omdraaien: waarom zou je je paard in leven laten?
Wat voor plezier heeft hij nog als hij met altijd een bepaalde mate van pijn op de wei loopt? Niet lekker kan rollen? Niet met vriendjes kan spelen en rennen? Niet languit kan gaan liggen en pijn heeft met opstaan?

Als hij echt 100% pijnvrij zou kunnen zijn, zou je kunnen overwegen om hem in leven te laten. Altijd een zekere mate van pijn hebben, bij alles wat hij doet (want een paard beweegt immers altijd), zou voor mij een duidelijke grens zijn om dat niet te doen.

Ik heb zelf voor de keuze gestaan om mijn paard destijds wel of niet in te laten slapen. Ik had daarbij 3 minimale eisen voor haar: ze moest nog goed kunnen eten/drinken/mesten, kunnen lopen (niet als een sportpaard, maar wel zonder pijn) en gelukkig zijn! Als ze een van deze dingen niet meer zou kunnen zou ik ermee stoppen. En dat heb ik ook gedaan, ik heb toen het moment daar was die keuze ook direct voor haar gemaakt en daar nooit spijt van gehad.

Ik wens je veel sterkte bij het maken van je keuze!

Janyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:19

Heel veel sterkte !!!