Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je paarden jaarlijks enten? Graag nadere uitleg in het topic.

Ja
210 (80%)
Nee
50 (19%)

Totaal aantal stemmen: 260

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:46

ponies schreef:
Wij zeiden altijd ze zitten langer aan de koffie dan aan het paard :D

:+
kvroeg me ook al af, of ze wel eens een paard hadden gezien van zo dichtbij :')

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:42

ponies schreef:
Met FEI paspoort is er ook weer andere regelgeving maar die zullen de meeste hier denk ik niet hebben.

Ik heb meende ik een FEI-paspoort (of wassie nou van de FN, gaat ff kijke!)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:03

nombrado schreef:
ponies schreef:
Enten is mischien niet verplicht maar je hebt voor grensoverschrijdend binnen de EU altijd een gezondheidsverklaring nodig van de RVV dit staat los van de entingen. Enige uitzondering is van Nederland naar Belgie en omgekeerd daar is sinds (ik dacht) vorig jaar vrijstelling voor. Buiten de EU wordt het allemaal nog een stuk ingewikkelder met vaak bloedtesten, quarantaine etc. Dus even naar Duitsland/NL hoppen is er niet bij zonder bezoek van RVV arts. Verklaring is trouwens 10 dagen geldig. Met FEI paspoort is er ook weer andere regelgeving maar die zullen de meeste hier denk ik niet hebben.

ik weet niet of jullie wel eens ervaringen gehad hebben op je erf van de RVV voor de verklaring vervoer buitenland?
wat een aanfluiting....ze onderzoeken niet op ziektes...
Ik had hier 5 schimmels staan, 1 ervan moest richting duitsland. Paard werd naar gekeken (gewoon voor de box) en er werd al een krabbel gezet.
Vervolgens vroeg ik of er niet nagekeken moest worden of dit wel het paard was? nav de chip?
dus de chipreader werd gepakt, maar wist niet hoe die werkte :')
stempel werd zo gezet
ik had echt een ziek paard zo richting duitsland kunnen laten gaan, met de benodigde papieren.
Kvond het weer typisch een voorbeeld van geldklopperij....van de staat

nou, toen ik naar duitsland ging voor stage en het peerd mee ging...
is hij volledig klinisch door de da, bloedonderzoeken etc, etc, etc...
in Duitsland precies zo :)
ze zijn wel een half uur per paard bezig geweest :))

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:35

M_D_H schreef:
nou, toen ik naar duitsland ging voor stage en het peerd mee ging...
is hij volledig klinisch door de da, bloedonderzoeken etc, etc, etc...
in Duitsland precies zo :)
ze zijn wel een half uur per paard bezig geweest :))

was dit de RVV? of was dit geregeld door het stageadres.

M_D_H

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:36

euhm nee...
dit was de rvv, geregeld door ons zelf :)
stages regelen dat soort dingen niet :')

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:51

Citaat:
Enten is mischien niet verplicht maar je hebt voor grensoverschrijdend binnen de EU altijd een gezondheidsverklaring nodig van de RVV dit staat los van de entingen. Enige uitzondering is van Nederland naar Belgie en omgekeerd daar is sinds (ik dacht) vorig jaar vrijstelling voor. Buiten de EU wordt het allemaal nog een stuk ingewikkelder met vaak bloedtesten, quarantaine etc. Dus even naar Duitsland/NL hoppen is er niet bij zonder bezoek van RVV arts. Verklaring is trouwens 10 dagen geldig. Met FEI paspoort is er ook weer andere regelgeving maar die zullen de meeste hier denk ik niet hebben.
[/quote]

Enten is zeker niet verplicht voor het transport.
Inderdaad heb je een gezondheidsverklaring van een RVV arts nodig en er moeten allerlei formulieren ingevuld worden, maar nogmaals: entingen zijn niet verplicht.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:52

de pony van een vriendin van mij mocht echter neit naar het buitenland getransporteerd worden omdat deze niet geent was ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:52

M_D_H schreef:
euhm nee...

Bij een grote GP stal zullen ze dit vermoedelijk eisen als je je paard mee neemt.
maar mijn ervaring met de RVV is met verhuizingen van paarden van nederland/spanje/duitsland/belgie
kwam geen bloedonderzoek aan te pas.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:53

Ik ent influenza en tetatnus om de 8 maanden.
De enting werkt uit rond de 9 maanden.
Daarom ent ik niet 1x per jaar maar dus om de 8 maanden.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:54

M_D_H schreef:
de pony van een vriendin van mij mocht echter neit naar het buitenland getransporteerd worden omdat deze niet geent was ;)

Van wie mocht dat niet?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:58

M_D_H schreef:

Mij is toen ook gezegd (wilde naar de Nederlandse kust met een paard, vakantie) dat chip en entingen voor elkaar moesten zijn...!

Mijn DA raad me sowieso aan altijd het papier van het paard mee te nemen, ook al rij ik naar de DA 4 kilometer verderop...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:03

hier kan je het document voor een gezondsheidsverklaring downloaden
http://www.avsweb.org/?c=91&id=72
daarin zie je dat er niets over enten gevraagd of gezegd wordt.
papier van het paard is wat anders.
dat heeft niets met de entingen van doen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:10

stef schreef:
Goh, ik zat hier laatst ook aan te denken en ik vraag me met name af of tetanus en influenza nog wel van deze tijd is. Ik ken geen enkel paard dat tetanus heeft gehad of influenza, en ik ken toch best aardig wat paarden ;)

Vanuit ervaringen in klinieken kan ik zeggen dat tetanus wel degelijk voorkomt.
En geloof me....dat wil je niet meemaken met je paard. Een klein wondje, wat je misschien helemaal niet opmerkt kan al de boosdoener zijn (tenminste...de bacterie die in het wondje gaat dan).
Je paard kan helemaal in een kramp raken. Tetanus wordt daarom ook wel "klem" genoemd.
Als je er niet op tijd bij bent, overleeft je paard het zelfs niet.
Het is daarom heel belangrijk om jaarlijks te enten. OOK de tetanusinjectie...of misschien wel juist....
Na verloop van tijd biedt de basisenting niet meer voldoende bescherming.

Bij paarden die in de kliniek komen met ernstige verwondingen en waarbij de jaarlijkse enting langer dan 9 maanden geleden is, wordt standaard een tetanusinjectie gegeven.

En wat influenza betreft...men dacht dat de kippeninfluenza ook uitgeband was, omdat het al jááááren niet meer in Nederland voorgekomen is.
Maar zie wat er in 2003 gebeurde, toen de vogelgriep in Barneveld geconstateerd werd...
En al die ruimingen uit angst voor een mutatie die voor mensen gevaarlijk is...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:28

Hoe zit het dan als ik mijn paarden laat enten en mijn pensionpaard niet. Het is ook niet mijn paard en wil dan ook niet voor die kosten opdraaien.

Het contact met andere paarden hier is minimaal.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:29

nombrado schreef:
M_D_H schreef:
euhm nee...

Bij een grote GP stal zullen ze dit vermoedelijk eisen als je je paard mee neemt.
maar mijn ervaring met de RVV is met verhuizingen van paarden van nederland/spanje/duitsland/belgie
kwam geen bloedonderzoek aan te pas.

het was wel naar een GP stal/trainingstal...
er vond daar ook altijd een behoorlijke verschuiving van paarden plaats :)
alleen wel balen dat het na 10 dagen alweer verlopen is :?
we zaten daar 5 weken, dan moet je voor de terugreis weer zo'n papiertje regelen :?
vraag me af hoe die mensen dat doen als ze voor training naar het buitenland willen...
dat moet toch makkelijker kunnen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:30

10tje2 schreef:
M_D_H schreef:

Van wie mocht dat niet?

van de rvv...
ze kreeg geen gezondheidsverklaring voor hij geent was...

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:32

Mijn paard krijgt elk jaar een influena en tetanus inj, en sinds vorig jaar ook WNV. Ik rijd gewoon recreatief. Weet zo uit mn hoofd niet wat ik kwijt ben.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:47

Citaat:
van de rvv...
ze kreeg geen gezondheidsverklaring voor hij geent was

Het lijkt er dan op dat de RVV zijn eigen regels niet kent.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:53

Hier vraagt de VWA (was vroeger de RVV) nooit naar entingen binnen de EU. Heb ook nog nooit meegemaakt dat ze binnen de EU vragen om bloedtesten, wel naar de USA.
Chip controleren ze wel, als de batterij van de reader niet leeg is tenminste want dan nemen ze gewoon het nummer uit het paspoort over :+
Verder drinken ze alleen koffie terwijl er tig formuliertjes ingevuld worden maar paarden raken ze niet aan. Ze hoeven de stal ook niet uit en staan er 3 zwarten in 1 box en wijs ik er 1 aan dan is dat ook voldoende :+
Echt de paarden kijken ze niet aan, paspoort kijken ze alleen in om naam en chipnummer te vergelijken maar die formuliertjes, die zijn heilig...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:54

Weet je, ik ent ook gewoon elk jaar, omdat ik mezelf gewoon een ding altijd voor hou:

Hoe erg zou het zijn dat je paard aan iets zou sterven waar je tegen had kunnen enten....?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:56

MarijeR schreef:
Hier vraagt de VWA (was vroeger de RVV) nooit naar entingen binnen de EU. Heb ook nog nooit meegemaakt dat ze binnen de EU vragen om bloedtesten, wel naar de USA.
Chip controleren ze wel, als de batterij van de reader niet leeg is tenminste want dan nemen ze gewoon het nummer uit het paspoort over :+
Verder drinken ze alleen koffie terwijl er tig formuliertjes ingevuld worden maar paarden raken ze niet aan. Ze hoeven de stal ook niet uit en staan er 3 zwarten in 1 box en wijs ik er 1 aan dan is dat ook voldoende :+
Echt de paarden kijken ze niet aan, paspoort kijken ze alleen in om naam en chipnummer te vergelijken maar die formuliertjes, die zijn heilig...

bij ons toen dus wel :j

maar de rvv/vwa is zowiezo een lachtertje :')
kijk maar naar de dekvoorschriften etc...
maar dat is weer een andere discussie :)