Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:54

Een paard moet je geen knoflook geven... Het systeem van een paard 'kent' knoflook niet en het wordt gezien als een gifstof, het systeem moet alleen maar harder aan de slag om die 'troep' eruit te werken.
Dus lekker zelf in je knoflooksaus gooien, maar voor paarden... neuh! Wie dat toch ooit bedacht heeft?

Dit is wel een mooi middel, werkte goed bij een zeer gestressed gevoelig merrie'tje dat ik ken (met maagzweren en meerdere malen koliek en zware operatie gehad): gastri comp van phytonics.
Daarnaast natuurlijk veel uitloop, kroelen m,et soortgenoten en veel ruwvoer... Mooi middel omdat we alle ingrediënten konden achterhalen, en er geen overbodige troep in zit.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:16

Caballos schreef:
LeenC schreef:
Wij hadden gelukkig ook zo snel resultaat met de Gastro Care. Klinkt goed, Cabollos. We duimen verder! ;)

Vandaag de 1e dag dat we het 1x per dag geven.
LeenC, heb jij het ook als 1 kuur van 30 dagen gedaan? En toen gewoon gestopt en afgewacht?

Sorry voor het late antwoord - beetje te druk op 't ogenblik. ;)

Gaf tot nog toe 2 kuren. Eentje twee maanden na haar koliekoperatie: toen had ze een maagzweer van alle AB. Eentje afgelopen winter omdat ze opnieuw symptomen vertoonde, wellicht door die lange sneeuwperiode: meer op stal = minder beweging en absoluut geen gras meer om te eten... Telkens gewoon de kuur gegeven tot de pot leeg was zoals zij voorschrijven. Verder de algemene regeltjes volgen: kleine porties krachtvoer, die je als het even kan pas geeft als ze al wat hooi binnen hebben, en véél ruwvoer (goede kwaliteit hooi).

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:22

muc schreef:
Mijn paardje heeft weer wat last van haar maagzweer, ik denk dat het komt door de lente. Vorig jaar kwam ze ook moeijlijk door haar haar en nu heeft ze er weer moeite mee. Ze is ook niet fit met rijden en vorige week was ze weer wat onrustig s´nachts. Mocht niet aan buik komen en narrig met aansingelen... dus maagzweer symtomen. Gelijk Gastrogard gegegeven voor een aantal dagen. Ga nu wat bestellen dat haar ook meer weerstand geeft en hopelijk helpt haar door deze periode heen helpt.

Misschien eens bloedonderzoek laten doen? Als ze slecht wisselt van vacht heeft ze misschien nog ergens een onderliggend probleempje? Sedochol kan helpen voor een paard dat moeite heeft in de herfst / lente: ondersteunt de lever.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:24

Ik ben sinds gister aan maagcompositum van de groene os begonnen. Verder nog wat lijnzaadolie en zonnenbloemolie om haar (hopelijk) te helpen met verharen. Had afgelopen week ook de dierenarts gesproken en hij wil graag een scopie doen. Ik heb gevraagd, wat schiet ik daar mee op, we weten dat het een maagzweer is en terug komt bij stress of slechte(re) omstandigheden. Als antwoord kreeg ik, ja dan weet je tenminste hoe erg het is..... ik wil het denk ik niet. Als het erg is maak ik mer nog meer druk over. Als het niet erg is moet ik alsnog de medicijnen geven als ze maagpijn heeft want je laat een dier niet met pijn lopen. Wat vinden jullie?

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:49

ik heb al 3 DA's over de vloer gehad en geen een van hen vind een scopie een meerwaarde hebben. Paard reageert positief op behandeling, dus een bevestiging van de diagnose heeft voor hun geen meerwaarde... de behandeling blijft hetzelfde, alleen de duur van de opvolgbehandeling zou kunnen variëren...
De laatste DA doet ook accupunctuur en voelde het in de hals dat mijn paard terug last had van haar maag en ik geloof haar, want sinds ik terug behandel is ze minder nukkig tijdens het opzadelen. (heeft zich zelfs 1x op de grond laten vallen bij het aansingelen... na dit incident ben ik maagproblemen gaan vermoeden)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:10

Hier ook een paard met een positief effect van de "medicijnen" in ons geval de gastro care van global medics.
Misschien zou dit voor jouw paard, muc, ook beter zijn om zo'n middel te geven dat van de groene os????
Het is het proberen waard!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:07

@ petit paris, idd ik heb datzelfde gevoel, wat is de meerwaarde van een scopie als je zeker weet dat ze een maagzweer heeft (of er gevoelig voor is) Ik ga nog eens verder kijken, misschien ook accupuntuur.

@Caballos, ik heb maagcompositum gekozen omdat ik daar de meest positieve verhalen over lees. Als dat niet werkt ga ik natuurlijk weer verder kijken. Ze krijgt zowizo Gastrogard als het erg is.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:14

Hoe lang geven jullie gastrogard? Tegen mij werd gezegd dat een week voldoende is maar ik lees/hoor veel andere berichten.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:25

Is de aanbeveling op de doos niet 28 dagen ofzo? Ik heb het iig een 10tal dagen gegeven. (Was eerst de bedoeling gewoon 1 doos uit te doen dus 7 dagen, maar de DA had me vervallen spuiten gegeven dus 'kreeg' ik een nieuwe doos).

Mijn rossekop doet het overigens nog steeds goed op maagcompositum :j Het gapen is nu ook bijna helemaal over.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:16

Hier ook niet meer gapen.
Geef nog wel 's ochtends en 's avonds een schepje en ga dit straks afbouwen naar 1x daags.
Persoonlijk vind ik het echt een wereld van verschil!

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:00

Hoi hoi,

Ik denk dat ik me hier ook kan aanmelden... Mijn paard is sinds zondag gestopt met eten maar hij drinkt wel. Dit heeft hij in januari ook al eens gedaan maar toen begon hij spontaan weer ineens met eten na 4 dagen.
Volgens mij klopt het hele beeld. Geen eetlust, veel gewichtsverlies, veel gapen(heeft hij altijd al gedaan), laatste tijd chago met aansingelen en poetsen aan zijn buik.

Hebben jullie allemaal eerst een scopie laten doen of zijn jullie direct begonnen met behandelen?

_sil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:08

Ik ken een paard dat is overleden aan de gevolgen van een maagzweer.
Het paard heeft voor de maagzweer medicijnen gehad, en dit leek ook wel te helpen, maar het paard lag een paar weken later dood in stal na een maagbloeding.

Bij dit paard is overigens geen endoscopie uitgevoerd, paard kreeg elke keer vreselijk koliek nadat het iets gegeten had. (echt elke keer op sterven na dood). Er is gelijk begonnen met behandelen en het paard knapte er weer goed van op.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:42

wessjuhh schreef:
Hoi hoi,

Ik denk dat ik me hier ook kan aanmelden... Mijn paard is sinds zondag gestopt met eten maar hij drinkt wel. Dit heeft hij in januari ook al eens gedaan maar toen begon hij spontaan weer ineens met eten na 4 dagen.
Volgens mij klopt het hele beeld. Geen eetlust, veel gewichtsverlies, veel gapen(heeft hij altijd al gedaan), laatste tijd chago met aansingelen en poetsen aan zijn buik.

Hebben jullie allemaal eerst een scopie laten doen of zijn jullie direct begonnen met behandelen?

Ik ben meteen begonnen te behandelen, mijn paard is een luchtzuiger en was na 3 dagen gastrogard helemaal gestopt met zuigen, dit heeft een maand geduurd, jammergenoeg zuigt hij nu weer.... wel eet hij goed en komt hij nog steeds bij in gewicht. Voor mij is het opnieuw gaan zuigen misschien toch een reden voor een scopie. Sterkte met je paard!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:02

ik had naar aanleiding van enkele dagen pijstillers gaviscon op stal en als ik bij een van onze paarden zie dat ze niet willen eten, licht koliekerig lijken of overmatig geeuwen of plots gaan luchtzuigen, dan geef ik gaviscon of maagzout en als ze dan na 5-10 minuten toch gaan eten start ik gewoon een behandeling.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:16

Ik heb geen scopie laten doen, wel overleg gehad met DA, die zei "klinkt idd als maagzweer"

Voor een beetje buikpijn/koliek klachten heb ik altijd colosan gebruikt, echt een wereld spulletje!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:21

_sil_ schreef:
Bij dit paard is overigens geen endoscopie uitgevoerd, paard kreeg elke keer vreselijk koliek nadat het iets gegeten had. (echt elke keer op sterven na dood). Er is gelijk begonnen met behandelen en het paard knapte er weer goed van op.

Sorry, maar als dit mijn situatie was geweest had ik echt wèl een scopie laten uitvoeren :j Als het paard telkens even opknapt om daarna weer vreselijk ziek te worden, dan MOET je gewoon verder gaan tot je de oorzaak en oplossing gevonden hebt.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:37

Hoi,

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb gisteren en vandaag overleg gehad met de veearts en we hebben besloten om te gaan behandelen met pronutrin zonder scopie. Ik hoop dat we snel resultaat hebben, dat hij in ieder geval weer gaat eten.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:16

Ik ben nu toch weer in de war... nav dit topic heb ik maagcompositum boven pronutrin verkozen. Heb ook begrepen dat beiden ingezet worden na een behandeling, en dat deze zijn om de klachten te voorkomen...
Hoe moet ik pronutrin nou zien als een middel wat maagzweren geneest of voorkomt?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:54

Ik denk dat pronutrin toch wat sterker is dan het maagcompositum..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:33

pronutrin hoort zowel preventief als eventueel herstellend te werken, doordat het pectines bevat die de maagwand moeten beschermen.
Het wordt soms ook aangeraden een week voor wedstrijden aangeraden:
1 omdat het de slijmvliezen beschermd (zowel maag als darmen)
2 spijsvertering verbeterd
=> minder kans op diarree en maagproblemen op stress...
Maar ik geloof er niet in. 't kost veel en het effect is minimaal. Ik vind de maagcompositum duidelijker werken al is het maar door de calciumcarbonaat (vglbaar et maagzout). Het is wel niet sterk genoeg om ernstige maagzweren te genezen, maar volgens mijn DA wel een geweldig ondersteunend middel dat je altijd mag bijgeven.
Gezien de duur van een een behandeling 1-3 maanden is de maagcompositum veel interessanter. Ik ken er veel die behandelen voor maagzweren en dit omwille van het kostenplaatje slechts 1maand volhouden en 1-2maanden later terug "prijs" hebben.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:00

daar komt bij dat maagcompositum een natuurlijk middel is en zeker geen doping stoffen bevatten

moonlights

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:15

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:57

Mee eens moonlights!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:37

Bedankt voor de duidelijke uitleg, mijn paard gaat goed, is 'dikker' dan ooit(nog altijd te dun), alleen dat ie weer is gaan zuigen stoort me... twijfel om weer gastrogard te geven, als ie dan weer stopt met zuigen is dit toch wel een reden om toch weer stapje terug te doen met 'm, en de gastrogard wat langer te geven dan een week.

Kunnen jullie me nog goede 'dikmakers' aanraden voor de gevoelige maag?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:57

tantesam schreef:
Bedankt voor de duidelijke uitleg, mijn paard gaat goed, is 'dikker' dan ooit(nog altijd te dun), alleen dat ie weer is gaan zuigen stoort me... twijfel om weer gastrogard te geven, als ie dan weer stopt met zuigen is dit toch wel een reden om toch weer stapje terug te doen met 'm, en de gastrogard wat langer te geven dan een week.

Kunnen jullie me nog goede 'dikmakers' aanraden voor de gevoelige maag?

Gekookte lijnzaad is een echte dikmaker en goed voor de maag.