[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:46

Probeer er achter te komen of er een patroon zit in het hoesten. Tijdens het eten, tijdens inspanning of 'zomaar'. En is de hoest kort, lang, zit het bovenin of lijkt het vanuit haar tenen te komen? Heeft ze snot erbij en zo ja, is dat wit, doorzichtig, geel of groen?
Het belangrijkste is niet om zo snel mogelijk de hoest kwijt te raken maar om de oorzaak te vinden zodat je die kunt wegnemen. Anders ben je aan het dweilen met de kraan open.
Hoest is een breed begrip met verschillende oorzaken en dus ook verschillende oplossingen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:13

Wranglerbutt schreef:
Als het paard een normale vacht heeft, niet extreem dun of geschoren, dan kun je volgens mij rustig de deken af laten :j
Ik vind 'n 200 gr deken voor de huidige temperaturen sowieso wat dik (tenzij dunne vacht etc).

ja dat is dus een beetje het probleem, het deken ging er eigenlijk op omdat hij zo'n extreem dunne vacht heeft, ik denk dat ik hem toch maar op laat...vooral omdat het aankomende dagen ook gaat vriezen enzo...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:08

Sinds vandaag hoest mijn paard af en toe. Verder staan haar ogen helder en is er geen snot ofzo. Ook heeft ze geen koorts. Kan ik nu toch best de DA zo snel mogelijk laten komen of kan ik het even enkele dagen aankijken, zien of het vanzelf betert?
(mijn paard staat 24/7 buiten met inloopstallen, zonder deken, met onbeperkt ruwvoer)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 06:57

moeilijk te zeggen zo, ligt er ook aan hoe het paard hoest.
maak in elk geval het hooi nat als je dat voert zodat er minder stof is

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:36

Ik hier ook weer eens. Ben ondertussen even een week op vakantie geweest en mn paardje heeft zo ook wat langer de kans gehad om te herstellen.
Tijdens mijn vakantie heeft ze wel iets gedaan, maar niet echt veel.
Nadat ik terug kwam was ze in rust al minder aan het knijpen. Van de DA moest ik deze week de arbeid weer opvoeren.

Tot nu toe heeft ze nog niet gehoest, wel een beetje gebriest, dus dat is prima. Alleen als ze even uit haar stekker gaat (lees: paar rondjes galop in de paddock met een paar bokken erbij) is ze wel weer flink buiten adem. Ook hoor je haar bij het uitademen, net alsof de lucht er niet goed uit kan, omdat het vernauwd is ofzo. We hebben ook een goede 10-15 minuten moeten stappen om dr weer echt rustig te krijgen.

Imo is dit dus nog steeds niet goed, maar ik moet morgen weer contacten met de DA. We blijven bellen, maar er komt nog niet echt een behandeling uit zo, alleen: geef het de tijd, kijk het aan, niet te veel doen.
Maar wellicht zou een longfunctiemeting of een scopie geen overbodige luxe zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:43

Wat geven de longfunctie meter en wat de scopie aan met de longen ? Allebei wat anders ?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:32

Met een scopie kun je in de luchtpijp kijken, of het bijv. rood en geïrriteerd is, of er slijm in de luchtpijp zit en je kunt kweekjes afnemen.
Met een longfunctie meting kunnen ze zien hoe goed de longen nog werken en of ze bijv. dampig is of niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:45

ik ben het even kwijt hoor,maar hebben ze bij jouw paard ook goed gekeken naar de hartfunctie?
het is zo apart dat ze niet hoest,maar wel erg buiten adem blijft.

met ap gaat het nog prima, die was gister echt heel vervelend en ging aan de longerlijn een paar keer flink aan het bokken :+
leuk om te zien dat hij zich in elk geval wel lekker voelt.
geen hoest,geen proest,maar wel briesen,maar daar zie ik geen probleem in

mijn fles zwarte kummel olie is bijna leeg en ik stop er dan weer mee om te kijken of ik ook verschil ga merken.
wel krijgt hij van mij 4x per week Cheval Vital 'Broncho-Vital' door het voer,wat hij heel erg lekker vind :D

jibbel drinkt jouw paard eigenlijk ook veel?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:09

Nee, ze drinkt niet veel, ik vind eerder te weinig, haha.
Ze hebben idd naar haar hart geluisterd en daar is niks mis mee.

Volgens de DA is het niet hoesten gewoon weer een ander symptoom voor een andere longziekte. Ze heeft de afgelopen periode natuurlijk wel enkele keren gehoest, maar dat is nu weer over (afgelopen week met meer arbeid iig niet gehoord)

Het vervelende is ook gewoon dat het een hele tijd al goed ging, maar naarmate het weer omsloeg werd het langzaam aan steeds iets minder. In de tijd dat het goed ging, kon ik gewoon lekker rijden, uur of langer, gewoon wel redelijk intensieve arbeid.
Dus ik denk ergens dat er gewoon nog teveel vastzittend slijm in die longen zit, wat die benauwdheid veroorzaakt ofzo, of mss toch longemfyseem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:23

vervelend hoor dat het allemaal zo lang duurt,ga je nog wel zo'n scopie of meting laten doen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:46

Als t aan mij lag, was dat al lang gebeurd, maar mn DA zegt steeds: ga maar dit doen, bel maar over 3 dagen terug. Kijk dat maar aan en bel maar over eind van de week terug, let daarop en bel na het weekend maar terug.
Zo blijft het maar doorgaan en nu ben ik het echt zat, dus morgen hebben we weer contact en dan ga ik het vragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:50

gewoon doen!
het is toch zeker jouw dier en niet het zijne?
artsen maken ook foute diagnoses hoor,vertel me er niet van, :n
als jij het gevoelg hebt dat je alles wilt laten uitzoeken dan moet je dat gewoon doen.
straks is er heel wat anders aan de hand en krijgt je die voor niks allerlei medicatie die niet nodig is

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:59

Idd, gelukkig heeft ze nu helemaal niks aan medicatie, maar dat afwachten en aankijken zonder dat er een arts naar heeft gekeken of geluisterd, daar ben ik ook klaar mee.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:50

DA was vanavond toevallig op stal, meteen mijn paardje laten nakijken op haar hoestje. Het zou een prikkelhoest zijn. Waarschijnlijk een allergische reactie van wat stof of schimmelsporen van het hooi ofzo. Ze heeft een spuitje gehad en moet nu enkele dagen een soort van hoestsiroop krijgen.

Enkele jaren geleden heeft mijn paard eens dampig gestaan door schimmels in de stal waar ze toen stond, ze is er dus wel gevoelig aan, alleen had ze er de laatste jaren weinig tot geen last meer van omdat ze dus 24/7 buiten loopt.

Ben nu aan het denken of ik haar toch kan ondersteunen met kruiden of een homeopatische hoestsiroop omdat ze er dus toch wel gevoelig aan blijft volgens de DA, eens ze dampig hebben gestaan ...

Iemand een idee wat ik kan geven? Ik wil wel geen siroop geven waar veel suiker inzit want ik heb zowiezo al een overgewichts-probleem met mijn paard!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:23

dan geef je kruiden?
zit geen suiker in denk ik en ze helpen wel.
ik geef Cheval Vital 'Broncho-Vital' en heb het idee dat dat wel wat helpt.
moet je even op google zoeken voor info, er zijn wel meer kruidenmengsels die wel helpen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:24

Zo, ik heb mn DA gebeld. Beetje aangedrongen op scopie en we gaan nu volgende week voor de zekerheid toch een scopie doen. Lang leve duidelijkheid! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:59

ik hoop voor je dat het dat ook gaat geven?
weet je al wanneer je heen moet?

appie gaat nog goed,wel briest hij als we net een 10 minuten aan het stappen zijn
dan moet hij dat ook echt even kwijt en daarna is het klaar.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:06

Ik ga morgen naar de kliniek, overigens met 2 paarden, want de andere heeft mok en al een week dikke benen zonder dat er verbetering is. Wordt weer een leuk/duur grapje denk ik zo..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:44

het valt mij altijd mee met de kosten van een kliniek.
appie heeft een paar jaar geleden tegen zijn griffelbeen getrapt waardoor er een scheur in zat.
maar de kosten van die foto's bijvoorbeeld vielen me heel erg mee.
de kliniek was met behandelkosten zelfs goedkoper dan mijn eigen veearts :+

ik ben heel benieuwd of je nog wat wijzer kunt worden

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:56

Succes Jibbel!

Hier in Engeland is het ook koud. Niet handig, want de leidingen op stal zijn bevroren en de stalhouders staan dus niet te springen om Aurora's hooi nat te maken voor het voeren.
Ze stond dus alweer licht te hoesten gisteren :\
Vanmorgen ben ik het zelf maar nat gaan maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:37

kun je het hooi anders klaarleggen in een aantal hooinetten en die in een bak met water hangen?
dan hoeven zij die alleen maar op te hangen.
of in een oude wasmand, en die in een bak met water hangen....al zal dat nu wel weer bevriezen
dan hebben zij er zelf niet zoveel werk van.

wat dat betreft ben ik blij dat wij op stal momenteel hheel geschikte kuil voeren.
is nog van vorig jaar dus zit niet al te veel in waar appie dik van kan worden en is stofvrij :D

wat ik dan wel weer heb met dit weer is dat ik het ergens wel wat moeilijk vind dat hij nu alleen een schuilstal heeft :+
dan denk ik van ach gut..zou koud en hij kan niet eens echt lekker warm binnen staan.
haha, erg he :D

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:06

Ik zet normaal gesproken hooi klaar in een wasmand, gooi er een emmer water overheen en dan voeren zij dat.
Maar van de week was het dus een grote hooi-ijslolly geworden :=
Het probleem is niet dat ze het niet nat willen maken maar dat er geen water is. Nou ja, alleen in hun huis en aangezien ze al emmers moeten sjouwen voor het normale drinkwater kost hooi natmaken dan teveel tijd.

Maar... ik heb een H2go besteld, die komt als het goed is vandaag dus dan wordt watertransport hopelijk makkelijker.

Gelukkig kan ik deze week zelf wat vaker meehelpen, wil het toch goed in de gaten kunnen houden.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:33

Hoi, ik meld me hier ook op dit topic.

De meeste paarden hoesten hier in het topic zijn gaan hoesten zonder een verkoudheid of griepje.

Nu heb ik vorige week een veulentje gekocht en deze heeft een maandje geleden een verkoudheid gehad (volgens vorige eigenaar)Hier heeft hij een antibiotica kuur voor gehad. Nu na een paar dagen valt het mij op dat de pony vieze ogen heeft (wit nat). Deze was ik steeds uit met schoon water en na het opstaan hoest hij een keer of vijf en dan is het over. Verder hoor ik hem niet hoesten, ook niet als ik met hem ga lopen.
Bij de vorige mensen stond hij 24/7 buiten, zonder schuilstal.
Nu zet ik hem s'avonds binnen en dan heeft hij wel vieze ogen, maar hoest verder niet
s'morgens zet ik hem buiten dan heeft hij schone ogen.

Het hoesten en vieze ogen, zou dat een nasleep zijn van de verkoudheid of toch iets anders?
Misschien heeft hij last van het koude weer en kan hij zich niet goed herstellen, doordat hij 24/7 buiten stond en geen extra dingen kreeg (vitamines)
Ik heb zitten denken om foenegriek te gaan geven voor ondersteuning, ook geef ik hem nu veulenbrok (bij vorige eigenaar kreeg hij alleen hooi)

Heeft iemand tips of ervaringen behalve de dierenarts bellen, want de pony heeft geen koorts en oogt ook niet ziek

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:30

De vieze ogen kunnen goed nog zijn van die verkoudheid. Het duurt even vooraleer de weerstand terug volledig op peil is. Ook kunnen prut-oogjes wijzen op stress (en stress zorgt meestal voor een verminderde weerstand dus ...) dit kan nog door de verhuis komen.
Als het veulen verder gezond oogt en energiek is zou ik me niet al te veel zorgen om die oogjes maken. Zit er toch echt veel prut in dan zou je eventueel enkele dagen oogzalf in de ogen kunnen doen, dit verzacht goed.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:34

De ogen hou ik goed in de gaten, anders zalf ik ze, maar dat hoesten na het opstaan vind ik raar, anders hoor ik hem niet hoesten, alleen na het opstaan