[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 05:38

ze staan overdags op een stripje gras en savonds/snachts op zand en 1 plak hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:23

SuperRoos schreef:
Ellepel, wat naar dat Appie aan de prednison moet :(:)
Heb je bij hem nooit overwogen hem eens op een andere manier na te laten kijken?

er zijn zoveel andere manieren he?..welke bedoel je dan?
ap is pas nog doorgemeten en ik heb voor hem bioresonantiedruppels staan.
hij knapt daar heel erg van op,maar het werkt niet voor zijn longen.....

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:05

Ik wil toch nog een aanvulling maken bij de olie. Mijn paard is sneller te mager dan te dik (wel IR). Ik heb zo'n 2 jaar geleden een paar keer contact gehad met de Geneeskundige Dienst voor dieren in Deventer met DA C.Kalis, hij adviseerde mij olie bij te voeren, waarbij 500ml gelijk staat aan 2 kilo biks. Dat is ook de maximale dagelijkse hoeveelheid. Een conclusie kan dus zijn dat het veilig is voor IR paarden, dat het een goede energie vervanger is voor biks, maar dat ze er niet van afvallen!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:10

Ik heb ook net de tip gekregen (van een therapeut) om olie te gaan geven omdat olie de suikeropname zou beperken.

Ellepel: door wie heb jij Ap laten doormeten?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:48

goedemorgen,

hier ons verhaal:

3 jaar geleden werd mijn paardje ineens explosief dik,
Afbeelding

aan de hand van tips hier magnesium gegeven en binnen 4 weken knapte ze zienderogen op, geen jeuk meer (ik dacht dat ze exceem had) lekker afgevallen en weer goed in haar vel.

http://i180.photobucket.com/albums/x121 ... G_0145.jpg

Nog een poos een onderhoudsdosis gegeven en uiteindelijk mee gestopt.

afgelopen januari zijn we van stal verhuist, vanaf maart is ze niet meer zichzelf :n
in eerste instantie dacht ik dat ze misschien vorig jaar stiekem een date had gehad dus ik heb de VA er bij gehaald om haar op te voelen.

Ze was enorm gevoelig op met name haar buik, dat kende ik van haar moeder tijdens de dracht dus op zich niet heel raar.

De VA is geweest en heeft haar opgevoeld, gelukkig niet drachtig, geen cystes en alles rustig van binnen.

Toen kwam dus de vraag waar heeft ze dan wel last van.

Borstelen kon ik al dik een maand niet meer, dat was je leven wagen.

Misschien handig om te melden dat madam vanaf haar geboorte bomproof is en alles prima vind.

Dit was nu niet meer zo, overal schrikt ze van en aanraken is echt not done.

De VA heeft bloed afgenomen en daaruit bleek lichte bloedarmoede.

Na 2 weken poeders en pijnstillers knapte ze niet op, het werd alleen maar erger.

Ik ben zelf gaan spitten en kwam terecht op de site van PN, wat een verhaal over magnesium :oo er vielen allemaal dingen op hun plaats :o

Ik heb de VA gebeld en ook die vond het jammer dat ze daar niet aan gedacht hadden, zij hebben voor mij equistro betamag 12 besteld, dit krijgt ze nu een dikke week en ik merk nog steeds geen verandering.

Wil ik te snel of moet ik gewoon dat spul van PN weer bestellen? ik vind het vreselijk om mijn paard zo te moeten zien :o

ondanks het feit dat een buitenstaander haar er momenteel super uit vind zien weet ik dat ze totaal niet lekker in haar vel zit :o
Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:15

Timokyana, dat klinkt gewoon 'normaal'.. Overweeg je om ze te laten testen?

Ellepel
, ik bedoel bijvoorbeeld op kliniek Denk Hoek, of iemand die gewoon aan huis komt van hen.. Als ik zie wat ze hier allemaal bereikt hebben op die manier.. Fiek stabiel in de suikerziekte, hond geen epilepsie meer etc.. Binnenkort wordt ik zelf behandeld voor mijn fibromyalgie..

Jolin
, ik geef veel minder olie dan dat, ik weet idd dat het het afvallen beperkt maar toch is het een gezonde energiebron dan de meeste biks of muesli voor een IR paard vandaar toch de keuze, ook dat verder voor veel organen ondersteunend werkt houdt in dat het lichaam beter kan functioneren en met het juiste dieet, beweging etc zal het paard dan heel langzaam aan af kunnen vallen en met name dat langzaam is erg belangrijk bij IR..

Romeorowan
, wat voor olie bedoelde ze dan, de gewone omega 3,6, 9 beperkt niets aan de suikeropname, dat zou te mooi voor woorden zijn..

Dana01
, welkom hier.. Wat een prachtig paardje heb je, maar wat een verhaal :(:)
Is ze ooit al eens goed getest op IR, en misschien op dingen als vitamine E, selenium en voor de zekerheid ook magnesium, wanneer je die uitslagen hebt kun je het gerichter gaan behandelen en zul je zien of die dingen snel effect hebben..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:57

Trias omega olie of lijnzaadolie met zonnebloemolie (1 op 3)
Superroos wie is er ook maar weer bij jou geweest?

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:09

Even per pb gedaan

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:48

Jolin, qua voer werd mij de Marstal Vito aangeraden, waarbij werd gezegd dat ze daar bij regelmatige beweging van zou afvallen op den duur. En als ze op gewicht zou zijn, dat ik dan ook het beste olie kon geven, omdat dat een betere energiebron is dan krachtvoer in brokken of muesli.

Dana, welkom! Ik heb je paardje al vaker zien langskomen op Bokt. Geweldig mooi dier!
Wat ik je zou aanraden is een holistische therapeut, die het hele paard bekijkt. En idd door de reguliere DA even het bloed laten bekijken, of er ergens een onbalans is.

Fliecka stond gister compleet volgevreten zonder masker op het land. Ze stond ze achteraf dus de hele dag. Ze had het masker zelf afgekregen. Ik meteen gebeld met de staleigenaar en toen mocht ik op het land van de kudde een stukje afzetten voor haar. Op dat kale stukje heeft ze de hele nacht gestaan, met masker op (even 'vasten'.). Vanmorgen was ze alweer een boel kwijt en mocht het masker af. Plakje hooi erbij en prima. Nog een vliegenkap en vliegendeken op want ze kan niet meer met soortgenoten hoofd aan staart staan nu.
Het blijft gewoon hoe dan ook een betje sneu. Met een masker in deze hitte is briesen een kleffe bedoening. En ze blijft te dik. En op dit stukje valt ze wel af, maar is ze weer 'alleen', want haar vriendjes kunnen overal naartoe en zij niet. Ze heeft ook een beetje heen en weer gelopen op 1 kant. Hopelijk ondervindt ze daar geen schade van aan haar voeten/benen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:26

bedankt voor het welkom :o

ze is inmiddels op vanalles getest en ook de VA gaat nu uit van een magnesium tekort, ik lees hier alleen veel verschillende dingen en ook op PN kom ik maar 1 soort magnesium tegen, ik vraag me dus af of ik wel het goede spul heb :o

volgens de pensionhouder is ze wel rustiger geworden, helaas merk ik daar nog weinig van :x

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:55

Ik geef ipv Magnesium chelaat geef ik Magnesium Oxide.

Mij is door meerdere mensen verteld dat dit de aller puurste vorm van Magnesium is (als je een beetje een scheikundige achtergrond hebt, weet je dat dit ook logies is)

Dit werkt heel erg goed bij Mara. Ik merkte binnen een paar dagen al verschil. Haar manenkam is is een heel stuk zachter geworden.

Ik zou dus voor MgO gaan en niet voor chelaat. ;)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:09

hallo allemaal,

Ik heb een 6 jarige tinkerruin.
Uit de test van de VA is gebleken dat hij niet IR is, maar ik heb het idee dat die test niet helemaal goed uitgevoerd is.
Hij had toen wel een vitamine e + selenium en een magnesium te kort.

De zelfde persoon als Fiek van Roos nagekeken heeft, heeft snow ook nagekeken en alle symptomen komen overeen met IR.
Hij heeft een harde manenkam, is vrij zwaar, veel jeuk en heeft last van spierpijn.

Ik krijg medicijnen van haar maar ben ook graag op de hoogte van alle ontwikkelingen en ervaringen van andere mensen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:25

superroos, misschien wel.ik probeer eerst de overstap op de marstall vito en een supplement in combi met meer beweging.
vind het erg lastig want op het overgewicht na en mijn haflinger met een dikke koker hebben ze geen symptomen verder.
wel heb ik een andere haf met eczeem, bij wie ik heel benieuwd ben of deze klachten gaan afnemen bij het voeren van een suplement.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:47

Ik ben helaas enorm teleurgesteld in de marstall vito, het hele verhaal klinkt super mooi maar waarom zou je een paard dat al problemen heeft met zijn metabolisme nog extra toevoegingen willen geven als knoflook en wortel, die in de muesli verwerkt zitten..
Als ik dat wil, wil ik die vrijheid in keuze graag zelf hebben. Zo puur mogelijk voeren bij IR is in mijn ogen misschien wel het belangrijkste.. Je hebt er geen zicht op wat die kleine hoeveelheden ook doen met een lichaam dat al zo ernstig is verstoord (anders ontwikkeld het dier geen resistentie..)

Dana, je zegt dat ze inmiddels op 'van alles' is getest, testen op IR gaat op een speciale manier en wordt niet 'zomaar' gedaan. Is ze daar dus op getest of niet?
De veearts 'gaat uit' van een magnesiumtekort schrijf je maar is dit ook getest? Door middel van bloed, of spierbiopt etc?

Kukkie
, wat vervelend dat het masker af was, en dat ze daarna gelijk veel symptomen laat zien eigenlijk :(:)

Peelie, hoe lang geef jij magnesium achter elkaar?

Koe, jammer dat de test toen niet goed is uitgevoerd, was het wel direct gekoeld? Of ben je daar ook niet zeker van, dan gaan de waardes al snel verloren namelijk..

Timokyana
, eerst wat proberen met een ander 'dieet' dus, succes daarmee!

Fiek gaat hier nog steeds enorm goed. Vanavond voor het eerst een buitenritje gemaakt en waar hij een dik jaar geleden nog stijl omhoog ging en niks wilde had hij er nu zin in, flink de pas erin en gaan maar. Hij bewoog goed, niet stijf, terugvallend of verzuurd dus ik ben helemaal tevreden, langzaam opbouwen weer :-)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:53

SR, de VA gaat er vanuit vanwege bepaalde bloedwaardes waar ik helaas de ballen verstand van heb :o
IR is niet getest en vanwege de huidige stress doe ik dat nu ook even niet :n

eerst maar proberen of het zo beter gaat

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:58

Heb je de waardes wel gewoon thuis op papier? Ellepel heeft namelijk een topic op medisch waar mensen ook vaak om uitleg vragen en dergelijke maar ook hier in het topic zul je die antwoorden makkelijk kunnen krijgen wanneer je het zou plaatsen.. Misschien kun je zo meer linken leggen..

Bij mijn paard waren ook afwijkende waardes te zien na bloedonderzoek, de dierenarts vond dat niets voorstellen terwijl toen ik er hier naar liet kijken hij bloedwormen bleek te hebben en al een lichte bloedarmoede, en ook zijn nierfunctie lag al buiten de normaal waardes, dit werd later bevestigd door mijn therapeute die die uitslagen niet gezien had en wat we vaak zien is dat bij reguliere dierenartsen vaak nog geen alarmbellen af gaan bij een licht afwijkende waarde terwijl het soms voor dat type paard, met die soort problemen, toch al enige betekenis kan hebben..

Wat ik wil zeggen :-), ik ben blij dat ik toen die dingen op bokt geplaatst heb en zo nog meer kon doen dan alleen het advies van de dierenarts

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:08

@Peelie, welke magenisium geef je dan? Volgens PN is oxide juist heel slecht namelijk. Haast niet opneembaar volgens hun.

@SuperRoos O, lekker een buitenritje welk rondje heb je gemaakt?? Wil ook graag maar wil/kan niet alleen en er is telkens wat met onze paarden. Curls en Ilvie en de ander is helemaal kreupel ;).

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:15

SR

onder andere vanwege dat topic ben ik verder gaan zoeken naar magnesium :j

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:20

Hokke, rondje om de plas bij het golfterrein, en Fiek nog even lekker in het water laten stappen, is wel met gevaar voor zadel en kleren want hij duikt er zo in hahaha

Dana, dus je hebt al je gegevens daar al in het topic staan?

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:54

Ja, dat is een leuk rondje. Hebben wij de laatste keer ook gedaan. Is nog het laatste stukje groen waar je een beetje kan rijden dichtbij Zonder asfalt. Of je moet de schuytgraaf in.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:35

Even snel tussendoor:

Waardes bloedprikken...ik mis nog de Vit. E en Selenium..die komen volgende week.

Calcium 2.93
Fosfor 0.8
Magnesium 0.79
Koper 18.6
Zink 11.4
INSULINE (dit moet onder de 10 zijn) 5.9 :D
Glucose (ietsies verhoogd) 5.7

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:13

Vreemd dat de glucose verhoogd is terwijl de insuline normaal is.. Heeft iemand in het topic daar een redenatie voor, ben ik wel benieuwd naar :-)

Maar dit is dus met een algeheel bloedbeeld naar voren gekomen? Dat zou best apart zijn aangezien het onderzoek naar IR een verhaal apart is met een zeer vereiste aanpak, wanneer het bloed bijvoorbeeld niet direct gekoeld is (wat bij totaal bloedonderzoek niet gebeurd) gaat insuline al snel verloren en krijg je een valse negatieve uitslag voor IR..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:35

River haar glucose is ook laag, insuline normaal :j

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:11

SuperRoos schreef:
Vreemd dat de glucose verhoogd is terwijl de insuline normaal is.. Heeft iemand in het topic daar een redenatie voor, ben ik wel benieuwd naar :-)

Maar dit is dus met een algeheel bloedbeeld naar voren gekomen? Dat zou best apart zijn aangezien het onderzoek naar IR een verhaal apart is met een zeer vereiste aanpak, wanneer het bloed bijvoorbeeld niet direct gekoeld is (wat bij totaal bloedonderzoek niet gebeurd) gaat insuline al snel verloren en krijg je een valse negatieve uitslag voor IR..

Bloed is wel gekoeld...want daar heb ik van te voren nog specifiek naar gevraagd of ze dat deden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:11

Haha het gaat helemaal mis met mijn reacties, ik haal djuno en dana01 door elkaar...

Djuno, van jou weet ik dat het onderzoek op de juiste manier is uitgevoerd!

Dana01, je zegt hierboven dat IR nog niet getest is en dat je dat niet doet ivm stress nu.. Daaronder zeg je dat insuline normaal is?