laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:19

muiszje schreef:
Ik geloof niet dat pepper van de 1 op de andere dag de sparkle verliest.. dat is juist het probleem. ALs ik zou weten dat ik op 1 dag zou kunnen zeggen: ok, pepper geeft aan.. dit doen we niet meer, dan zou ik niet bang zijn en dit moment afwachten. Maar pep heeft bloed,, heeft zóveel power dat ze die sparkle nooit gaat verliezen.. altijd door blijft lopen. Ze is letterlijk een doodloper.
Daarbij.. als ik dan opeens een beslissing moet nemen en de DA bel.. dan gaat het zó snel.. misschien ego,, maar ik wil toch minimaal 1 week volledig afscheid kunnen nemen en haar 7 dagen lang volproppen met bananen en slobbers..

Ik ga nu toch even reageren, straks lees ik verder. Was van plan om eerst het hele topic te lezen.

Ik heb mijn hond op 15 juli in laten slapen, met exact dezelfde overwegingen als jij (behalve dan dat er geen jonge hond als katalysator was).

Mijn hond was een Duitse Herder. Hij is altijd prachtig geweest, jong en sterk en mooi. En sterk was hij, in alle opzichten. De 'sparkle' zou ook bij hem nooit verdwijnen. Hij vocht voor wat hij waard was, zijn leven lang. En dat was veel. Hij was een sporter, een vechter, een kameraad. MIjn eeuwige gezelschapsheer. Ik had hem altijd bij me, waar ik heen ging, was hij. Mensen vinden het nu heel vreemd om mij zonder hem te zien, wij waren een twee-eenheid.
Maar mijn mooie man werd ouder, kreeg artrose. Maar hij bleef altijd jong, altijd die vechter, altijd speels, altijd sterk.
Begin dit jaar heb ik het geweten: dit wordt zijn laatste zomer. De herfst zou te zwaar voor hem worden, met die natheid en die kou. Hij kon vooral de natheid niet meer verdragen.

Hij heeft tot het laatst aan toe gesport, en gespeeld. Maar: eventuele medicijnen zouden vanaf juli langer tijd nodig hebben om in te werken dan dat mijn hond achteruitging. Toen heb ik de beslissing gemaakt, en mijn hond, de mooiste hond ooit, laten gaan. 2 weken voor zijn dood heb ik nog pakwerk met hem gedaan. En hij wilde nog altijd, nog altijd bijten, nog altijd op de dummy.
Ik heb hem het lijden willen besparen. En dat is exact wat ik gedaan heb. Want voor hem zou verder leven niet meer een waardig leven zijn. Mijn lieve mooie man was gesteld op zijn waardigheid. Hij was sterk en mooi, en zó wilde hij blijven. En zó is hij gebleven, voor altijd. Ik wilde het leven en het sterven voor hem waardig maken. Mijn hond verdiende geen lijden, verdiende geen egoïsme van mij. Immers is hij zelf nooit egoïstisch geweest. Hij heeft mij nooit verraden, ik kon dat bij hem ook niet.

Mijn hond zal altijd zijn prachtige zelf blijven, altijd mooi, jong en sterk. Hij is 12,5 geworden, maar heeft er nooit een dag ouder uitgezien als 7........ en ik? Ik ben trots. Trots dat ik zo een machtig dier mocht hebben, trots dat ik hem een waardig einde mocht geven.
Spijt heb ik niet, en steeds weer besef ik dat ik hier goed aan gedaan heb. Het was de juiste keuze. Het was niet te vroeg en niet te laat. Zijn laatste dag hebben we alles gedaan waar hij zo van hield. Toen is hij op mijn schoot, in mijn armen ingeslapen. Het huilen is nog niet voorbij, en ik zal nog wel vele tranen laten, en er zullen nog veel momenten zijn dat ik hem mis. Je kunt niet iemand die altijd bij je was, pijnloos laten gaan. Voor hém was het pijnloos, en dat is alles wat telt voor mij.

Afbeelding

Wat ik wil zeggen: schuldgevoelens, en zeker wanneer ze terecht zijn, doen veel meer pijn dan gemis. Schaamte is veel pijnlijker dan trots.
Doe wat je moet doen, en wacht niet tot je eraan toe bent. Dat moment zal niet komen. Het gaat namelijk niet om jou.
Wees eerlijk, houd het waardig, en wees trots.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:32

Die van mij zijn wel naar de slager gegaan, en de andere zouden dat ook gaan, ook nu ze als 'niet geschikt voor menselijke consumptie' opgeschreven staan.
inderdaad om vechten tegen spuitje te voorkomen, en omdat de rendac ze niet op ons erg thuis op mocht halen, dus dan zou ik terwijl ze al overleden waren zelf naar de weg moeten slepen, dat leek me vreselijk!

maar als je een goede dierenarts hebt die niet bezuinigd op de verdovende stofjes maken ze je paard eerst volledig suf, als in onder narcose zegmaar, en dan pas het laatste spuitje.
Dan vechten ze er ook niet tegen, en zo is het bij onze hond ook gegaan.
Eerst in slaap gebracht en toen pas het spuitje om het hart te laten stoppen.

Maargoed welke manier je ook kiest, het kán altijd mis gaan maar gelukkig gaat het meestal goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:33

Dank je wel CCindy.
Ik kan je zeggen dat mijn hond niet heeft gevochten. Ik weet nog altijd niet of hij dat niet deed omdat hij op was, maar ik denk van niet. Hij was een vechter, hij zou het nooit opgeven, nooit.
Hij vertrouwde mij blind, en ik zei dat het goed was, en dat het tijd was om te gaan slapen, en dat deed hij........ omdat hij dacht dat ik het wel zou weten.
Vertrouwen en liefde........ maar de tranen zijn nog niet gedroogd.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:36

Renske_ schreef:
maar als je een goede dierenarts hebt die niet bezuinigd op de verdovende stofjes maken ze je paard eerst volledig suf, als in onder narcose zegmaar, en dan pas het laatste spuitje.
Dan vechten ze er ook niet tegen, en zo is het bij onze hond ook gegaan.
Eerst in slaap gebracht en toen pas het spuitje om het hart te laten stoppen.

Dan kijk ik er al anders tegen aan... zo is het veel fijner dan vechten tegen het spuitje, wat je ook vaak hoort :'(

Anoniem

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:43

Als er idd maar een spuit wordt gegeven, vechten ze wel ja.
En dat is niet tegen de dood, maar tegen de pijn.
Mijn hond heeft iig niet gevochten....... omdat ik zei dat het goed was. Hij is heel vredig ingeslapen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:10

Ik heb inmiddels ook al een hoop paarden zien gaan (mee op visites rijden etc) en ik heb er nog geen een zien vechten. Het ligt ook aan het middel dat er gebruikt wordt. T61 is een heel goed middel, en als de DA niet te zuinig is is het zo afgelopen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:24

@Yamcha, wat super knap dat je de keuze hebt gemaakt zeg, zit half te janken van jou verhaal..

Zit met hetzelfde momenteel als TS, alleen dan niet met een hond of paard maar mijn hangbuikzwijn... Er zijn dit voorjaar al grote tumoren gevonden in haar buik, deze groeien heel hard.. Ze heeft geen pijn en vind de zomer geweldig, lekker badderen in dr modderbad, beetje door de wei struinen.. Ze is 12jaar (erg oud voor een zwijn)..
Ik heb besloten haar voor het gaat regenen en koud word in te laten slapen, maar het is zo moeilijk over het leven te beslissen... Ik weet dat met de snelheid van de groei van de tumor ze het voorjaar niet haalt zonder dat er veel pijn bij komt kijken (uiteindelijk gaat het toch in de weg zitten in de buik). Weet dat het juist is om te doen, maar vind het zo moeilijk..
dus voor de TS volg je gevoel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:29

cheyentic schreef:
@Yamcha, wat super knap dat je de keuze hebt gemaakt zeg, zit half te janken van jou verhaal..

Zit met hetzelfde momenteel als TS, alleen dan niet met een hond of paard maar mijn hangbuikzwijn... Er zijn dit voorjaar al grote tumoren gevonden in haar buik, deze groeien heel hard.. Ze heeft geen pijn en vind de zomer geweldig, lekker badderen in dr modderbad, beetje door de wei struinen.. Ze is 12jaar (erg oud voor een zwijn)..
Ik heb besloten haar voor het gaat regenen en koud word in te laten slapen, maar het is zo moeilijk over het leven te beslissen... Ik weet dat met de snelheid van de groei van de tumor ze het voorjaar niet haalt zonder dat er veel pijn bij komt kijken (uiteindelijk gaat het toch in de weg zitten in de buik). Weet dat het juist is om te doen, maar vind het zo moeilijk..
dus voor de TS volg je gevoel!!

Ik zit er nog vrij vaak om te huilen.... maar: ik voel me niet schuldig.

Ik heb alleen verdriet, maar voor je verwerking is het makkelijker.....

cheyentic: ik denk dat je de juiste weg gaat hierin, het is eerlijk naar je dier toe. En dat is toch waar het om gaat. 12 jaar is een prachtige leeftijd voor een zwijn. Wees maar trots op jezelf.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:33

Dat is idd uiteindelijk het belangrijkste, maar om de stap te nemen vind ik heel moeilijk..

Denk dat er ook een hoop mensen te ver doorgaan met het dier, juist omdat ze er zelf geen afstand van willen doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:40

De beslissing nemen is idd het moeilijikste moment, zo heb ik dat ook ervaren. En die laatste dagen........ die zijn hard en zwaar.

En toch geeft het weten dat je het juiste doet, ook veel troost. Ik had hem niet verder willen zien aftakelen, dat zou hij vreselijk gevonden hebben, en ik ook. En dan later, het weten dat je hem dat misschien bespaard zou kunnen hebben....... als je de moed maar had gehad...... Ik denk dat ik dood zou gaan van schaamte en schuldgevoelens.

Ik geloof werkelijk dat dit zo precies goed was. Het alternatief zou veel en veel erger zijn geweest.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:26

hoi yamcha wat een prachtige herder was het.ik kan mij heel goed voorstellen,dat je hem die aftakeling wilde besparen.wat een schitterende hond was het.met een enorme uitstraling,ik vind het heel knap dat je op een eerlijke manier voor hem de beslissing heb gemaakt.ik hoop dat ze aan jou een voorbeeld nemen.van wat jij nu laat zien is.dat echte liefde ook loslaten is.ik wens je hier nog heel veel sterkte mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:42

Yamcha, dat ontroerd me, want ik denk dat het bij ons ook zo zou moeten gaan. Mijn hond heeft al wat extra kansen gehad en gaat super de laatste jaren, maar toch.......

Over de spuitjes etc. Mijn moeders hondje was heel snel achteruit gegaan en daarom pompte haar hart het bloed niet meer goed rond. Dan werkt het spul niet snel en gaat te langzaam door het lijfje.

Mijn BC die ik dus nog heb, moest onder narcose voor scopie. Je mag haar afgeven en zij doen de rest dan. Maar zodra ik wegliep werd ze onrustig, dus ik mee naar binnen. Ze kreeg een spuitje en moest wegzakken, dat deed ze totdat ze zeiden dat ik wel weg kon lopen........Toen stond ze gewoon weer op en toen moesten ze haar ietsje meer geven. Ik ben toen gebleven tot ze compleet weg was....Over vechten gesproken.

Normaal als een hond bijkomt leggen ze die in een apart vak en zijn ze suf. zij was meteen heel druk en een arts in opleiding moest bij haar gaan zitten, want het kan ook schadelijk zijn als ze zo druk wakker worden......Ik werd omgeroepen en rende naar haar toe. Heb met haar gewandeld en later zakte ze pas weer wat in. Ik weet dus hoe graag ze vecht om bij me te blijven en denk ook dat ik weet wanneer ze heeft opgegeven.

Aan de andere kant, weet ik ook dat deze hond langer zou doorgaan dan goed voor haar is, dus moet je goed op blijven letten tegen die tijd. Misschien moet ik dan ook wat hard zijn en zelf de grens bepalen, omdat zij wel wil altijd.In een periode dat ze mager was en omviel, rende ze nog naar me toe als ik haar riep. Toen doorgegaan, maar nu geen spijt en ze heeft een prachtleven alsnog.

Wij blijven mensen en voor ons blijft het een moeilijk iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:28

Dank je wel :)
Ik schreef het eigenlijk op voor TS, omdat ik wil laten weten dan zo een beslissing niet verkeerd is........

Maar bij jouw hond zal ook jij degene zijn die zegt: nu is het genoeg. Honden en paarden doen dat namelijk niet.......
katten wel, die werken heel anders.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:23

TS, petje af dat je hier eerlijk je vraag post, wetende dat Bokt wemelt van de controverse en kortzichtige reacties.
De kwetsende reacties zullen geen deugd hebben gedaan en ik hoop dat je geen hatelijke pb' s krijgt, dat verdien je niet.
Ik denk dat veel mensen de vraag niet zouden durven stellen en nu veel aan dit topic hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:26

Ik denk het ook, Foxy. Ik vind het trouwens een heel eerlijke vraag, ik zou willen dat meer mensen die durfden stellen, ook hardop. En dan zou ik wensen dat ze niet alleen iets deden met wat ze graag willen horen, maar vooral met wat het beste is voor het dier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:45

Yamcha schreef:
Ik denk het ook, Foxy. Ik vind het trouwens een heel eerlijke vraag, ik zou willen dat meer mensen die durfden stellen, ook hardop. En dan zou ik wensen dat ze niet alleen iets deden met wat ze graag willen horen, maar vooral met wat het beste is voor het dier.

och....mooie tibeau....ik blijf het heel knap vinden om het eerst aan het dier te denken...en dan pas aan jezelf...
ik betrap mijzelf er ook weleens op....bij honden of katten en met mijn vorige shetjes....ik leer iedere keer weer.....
en dan toch weer een paar uur te laat...en waarom?

Het dier merkt het niet,(tenzij hij erg veel pijn heeft natuurlijk...)alleen ikzelf....want dan heb ik hem nog een dagje meer....egoistisch dus...maar ook verscheurt door verdriet.
het blijft het moeilijkste aspect van dieren 'hebben'.
Jij hebt ze aangeschaft ,zorgt ervoor en daarbij hoort ook de besissing nemen van wanneer is het genoeg....maar ht blijft een vreselijk hoofdstuk.....jammer dat de natuur het zelf niet wat vaker regelt door een hartstilstand ofzo...

Inslapen?beter te vroeg dan twee uur te laat....laat ik er zelf ook eens een voorbeeld aan nemen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:58

Zoveel mensen, zoveel meningen.

Ik ben het er nog steeds niet zo mee eens om een dier in z'n goed periode in te laten slapen, omdat dat beter is.
Wie weet nou zeker wat beter is?
Mijn pony heeft artrose en bronchites, ze heeft de artrose in haar rug, benen en hals voor zover is het bekend.
Ze is al dik 5 jaar met pensioen en hoe vaak ik me niet heb moeten laten zeggen dat ik de pony beter in kan laten slapen, onzin.
Ook al lijkt ze nu soms wat last te hebben, ze geniet zichtbaar van haar leventje op de wei met de kudde.
En nee hoor van eenzaam wegkwijnen is geen sprake, ik ga er dagelijks en als het nodig is twee keer per dag naar toe.
Wie zijn andere mensen om te oordelen wanneer ik mijn pony in moet slapen.
Met opbouwende kritiek zou ik daar nog minder problemen mee hebben, maar het enige argument dat er meestal uitkomt is: het gaat toch niet meer over en je kunt er niet meer op rijden, het kost je alleen nog maar geld zo.
Dat is mijn keuze.
Ik weet van mezelf dat ik rieel genoeg ben als de tijd daar is en dat is nu zeker nog niet.
Er zijn ook mensen om me heen, zoals mijn smid die daar heel eerlijk over is als ik te ver zou gaan.

Ik denk dat er vaak paarden worden ingeslapen of geslacht omdat de eigenaar zich voorhoud dat het beter is, maar dat het dier in praktijk best nog een paar jaartjes zou kunnen blijven leven.
Als zij dit voor hun een goede oplossing vinden is dat prima, maar zoals mijn paardje er nu bij staat moet ik er niet aan denken om daar een eind aan te maken.
Ook ligt het helemaal aan de kwaal, bij artrose lopen ze vaak moeilijker, maar ik kan begrijpen dat als een paard bijv. een tumor in de keel heeft je het stik moment voor wilt zijn.

Ik blijf het moelijk vinden om te oordelen wat ts moet doen, ik ken de pony niet echt.
Ze is wel wat dunner, mager vind ik niet.
En een feit blijft dat de beslissing ooit gemaakt moet worden, waarschijnlijk.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:53

Yamcha schreef:

Het is ook zo 'n ontzettend moeilijk onderwerp!
Mijn merrie is nu 25 en kan niet meer bereden worden, dus ik ben ook door de hele molen gegaan van vragen en tobben en piekeren (en vooral: veel huilen!).

Heel goed dat de TS nog steeds genuanceerd tracht te denken over de situatie, zonder te verzinken in obligaat geblèr zonder nuancering à la: "Ik zie haar zo graag dus ik mag haar niet doden."
Ik begrijp mensen niet die meteen gaan brullen dat TS nog niet aan spuitje mag denken.
Volgens mij zitten hier een aantal mensen tussen die graag bij andere mensen bevestigd zien dat zij goed bezig zijn omdat zij zelf resoluut kiezen voor wachten op de dood tot het niet anders kan qua pijn.
Zodra iemand durft te opperen dat dat niet hoeft, word je hier bijna in het openbaar verketterd.
Als de TS nu had durven schrijven dat ze aan de slager dacht, was het volgens mij hier helemaal geëscaleerd (misschien moet ik dan maar eens een topic over mijn merrie open doen, ik word vast voor de rechter gesleurd).

Edit: gruwelijke DT-fout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:39

geerke schreef:
Yamcha schreef:

och....mooie tibeau....ik blijf het heel knap vinden om het eerst aan het dier te denken...en dan pas aan jezelf...
ik betrap mijzelf er ook weleens op....bij honden of katten en met mijn vorige shetjes....ik leer iedere keer weer.....
en dan toch weer een paar uur te laat...en waarom?

Het dier merkt het niet,(tenzij hij erg veel pijn heeft natuurlijk...)alleen ikzelf....want dan heb ik hem nog een dagje meer....egoistisch dus...maar ook verscheurt door verdriet.
het blijft het moeilijkste aspect van dieren 'hebben'.
Jij hebt ze aangeschaft ,zorgt ervoor en daarbij hoort ook de besissing nemen van wanneer is het genoeg....maar ht blijft een vreselijk hoofdstuk.....jammer dat de natuur het zelf niet wat vaker regelt door een hartstilstand ofzo...

Inslapen?beter te vroeg dan twee uur te laat....laat ik er zelf ook eens een voorbeeld aan nemen...

Zo zie ik het ook geerke.
En wat blijft het moeilijk...... maar je kunt niet je laatste verantwoordelijkheid ontlopen. Ik vind dat ik het récht niet heb, egoïstisch te zijn...... omdat hij het nooit is geweest, nooit.
Het blijft idd het allermoeilijkste aspect, het zwaarste, het hardste. Maar wat dan? Weglopen is geen optie....... ik kan het niet, ik wil het niet.

Ik heb mijn hond toen genomen als onhandelbaar monster (och, het verhaal is bekend) en hij heeft altijd het mooiste en beste gegeven van wat hij had, en dat was veel. En idd...... liever te vroeg dan te laat...... want je hebt als mens het récht niet, om ze hun waardigheid, hun geluk te ontnemen..... je hebt ze het niet gegeven, je mag het ook niet afpakken........ ik ben God niet, tenslotte.
En omdat ik God niet wil zijn en niet ben, krijg ik de beslissing over leven en dood...... hoe krom is dat......

Foxy: niets aan je post toe te voegen, ik ben het er volledig mee eens.
Maar goed, ik ben in staat een kerngezond dier naar de andere wereld te helpen, als ik er van overtuigd zijn dat het een onwaardig en ongelukkig leven zou moeten lijden. Een paard liever naar de slacht als de handel in...... (of ik moet er een goed mens voor vinden, natuurlijk).
Heero zou ook ingeslapen zijn als het aan mij had gelegen, liever dat dan de rest van haar leven in een kenneltje in eenzaamheid slijten. Maar goed, het lot besliste anders. Wie weet komt het goed met haar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:57

foxy80 schreef:
Yamcha schreef:

Het is ook zo 'n ontzettend moeilijk onderwerp!
Mijn merrie is nu 25 en kan niet meer bereden worden, dus ik ben ook door de hele molen gegaan van vragen en tobben en piekeren (en vooral: veel huilen!).

Heel goed dat de TS nog steeds genuanceerd tracht te denken over de situatie, zonder te verzinken in obligaat geblèr zonder nuancering à la: "Ik zie haar zo graag dus ik mag haar niet doden."
Ik begrijp mensen niet die meteen gaan brullen dat TS nog niet aan spuitje mag denken.
Volgens mij zitten hier een aantal mensen tussen die graag bij andere mensen bevestigd zien dat zij goed bezig zijn omdat zij zelf resoluut kiezen voor wachten op de dood tot het niet anders kan qua pijn.
Zodra iemand durft te opperen dat dat niet hoeft, word je hier bijna in het openbaar verketterd.
Als de TS nu had durven schrijven dat ze aan de slager dacht, was het volgens mij hier helemaal geëscaleerd (misschien moet ik dan maar eens een topic over mijn merrie open doen, ik word vast voor de rechter gesleurd).

Edit: gruwelijke DT-fout

Nee hoor, maar iedereen mag wel zijn of haar eigen mening geven.
TS steld een vraag en iedereen heeft daar toch een eigen mening over.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 01:08

Het is juist goed als de TS verschillende meningen kan horen, daarvoor heeft ze dit topic tenslotte gemaakt.

De meningen moeten echter wel goed uitgelegd zijn, zodat ze weet waarom iedereen vindt wat hij/zij vindt, toch? ;)

Overigens probeer ik de oogklepjes af te houden Foxy - het is de TS haar pony, als zij vindt dat de slager kan/mag dan is dat haar zaak. Zij heeft er al dat geld en de tijd in gestoken, en als het dier dan toch geëuthanaseerd zal moeten worden (wat ik ook geheel de TS haar beslissing vind, maar als er om mijn mening gevraagd wordt geef ik die omdat ik weet dat het prettig is wat van anderen te horen) nou ja... dan mag zij toch ook de manier kiezen waarop dit gebeurt?

Dat heb ik wel geleerd van mijn dierenarts op mijn snuffelstage: ze geeft advies, geeft aan wat zij zou doen en laat vervolgens de klant beslissen - wil je erbij zijn, wil je dat we je het lichaam doen toekomen zodat je het kan laten begraven of opzetten (dit gebeurt echt), etc. En als de klant dan bv. toch nee zegt dan zijn we het er niet mee eens als het advies echt "ja" is... maar de klant is gewoon koning. Het is HUN dier. De dierenarts behoort advies te geven en de keuze aan de eigenaar te laten. Dat is gewoon fatsoen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:31

Nu ga ik ook mijn mening geven en er zullen dan echt wel bokker over me heen vallen, maar dat boeit niet!

TS alsjeblieft maak er een eind aan. Wil je echt wachten tot ze helemaal niet meer kan?
Dan zal je jezelf tegen je hoofd slaan dat je niet eerder hebt ingegrepen. Wat al eerder gezegd is: een paard is een vluchtdier, dus zal geen pijn laten merken.

IK zal je een aantal voorbeelden geven uit mijn geschiedenis:
> Ik had een hond (Black) die had een gezwel in zijn buik. Ongeveer net zo groot als een voetbal. Kon geen eten meer binnenhouden en ik kon elke ochtend kots ruimen (ik woonde nog thuis). Mijn moeder kon dit dus niet, want die stond er gelijk zelf bij te kotsen. Mijn vader wilde hem niet laten gaan, omdat hij altijd zo blij was als er iemand van het gezin binnen kwam. Uiteindlijk ben ik zo boos geworden en heb op dinsdagmorgen gezegd dat hij met of zonder toestemming van mijn vader, donderdagavond zou gaan. Geen discussie meer, ik kon het niet langer aanzien.

> Ik heb een kat gehad (Biertje) die is toen hij 3 maanden was onder de auto gekomen. Dus zijn bekken lag los van zijn heiligbeen. Biertje is geopereerd en bijna volledig hersteld. Hij had dus een pen en een schroef in zijn lijf. Hij speelde met zijn broer (Borrel) en met Daewoo (klein hondje). De laatste was wel redelijk voorzichtig met hem. Rimar (grote hond) likte hem elke dag, dat was echt zijn speciale vriend. Toen na bijna een jaar, hij in de sloot hierachter viel. Toen is hij een paar dagen verlamd geweest. Dus op vrijdag zijn we naar de DA gegaan. Die wilde hem niet inlaten slapen. Dit omdat hij ook al had hij pijn gewoon zijn motortje aanzette. Hij heeft wel een paar keer gegild als de DA hem pijn deed tijdens het onderzoek. Zowel mijn vriend als mijn dochter stonden met hun ziel onder de arm. Na het weekend kon hij ineens weer lopen. Uiteindelijk heeft hij nog een paar maanden geleefd. En daarna toch doodgegaan. Ik kan mezelf wel tegen mijn hoofd slaan dat ik er toen geen eind aan gemaakt heb. Ik had het gevoel dat hij toch wel pijn had.

> Laatste voorbeeld: Baileys (17) is een kat. Het gaat al een paar jaar niet echt denderend met hem. Elke winter word hij magerder en zomers trekt het dan weer aardig bij. Nu is hij dus echt zo dement als een deur. Je geeft hem eten en als hij een ander geluid hoort is hij afgeleid en komt opnieuw om eten vragen. Dit gaat dus de hele dag door. Hij is nu zover dat het alleen nog maar vel over been is. Ruzie gehad met mijn vriend. Ik wil er een eind aan maken, hij dus niet. Nu heb ik het doorgezet en gevraagd of hij erbij wil zijn. Volgende week maandag is hij vrij. Hij wil er dus wel bij zijn, dus ga ik morgen een afspraak maken bij de DA. Toen ik het aan de kids vertelde zaten ze allemaal te huilen. Nu is het wel zo dat hij het nog wel naar zijn zin heeft, althans dat denk ik. Als je hem aanhaalt zet hij gelijk zijn motortje aan. Hij loopt rond het huis en ligt graag in de zon.

Maar goed, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel met deze voorbeelden. Dus voordat het te ver is en je kan zien dat je eigenlijk te lang gewacht hebt. En je jezelf hiermee een schuldcomplex aanpraat. Laat haar los. Zie het anders als een overgang voor haar naar een ander leven. Als je verhuisd, begin je zelf ook een ander leven. Zie het voor haar dan ook als een verhuizing.......... Alleen met dat verschil dat je haar in het echt niet meer ziet. Wel op foto's en in je gedachten enz.
Veel sterkte meis.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:03

muiszje schreef:
Ik geloof niet dat pepper van de 1 op de andere dag de sparkle verliest.. dat is juist het probleem. ALs ik zou weten dat ik op 1 dag zou kunnen zeggen: ok, pepper geeft aan.. dit doen we niet meer, dan zou ik niet bang zijn en dit moment afwachten. Maar pep heeft bloed,, heeft zóveel power dat ze die sparkle nooit gaat verliezen.. altijd door blijft lopen. Ze is letterlijk een doodloper.
Daarbij.. als ik dan opeens een beslissing moet nemen en de DA bel.. dan gaat het zó snel.. misschien ego,, maar ik wil toch minimaal 1 week volledig afscheid kunnen nemen en haar 7 dagen lang volproppen met bananen en slobbers..

Ik snap het heel goed hoor, ik heb Aileen 2 jaar geleden laten afkeuren en naar de slacht te brengen (ook een beslissing na ruim 1/2 jaar aarzelen) en binnen 2 dagen was alles achter de rug...
Maar wat let je om het gewoon te plannen? Bijv. nu tegen jezelf te zeggen dat je tot oktober/november doorgaat? Want dan begint de winterellende. Waarom dan inderdaad niet de DA bellen en vragen om een afspraak over 14 dagen? Dan kan je voor jezelf ook even rustig aan het idee wennen.

Nog iets; in navolging van rainbow8:
ik had een kat en die kreeg een tumor aan de hals. Die is onderzocht en bleek kwaadaardig. Die was niet operabel. Het beleid wat we hadden afgesproken was, dat we haar zouden laten inslapen als ze er merkbaar benauwd van zou worden. Maar eigenlijk ging het heel lang heel goed. De tumor verdween op miraculeuze wijze maar natuurlijk niet voor altijd; die heeft zich wel uitgezaaid. Maar het bleef een hele poos goed gaan.
Op een gegeven moment stopte ze met eten en ging ze in 2 dagen hard achteruit. Ze werd heel suf maar leek comfortabel en lag lekker op schoot. Had ik haar toen maar meteen heengebracht maar ik hoopte dat ze lekker thuis voor de kachel zou inslapen. De volgende ochtend had ik een heel slecht gevoel en kwam heel vroeg beneden. Daar lag ze te kermen van de pijn. Dikke paniek, want het was zondagochtend, het sneeuwde net en we moesten 20 km rijden naar de dienstdoende DA. Wat een helse rit! Ze hoefde niet eens te wachten op de spuit in het hart; ze sliep op de verdoving al binnen 10 seconden in...
Ik heb me daar erg schuldig om gevoeld. Dat arme dier....dit is iets wat ik niemand zou toewensen!
Als ik 2 dagen eerder een knoop had doorgehakt, had ik het kunnen plannen, wat voor mijzelf veel rustiger was geweest en had ik mijn kat dat vreselijke lijden bespaard...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:08

Ik vind de mensen die: ''doe het wel!'' roepen, net zo erg al de mensen die roepen: ''doe het niet!''.
rainbow8 het zijn hele sneue verhalen, maar jou Black, Biertje en Baileys zijn geen Pepper. :n Wij kennen de pony alleen van het verhaal dat hier staat, en niet in het echt.
Verder vind ik het prima dat hier meerdere meningen zijn, alleen jammer dat het voor de meeste mensen makkelijker is om iemand af te blaffen, dan moeite te doen om zich in te leven in de mening van iemand anders.
Je kunt op je gevoel af gaan maar degene die het meeste weet van wat er in Pepper omgaat, en het meest betrokken is bij Pepper, is TS zelf. En ik vind dat ze prima op weg is. Ben je al met het boekje begonnen TS?

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:22

Ik kan je zoals zovelen hier helaas niet vertellen wat je moet doen. Je kunt het naar mijn mening zelf het beste aanvoelen. Wij hebben het ook meegemaakt met onze oudere hond, (15) op een gegevens moment wel laten inslapen omdat we merkten dat hij het er gewoon moeilijker mee kreeg en zn organen ermee op begonnen te houden. Ik heb zelfs mn laatste hamster in laten slapen, nu is dat wel een heel klein diertje kan je denken maar toch ook een dier wat afhankelijk is. Hij was voor een hamster al redelijk op leeftijd en had longontsteking opgelopen. Ook een van onze pony's (18) hebben wij in laten slapen toen wij erachter kwamen dat zij uierkanker had. Nog een jaar een gelukkig leven bij ons gehad, maar toen ze langzaam verschijnselen vertoonde hebben we ook haar laten gaan...

veel succes