Peeswond, paard overleden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:32

Ik blijf met je meeleven.. Ik had als ik in jouw schoenen stond ook niet zomaar het dier in laten slapen zonder te blijven proberen of het echt niet beter zou gaan..

Ik geef je dus groot gelijk! Ik hoop echt voor je dat er een klein wondertje gebeurd! Wat een nachtmerrie zeg!! :(:)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:40

Nuage schreef:
Ik waardeer je reactie ook enorm Mirgino en ik denk dat in het meerendeel van dit soort verhalen het ook nog steeds negatief afloopt. Misschien krijg ik wel net zo'n spijt als jij. Maar ik weet iig zeker dat als ik nu haar laat inslapen de spijt net zo groot is. Ik moet deze kleine kans nog pakken...

ik geef je groot gelijk ,als ik er voor stond zou ik dat ook pakken.

maar ik kan achteraf praten,ik heb dit proces gehad.

@KootMiraDrum

het gaat niet zozeer over wat welk en hoe, maar de artsen weten wel waar ze het over hebben.
of dat nu met mijn dier wat ziek is of bv over jouw dier die iets anders heeft.

hun hebben heus het inzicht wel over een verloop van een ziekte.

ik denk maar zo, wees blij dat een arts niet doorgaat tot het paard er zelf bij neervalt!

ik heb een DA gehad die maar door bleef gaan,steeds om de 6 weken terug komen,maar ik zag haar elke dag en ik zag de pijn die erger en erger werd.
toen heb ik een second opinion gedaan en was het snel over voor het arme dier.

naar mijn idee wil een DA graag beter maken en liever niet afmaken, dus zullen ze het ook niet snel roepen!

en natuurlijk zijn er een paar uitzonderingen waarbij ze ernaast zaten.
en die worden natuurlijk ook veel genoemd!

maar weer on-topic ;)

ik ga duimen voor jouw kanjer!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:46

Dan zal die uitzondering bij mij lopen ;) Ik was klaar om op aanraden van de veearts de beslissing te nemen, toen stond hij (peerd, niet veearts) moeizaam op, en gooide hij zijn voeremmer naar me toe, etenstijd... ;) :+

Duimen blijven aan het werk voor Nuala.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:47

ik vind het doen en laten per DA toch soms best wel verschillend. Ook zij zijn maar mensen en zullen misschien ook wel hun persoonlijke (prive) zienswijze mee laten spelen. Ik ga iig niet blind op DA's af, eerst wil ik echt alles weten en dan op basis daarvan verder bespreken. Mensen zijn zo verschillend, wat de een niet wil proberen gaat de ander juist wel aan.

*puck*

Re: Peeswond, paard steeds zieker, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:05

da's hoeven echt niet op een lijn te zitten , ooit 3 verschillende da's bij een paard gehad en ze zaten alledrie verkeerd terwijl nm 4 binnen 10 minuten kon zeggen wat er aan de hand was,gelukkig dat ik mijn gevoel volgde en door bleef gaan want het was anders wel fout afgelopen,was wel heel wat anders dan dit geval maar als eigenaar ken je je dier toch het beste,niet dat we het beter weten maar soms moet je op je gevoel afgaan en dan zijn wondertjes soms mogelijk,

heel veel succes en sterkte met je paardje.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:15

Jeetje had niet verwacht dat je da zo negatief zou zijn als het hoefbeen niet verder verzakt was... sta er toch van te kijken!

Ik hoop zo erg dat je da het fout heeft en dat ze de komende dagen vooruit gaat!! Sterkte

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:36

Ik heb even voor je teruggelezen, geprobeerd om het nuchter te zien.
Maar ze is dus nu op de dubbele pijnstillerdosis gezet en haar hoefbeen is gestabiliseerd.
Dat was juist de afspraak, niet verder gekanteld dan nog niet inslapen zoals hieronder staat is dat een minime kans. Het is dus niet verder gekanteld vanaf dinsdag dus dat is dan toch een stukje goed nieuws! Maar wel vraag ik me dus af of ze echt 2 x 2mg geven of 2mg.

Eergisteren (hier stond ze in de tekst volgens DA op 2mg buut)
Na een uurtje kwam de arts en die was een beetje verbaasd dat ik het juist goed vond gaan. Hij gaf aan dat het klinisch juist slechter gaat en dat ze ondertussen op 2mg Buut per dag staat. Dus daar voel je je wel beter door.
We zijn binnen de foto's gaan kijken en daar werd snel duidelijk hoe het eraan toe was. Haar hoefbeen is begonnen met kantelen.
Ik heb zelf ergere foto's gezien maar de veearts was duidelijk erg negatief. Er is altijd hoop zei hij, maar hij acht de kans enorm klein dat ze hier doorheen komt. Hij verwacht zelf dat de kanteling door zal zetten.

Ook de hoefsmeden van Nassau hadden aangegeven niet te verwachten dat dit paard het ging redden. Ze hebben wel de rechterachterhoef iets kunnen ontlasten door te fresen. Mogelijk wordt dit ook linksachter nog gedaan, maar daar is de kanteling veel minder of zelfs nauwelijks.
We hebben lang gepraat over alle mogelijkheden en hij liet ook nog foto's zien van een paard dat er veel slechter aan toe was en die het wel had gered. Maar dat was echt een krent in de pap gaf hij aan.

Er is een minieme kans dat de zaak stabiliseert, maar die is echt klein.
Ik heb gevraagd of er mogelijkheid was om Nuala te verplaatsen naar huis.
We hebben de afspraak gemaakt dat ze donderdag weer op de foto gaat.
Als de kanteling is doorgezet dan is het einde verhaal.
Als de kanteling is gestabiliseerd dan moet ik een keuze maken tussen laten staan en naar huis halen.

Vandaag (zijn ze haar nog standaard een extra 2mg Buut gaan geven per dag, dus 2 x 2mg zoals in je andere post staat ergens?)
Ze hebben foto's gemaakt en het hoefbeen is niet verder verzakt. Dus ik was al meteen erg blij.
Hij echter niet.
Hij zei dat hij toch adviseert om alsnog in te laten slapen.
Ik snapte dat niet helemaal...

Hij zegt dat ze qua pijn nog steeds op hetzelfde niveau zit. Bij een paard wat stabiliseert zou hij verwachten dat de pijn snel minder wordt en dat is nu niet zo. Hij zegt ook dat ze veel ligt en dat haar manier van lopen en staan niet veranderd is. Hij ziet het dus heel negatief in. Ook adviseren ze me sterk haar niet te verplaatsen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:45

Hmm in 2 dagen stabiliseren, dan verwacht ik dat de pijn ook stabiliseert, niet dat die al minder wordt..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:49

dabbedoelik, een wondertje zit al in de pocket nu verder kans geven nog meer uit laten komen ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 17:49

Chev je hebt het helemaal goed hoor. Dat is ook de reden dat ik nu niet met de VA meega. Volgens de afspraak zou het feit dat er geen verdere kanteling is juist goed nieuws moeten zijn en zouden we doorzetten. Hij vind alleen dat de pijn ook minder had moeten zijn maar dat vind ik dus ook nogal snel in 2 dagen.

Ik weet niet zeker of het 2mg per dag is of 2x per dag... Het is iig de max die ze kan krijgen volgens de VA.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:58

En puur voor mijn eigen idee he, mocht ik ooit zelf een merrie met een beenwond hebben.. achteraf kijken is altijd makkelijk.. Hoe had dit voorkomen kunnen worden? Hadden ze eerder pijnstillers moeten geven zodat ze haar benen beter had belast? Of meer moeten laten lopen zodat het lijf in beweging bleef? Of was dit iets dat niet te voorkomen was?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:02

Niet alleen voor merries denk ik Mariska, maakt volgens mij niet uit welk geslacht.

Edit: ik bedenk me dat jij alleen merries hebt...solly!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:04

ik ga zo eens kijken hoeveel er in mijn zakjes buut zit. want ik weet dat mijn shet toen zijn kaak gebroken was aan 4 zakjes er dag stond..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 18:13

Het had niet voorkomen kunnen worden Maris, heeft niks met de behandeling te maken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:18

Wat een drama is dit.
Ik duim met je mee dat je merrie het mag halen.

Nuage schreef:
Andere kliniek bellen doe ik nog even niet. Die willen altijd de ins en outs van het medisch dossier hebben en bellen dan de kliniek. Schiet ik niets mee op.

Dit is niet altijd zo hoor. Gewoon bellen en eerlijk aangeven dat je op zoek bent naar een 2nd opinion die niet gebaseerd is op de mening van iemand anders. (en dus ook niet op de dossiers van iemand anders) En dat je liever niet hebt dat de kliniek waar je paard nu staat weet heeft van het feit dat je een 2nd opinion vraagt. En leg maar gerust uit waarom. ;)
Waarschijnlijk kunnen ze dan geen specifieke uitleg geven maar wie weet word je daardoor wel wijzer waarom ze zo negatief zijn over jou paard en of dit (theoretisch gezien) terecht is.
Vragen staat vrij!

Ik heb in Merelbeke (faculteit Gent) wel eens iets laten navragen door een vriendin van mij die er studeert. Gewoon een mailtje naar haar gestuurd met in't kort wat er aan de hand was en bijgevoegd kopies van wat bloeduitslagen die ik zelf ook had. Op mijn vraag had ze op alle documenten de naam van de behandelende DA en de kliniek verwijderd. Ze is daarmee naar haar prof gegaan en die heeft toch even de tijd genomen om het te bekijken en zijn mening te geven, ook al had hij geen volledig dossier.
Ik was in ieder geval heel blij met de info die ik daardoor kreeg. Gaf toch een stuk gemoedsrust.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:41

klinkt heel rot, en heel bot........ en ik snap absoluut dat je het niet wil horen.............

maar als een va adviseerd om te euthenaseren............. dan zijn er echt geen wegen meer.......

een VA wil sucessen.......... en als er ergens een mogelijheid is voor succes dan zal deze hem aangrijpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:49

Nuage schreef:
Chev je hebt het helemaal goed hoor. Dat is ook de reden dat ik nu niet met de VA meega. Volgens de afspraak zou het feit dat er geen verdere kanteling is juist goed nieuws moeten zijn en zouden we doorzetten. Hij vind alleen dat de pijn ook minder had moeten zijn maar dat vind ik dus ook nogal snel in 2 dagen.

Ik weet niet zeker of het 2mg per dag is of 2x per dag... Het is iig de max die ze kan krijgen volgens de VA.

ik denk dat het grammen zijn....2 gram op een dag is niet uitermate hoog hoor....
ik ben vanochtend even met de da op stap geweest bij een paard wat op 4 gram stond...dat moet je niet te lang doen natuurlijk....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 18:52

KiWiKo schreef:
klinkt heel rot, en heel bot........ en ik snap absoluut dat je het niet wil horen.............

maar als een va adviseerd om te euthenaseren............. dan zijn er echt geen wegen meer.......

een VA wil sucessen.......... en als er ergens een mogelijheid is voor succes dan zal deze hem aangrijpen.

Toch zijn er genoeg voorbeelden waarbij een VA adviseerde te laten inslapen en het toch goedkwam.
Ik ben me ervan bewust dat dit echt uitzonderingen zijn en probeer wel realistisch te blijven over de overlevingskansen.
Maar veeartsen zijn geen helderzienden. Hij weet uit ervaring dat dit soort gevallen 9 van de 10 keer niet goed aflopen en daar baseert hij zijn advies op. Dat snap ik ook.
Maar ze is niet compleet kansloos. Dat geeft hij zelf ook wel toe hoor. Alleen die kans is enorm klein.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:53

:(:) ik snap jou helemaal, Nuage.
Ik had ook de afspraak met Image gemaakt: zolang zij elke morgen opstaat en ervoor vecht, zolang vecht ik ook door. Nuage was bij jouw bezoek wakker en attent, voor mij ook een reden om door te vechten. Ik zou het ook over het weekend heen tillen.

Ik snap ook nog steeds niet waarom Mark zo negatief is. Image heeft 3 maanden op 4 zakjes bute gestaan voor ze bij Visdonk kwam. Ik weet wel dat ze daar heel boos over waren en het meteen afgebouwd hebben, vanwege de mogelijke gevolgen voor de organen.

Wij rijden morgen naar Van Nassau vanuit Hoofddorp met de trailer en ons paard: nog iets meenemen voor je richting Oude Gastel? Dan is het nog wel niet bij Visdonk, maar wel heel dicht in de buurt.
Of wil je zelf meerijden? Wij rijden rond 10.30 u weg uit Hoofddorp. 1300u daar en na het beslaan, ca. 1 uur weer terug.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:59

Nuage schreef:
KiWiKo schreef:

Toch zijn er genoeg voorbeelden waarbij een VA adviseerde te laten inslapen en het toch goedkwam.
Ik ben me ervan bewust dat dit echt uitzonderingen zijn en probeer wel realistisch te blijven over de overlevingskansen.
Maar veeartsen zijn geen helderzienden. Hij weet uit ervaring dat dit soort gevallen 9 van de 10 keer niet goed aflopen en daar baseert hij zijn advies op. Dat snap ik ook.
Maar ze is niet compleet kansloos. Dat geeft hij zelf ook wel toe hoor. Alleen die kans is enorm klein.

En dan moet jij jezelf de vraag stellen hoever je wil gaan .... qua kosten en qua medicatie.......

een second opinion is ALTIJD goed........ absoluut

trek het even naar mezelf toe........... ik stop geen ene euro meer in mijn paard........... hij kost me elke maand leuk geld om van zijn pensioen te genieten als 9 jarige...

gaat hij morgen kreupelen............. dan gaat hij overmorgen dood.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:59

Nuage schreef:
KiWiKo schreef:

de dierenartsen hebben het niet altijd bij het goede eind hoor....mijn paard zou al drie x ingeslapen worden....omdat ze het niet meer wisten(let wel...die crepeerde niet natuurlijk,anders had ik de stap uiteraard gezet...)
Hij is nu goed en heeft lol in zijn leven....en als ik nu nog steeds naar een bepaalde dierenarts zou luisteren was mijn fries in oktober al doodgegaan en werken de medicijnen die ik geef aan mijn andere paard niet....gelukkig weet ik in dit geval beter...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 19:04

Tja KiWiKo dat is ook een verschil per eigenaar...
Ik heb een 24 jarige KWPN-er gehad die met pensioen ging, maar toen die ging kreupelen kwam ook de VA eerst en hebben we nog geprobeerd haar beter te maken.

Dit paard is zo belangrijk voor me... dat ook als ze alleen nog als grasmaaier kan fungeren mij het helemaal waard is. Ik heb alles wat ik heb mogen bereiken met de fokkerij aan dit paard te danken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:06

dat is ieder voor zich KiwiKo ; ).
Ik zou dat dan weer heel anders doen maar oke, ieder zijn keuzes gelukkig en ieder zijn eigen manier van omgang/verbinding/relatie met zijn/haar paard.
Je hebt kreupel en kreupel natuurlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:11

Nuage schreef:
Tja KiWiKo dat is ook een verschil per eigenaar...
Ik heb een 24 jarige KWPN-er gehad die met pensioen ging, maar toen die ging kreupelen kwam ook de VA eerst en hebben we nog geprobeerd haar beter te maken.

Dit paard is zo belangrijk voor me... dat ook als ze alleen nog als grasmaaier kan fungeren mij het helemaal waard is. Ik heb alles wat ik heb mogen bereiken met de fokkerij aan dit paard te danken.

mooi dat je zo denkt over je paard!!!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:13

Nou Esmee ik snap je heel goed wijffie
En ik vind je super dapper hoor.
En ik heb Diep respect voor je.
Geef Nuala maar een hele dikke knuffel

Hier zei de DA ook ik zou haar in laten slapen want ze is super dampig en zwaar beschadigt.
Nou uit eindelijk zat hij er dik naast en kwam het door de mestput onder mijn stal.
En heb ik nu nog steeds een super gezonde dame staan.
Ook na vele kosten en een jaar vechten