[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piera

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:20

Dat idee had ik dus ook. Mijn paard schuurt vooral zijn buik dus het moet wel een stevige buikflap zijn.. Eigenlijk het liefst ook eentje die vastzit van voor, zoals bij de pagony bijvoorbeeld..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:45

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:25

indi der staart is wel wat meer geschuurd. aan 1 kant is het nu toch kort :'(

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:52

Een van m'n 2 friezen schuurde ook. Afgelopen 2 jaar zomers gewoon bijna alles weg.. Zo zonde! Toen hoorden we van iemand om er babyolie in te smeren en dat hebben we afgelopen zomer dus gedaan..
Al z'n manen zitten er nog aan! Bij hem heeft het dus wel goed gewerkt! Tis alleen wel heel vies, want de manen worden er ontzettend vet van, maar ze blijven er wel aanzitten!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:43

ben er ook weer
en heel het weekeind een jeukvrij paard gehad.
amper eczeemmugjes gezien.
en hij vond het heerlijk. staat nu met zn deken op de wei dus ben benieuwd hoe het vanavond gaat als ik hem binnenzet

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:55

Coentjuh schreef:
[MD] Spuitje/Injectie tegen staart en manen-exceem?

Topic is helaas gesloten, maar hier misschien nog mensen?

Hoi,
Ik heb er geen ervaring mee maar mijn dierenarts zegt dat het wel werkt, maar dat de kans op hoefbevangenheid sterk stijgt. En laat ik nou net een dikke fjord hebben die deze zomer al tegen het randje zat, voor mij gaat dat hem dus niet worden..

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:12

Wijnanda schreef:
Een van m'n 2 friezen schuurde ook. Afgelopen 2 jaar zomers gewoon bijna alles weg.. Zo zonde! Toen hoorden we van iemand om er babyolie in te smeren en dat hebben we afgelopen zomer dus gedaan..
Al z'n manen zitten er nog aan! Bij hem heeft het dus wel goed gewerkt! Tis alleen wel heel vies, want de manen worden er ontzettend vet van, maar ze blijven er wel aanzitten!

Dit hielp bij mijn welshje dus ook heel goed! Ze is de zomer (danwel met de boett) heel goed doorgekomen.

Kan trouwens niet wachten voordat dat ding weer af mag.

emma_rico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:19

mijn paard staat sinds een week ook weer zonder deken maar dit gaat helemaal niet goed maar ik kan de deken niet weer op doen omdat die kapot is, en aangezien hij al 2 dekens in 1 week kapot heeft gemaakt willen mijn ouders niet nog een nieuwe deken kopen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:38

waarom maakt hij die dekens kapot dan?
het blijft nog een hoge temperatuur dus beste is om toch de dkens er zo lang mogelijk op te houden, reken maar gerust tot begin november of nog langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:39

ben blij dat het bij mijne goed blijft gaan zonder Lachen dan kan er strax als het wat kouder is een dekentje bij onder de regendeken

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:02

Ons paard heeft ook sinds dit jaar last van zomerexeem.Boos! Dekentje hebben we nog niet aangeschaft, komt waarschijnlijk volgend jaar wel, ze heeft al haar manen weggeschuurd.Boos!

emma_rico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:10

ellepel schreef:
het blijft nog een hoge temperatuur dus beste is om toch de dkens er zo lang mogelijk op te houden, reken maar gerust tot begin november of nog langer.

hij staat met een ander paard in de wei en die pakt dan telkens de deken vast en dan probeert hij weg te lopen maar die ander blijft dan vast houden

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:50

Meldt zich ook met een (hopelijk onder de duim te houden als licht) zomerexceemgeval van net bijna 2,5 jaar.
Beide ouders exceem-vrij, mm ook exceemvrij, tante (half-zus van moeder) licht zomerexceem (goed onder controle te houden met een deken --> Arwen van Lowara).
Dit voorjaar is ze in de opfok begonnen met flink te jeuken. Destijds stond ze nog in Groningen. Hier thuis is ze doorgegaan maar we hebben het redelijk onder controle kunnen houden door te wassen met Sebacil en te smeren met AE emulsion en CLAC vliegenspray en op zeer warme, vochtige dagen een vliegendeken op. En dat met 24/7 buiten staan Lachen
Bloedbehandeling met traumeel moest ze niks van weten.... de DA kreeg niet eens de kans om bloed af te nemen (traumaatje van het chippen als veulen Ach gut ).
Op het moment krijgt ze een reinigingskuur van Drainage Compositum van http://www.natuurlijkinbalans.nl
Dit wil ik in maart weer herhalen en haar dan ook de knoflookolie te gaan geven (alle op advies van natuurlijkinbalans).

Maar goed, waar ik nu wel mee zit is: het is een jong paard wat nog in de groei is en daarvoor wel de goede voeding nodig heeft. Veel hardvoer voor jonge, groeiende paarden hebben echter een flinke hoeveelheit eiwit en melasse en dat wil ik juist zo laag mogelijk houden omdat het ook een tricker voor het schuren kan zijn (naast het feit dat haar moeder er erg hyper van wordt als ze dat ook gevoerd krijgt Nagelbijten / Gniffelen ).
Hebben jullie enige suggesties wat ik Dunla en haar (nu 5 maanden drachtige en nog in training zijnde) moeder kan voeren?

Ow, bij de weg: het zijn Tinkers Clown

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:18

Mijn peerd bleek in de wei andere paarden als schuurpaal te gebruiken Nagelbijten / Gniffelen heb dus toch maar weer even deken op gedaan. Hij heeft niets van z'n manen of staart gehaald, dus pure preventie.

@ flettie: mijne is ook 2,5 jaar, ik geef hem absoluut geen krachtvoer bij, maar St. Hippolyt GKM. Zitten alle vitamine en mineralen in wat hij nodig heeft en hij vindt het erg lekker. Heeft hij ook maar één handje van nodig per dag. En hij groeit als een tierelier!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:19

emma_rico schreef:
ellepel schreef:

hij staat met een ander paard in de wei en die pakt dan telkens de deken vast en dan probeert hij weg te lopen maar die ander blijft dan vast houden

nou..dan zet je hem toch apart?

er zijn heel veel smeersels,kruiden en dekens te koop.
even zoeken via de zoekfunctie hier en anders gewoon via google
zet je paard bij een die niet jouw dekens sloopt,dat zal beter werken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:21

flettie:
onze opgroeiende tinkers krijgen straks als het gras op is:
onbeperkt graszaadhooi en wat voordroogkuil en als brok om de dag een halve schep onderhoudsbrok.
liksteen er bij en ze krijgen zat genoeg en groeien als kool! Haha!

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 01:15

Wij hebben zelf onderstaande uitgeprobeert en ik moet zeggen dat het goed werkt.

"Shapleys Original M-T-G werkt tegen schimmelachtige aandoeningen, staart schuren, zomereczeem, mok, kleine wondjes, schaafplekken en vele andere huidaandoeningen.
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&PageID=3 ... &ProdID=50 "

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:14

lynne8 schreef:
Coentjuh schreef:
[MD] Spuitje/Injectie tegen staart en manen-exceem?

Topic is helaas gesloten, maar hier misschien nog mensen?

Hoi,
Ik heb er geen ervaring mee maar mijn dierenarts zegt dat het wel werkt, maar dat de kans op hoefbevangenheid sterk stijgt. En laat ik nou net een dikke fjord hebben die deze zomer al tegen het randje zat, voor mij gaat dat hem dus niet worden..

Wat gek? Dit heb ik nog niet eerder gehoord, mensen hier meer ervaring mee? (spuitje tegen manenschuren zie gesloten topic)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:53

wat mij bekend is is de spuit prednison.
die doet het afweerssyteem plat liggen waardoor de jeuk dus afneemt.
maar met die prik stijgt dus inderdaad de kans op hoefbevangenheid.

vraag gewoon even bij de veearts,die zijn zelf wel op de hoogte van eventuele risico's

emma_rico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:37

ellepel schreef:
wat mij bekend is is de spuit prednison.
die doet het afweerssyteem plat liggen waardoor de jeuk dus afneemt.
maar met die prik stijgt dus inderdaad de kans op hoefbevangenheid.

vraag gewoon even bij de veearts,die zijn zelf wel op de hoogte van eventuele risico's

ik heb hier ook al over geinformeerd maar volgens onze veearts werkt het niet bij ieder paard en zitten er soms grote risico's aan

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:44

indi heeft weer een deken op. arm dier ziet er niet uit. moet zeggen dat ik de deken redelijk mooi vind...

zal zo even foto`s uploaden

emma_rico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:51

mijn paard zit er inderdaad ook niet uit met die deken op zeker omdat hij hem ook altijd vies heeft

Afbeelding

hier is hij dus heel erg smerig Vork maar volgend jaar koop ik een andere deken waarschijnlijk de pagony(deze dus: )

Afbeelding
maar uit ervaring van andere mensen bij ons op stal moet je wel de kap erbij doen omdat anders de deken naar achter schuift alleen de kap zit er nogal belachgelijk uit Haha!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:01

ik heb de pagony maar hij schuift niet hoor

emma_rico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:05

Yvank_ schreef:
ik heb de pagony maar hij schuift niet hoor

oke dat is mooi om te weten maar die mensen bij ons op stal hebben dan ook een frieze hengst dus die heeft een behoorlijke nek Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:13

sja dan kan het ook zijn dat die niet goed zit ik heb een haf met een korte dikken nek maar als ik hem vastmaak blijft die gewoon zitten Lachen