Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:54

fargo schreef:
Kennen deze DA's hem ook toen hij gewoon en gezond was? Dus weten ze hoe stevig en gespierd hij van zichzelf is en hoort te zijn? Willy is ook groot en stevig (echt gelders paard) en gelukkig zei DA dat hij nu eenmaal groot en stevig is en dat je dat ook nooit echt weg krijgt omdat dat bij hem hoort. Als Willy dun is dan is hij echt niet in orde :D dat is weer wat anders als echt te dik met hangbuik. Die moest natuurlijk wel weg met de pergolide en met de biomag en beweging.

Je kunt misschien ook bellen over de biomag/magnesium.. heb ik toen wel gewoon gedaan dan kun je er evt mee aan de slag.

Nee ik ben voor 't eerst naar de kliniek geweest toen hij dat vocht boven zijn ogen kreeg, daarna werd hij hoefbevangen en toen is er na diverse onderzoeken uitgekomen dat hij Cushing heeft.
Als ik er over 7 weken weer heen moet zal ik wel weer over krachtvoer beginnen.
Ik vind namenlijk dat hij dat straks echt nodig heeft als hij weer helemaal op conditie is. Die 7 weken houden we wel vol met alleen Pavo Summerfit koeken maar wat krachtvoer erbij lijkt me wel handig.

Bellen over die druppels kan altijd!
Zal straks nog even op internet kijken wat het precies inhoudt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:55

Druppels hoef je niet echt over te bellen denk ik, ging me meer over de magnesium ;)

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:57

fargo schreef:
Druppels hoef je niet echt over te bellen denk ik, ging me meer over de magnesium ;)

Sorry, dat bedoel ik uiteraard ook. :+
Haha.

Firegurl

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:24

Mijn paard begint echt op te knappen door de pergolide en de bevangenheid gaat ook beter,hij loopt alweer rondjes! Yeahh! Zijn krullen zijn bijna overal weg al..morgen een maand aan de pergolide.Ik had niet gedacht dat het al zoooo snel zou werken! Vorige week een erge terugval gehad ,en nu een heel vrolijk paard!
Ik ben ook erg te spreken over de biomag magnesium...Hij lijkt veel minder stijf. Hij zat al weer te sjansen met de hengstige merrie haha.Ben echt zo blij met dit topic en vooral Fargo met haar goede tips en nog een paar andere zoals lappie_lap en nog een paar die me gepbt hadden..Dankjullie wel allemaal! Heb heel veel aan de tips:D

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:33

Dat vind ik dus altijd het probleem... de DA zegt ze moeten afvallen dus mogen ze niets hebben. Maar ja dan missen ze dus ook de essentiele vitaminen en minarelen en die hebben ze juist weer nodig. Beetje dubbel altijd...

Ik zou trouwens niet Pavo gaan voeren... daar schijnen nog best veel suikers (meer dan op de verpakking staat!!) in te zitten ook in de Summerfit koeken!! Ik voer nu zelf Safe & Sound van Dodson&Horrell en ben er echt heel blij mee en ze vind het echt heeeel lekker!

Daarnaast denk ik ook maar weer aan de magnesium te gaan en dan toch maar te blijven. Fargo jij gebruikt dus Biomag?! Heb jij daar echt verschil in gemerkt?! Want op http://www.paardnatuurlijk.nl staat dat calcium het vermogen om magnesium op te nemen weer verminderd en in Biomag zit wel weer calcium...

Ik heb ook zitten denken aan Provarium Breeding, maar wat ik nu geef zijn echt de korrels en dat schijnt ook weer meer effect te hebben dan gemalen. En mijn pony vind poedertjes maar niks... heb ook zitten denken om vloeibare Vitex te nemen, maar er is zooooveel op de markt...

Het wordt ons niet makkelijk gemaakt he... :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:51

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:12

Grappig dat dat elkaar dan weer tegenspreekt...

Dit staat op paardnatuurlijk.nl:

Hoewel magnesium-chelaat bij de opname weinig hinder ondervindt van concurerende mineralen zoals calcium is het toch raadzaam om tijdelijk alle calciumtoevoegingen te staken. Wanneer de calciumspiegel in het bloed hoog genoeg is zullen de nieren meer calcium gaan uitscheiden, en omdat ze geen onderscheid kunnen maken tussen magnesium en calcium wordt hiermee ook het magnesium weggespoeld. Dus geen krachtvoer (dat was sowieso al niet goed in geval van hoefbevangenheid), geen calciumhoudende liksteen, en geen enkele andere toevoeging, gewoon gras of, liever nog, hooi. Het is vooral belangrijk om het calciumgehalte gedurende deze periode zo laag mogelijk te houden.

Dit klinkt dan ook wel weer logisch... maar goed dan zal de 1% calcium in Biomag wel niet zoveel verschil maken idd.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:26

JustAndy schreef:
Dat vind ik dus altijd het probleem... de DA zegt ze moeten afvallen dus mogen ze niets hebben. Maar ja dan missen ze dus ook de essentiele vitaminen en minarelen en die hebben ze juist weer nodig. Beetje dubbel altijd...

Ik zou trouwens niet Pavo gaan voeren... daar schijnen nog best veel suikers (meer dan op de verpakking staat!!) in te zitten ook in de Summerfit koeken!! Ik voer nu zelf Safe & Sound van Dodson&Horrell en ben er echt heel blij mee en ze vind het echt heeeel lekker!

Ik voer Pavo Summerfit op aanraden van de kliniek.
Ik hoor inderdaad verhalen van mensen op bokt dat er veel suikers in zitten.
Maar is dit bewezen? Ik kan nu moeilijk aan komen met een verhaal naar de kliniek van 'Ja op internet zeggen er wat mensen dat er behoorlijk veel suikers in deze koeken zitten dus ik ga er mee stoppen' Dan moet ik een bewijs hebben...
Op de verpakking/site staat inderdaad dat er heel weinig suikers in zitten en dat het zeer geschikt is voor paarden/pony's die geen tot weinig krachtvoer krijgen en op die manier toch alle vitamines en mineralen binnen krijgen.
Ik weet ook niet hoe ik dit dan moet aanpakken? Met eigen zin tegen het advies van de kliniek in gaan wil/doe ik niet. Dan kan ik ook niet met andere dingen bij hun terecht. Dan heb ik echt bewijs nodig...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:11

Er zitten wel suikers in de summerfit koeken, maar veel minder dan wanneer je de hoeveelheid brok zou voeren om aan dezelfde vitaminen en mineralen hoeveelheid te komen.
In hooi zitten ook natuurlijke suikers, ze krijgen dus altijd wel wat binnen en dat geeft ook niet.

PAVO garandeert trouwens dat er nooit wisselende waardes in hun producten zitten, daar hebben wij heel vroeger behoorlijke problemen mee gehad met een ander merk en vanaf dat we PAVO zijn gaan voeren bleven de problemen ook weg.
Nu voeren we PAVO brokken en muesli's van Cavalor, bij Cavalor voegen ze nergens suikers toe, bij PAVO wel.

Alleen mijn pony met cushing lust die muesli niet die er juist ook is voor dieren die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.. :+ die zoete brokjes zijn natuurlijk veel lekkerder!

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:00

SparklingApp schreef:
Er zitten wel suikers in de summerfit koeken, maar veel minder dan wanneer je de hoeveelheid brok zou voeren om aan dezelfde vitaminen en mineralen hoeveelheid te komen.
In hooi zitten ook natuurlijke suikers, ze krijgen dus altijd wel wat binnen en dat geeft ook niet.

PAVO garandeert trouwens dat er nooit wisselende waardes in hun producten zitten, daar hebben wij heel vroeger behoorlijke problemen mee gehad met een ander merk en vanaf dat we PAVO zijn gaan voeren bleven de problemen ook weg.
Nu voeren we PAVO brokken en muesli's van Cavalor, bij Cavalor voegen ze nergens suikers toe, bij PAVO wel.

Alleen mijn pony met cushing lust die muesli niet die er juist ook is voor dieren die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.. :+ die zoete brokjes zijn natuurlijk veel lekkerder!

Bedankt voor je goede uitleg!
Nu snap ik het. Ik voerde hier voor ook muslie van Cavalor, endurix en sportbrok.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:13

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:19

Onze paarden zijn de wei op! Zal even wat update foto's van onze Willy spammen

In de paddock:
Afbeelding

Afbeelding

De eerste galop met de kudde in de wei - Willy loopt uiterst rechts <3

Afbeelding

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:54

Oh, Fargo... wat een prachtig gezicht <3

Ik ben een beetje geschrokken van de bijwerkingen van de pergolide. Als je de bijsluiter leest zeg! Pfoeh....
Mijn paard zit nu ongeveer drie weken aan de pergolide en een paar dagen geleden was ze echt super duizelig.
Toen even naar de helft van de dosis gegaan een paar dagen. Weet iemand of dit kwaad kan?

Ik lees dat een terugval na drie weken vaker voorkomt? Ben zo bang dat ik te laat ben begonnen met behandelen ;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:59

Melody, ik zou in eerste instantie toch doorzetten.
Willy had indertijd ook echt problemen rond de 3 weken, ik twijfelde ook over teruggaan in dosis heb toen met boel mensen overlegd. Het toch zo gelaten maar wel de dosis over de dag verdeeld (in twee-en) zodat het gelijkmatiger binnenkwam en misschien makkelijker er mee om te gaan.
Willy was in die week ook weer echt angstiger, duizelig en waarschijnlijk ook misselijk (hij had toevallen toen we begonnen met geven van Pergolide en was erg angstig). Gelukkig werd dat na die week of 1,5 week ineens veel beter. Je moet er ook bij stilstaan dat de hele hormoonhuishouding die al een tijd van slag is, wordt bijgesteld, dat is niet niks, dat zijn heftige veranderingen in een lichaam maar dan "ineens" zijn ze weer stabieler en gaat het vooruit.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, paarden die geen eetlust meer hebben en uiteindelijk van de pergolide afgaan, maar de meesten van ons zijn daarna alleen maar vooruit gegaan.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:42

Oke Fargo, dank je :o

Dan ga ik weer terug naar twee keer een halve per dag ..

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:22

Ik denk dat het inderdaad ook echt een kwestie van doorzetten is en dat het daarna echt mag gaan helpen.

Fargo, wat een mooie foto's!
Doet me wel zeer hoor, over al de paardjes op het land te zien...
Ik weet ook echt niet waar ik nou goed aan doe. Valentijn is net weer goed van de hoefbevangenheid.
De dierenarts had eerst gezegt dat hij op een kaal stuk land mocht staan. Maar nu ik een paar weken geleden weer op controle moest komen zei hij dat hij absoluut niet op het land mag. (Hij weet niet eens dat ie de vorige keer heeft gezegt dat ie wel op een kaal stuk mocht, maar oke)

Heel toevallig.
Jackie uit dit topic heeft Valentijn vroeger ingereden.
Ze was hem uit het oog verloren en nu via dit topic heeft ze hem weer gevonden.
Ik vind het super leuk om al die verhalen van Valentijn te horen!

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:37

Ik heb nog even een vraag.

Ik heb net even op de paardendrogist zitten rond kijken en ook naar Biomag gekeken.
Alleen dat valt onder 'stress gevoelige paarden'. Valentijn is totaal niet gestresst dus daarom wil ik hem ook niet iets geven wat voor stress gevoelige paarden is bedoeld. Toch wil ik iets voor zijn weerstand en gezondheid geven. Nu zag ik op de zelfde site FoeneKnof met Rozenbottel : http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... el/108011/

Hoe denken jullie hier over, kan dit kwaad of zal het juist een goede aanvulling zijn?
Hij mag zo min mogelijk suikers uiteraard...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:07

Paarden met cushing kunnen door hun verhoogde cortisol gestressed zijn en (sterk) verhoogde spierspanning hebben. De biomag helpt tegen dit soort stress maar ook tegen de spierspanning, de problemen met suiker en de vetverdeling, de gevoeligheid voor hoefbevangenheid etc. Dus het is niet zomaar een weerstandbooster die je geeft maar iets dat daadwerkelijk een aantal van de zwakheden van je cushingpaard zou moeten kunnen aanpakken.

Foeneknof met rozebottel zal ongetwijfeld gezond zijn, maar heeft niet dezelfde werking als biomag. Ook al is je paard niet gestressed dan toch kan biomag goed voor hem zijn. Biomag is niet verdovend ofzo hoor dus als je daar bang voor bent..

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:45

Super! Bedankt voor je uitleg.
Ik snap het. Ik zal morgen de DA eens bellen en vragen of ik Biomag mag gaan geven.
Stel, hun vinden het geen goed idee. Kan ik misschien toch iets natuurlijks zoals dat FoeneKnof met Rozenbottel gaan geven.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:37

ik heb ook veel over pavo gehoord, veel suikers, zetmeel etc. ik ga nu naar Rene Wielens (in Haaksbergen) een fijne man die alles goed kan uitleggen.... want snappen jullie nou wat er precies op de achterkant van de voerzakken staat, ik niet.... vandaar een fijn adres dus. ik voer ook Safe en Sound van d&h en hij doet het er nu ong. een half jaar goed op.... ik geef ook magnesium..... msm en een supplemet... wat nu precies werkt of helpt weet ik niet maar het lijkt er op dat we een redelijke balans hebben nu..... wel met zeer beperkte weidegang.... Jens staat op het zand met hooi (na de bloei geoogst)

op de foto's van tijnjjj......... ik zie precies Jens... die vetophopingen zeg maar.... het onderlijf en de benen zien er mooi slank uit en het boven gedeelte is zo dik.... ik vind het ook moeilijk hoor.. de ene keer denk ik hij lijkt best mooi op geiwcht zo... (slank durf ik het niet te noemen:P) het andere moment komt hij aangelopen en dek ik pfff was die dik..... ik ben nog steeds heel langszaam bezig hem proberen te laten afvallen... wil hem liever iets te mager dan te dik... want elke kilo meer drukt weer op z'n gevoellige hoefjes...

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:14

p_ponypaard schreef:
op de foto's van tijnjjj......... ik zie precies Jens... die vetophopingen zeg maar.... het onderlijf en de benen zien er mooi slank uit en het boven gedeelte is zo dik.... ik vind het ook moeilijk hoor.. de ene keer denk ik hij lijkt best mooi op geiwcht zo... (slank durf ik het niet te noemen:P) het andere moment komt hij aangelopen en dek ik pfff was die dik..... ik ben nog steeds heel langszaam bezig hem proberen te laten afvallen... wil hem liever iets te mager dan te dik... want elke kilo meer drukt weer op z'n gevoellige hoefjes...

Jens heeft natuurlijk net zo'n bouw als Valentijn. Apart he dat je dan toch weer wat dingen er in terug zie.
Ik vind het ook lastig hoor. Weet ook niet waar ik nou helemaal goed aan doe. Hij is net aan het opknappen van de hoefbevangenheid. Ik weet ook gewoon echt niet hoe ik het met het land moet doen.

Over dat magnesium. Zijn jullie dat gewoon gaan geven of alleen echt op aanraden van de dierenarts?
Ik heb het een en ander geinformeerd en denk dat het toch ook goed/geschikt voor Valentijn zou zijn.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:44

ik ben het gaan geven op advies van wat mensen hier op bokt.... ik vertrouwde er eigenlijk op omdat ik zelf ook een periode magnesium heb geslikt...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:51

Ik heb veel gelezen over magnesium op amerikaanse sites en de positieve werking al aantal jaren terug.
Heb het vervolgens voordat we het gingen geven met de DA op genomen en die vond het een heel goed idee en stond er helemaal achter.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:56

Nog even een vraag , ik wil mijn paard scheren . Maar ze moet zowiezo worden gesedeerd ben ik bang. Heb geen tijd meer om te oefenen of te laten wennen. Ze staat nu gewoon te zweten!
Weet iemand of er nog extra risico's zitten aan Cushing paarden verdoven? En ook ivm de stress die ze van het scheren krijgen. Gaat die stress eigenlijk gewoon door de sedatie heen, dat ze alleen niet kunnen bewegen ofzo?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:02

mmmm mijn pony heeft een tumor aan het oog en als die bijlft groeien moet het oog er misschien een keer uit... ik zat met de zelfde vraag over de narcose of dat wel kan met cushing... volgens mijn dierenarts was het geen probleem