[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:06

Dendie schreef:
Jee! Die van mij jeukt nog niet Lachen staat zonder deken en lekker op land!
Ivm fructaan is mij idd ook aangeraden ze pas later in de ochtend (dan kan fructaan-gehalte dalen) op het land te laten in april en mei.

die van mij staat 24/7 in het land. gelukkig staat er amper gras, en eten ze voornamelijk van het hooi...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:31

komt er haast op neer dat je paard allergisch is voor gras Clown
bij ap begon t ook altijd pas als ie in het gras kwam,

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:57

ellepel schreef:
komt er haast op neer dat je paard allergisch is voor gras Clown
bij ap begon t ook altijd pas als ie in het gras kwam,

Die van mij heeft geen zomereczeem of hooikoorts...hij heeft gewoon graskoorts Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:54

haha ok. maar we lastig...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:54

Was een beetje een flauw grapje Clown

Die van mij is echt het prototype van een paard met zomereczeem volgens faculteit diergeneeskunde in Utrecht. Toen ik er was hebben ze zelfs foto's van hem gemaakt om te gebruiken als lesmateriaal. Zijn moeder hebben ze vanwege eczeem in laten slapen. Het is gelukkig niet meer zo ernstig als 6 jaar geleden, hij heeft het vanaf zijn vijfde en wordt dus dit jaar 11. Zo erg als in zijn vijfde levensjaar heeft hij het niet meer gehad. Klinkt misschien een beetje raar maar ik ben echt uitgedokterd voor wat betreft de eczeem. Hij krijgt nog wel homeopathische middelen en bij een echte doorbraak krijgt hij een injectie die 3 weken jeukstillend werkt. Maar verder geen toeters en bellen meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:12

die injectie,,is dat dan iets met prednison er in?
en welke homeopatische middelen geef je dan?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:35

ellepel schreef:
die injectie,,is dat dan iets met prednison er in?
en welke homeopatische middelen geef je dan?

Ja klopt. Ik zal even een factuur moeten nakijken wat het precies is. Hij heeft er vorig jaar 2 gehad. Hij krijgt al vanaf januari allergitum die ik straks ga opbouwen naar wat meer druppels per dag. Hij krijgt nu 2x daags 20. En 2x per jaar drainage compostium. Verder qua medicatie niets meer.

Hij krijgt om de dag gekookte lijnzaad over zijn voer, 2x daags 25 ml cojosol olie ook over zijn voer de wu xing kruiden 1x daags over het voer en 1 x daags een schepje gedroogde zeewier. Knoflook voer ik hem niet. Hij zuigt af en toe wat lucht en knoflook is niet goed voor zijn maag. Je zal je afvragen wat moet je in hemelsnaam met een luchtzuiger die ook nog eens eczeem heeft...het is gewoon een heerlijk kereltje Haha! .
Hij krijgt absoluut geen wortelen of fruit en krijgt geen brokjes of ander voer waar melasse in zit verwerkt. Oh ja en vooral geen kuilgras.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:05

ik heb vorig jaar ook op een gegeven moment het idee gehad om ap tegen de jeuk te laten prikken.
het was toen zo erg dat hij continue op zijn kont zat en zijn hele staart kapot schurde.
als het dit jaar weer zo gaat denk ik dat ik hem dan dus ook laat prikken,dan maar prednison erin,maar om hem zo te zien rondlopen ging me echt aan het hart Knipoog

weet je wat t is?
juist doordat ze allerlei problemen hebben krijg je een mega sterke band met zo'n dier...tenminste zo ervaar ik het wel.
Haha!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:18

Lennox schreef:
Die van mij heeft geen zomereczeem of hooikoorts...hij heeft gewoon graskoorts Haha!

Dan is " graskoorts" toch makkelijker dan eczeem want van gras kan je ze gewoon afhouden.
Ik zal dit jaar zien of het gras wat met zijn eczeem doet, hij gaat voor het eerst op wei-rantsoen. Kwam pas eind vorig jaar zomer erachter dat melasse en fructaan met het eczeem te maken kon hebben, van eiwitten wist ik dit al wel. Miss blijkt die van mij ook alleen maar "graskoorts" te hebben, maar vrees t ergste Knipoog

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:36

Die injectie hoeft niet te werken he... hij werkt maar bij een aantal paarden, daarbij is hij ook niet geheel ongevaarlijk.

Mijn pony heeft hem gehad voordat ze bij mij kwam, maar zonder resultaat.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:01

Je hebt verschillende soort injecties. Mijn dierarts injecteerd ook met insol (tegen schimmel) bij zomereczeempaarden. Deze moet je dan 3 keer herhalen en al in maart de eerste laten geven. Hierbij heb je niet de vergrootte kans op hoefbevangenheid. Deze injectie werkt bij veel van zijn patienten heel goed en er kan niet worden aangegeven waarom nou juist zomereczemer er goed op reageren. Ik ben zo even de naam kwijt (iets met cortico...) van de prik die juist wel dat risico heeft. De prednisonprikken werken echt maar 3 weken en zijn puur om de jeuk plat te leggen. Natuurlijk is het troep wat je paard in gaat dat staat buiten kijf maar volgens mij DA is niet aangetoond dat het gevolgen heeft voor de gezondheid bij een aantal keer per jaar spuiten. Je moet het natuurlijk niet om de 3 weken gaan herhalen. Die van mij krijgt het echt alleen bij een doorbraak als hij alleen nog maar met zijn buik over de grond aan het schuren is, of met zijn kont tegen de muur etc.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:16

nou omdat de mijne allemaal als gekken staan te jeuken schuren rare kale plekkies krijgen enz.. denk ik dat ik het hele zooitje maar laat injecteren met insol. wordt een dure grap maar ik ga geen 9 ponys wassen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:53

Mijn zusje ( Armanda op bokt) is in de winter begonnen met desensibiliseren. Dit is eigenlijk hetzelfde idee als bij mensen met een allergie wordt toegepast. Ben benieuwd hoe het werkt.
De pony schuurt nu nog niet, terwijl het vorig jaar al was begonnen.

Heb veel goede berichten gehoord over dit vrij nieuwe en betaalbare middel. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:55

welk middel? iuk heb iets gemist en kan t zso snel niet terug lezen...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:11

Ik heb even in mijn verslag over zomereczeem van vorig jaar gedoken...

Bij meer info, kan je pm sturen Knipoog

Bij immunotherapie therapie wordt het allergeen waar het paard allergisch voor is regelmatig aan het immuunsysteem van het paard aangeboden. Deze therapie wordt wel hyposensibilisatie genoemd. Door het regelmatige contact van het immuunsysteem met het allergeen ontstaat er een tolerantie zodat de symptomen geassocieerd met de blootstelling aan het allergeen wordt verminderd.

Door de kleine hoeveelheden regelmatig toe te dienen treedt er immuundeviatie op. Dit wil zeggen dat er een verschuiving plaats vindt van de differentiatie van allergeenspecifieke Th2 naar Th1 cellen. De daling van Th2 houdt ook een daling van IgE in terwijl er meer IgG wordt aangemaakt. De IgG antistoffen die op deze manier ontstaan, zullen ervoor zorgen dat de IgE antistoffen niet meer kunnen binden aan de mestcel, waardoor er geen histamine meer vrijkomt.

De immunotherapie wordt voor paarden geleverd door immunopharn in Brussel. Vertegenwoordigster voor deze vorm van therapie is Inge de Schutters.
Als eerste wordt er bloed afgenomen bij het paard. Er kan getest worden voor verschillende allergieën. De testen zijn berust op IgE specifieke bindingen voor een allergeen.

Een test voor alleen de Culicoide vlieg is 13,39 € terwijl het andere onderzoek 170€ kost. Toch wordt er vanuit de firma geadviseerd om een compleet onderzoek te laten doen, omdat 50-80% van de paarden met zomereczeem daarnaast nog een andere allergie heeft.

De allergenen waar het paard positief voor is bevonden tijdens de bloedtest zijn de ingrediënten voor het vaccin. Het vaccin wordt per 10 geleverd met een tijdschema voor het inspuiten. De eerste kuur is een starterskuur waarbij je van 1x per week naar 1x per maand gaat. Daarna kan er 10 maanden gedaan worden met een kuur.
De kosten veranderen niet als de inhoud moet worden afgestemd op meerdere antigenen.

Het gebruik bij drachtige merries wordt afgeraden. Verder zijn er naast lichtte zwelling van de ingespoten plekken geen bijwerkingen bekend. Wel wordt aangeraden om deze kuur niet te gebruiken naast cortisonen omdat het middel dat het immuunsysteem niet kan beïnvloeden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:14

die van mij had gisteren haar hoofdkap niet om. blijkbaar zelf afgedaan. vraag me niet hoe...

hoe kan ik de nek veilig vastmaken aan de hoofdkap? want de nek is te kort als ze met haar hals gestrekt is om te grazen. stukje horregaas er aan vast maken? en dan met klittenband? zou dat werken? want het moet wel ook nog af kunnen natuurlijk;)
iemand ideeen?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:38

ikenindi schreef:
die van mij had gisteren haar hoofdkap niet om. blijkbaar zelf afgedaan. vraag me niet hoe...

hoe kan ik de nek veilig vastmaken aan de hoofdkap? want de nek is te kort als ze met haar hals gestrekt is om te grazen. stukje horregaas er aan vast maken? en dan met klittenband? zou dat werken? want het moet wel ook nog af kunnen natuurlijk;)
iemand ideeen?

Klinkt stom, maar met kinderbretels... Van die dingen wat je aan je broek klipt, daarna over je schouders gooit en dan weer aan je broek vast. Klein maatje, ene kant aan de deken, andere kant aan de hoofdkap, klaar. Is van elestiek dus rekt ook nog fijn mee.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:54

Hi, ik ben heel benieuwd wie al wel en nog niet de eczeem deken op z'n paard heeft...
Ik ben erg aan twijfelen, tot nu toe schuurt ze helemaal niet. Maar ik wil het natuurlijk wel voor zijn, dus toch maar dek op doen?

En daarnaast wil ik weten of er mensen ervaring hebben met visolie over het eten? Ik ben er nu een tijdje mee bezig en aangezien ze niet schuurt gaat het prima, maar heb natuurlijk geen vergelijkingsmatriaal...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:57

mij is verteld dat dragende merries die injectie ook niet mogen...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:02

@Trisca: weet jij ook of je na een tijd weer opnieuw bloed kunt laten onderzoeken om te zien in hoeverre er resultaat is?

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:07

Ik zweer echt bij cullico, een homeopatisch middel. Mijn paard had altijd erg veel last van zomerexceem en schuurde zich helemaal kaal maar gaat na de kuren gewoon naar buiten zonder dek o.i.d. en schuurt niet meer. Echt een aanrader!!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:15

Anke schreef:

Zou maar zo kunnen hoor. Wij hebben alleen maar ruinen dus het is nooit ter sprake gekomen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:36

Franka_Vosje schreef:
@Trisca: weet jij ook of je na een tijd weer opnieuw bloed kunt laten onderzoeken om te zien in hoeverre er resultaat is?

Paarden moeten helaas levenslang die injecties hebben. Wel in een lage dosis en maar 1 keer per maand, maar als het niet onderhouden wordt komt de eczeem terug..

Er is onderzoek gedaan naar paarden met zomereczeem. Ze hadden dieren op een eiland in Duitsand gezet waar de antigenen niet aanwezig waren en de dieren hadden geen eczeem. Zelfs na 15 jaar ezceemvrij op het eiland te hebben gelopen kwam de zomereczeem terug als ze naar het vaste land kwamen. De memoriecellen blijven helaas..

Anke schreef:

Ik weet niet of dit over de injecties gaat waar ik het over had, maar daarbij raden ze het ook niet aan..

Hier heb ik namelijk naar geinformeerd. Ze zijn erg voorzichtig dit toe te laten. Er is geen onderzoek naar effecten op de dracht gedaan, maar uit angst voor complicaties en de claims die daar achterweg zouden kunnen komen, raden ze het uit zelfbescherming niet aan.
Dierenkliniek Visdonk gebruikt dit middel al jaren, ook bij drachtige merries. Hij vond het onzin. Ik vind het jammer dat ze de moeite niet nemen om het eventuele effect op de dracht te testen. Dit is een laffe manier om claims te voorkomen. Maar dat is mijn mening
Knipoog

proudy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:40

Franka_Vosje schreef:
proudy2 schreef:
mijn pony is bank voor vliegen spray en ik weet niet een goede vliegen weren de gel of zo heeft een van jullie een goede tip? of weet niemand een goede methode om haar te leren dat ze er niet bank voor hoeft te zijn?

Ja:

Citaat:
Vliegenspray

Bij dit kunstje draait het voornamelijk om timing.
Om te oefenen gaat kun je het beste een oude flacon gebruiken en die vullen met water. Hiermee verspil je geen dure vliegenspray en het bespaart je wroeging als je eens wat langer door moet gaan met sprayen...
Ga bij voorkeur met je rug naar de wand staan en hou je paard op twee meter afstand van het halster vast. Begin met sprayen van het paard af. Als je paard probeert weg te rennen ga je gewoon door met sprayen... Indien nodig loop je mee aan het touw, maar hou dezelfde afstand. Er komt een moment dat je paard even stil staat, en dat is het moment waarop je onmiddellijk stopt met sprayen. Herhaal dit een paar keer, tot je paard door heeft dat stilstaan het sprayen doet stoppen. Ga dan iedere keer iets langer door, bouw het langzaam op. Gaat je paard toch weer rennen dan stop je natuurlijk zowiezo niet. In een weer wat later stadium stop je pas als het paard het hoofd omlaag beweegt. Als dit allemaal goed gaat begin je pas met de spuit op het paard te richten, de kans is groot dat hij stil blijft staan, en uiteraard beloon je dit weer door gelijk te stoppen. Na een aantal van dit soort sessies heeft je paard geleerd dat ontspanning effectiever is dan ontsnapping, en dat het eigenlijk allemaal nog niet zo erg is. Door het juist toepassen van de correcte timing is ieder paard voor ieder eng object te desensibiliseren.

Bron: paardnatuurlijk

heez super bedankt voor deze tip ik ga het zeker uitproberen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:44

carina schreef:
ikenindi schreef:

iemand ideeen?

Klinkt stom, maar met kinderbretels... Van die dingen wat je aan je broek klipt, daarna over je schouders gooit en dan weer aan je broek vast. Klein maatje, ene kant aan de deken, andere kant aan de hoofdkap, klaar. Is van elestiek dus rekt ook nog fijn mee.

he, das een idee:) waar koop je dat? maar het moet geen tegenrek geven he. dan wil ze niet grazen meer misschien...