[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:03

De Sebacil heeft goed geholpen, de benen van mijn paard zijn op een paar korstjes na helemaal schoon *\o/* *\o/*
Ik doe er nu af en toe wat uierzalf op om de huid soepel te houden zodat het niet barst en dat gaat er goed.

amanda2

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:11

Haal je Sebacil gewoon bij de dierenarst of moet die het voorschrijven?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:42

Ik heb het bij de kliniek gehaald, ik kreeg een kleinere hoeveelheid mee ipv een (dure grote) fles ;)
Er zit wel een hele beschrijving bij hoe gevaarlijk het is

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:27

amanda2 schreef:
Welke mokzalf gebruiken jullie? Hebben jullie ervaring met Groene Os producten voor mok (zinkzwavelzalf oid)?

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik dacht te hebben gelezen dat zinkzwavelpasta meer werkt voor natte mok, en calendula voor droge mok.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:32

Mijn paard heeft last van droge mok gebruikte hydrocortiderm werkt opzich wel. Het was in zo goed als weg. Ben nu 1 weekje op vakantie geweest kom gister terug en jawel meneer had weer een aantal plekjes (hij staat op moment 24/7 in de wei en het was aardig nat buiten). Het zijn wel weer droge mokplekjes. Heb vandaag een tube calendula gekocht (eigelijk voor een wondje) maar ga dat ook maar eens op zn mok proberen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:40

Ik smeer nu ook met calendula en het lijkt te werken

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:00

dat is fijn om te horen, ik heb gister direct zn benen weer gewassen met betadine shampoo en er toen maar weer hydrocortiderm op gedaan. Maar ga vanmiddag met de Calendula aan de smeer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:21

Ook hier ---> calendula ( met sudocrem gemengd vanwege de zon ) werkt beter geloof ik als de zalf van de da.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:41

Heel fijn, ben je op vakantie geweest kom je terug heb je 2 paarden staan met alle benen mok..

Ik heb nu betadine scrub en mokzalf( weet niet hoe het heet maar heb het van de buurvrouw die had het van de DA). Je moet toch zo'n 2x p. d smeren maar ik vroeg me af hoe vaak je moet wassen. En onze wei is nu best nat, zal ik ze gewoon op stal laten staan of wel op de wei? Rijden is voor de beweging geen mogelijkheid aangezien ze allebei kreupel lopen(door de mok denk ik ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:53

Ik moest van de da 2 maal per dag wassen met betadine shampoo , goed drogen en dan zalf erop. Wassen totdat de korsten weg zijn, daarna alleen doorgaan met de zalf.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:22

Oke en hoe lang moest jij door gaan met de zalf alleen dan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:16

Tot het over is en de huid mooi genezen ...... ;)

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:25

zie hieronder, ik weet niet hoe ik deze wegkrijg
Laatst bijgewerkt door Lubberslieke op 02-08-09 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:29

Kyrseltje schreef:
Heel fijn, ben je op vakantie geweest kom je terug heb je 2 paarden staan met alle benen mok..

Ik heb nu betadine scrub en mokzalf( weet niet hoe het heet maar heb het van de buurvrouw die had het van de DA). Je moet toch zo'n 2x p. d smeren maar ik vroeg me af hoe vaak je moet wassen. En onze wei is nu best nat, zal ik ze gewoon op stal laten staan of wel op de wei? Rijden is voor de beweging geen mogelijkheid aangezien ze allebei kreupel lopen(door de mok denk ik ).

Hoi
mok is zwaar--klo-ten je kan nog beter een hechtwond hebben.
ik smeer altijd voro het paard in de wei gaat veel vaseline er op zo komt er minder water op de huid, als ze uit de wei komt haal ik het er met een handoek weer af.
verder bij droge mok proberen de korstjes beetje los te maken, bewegen is goed maar niet te gek door bewegen gaan de korstejs ook los. als de korstjes los zijn zorg dat het niet nat wordt, het droogt nu sneller en mokzalf, of andere troep werkt beter in..
zelf doe ik altijd gewoon mokzalf of zinkzalf, mijn laatste redmiddel is ruwe motorolie of ruwe teer ofzo (is alweer tijdje geleden)
het is ook super als je je stal droog houd, zelf ga ik voor krullen omdat dat beter opneemt dan stroo maar doet moet je maar ff zien,
iig heel veel succ6 met de mok, hopelijk slaat het niet naar binnen,.
groetjes

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:56

Als een paard helemaal schilferig is en de huid rauw bij zn onderbeen, vanaf de hoef tot ongeveer 6 cm omhoog en helemaal rondom. Is dat dan ook mok?
Een paard bij ons op stal heeft dat namelijk...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:07

Zo zien de voeten van mijn paard er nu uit.
Bij hem is de mok bijna genezen, gelukkig!

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:49

Ik heb gister droogzetters gekregen van de Da heb het gister 1 keer flink dik opgesmeerd en toen ik vandaag kwam was het al een heel stuk beter (hij heeft het niet heel ernstig) vanmorgen weer opgesmeerd en dan vanavond nog een keer. Denk dat het met 2 dagen wel over is zoals het er nu voor staat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:26

Dat dacht ik er ook mee, ging altijd beter tot het minikorstje was, maar verder dan dat komen we dus niet... zit nu aan de uiercreme en dat geeft ook wisselend resultaat, ben dus nog niet tevreden...

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:10

Orchid schreef:
Dit is wat ik heb geprobeerd met mijn drachtige merrie:
1 week hydrocortiderm, hielp niets.
langer dan een maand mokzalf, werd niet beter, evenmin erger.
Vaseline, helpt ook niet echt wel handig om het spul droog te houden.
Een nachtje een bandage met zuurkool erin om, helpt best goed, kortsjes zijn dan vrij snel weg.En is ook niet zo chemisch :Y)
Daarna wassen met betadineshampoo en dan zalf erop.
Dat heeft redelijk gewerkt.
Nu heb ik sudocreme en dat helpt nog beter!!
Ik heb weer hetzelfde gedaan met zuurkool en dan wassen met betadineshampoo, en dan sudocreme erop.
Is goedkoper dan mokzalf en helpt gigantisch goed *D
Nu zitten er al niet meer van die dikke korsten, hele miniscule kortsjes en een beetje huidverdikking.
Vind het prima spul, ik gebruik het nog maar kort.

whaa gewoon zuurkool? rauw? gewoon uit de winkel zegmaar?
das idd goedkoper, niet chemisch, en beter dan motorolie ofzo want dat krijg je nooit schoon

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:57

mijn merrie had mok vanbinnen uit, het ging nooit meer weg.
We hebben álles maar dan ook echt álles geprobeerd. Toen we het ontdekten begonnen we met sudocreme, dit leek te werken.. Totdat er 4 dagen later weer mok zat.
DA erbij gehaald omdat het mok omhoog kroop, we kregen toen een spuitbus met een blauw spulletje erin..
Werkte niet, paard kreeg alleen maar blauwe benen.
Nog een keer DA erbij en toen kregen we een soort van knoflookmengsel, stonk vreselijk maar hielp voor geen meter!
Nóg keer DA erbij en toen kreeg ze een soort gipsbeentje met op haar been allemaal zalf enzo gesmeerd.. jullie geloven het vast niet maar ook dat hielp niet.
Later zijn we aan de prednison gegaan.. Dit werkte alleen ze werd steeds maar dikker en dikker.
We zouden het met die pillen aankijken en als ze op waren gewoon stoppen en het dan weer aankijken.
Toen wij die morgen haar laatste pil hebben gegeven overleed zij die avond aan zware koliek.
Helaas hebben wij nooit kunnen weten of de pillen aansloegen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:24

Iemand toevallig belangstelling voor een zakje kruiden tegen mok ( mokthee genoemd ) ?
Zo pak je de mok van binnenuit aan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:28

werkt dat goed Maris?
Ik ben voor alles in om te proberen :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:31

Nibbit schreef:
werkt dat goed Maris?
Ik ben voor alles in om te proberen :P

Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen helaas. Er zijn wel hele positieve reacties hier op Bokt te vinden over de thee. Ik hoor wel als je belangstelling hebt ( of iemand anders misschien ).

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:07

Tip:

Droogzetters wat normaal voor de koeien gebruikt word, werkt perfect tegen mok.
2 Droogzetters en mok is weg :D

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:21

Ik meld me hier ook maar even. Mijn paard staat nu ook al een tijdje met mok. Eerst viel het mee en leek het beter te worden. De afgelopen week is zijn koot echter ontzettend dik geworden en in draf loopt hij er niet lekker op. Gelukkig wordt de rest van zijn been niet dikker.
Wij maken het schoon met betadinescrub (niet elke dag) dan goed droogmaken en insmeren met sudo creme. Daarna een laag groene klei erop. En elke dag wandelen, moet natuurlijk wel in beweging blijven. Sinds gisteren lijkt het weer wat beter te gaan, maar hij loopt nog steeds niet lekker. We kijken het nog even aan en anders misschien toch met hydrocotiderm beginnen.

Calendula hebben we ook gebruikt in het begin, toen leek het daarvan wel beter te worden, maar nu is het toch wat heftiger....