[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:23

Ino was vandaag ook schudvrij, gisteren bijna. Woensdag schudde hij nog wel erg, ik denk dat het nu gunstig weer is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:24

nou ik ben wel benieuwd,want het is wel zonnig.
dus heb zo'n vermoeden dat apje dan toch nog wel kan gaan schudden.
maar ja dat blijft spannend

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:34

Hier was vanmorgen een waterig zonnetje, en Ino had zijn masker op. Vanmiddag heb ik geen zon meer gezien. Ik ben beniewd wat het weer morgen gaat doen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:54

Gisteren heeft de hele dag de zon geschenen hier, tot aan het einde van de middag. Heb zelfs nog gereden, Niek had ook nergens last van. Van de week wel een keer toen het zo hard waaide.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:43

Ik heb gister en vandaag echt heerlijk gereden! Overigens wel mét netje eraan (die hangt er nu standaart aan). Ik merk nu ik het netje wat langer heb (2 weken nu) wel verschil met eerst. Iwaya schud bijna niet meer Lachen Wel waren haar klieren wat opgezet...
Het zonnetje schijnt hier sinds gisteren behoorlijk tussen de sneeuwbuitjes door.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:56

Vandaag weer gereden met masker en netje, in het begin had ie weer veel geschud maar na een kwartiertje werd het minder en had ik echt lekker gereden!

Even een vraagje voor de 'experts' onder jullie.
Wie heeft er al 'jaren' een headshaker met pollen/zonlichtallergie?
Wordt de allergie per jaar erger? Of blijft het een beetje binnen de perken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:21

ik heb ap nu 9 jaar en ik merkte het al in de eerste herfst toen ik hem had.
toen begon hij in oktober ineens te schudden..
ik dacht eerst dat het rijtechnisch was,of dat hij vervelend was,maar mijn stalhoduer zei van he hij heeft hooikoorts. Knipoog

klachten zijn gewoon elk jaar hetzelfde hoor,dat is niet verergerd ofzo
voor en najaar schudden en voordat we verhuisden schudde ap ook in de zomer meer maar dat ging afgelopen jaar ineens supergoed Haha!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:27

9 jaar al, fijn om te horen dat er mee te leven is, zeg maar. En dat de stalhouder aan hooikoorts dacht, knap! Veel mensen hebben er nog nooit van gehoord.
Waar ik hem gekocht heb dachten ze ook dat het rijtechnisch was, niet dus....
Fijn om te horen dat de klachten niet verergerd zijn, hopelijk is dat bij Harley ook niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:21

hij dacht er aan omdat ap ook dikke ogen had en een drupneus.

we kwamen terug van buitenritje en ik vertelde dat hij zo vervelend met zijn hoofd sloeg..ondertusseen stond ap overal tegenaan te schuren en met zijn neus te vegen..
die man die keek,keek mij aan en zei:
"je moet druppels voor hem halen tegen hooikoorts,wat jouw paard heeft"dat hebben mensen ook wel...dat noem je hooikoorts"

in het ebgind ahct ik dat hij een grapje maakte, Clown tot ik ging zoeken naar info.
via een test van josefien ben ik er uiteindelijk achter gekomen dat ap idd hooikoorts heeft.

bij hem valt het wel te doen hoor,kan alleen soms niet galopperen of goed doordraven en soms word hij er zelf ook kriegel van en dribbelt hij alleen maar

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:59

Wie van jullie paarden drinkt er grondwater?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:40

bij ons soms wel.
normaal krijgen ze uit de waterleiding water,maar als er plassen in het land staan drinken ze daar ook wel uit.

en toen ik nog in leeuwarden stond dronken de paarden altijd slootwater,die man pompte dat op en dat ging naar de drinkbakjes.

hoezo?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:19

corinne1981 schreef:
Even een vraagje voor de 'experts' onder jullie.
Wie heeft er al 'jaren' een headshaker met pollen/zonlichtallergie?
Wordt de allergie per jaar erger? Of blijft het een beetje binnen de perken?

Ino schudt nu ruim 8 jaar. Het eerste zomerseizoen dat ik hem had heb ik nog wedstrijden met hem kunnen rijden. Hij schudde wel eens maar ik dacht nog niet aan headshaken. Het tweede zomerseizoen was hij gevaarlijk om te rijden. Met een schuddagboek en een artikel in de hoefslag zijn we er toen achter gekomen dat hij pollen of lichtallergie heeft. Het was in de zomer begonen dus dacht ik alleen aan pollen, maar hij schud in de winter met zon ook.
Het is niet erger geworden dan zijn eerste echte schudjaar en normaal is het met pollenkuur en theunisbloemolie redelijk onder controle, alleen nu nog even niet.

singasong schreef:

Grondwater niet, wel regenwater. Als we er leidingwater naast zetten raken ze het niet aan Haha! .

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:16

singasong schreef:

onze paardjes drinken grondwater hoezo?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:17

33Bonita33 schreef:
singasong schreef:

onze paardjes drinken grondwater hoezo?

Nou, ik zat eens te bedenken wat er allemaal anders was bij de pensionstalling waar Niek een jaar heeft gestaan en in dat jaar niet heeft geschud. Kon eigenlijk niet verder komen dan het grondwater wat hij daar te drinken kreeg, zodoende!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:31

geen andere bebossing,andere grassoorten in de weide of ander hooi?

dat was bij ap wel heel duidelijk,vorige stal stond ie tussen de bomen en nu helemaal niet meer

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:03

ellepel schreef:
geen andere bebossing,andere grassoorten in de weide of ander hooi?

dat was bij ap wel heel duidelijk,vorige stal stond ie tussen de bomen en nu helemaal niet meer

Nee, hij stond daar ook aan het bos. De wei werd daar zelfs 4x bemest, waar Niek niet tegen kon en maar 3 uur per dag op mocht staan. Ja, wel ander hooi maar gewoon goede kwaliteit.
Hij heeft daar wel Droes gehad en is daar ook een tijd een stuk slanker geweest.
En in het jaar daar voor heb ik hem die Calciplex gegeven. Toen dacht ik toch echt dat dat het was wat had geholpen.
Wanneer bij jij gestopt met die Calciplex?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:21

Hoe is het schudden nu bij jullie?
Ik heb zaterdag gereden, met uv-masker en pollennetje en het ging best lekker. In het begin ff flink schudden maar na 10 minuutjes ging het al wat beter en heb ik daadwerkelijk wat kunnen rijden.
Wordt het bij jullie straks nóg erger dan het nu is, of blijft het een beetje het zelfde het jaar door tot en met de herfst?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:40

Niek heeft nu nog geen last gehad (ff afkloppen)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:43

Fijn! Harley heeft nu al sinds half/eind februari last...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:19

ik had toen 1 pot calciplex,die heb ik gegeven en gestopt.
vlak erna ben ik toen met de bioresonantie-druppels van josefien begonnen en toen heeft hij zowat de hele zomer niet geschud Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:34

ook mijn verzorgpony heeft nog niet echt echt geschut.
een paar weken terug wel eventjes, toen het mooi weer was maar wel hard waaide. heeft ze ongv een weekje geschut, maar bij haar is het nu allemaal nog rustig, ook de zomereczeem is NOG niet (afkloppen) uitgekomen, want ze schuurt nog niet en heeft haar deken nog niet op.
hopen dat het nog eventjes kan duren, trouwens schudde ze zaterdag wel een paar keertjes, maar ik had zaterdag zelf ook last van hooikoorts Verdrietig rooie ogen en veel niezen Huilen
dus ik denk dat mijn paardje en ik voor hetzelfde gevoelig zijn, en ik denk dat het de berkenbomen zijn want die staan nu toch in bloei?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:31

ellepel schreef:
ik had toen 1 pot calciplex,die heb ik gegeven en gestopt.
vlak erna ben ik toen met de bioresonantie-druppels van josefien begonnen en toen heeft hij zowat de hele zomer niet geschud Knipoog

Ik heb nooit druppels van Josefien gegeven maar wel die calciplex. Wel vreemd dat jouw en mijn paard daarna niet hebben geschud?!

Heeft Ap nu ook last?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:33

33Bonita33 schreef:
ook mijn verzorgpony heeft nog niet echt echt geschut.
een paar weken terug wel eventjes, toen het mooi weer was maar wel hard waaide. heeft ze ongv een weekje geschut, maar bij haar is het nu allemaal nog rustig, ook de zomereczeem is NOG niet (afkloppen) uitgekomen, want ze schuurt nog niet en heeft haar deken nog niet op.
hopen dat het nog eventjes kan duren, trouwens schudde ze zaterdag wel een paar keertjes, maar ik had zaterdag zelf ook last van hooikoorts Verdrietig rooie ogen en veel niezen Huilen
dus ik denk dat mijn paardje en ik voor hetzelfde gevoelig zijn, en ik denk dat het de berkenbomen zijn want die staan nu toch in bloei?

Ik weet niet wat er op het moment in bloei staat. Kun je zien denk ik op de hooikoortsmeter?!
Zelf had ik gisterenavond wel een gigatische aanval. Een uur last gehad van jeukende ogen, niezen en snot. Niet normaal meer Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:04

http://www.hooikoorts.com/wekelijkse_verwachting.asp

ik denk bij ap dat het door de druppels van josefien kwam hoor,want zijn zomereczeem was ook bijna niks van te merken,dat begon pas in september toen ik de eczeemdeken omruilde voor een regendeken waardoor zijn hals onbeschermd was

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:32

Ino staat er niet echt wakker bij te kijken Dromen maar op deze foto is het wel duidelijk te zien hoe zijn neusnetje vastzit.

Afbeelding

Het was trouwens zowel gisteren als vandaag weer een dramatische schuddag, hij was nog net niet gevaarlijk. Ik zal blij zijn als ik weer met de pollenkuur mag beginnen.