[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:57

cynthiar schreef:
Ik heb Vincent ook. Maar hij zei zelf ook dat ze er diarree van konden krijgen.

Ok ja tegen mij zei hij als ie t doorslikt wel ja :)

IngridM

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:05

Bedankt Maris en MiniMeLona, nu begrijp ik wat jullie bedoelen.

Maar het gaat er dan eigenlijk over dat je beter juist niet in de SR kunt testen.

Aan de andere kant; paarden die het eigenlijk stiekem niet hebben zouden waarschijnlijk wel ziek worden juist van de Prascend omdat het lichaam het helemaal niet nodig heeft. Dus die gevallen zou je er dan toch weer zo uithalen ? (wat niet wegneemt dat het een vies spelletje zou zijn)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:17

Een twijfelgeval-paard ( ppid of niet ?) zou je misschien beter in de SR kunnen laten testen, omdat de waardes dan in verhouding nog hoger zijn, dus zo'n paard dan eerder een te hoge ACTH waarde laat zien.
Maar dan blijft de vraag hoe verstandig het dan is gelijk te beginnen met prascend. Dat hangt dan, volgens mij, erg af van de klachten die een paard heeft. Ik begreep ook dat er al dierenartsen zijn die soms adviseren nog even te wachten met prascend en eerst een paar maanden later nog eens te testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:21

Die snap ik niet maris en ben ik het ook niet mee eens, om een twijfelgeval tijdens de SR te laten testen. Dat is juist 1 van de redenen dat er elk jaar zoveel klantjes bij komen, omdat de acth veel hoger kan uitvallen dan het maximum, bij gezond en met ppid, over vals positief gesproken dan toch?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:21

flappie28 schreef:
Ik kom ook even binnen vallen..die van mij wordt komende week getest op PPID. Is bijna 10, maar heeft wel veel symptomen, abnormaal zweten, lusteloos, hoefbevangen geweest en nu ook vochtophopingen boven zijn ogen.

Best spannend vind ik, duurde het bij jullie lang voor je de uitslag had en zijn er eventueel nog andere aandoeningen behalve EMS die overeenkomsten hebben met PPID?

Iemand toevallig ook antwoord op mijn vragen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:26

flappie28 schreef:
flappie28 schreef:
Ik kom ook even binnen vallen..die van mij wordt komende week getest op PPID. Is bijna 10, maar heeft wel veel symptomen, abnormaal zweten, lusteloos, hoefbevangen geweest en nu ook vochtophopingen boven zijn ogen.

Best spannend vind ik, duurde het bij jullie lang voor je de uitslag had en zijn er eventueel nog andere aandoeningen behalve EMS die overeenkomsten hebben met PPID?

Iemand toevallig ook antwoord op mijn vragen? :o

Gem 5 werkdagen voor uitslag, een tip: vraag de uitslag op de mail, kan alleen al handig Zijn voor shoppen naar prascend.

Weet ik persoonlijk niet of er gerelateerde ziektes zijn: de verschillende symptomen komen ook bij vele andere ziektes voor. Of bedoel je insuline resistentie of hoefbevangen? Kunnen ook symptomen zijn bij ppid.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:27

MiniMeLona schreef:
Die snap ik niet maris en ben ik het ook niet mee eens, om een twijfelgeval tijdens de SR te laten testen. Dat is juist 1 van de redenen dat er elk jaar zoveel klantjes bij komen, omdat de acth veel hoger kan uitvallen dan het maximum, bij gezond en met ppid, over vals positief gesproken dan toch?

Ik ben het er ook niet echt mee eens ( niet helemaal goed neergezet ). Maar als je al heel lang twijfelt of je paard PPID heeft of niet en je eigenlijk graag pracend zou willen proberen, dan moet je testen in de SR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:33

Dat is net zoiets als een maagscopie geven aan een paard waarbij je twijfelt of die wel maagzweren heeft: van het lange vasten en de stress van de hele procedure, krijgt die de maagzweren toch wel, al had die ze nog niet...

Als nou alle paarden een te hoog acth zullen hebben tijdens de SR, wat die onderzoeken toch eigenlijk proberen te bewijzen , dan kan je net zo goed niet testen bij een twijfelgeval en gelijk aan de prascend , want die test tijdens sr geeft dan bijna zeker een "vals" positief, toch?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:36

Ja, dat zou je wel zeggen. Maar zo denken de dierenartsen er volgens mij nog niet over.....
En zo'n fijn medicijn is Prascend natuurlijk ook weer niet.... maar goed, daar zijn de meningen erg over verdeeld en iedereen heeft recht op zijn eigen mening.

Ik kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat als je een paard hebt wat steeds weer HB is en toch niet te hoog test, dat je die zou laten testen in de SR om Prascend te kunnen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:38

Ik vind prascend ook echt niet grappig spul hoor. Daarom zou ik bij een twijfelgeval altijd adviseren om buiten de SR te testen en niet maar klakkeloos aan de prascend gaan.

Of bedoel jij soms dat je zonder positieve test niet aan de prascend kunt komen? Dat dat een reden zou zijn om te testen in SR bij twijfelgeval?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:19

MiniMeLona schreef:
Ik vind prascend ook echt niet grappig spul hoor. Daarom zou ik bij een twijfelgeval altijd adviseren om buiten de SR te testen en niet maar klakkeloos aan de prascend gaan.

Of bedoel jij soms dat je zonder positieve test niet aan de prascend kunt komen? Dat dat een reden zou zijn om te testen in SR bij twijfelgeval?

Ik denk dat ze dat juist bedoelt.
Als je aan de Prascend wil maar je dierenarts wil het je niet voorschrijven. Dan in de sr laten testen omdat je dan grote kans hebt dat de waarde dan wel te hoog is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:28

Aan de andere kant die van mij kwam aan de hand van test in het grijze gebied van wel/niet, maar aan de hand van de klacht uiteindelijk dus wel als cushing. Dus test hoef niet altijd wat te zeggen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:28

Wat is SR? :o?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:37

Seasonal Rise augustus t/m oktober

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:48

Marcella schreef:
Aan de andere kant die van mij kwam aan de hand van test in het grijze gebied van wel/niet, maar aan de hand van de klacht uiteindelijk dus wel als cushing. Dus test hoef niet altijd wat te zeggen.

Wat was die klacht dan ? Hb ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:56

Heel vaak spierbevangen geweest en een hele waslijst van andere klachten.

Lijstje is van 2 jaar geleden:
- Lang, dik, krullend haar (hypertrichosis)
- Verhaart niet of slecht in het voorjaar
- Veel drinken en plassen (PU/PD) (op vorige stal bijna iedere dag zeiknatte box)
- Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)
- Vetophoping onder de buik (hangbuik), schouders, billen en op de manenkam
- Hoefabcessen (2 jaar geleden flinke hoefzweer)
- Hoefbevangenheid (2009 licht)
- Diarree (regelmatig natte scheten, maar op het moment goed)
- Schuren
- Insuline resistentie (verdacht van en zo ook behandelt)

-rare rondje plekje lijken ontstekingen (deze heeft hij wel ieder jaar rond dezelfde tijd en vaak komen ze tevoorschijn met scheren)
-traanogen heeft hij ook al jaren last van

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:10

Ik krijg het maar niet voor elkaar om die pil netjes in 4 stukken te krijgen. Ook niet met een pillensnijder wat gaat er toch fout?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:40

Hier een grafiek van de seasanol rise
Afbeelding

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:05

Die van mij loopt de laatste dagen weer wat sloom/slingerig. Denken jullie dat dan de prascend weer opgebouwd moet worden? Of komt het door de koude....

Hij krijgt nu sinds enkele dagen magnesium er bij.....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:53

Chips, kom ik vandaag thuis uit het werk, staat mijn ppid-er aan de verkeerde kant van het lijntje, lekker op het lange gras. Juist op een dag als vandaag. Nu maar hopen dat hij er niets aan over houdt.... -O-

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:25

Ik kom ook weer even binnenvallen. Ik ben aan het kijken voor andere brok. Ik geef nu havens basisbrok (6.4% suiker, 25% zetmeel) nu heb een hele lage gevonden de hippostar high fiberpellet (4% suiker, 7% zetmeel) maar ook laag eiwit van 4,3% mijn weet is dit niet wenselijk bij een oud paard. Hoog eiwit kom ik uit op cavalor tradition pellet (6% suiker, 19% zetmeel) en 13% eiwit. Wouter ziet er overigens goed uit begint nu iets af te vallen en krijgt ook seniores priores bij. (Is nooit bevangen geweest) Wou even jullie kijk op het verhaal van de eiwit weten. Zie BHV dat de cushcare ook veel eiwitten bevat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:26

wouterpaard schreef:
Ik kom ook weer even binnenvallen. Ik ben aan het kijken voor andere brok. Ik geef nu havens basisbrok (6.4% suiker, 25% zetmeel) nu heb een hele lage gevonden de hippostar high fiberpellet (4% suiker, 7% zetmeel) maar ook laag eiwit van 4,3% mijn weet is dit niet wenselijk bij een oud paard. Hoog eiwit kom ik uit op cavalor tradition pellet (6% suiker, 19% zetmeel) en 13% eiwit. Wouter ziet er overigens goed uit begint nu iets af te vallen en krijgt ook seniores priores bij. (Is nooit bevangen geweest) Wou even jullie kijk op het verhaal van de eiwit weten. Zie BHV dat de cushcare ook veel eiwitten bevat.

Volgens mij is dit een vrij volledige opsomming van krachtvoer laag in suikers en zetmeel in Nederland : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... tmeel.html

De high fiber pellet is de vroegere HAP of HAB brok. dit zijn havermoutpellets. is eigenlijk meer buikvulling dan iets anders voor een paard ( wel heel goed vanwege hoger fosfor om te geven naast pulp b.v. ).

Eiwitten zijn voor oudere paarden zeker heel belangrijk (korte uitleg erover http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html ). Het is dus belangrijk om de essentiele aminozuren aan te vullen die vaak te weinig voorkomen in een paardendieet, zeker als je alleen hooi geeft. Sp is helaas ook behoorlijk arm aan eiwitten.

ik begrijp dat je krachtvoer wilt geven om die eiwitten aan te vullen ? Of ook voor extra vit en min ?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:43

Ja voor de extra vitaminen. En nadat hij zijn sportcarrière heeft gedaan is de brok gewoon altijd gebleven. Op zich zou dan de pelletbrok best wel wat zijn. Hij krijgt ook nog beetje nu naturel best of 18+ van pavo omdat hij behalve glucosamine alle supplementen van vitaminen niet eet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:48

18+ van pavo wordt wel gebruikt om de sp aan te vullen, en daarin zitten de juiste aminozuren en meer vit en min. Misschien is dat dan gewoon de oplossing ?

Pelletbrok is echt amper wat hoor, bevat niet veel vit en min en geen eiwitten. Is wel fijn voor oudere paarden die niet meer goed kunnen kauwen naast pulp.

Of voor extra eiwitten merrie of veulenbrok of b.v. Atleet van Subli ( maar daarin zitten weer te weinig vit en min ).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:42

Ik voer (beperkt) cushcare en ben er heel tevreden over. Het is duidelijk een smakelijk voer en het is ook voor een slechter gebit goed te verwerken (zachte brokjes die wat uit elkaar vallen). Het kan ook nat gevoerd worden, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.