[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:55

He bah,wat een zorgen altijd weer he :(:)

maaikekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:56

Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een verzorgpaard dat last heeft van zomereceem. Het gaat volgens de eigenaar wel al beter dan vorig jaar maar blijft veel juik hebben. Het is een fries en ze staat 24/7 buiten, wel met eceemdeken. Ook wassen we haar hoofd elke dag met een jeuk verminderende champoo, weet niet welk merk maar is erg duur en snel op. Ik heb wel al een paar dingen gelezen, hippolie, babyolie nog een paar andere die ik ook niet echt begrijp. Toch wil ik een goede oplossing vinden. Ze staat in een wiede waar niet veel gras is, dat is al een pluspunt heb ik gelezen maar krijgt wel musli (met knoflook tegen eceem) zou het veel helpen als we de voeding naar laag eiwit voedsel zouden geven. En wat voor ideen hebben jullie nog meer. Het is nu natuurlijk hartje zomer en dus wel al een beetje laat. Maar dan weten we wel wat voor volgend jaar goed zou helpen. Haar savonds op stal zetten is geen optie, schuurt ze zich helemaal kapot. Hebben jullie nog een oplossing of idee wat voor haar zou kunnen helpen. Ik denk dat ze een stuk vrolijker zal zijn als ze niet meer zo'n jeuk zou hebben.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:16

Kort gras is niet per definitie beter dan lang gras, het gaan namelijk om de suikers in het gras. Fructaan heet dan en juist kort gras is sneller rijk aan fructaan dan lang gras.

Helaas bestaat DE oplossing voor eczeem niet, anders had ik allang niet meer zo met mijn handen in het haar gezeten en was ik enorm rijk geweest.
Inpakken(zorgen dat ze niet gestoken kunnen worden) suikers beperken en een jeukstillend middel is alles wat je kan doen.
En welk middel het beste werkt is per paard heel verschillend.
Lang was ik fan van Derfen, heb daarmee ook goede resultaten bereikt, maar heb nu het idee dat Derfen niet zoveel doet helaas.

maaikekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:58

Om eerlijk te zijn is de wei gewoon al helemaal kaalgegeten, bijna helemaal geen gras meer. Derfen hebben we zelf ook al geprobeert, werkte idd wel een beetje maar was moeilijk om het door de haren om de huid te smeren, moest er best veel van gebruiken voor klein plekje en ook erg duur. Best bereid om er wat voor te betalen maar moet dan ook wel goed werken. zijn er miss nog andere ideeen om de jeuk te verminderen. Werkt het echt om de manen met olie in te smeren. Ik ben nieuwschierig naar een paar van jullie ervaringen zodat ik deze met de eigenaar kan bespreken en dan kan hij beslissen of hij dat wil proberen. Heeft iemand ook ervaringen met dat hippolie, heb al een paar goede reacties gehoord erover maar twijfel toch een beetje omdat mn verzorgpaard ook gwn jeuk over haar hele lichaam heeft (rug en schouders enz) met manen en staart gaat best goed

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:40

Ja, misschien is het wel helemaal niks voor anderen, maar ik gebruik tegenwoordig gewone natuurazijn van de Lidl, 55 cent, 1,5 liter, hier smeer ik de manenkam en de staartwortel mee in en spuit het ook op de deken en de staldeuropening.
Niet op open wondjes natuurlijk, dat prikt nogal denk ik! :( , maar gewoon bij een beetje jeuk, vliegen vinden het niet fijn en het helpt wel tegen de jeuk, bij die van mij tenminste.

maaikekatoen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:02

Oke, kan wel kijken of het werkt, bedankt :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:19

Geen eiwitlaag voer gaan geven hoor.eiwit hebben paarden juist nodig.suiker mag er wel af.Liefst graanvrij voer voor een eczemer, en knoflook liever niet te lang voeren.doet namelijk ook niet zoveel tegen de vliegen
Wat wel goed is is lijnzaadolie, de omega is goed voor eczemers :j

Nadat appie met een allergische reactie stond op olie ben ik er klaar mer, en het kan sowieso niet op plekken die in de zon komen.
De huid verbrand sneller.
En wat ik dus zelf nu ga proberen is om dagekijks wat kocosolie door het voer te doen.
Schijnt dat dat heel goed werkt :j

Verder vind ik sweetitch erg fijn en de lotion van equiprotecta :j
Masr het is toch uitproberen, bij de een werkt dit beter en bij de ander dat

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:53

Helaas was alles onder controle, maar kwam net op stal en haar staart compleet kaal en het bloes gutste eruit. Zodra ze iets zag om aan te schuren, werd ze wild! Zo zielig die jeuk.

Alle plekken maar lekker met Betadine gewassen en dik in de aloe Vera lotion gezet.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:58

ellepel schreef:
Geen eiwitlaag voer gaan geven hoor.eiwit hebben paarden juist nodig.suiker mag er wel af.Liefst graanvrij voer voor een eczemer, en knoflook liever niet te lang voeren.doet namelijk ook niet zoveel tegen de vliegen
Wat wel goed is is lijnzaadolie, de omega is goed voor eczemers :j

Nadat appie met een allergische reactie stond op olie ben ik er klaar mer, en het kan sowieso niet op plekken die in de zon komen.
De huid verbrand sneller.
En wat ik dus zelf nu ga proberen is om dagekijks wat kocosolie door het voer te doen.
Schijnt dat dat heel goed werkt :j

Verder vind ik sweetitch erg fijn en de lotion van equiprotecta :j
Masr het is toch uitproberen, bij de een werkt dit beter en bij de ander dat

Knoflook liever helemaal niet voeren.....dit veroorzaakt bloedarmoede!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:28

Onzin en dan moest ik allang dood zijn!
Ik eet heel veel knoflook en heb pas laten prikken en alles is oke.

Met alle supplementen is het zo dat je die eigenlijk in periodes moet geven.
Bijvoorbeeld 3 weken wel, 3 weken niet.
Lichaam mag zelf ook wel wat doen he.
Of om de dag geven ,of om de 2 dagen.

Maar knoflook is best gezond, alleen werkt het niet gegen vliegen.
Dat is dus onzin.
Knoflook is bloedzuiverend en daarom zou het werken maar dat is brandnetel ook, en paardenbloem.
die kokosolie en zo ontzttend meer dingetjes..

Gewoon in een kuurtje geven , of af en toe dan kan het geenkwaad

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:10

Jij bent geen paard ellepel......voor paarden ligt dat een tikkeltje anders.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:07

Ik doe sinds een maand een aloe vera supplement bij het eten van mijn pony. Waar hij eerst nog een beetje schuurde, doet hij dit nu bijna niet meer. Hij heeft wel nog steeds zijn Rambo op, maar het lijkt echt wel te werken! *\o/*
Hiervoor waren zijn vlechten na een paar dagen steeds "dooreengeschuurd" en nu blijven ze veel langer mooi... Ook zie ik hem veel minder schuren als hij zijn deken af heeft (waar hij vroeger met zijn achterhoef in zijn manenkam begon te krabben of al rollend zijn manenkam tegen de grond schuurde).

Nog iemand ervaring hiermee?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:30

Hoe doen jullie het als het straks wat frisser wordt en meer gaat regenen? Ik heb een shires deken. De deken is vrij ruim, eigenlijk een maatje te groot. Kan daar een regendeken onder?

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:55

TinkerTreas schreef:
Hoe doen jullie het als het straks wat frisser wordt en meer gaat regenen? Ik heb een shires deken. De deken is vrij ruim, eigenlijk een maatje te groot. Kan daar een regendeken onder?

Ik heb een regendeken dat onder de Rambo kan... Mijn pony gaat meestal wel binnen staan als het regent, maar als het te fris wordt ga ik dit er toch onder doen!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:16

Ik heb RSIH en heb een liner, maar meestal gooi ik er gewoon een losse regendeken van amigo overheen.
Past prima.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:56

TinkerTreas schreef:

Of een regendeken er overheen.
Ik heb een hals van een oude RSIH aan een regendeken laten zetten. Erg handig als het wat frisser is en regent. Voor het warmere weer met veel regen een Bucas Buzz-Off Zebra Rain.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:31

papagroom schreef:

En waarom dan?
:D

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:32

Ik heb gisteren de 2e enting voor schimmel gegeven wat eventueel zou kunnen werken tegen zomereczeem, zijn nu 2 weken verder en heb wel lichtelijk het idee dat het jeuken minder is geworden, ik smeer hem momenteel nergens mee in, alleen zijn deken en kap op en laatste met die erge regen zelfs Ff zonder deken buiten gestaan, met af en toe een bui houdt ie hem op, ben erg benieuwd over een maand of er dan meer verbetering is of dat het niet gewerkt heeft, afwachten dus

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:46

ellepel schreef:
papagroom schreef:

En waarom dan?
:D

In knoflook en alle andere ui-achtigen zit het stofje N-propyl disulfide. Dit stofje kan een mens wel verwerken, maar diersoorten zoals het paard en de hond kunnen het niet verwerken. N-propyl disulfide maakt rode bloedcellen kapot en kan dus zorgen voor bloedarmoede. Er zijn verschillende artikelen geschreven en onderzoeken gedaan naar het gebruik van knoflook bij paarden en een hoeveelheid van 0.2 g/kg lichaamsgewicht paard geeft een aantoonbare bloedarmoede. Knoflook kan dus toxisch zijn voor paarden.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:22

ellepel schreef:
Drinkt ze wel genoeg?
Daar kan droge huid ook van komen he, eventueel een afgestreken eet lepel zeezout door het voer doen
Of een liksteen halen.
Kwa smeersels, uitkijken met olie in de zon, dat kan nog meer jeuk geven namelijk en verbrande huid
Ja en verder, ik gebruik nog steeds zinkzalf van switsal, bevalt prima.
Of de lotion van equiprotecta, of de sweet itch lotion

Appie heeft een hoge schoft,maar bij hem pas t de rsih wel goed hoor.

[ [url=m/kPBfyG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze drinkt juist vrij veel. Liksteen heeft ze inderdaad al, die gebruikt ze normaal.
De deken lijkt bij jouw paard goed te passen inderdaad, misschien juist door de hogere schoft.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:50

Meert schreef:
TinkerTreas schreef:

Of een regendeken er overheen.
Ik heb een hals van een oude RSIH aan een regendeken laten zetten. Erg handig als het wat frisser is en regent. Voor het warmere weer met veel regen een Bucas Buzz-Off Zebra Rain.

Ik doe dan de regendeken met hals aan. Hals is ook waterdicht. (Amigo deken)
En als de mugjes weg zijn gaat de hals er af.

Mijn vermiste vliegen kap is overigens weer terecht, maar ik had al nieuwe besteld, dus nu heb ik er drie! Haha!

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:00

Hoi! ik lees ook graag mee! ik heb sinds 1,5 week een PRE merrie.
Ze had bij de 1ste keer kijken geen enkel teken van eczeem, geen jeuk, niets.
ik ging op vakantie dus haalde haar daarna op, toen zag ik wat kale plekjes op haar hals, volgens de verkoper (handelaar waar ze totaal maar 3 wkn gestaan heeft) uiteraard niets bijzonders, misschien schimmel? dus paard toch gewoon meegenomen (beetje naïef,i know) eenmaal op stal begon ze toch wel erg te jeuken, de dierenarts kwam toch al langs voor haar tanden en gaf aan dat het weleens eczeem kon zijn.
sinds 5 dgn smeren we op haar advies hydrocortiderm op de plekjes, en eigenlijk stopte ze meteen met jeuken! de plekjes genezen ook. nu hoop ik dat het onstaan is door een dipje in de weerstand/stress/verhuizing/locatie/gebrek aan mineralen oid.. maar ik heb toch een goede eczeem deken besteld ( Rambo Sweet Itch) mijn merrie staat natuurlijk pas 1,5 week op haar nieuwe plek, en nu sinds 5 dgn samen met 2 merries wat vanaf dag 1 belachelijk goed ging.. echter toen ik haar vanmiddag met het gehele pak in de wei bracht..brak de pl**ris uit! de dominante merrie viel haar echt aan! ze hielden mooi niet op ook.. pff met veel moeite mijn paard gevangen en er maar weer even uitgehaald, morgen een nieuwe poging met wellicht een teruggeslagen hals zodat ze wat meer herkenbaar is even?

lang verhaal, maar herkennen jullie dit? dat andere paarden schrikken van een eczeemdeken en ineens het paard in kwestie aanvallen?

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:08

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:08

Hier ook, paard zonder deken is samen eten en kroelen, paard met deken is weg jagen en aanvallen... Het was ook een tinker met vlekken dus totaal anders in een deken, snap het alleen niet want hij ruikt echt hetzelfde. Na een paar weken deden ze hem weer accepteren gelukkig!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:09

De Boett buikflappen van Kinke zijn vandaag aangekomen en ik ben er erg blij mee. *\o/*

Vanmiddag met binnen zetten heb ik meteen eentje aan een RSIH gemaakt, gewoon vastgenaaid met pekdraad. Mijn oude knutsel-flap heb ik laten zitten zodat de Boett zover mogelijk naar achteren kan.

Zie hier het resultaat

Afgetekend, met Edding, en vastgenaaid:

Afbeelding

Rechts:

Afbeelding

Links:

Afbeelding

Grootste deel van de ellende zit er nu onder.