[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:00

Nado schreef:
Wat mij heel erg opvalt is dat de blik in zijn ogen veel alerter is op de laatste hoofdfoto dan op de
eerste foto waarop zijn hoofd te zien is. Hij ziet er daardoor echt blijer uit ook.

Oh, vind je dat echt? Ik twijfel zelf namelijk over zijn gezichtsuitdrukking. Die is anders geworden maar ik twijfel dus nog of dat in zijn nadeel of voordeel is. Zelf zie ik vaak toch dat soort van 'stoned', constante trance. Als een mens die aan de anti-depressiva zit. Maar toch ook wel weer heel erg tevredenheid. Het echte wakkere, alerte, het vuur, dat zie ik niet meer. Soms, een momentje. En dat is wel iets dat mij aan het denken zet.

dookia

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:02

Shamrock doet nu een maand weer moeilijk voor te eten. Hij heeft nog nooit iets geweigerd waar zijn prascend in zat en nu weigert hij het nog te eten. Waardoor ik nu verplicht ben het in zijn bek te spuiten verdund met beetje water. Dit na meer dan een jaar volledig probleemloos. Ook alles waar zijn supplementen inzitten (tendoncure en duivelsklauw) weigert hij radicaal. Gewoon zijn eten zonder niets bij en hooi wilt hij wel. Hij is nog nooit een moeilijke eter geweest. Zit een beetje met mijn handen in het haar momenteel

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:04

ow en zijn tanden zijn 2 mnd geleden gedaan en zijn gebit zag er nog super goed uit zei de DA

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:05

dookia schreef:
Shamrock doet nu een maand weer moeilijk voor te eten. Hij heeft nog nooit iets geweigerd waar zijn prascend in zat en nu weigert hij het nog te eten. Waardoor ik nu verplicht ben het in zijn bek te spuiten verdund met beetje water.

Misschien handig om te vertellen waarmee je het normaal gaf en wat je allemaal al geprobeerd hebt ?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:23

normaal in een wortel of een appel, toen hij moeilijk begon te doen in een beetje krentenbrood maar zelfs dat lukt nu niet meer.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:24

Wat mij opviel is dat het begonnen is meteen met het einde van de seasonal rise

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:53

Misschien dat het ACTH dan nu zoveel lager is dat hij minder pergolide nodig heeft ??? Of misschien juist het omgekeerde, dat de ACTH (te) hoog was in de seasonal rise en daardoor je paard wat van slag is ?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:02

mmmm ik denk niet dat zijn ACTH te laag zou staan en dat hij dan bewust zijn pil niet meer zou willen of omgekeerd ook niet

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:04

dookia schreef:
mmmm ik denk niet dat zijn ACTH te laag zou staan en dat hij dan bewust zijn pil niet meer zou willen of omgekeerd ook niet

Geen idee. Teveel pergolide voelt vast niet fijn, maar te weinig ook niet. pffff moeilijk om te bedenken waarom hij het nu opeens niet wil eten !

Wat ik me nu eigenlijk afvraag, geven jullie meer pergolide tijdens de seasonal rise ??

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:15

Ik geef (nog) niet meer pergolide tijdens de seasonal rise. Maar doordat ik te weinig prascend op voorraad heb (heb morgen weer), gaf ik mijn paard 1/2 pil ipv 3/4 en ik moet zeggen dat hij het daar beter op doet. Dus ik ga weer even door met 1/2 om te kijken wat dit op langere termijn doet

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:18

Douraque schreef:
Ik geef (nog) niet meer pergolide tijdens de seasonal rise. Maar doordat ik te weinig prascend op voorraad heb (heb morgen weer), gaf ik mijn paard 1/2 pil ipv 3/4 en ik moet zeggen dat hij het daar beter op doet. Dus ik ga weer even door met 1/2 om te kijken wat dit op langere termijn doet

heb je je paard nog wel eens laten hertesten op ACTH met die 3/4 tablet ? En wat zie je nu voor positieve verschillen ?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:21

Neen ik ben al altijd opdezelfde dosis gebleven nl 1 mg

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:21

Nee, ik was van plan om in de komende maanden te gaan hertesten. Positief is dat hij vrolijker is en hij heeft geen dik been meer gehad sinds de verlaging. Moet nog kijken op de wat langere termijn

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:23

Douraque schreef:
Nee, ik was van plan om in de komende maanden te gaan hertesten. Positief is dat hij vrolijker is en hij heeft geen dik been meer gehad sinds de verlaging. Moet nog kijken op de wat langere termijn

+:)+ Fijn ! ( hoe hoog was zijn ACTH ook al weer en wanneer ?)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:28

ACTH weet ik niet meer uit mijn hoofd (was niet denderend hoog), maar hij is in juli getest

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:47

dookia schreef:
Shamrock doet nu een maand weer moeilijk voor te eten. Hij heeft nog nooit iets geweigerd waar zijn prascend in zat en nu weigert hij het nog te eten. Waardoor ik nu verplicht ben het in zijn bek te spuiten verdund met beetje water. Dit na meer dan een jaar volledig probleemloos. Ook alles waar zijn supplementen inzitten (tendoncure en duivelsklauw) weigert hij radicaal. Gewoon zijn eten zonder niets bij en hooi wilt hij wel. Hij is nog nooit een moeilijke eter geweest. Zit een beetje met mijn handen in het haar momenteel

Heb de indruk dat hun smaak verandert door die pillen. Ik spuit het hier al sinds de zomer in haar bek omdat dat makkelijker is als ze langer op de wei staan ( halstertje om, spuit erin en klaar :D ) Een kleine maand geleden vond ze haar mineralenbrokjes opeens niet meer lekker ( is ze altijd gek op geweest)...enkel hooi en gras wilde ze graag. Heb die brokjes dan een tijdje gemengd met 2 handjes zemelen en sindsdien is er weer geen probleem meer.
Misschien ook te proberen voor Shamrock? Zemeltjes smaken errruuug lekker :P

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:06

vidar word over 2 weken weer getest. . dan zijn de 2 maanden om met 1 pil per dag.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:21

Douraque schreef:

Ik weet niet of je de gelegenheid hebt, maar ik geef Tristan 's morgens en 's avonds zijn medicijnen. Dat gaat heel goed, terwijl ik eerder ook niet op 3/4 pil kon blijven zitten vanwege de bijwerkingen. Nu dus 2x een halfje (die tweede helft natuurlijk ook langzaam opgebouwd) en dat gaat heel goed.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:31

Mijn paard heeft enkel last gehad van bijwerkingen tijdens de eerste dagen van het verhogen van de dosis. Maar nu per toeval zie ik dat mijn paard het beter doet op 1/2 dan op 3/4 pil.

Ik ben helaas niet in de mogelijk om 2x per dag naar stal te gaan, ga elke dag om 7.15 naar werk tot 16.00 en ga direct door naar mijn paard. En ben pas om 20.00 thuis, dus 2x kan helaas niet.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:32

dookia schreef:

De smaak veranderd. De mijne was nooit een moeilijke eter maar weigert toch allerlei soorten voer o.a Care4life, fiber force etc. Ben overgestapt op vit. brokjes maar ook die gaan er nu niet meer in. Heel vreemd eigenlijk want hij had altijd een hekel aan zijn pulp (voor de medicatie) en dat vind ie nu heel lekker. Hij leeft dus nu op hooi en pulp.

Soms verstop ik de pil in een wortel, stukje brood, appel. Het gaat weken goed en dan spuugt ie het uit. Goed opletten dus altijd. Als tip van de dierenarts kreeg ik nog mee dat er met banaan goede kans van eten was of oplossen en mengen met een beetje yoghurt en dan in grote spuit. Wel eerst oefenen met de spuit en de yoghurt zonder medicatie

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:32

SuperRoos schreef:
Hier 95 euro voor 60 tabletten, wat betalen anderen dan?

Dat is een mooie prijs; aangezien je da er ook nog wat aan wil verdienen.
Ik betaalde 110 voor 60 pillen bij de da.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:09

Douraque schreef:
Mijn paard heeft enkel last gehad van bijwerkingen tijdens de eerste dagen van het verhogen van de dosis. Maar nu per toeval zie ik dat mijn paard het beter doet op 1/2 dan op 3/4 pil.

Hoe groot/zwaar is je paardje ? Kon het even niet terugvinden in het enorme aantal vorige pagina's :o

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:24

Mijn paard weegt ongeveer 600 kg en is 1,58 (net een paard).

Even wat foto's van mijn paard. Dit was hij ong 3 jaar geleden:
Afbeelding

En dit is hij afgelopen zomer (vlak voor de test):
Afbeelding

En na een paar weken aan de pillen:
Afbeelding

Ik zal van de week nog een recentere foto maken aangezien hij er nu nog beter uitziet qua vacht en verhoudingen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:26

Nog een behoorlijke wintervacht idd eind juni ! Jammer dat je de ACTH waarde van toen niet weet. Wel interessant om te weten of die 1/2 tablet nu idd voldoende is of niet. Wanneer ga je laten testen of weet je dat nog niet ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:31

Thanks ! En wat een leukerd ! Spikkeltje, spikkeltje.. <3
Die vacht in de zomer was inderdaad niet zo heel kosher blijkbaar...
Ik vroeg naar het gewicht omdat mijn merrie zeker minder weegt, ze is wel 1.62m...en als jouwe het beter doet op een halfje, zet mij dat aan tot nadenken om eventueel in het voorjaar de dosis hier ook es proberen te verlagen ( ze krijgt sinds maart vorig jaar 1 pil )