Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
flappie2 schreef:Ja paard staat al weken op de paddock.
Ik voer hem indd als IR paard, dat ook o.a vanwegen de HB.
Hij krijgt hooi en daarnaast een handje lucerne met force en een scheut omega olie.
Alles is het zelfde gebleven, alleen kreeg hij dus voordroog i.p.v hooi. Dus vandaar dat ik denk dat het daar aan ligt.
Dyonne schreef:Donkere urine is wel iets om in de gaten te houden. Tijdens hengstigheid is het niet eens echt heel donker vaak meer geelk/oranje.
Heb je al eens bloed laten prikken?
Mijn merrie is nog niet IR getest, die heeft vooral last van startstijfheid. Eigenlijk als ze eenmaal een km of 3-4 heeft gelopen gaat het prima en wil ze juist graag bewegen.
Vandaag wordt er opnieuw geprikt bij mijn merrie. Vorige bloedmonsters waren niet meer geschikt voor onderzoek.
dekoezegtboe schreef:dat dacht ik ook... maar volgens de va was 2 lager dan 10 dus goed.
Ik zal wel bellen of ze een printje op willen sturen!
dekoezegtboe schreef:ik heb ook de uitslagen van het bloedonderzoek binnen.
snow is niet IR... zijn insuline was lager dan 2.
Dat had ik eigenlijk niet verwacht... ik moet nu ook verder gaan zoeken, want voor een gezond paard is het niet normaal om na 3x1uur op de wei al HB te zijn.
De VA vond ook dat het klinisch beeld wel op IR leek en we hem als zodanig moeten behandelen mbt dieet en beweging.
Hij had trouwens nog steeds een magnesium tekort. Wat ik wel bijzonder vind, aangezien ik al 8 weken mg bijvoer en nog meer dan op de verpakking staat (in overleg met de osteopaat die ook VA is) daar moet ik nog eens verder naar gaan zoeken.
Met snow gaat het nu wel beter. Hij staat op een stuk zand (wat nu modder is) en hij is al behoorlijk afgevallen. het harde in zijn manenkam zakt steeds verder naar beneden!
ook loop hij niet meer gevoelig/kreupel.
Mandyke schreef:Ik zou dan ook eens in de richting van schimmels in de darmen denken. HB komt vaak voort van darmen die niet in orde zijn en dus niet optimaal kunnen functioneren. Als schimmels de bovenhand nemen zorgt dit voor een slechte darmwerking.
haukieboy schreef:En wat doe je dan aan schimmels in de darmen??
dekoezegtboe schreef:Misschien een hele domme vraag, kan je schimmel in de darmen krijgen van beschimmeld hooi?
Ik weet dat beschimmeld hooi zoiezo niet goed is, maar kan dit een oorzaak zijn?
ellepel schreef:vreemd van dat magnesium tekort,geef je ook calcium bij toevallig en op wat voor grondsoort zit je.
en die magnesium,geef je dat samen met voer?
en wat voer jij verder.
heel wat vragen sorry,maar ben benieuwd naar de oorzaak