[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:07

*\o/* Jeeej de Boett is binnen! Wat een gave deken, sterke stof, degelijk! Ik hoop dat ie goed past!! Morgen passen. Ook een hoofdkap, heb 2 maten meegestuurd gekregen, zodat ik kan kijken welke het beste zit. Aardig he! Zomaar, gratis. De niet passende stuur ik dan weer terug.

Wat echt heel gaaf is: Water gaat er echt niet doorheen!!! Ongelofelijk!

Ben echt helemaal happy!

Heb alleen het idee dat de buikflap wat kort/ klein is. Hopelijk valt dat mee als ik morgen pas. Wel gaaf dat stukje wat tussen de voorbenen zit. Ik heb de buikflap van mijn Everline van vorig jaar nog, desnoods gebruik ik die, maar hopelijk is deze natuurlijk gewoon goed!

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:30

Brandnetel zit histamine in, heeft ook een verbinding met jeuk! Zou dit even opzoeken op internet. Ben zelf niet kapot van brandnetel.

Over het voer, ik vond de structuurmuesli van subli ook fijn voer.

Zijn er hier alleen maar goede ervaringen over pavo's nature best? Bevat dit nou echt zo weinig als wat ze beweren?
Wil het namelijk best testen, maar moet er wel een behoorlijk stuk verder voor rijden.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:35

Wat fijn dat je je boett binnen hebt HanneRonja!
Ik twijfel nog tussen de boett of de topreiter en denk dat ik even voor de laatste ga om te proberen ;)

Hebben jullie al gekeken voor het voer van www.marstall.nl of st hypolith?
Zodra mijn natures best op is, ga ik het marstall voer proberen..nog voor zekerheid nog eens alles op een rijtje zetten wat ingredienten betreft.

De natures best is vernieuwd, althans, staat op de zak, nu nog minder suikers..
Ik weet niet of in de Equiral Chi ook suikers etc hoog zitten? Geloof dat Erik Laarakker dat voer samen heeft gemaakt op zo'n natuurlijk mogelijke basis? Ga ik even opzoeken.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:36

Nature's Best bevat nog best veel zetmeel (24%). Auke kan slecht tegen suikers, dus Nature's Best laten we maar staan.

Marstall bevat nog meer zetmeel, namelijk zo'n 41%. st. Hippolyt Hestemix is wat dat betreft een betere keuze.
Zelf voer ik Dodson & Horrell Safe and Sound met slechts 8% suiker en zetmeel.
Laatst bijgewerkt door Auky op 16-03-09 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:38

Nou idd, hier ook hoor, eigenlijk tegen alles kan die van mij slecht :P toch doet zij het hier beter op dasn het andere verkrijgbare voer hier..moet nu via internet bestellen..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:38

Ok, 24% zetmeel? Er wordt gezegd 2% suikers. Suikers zijn toch ook een onderdeel van zetmeel? Vaag.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:40

Zetmeel wordt omgezet in suiker. Dus in totaal geef je 26% suiker met Nature's Best.

Auke is erg gevoelig op suikers/zetmeel wat snel beschikbaar is. Dat wil zeggen de suikers die snel verteerd worden.
Het zetmeel in de meeste soorten brok en muesli is van de soort die snel vrijkomt. Hierbij ontstaan restproducten die de spijsvertering van slag brengen.
Het kleine beetje zetmeel dat in Safe and Sound zit, wordt omgezet in 'goede suikers', dus de suikers die langzaam vrijkomen.
Laatst bijgewerkt door Auky op 16-03-09 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:47

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:54

zit dat ook niet in lijnzaad?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:01

Wat moet er in lijnzaad zitten? Die omega dingen?
Lijnzaad bevat weer vrij veel waardes van andere dingen.

Vind het zelf erg ongeschikt, lijnzaad. Heb het trouwens nog nooit aan mijn pony gevoerd!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 07:49

CarolShadow schreef:
Brandnetel zit histamine in, heeft ook een verbinding met jeuk! Zou dit even opzoeken op internet. Ben zelf niet kapot van brandnetel.

Over het voer, ik vond de structuurmuesli van subli ook fijn voer.

Zijn er hier alleen maar goede ervaringen over pavo's nature best? Bevat dit nou echt zo weinig als wat ze beweren?
Wil het namelijk best testen, maar moet er wel een behoorlijk stuk verder voor rijden.

Ik voer wel pavo nature's best *(samen met subli ponybrok) en ben er tevreden over! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:01

HanneRonja schreef:

??
is dat nieuw een waterafstotende boett??

zal wel een laagje opzitten dan?
denk dat na een paar keer rollen dat wel weg is.

amy:
ik krijg donderdag een aantal zakken marstall eczem.
ben benieuwd of dat invloed gaat geven op de eczeem

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:40

spraakverwarring.

ik merk dat er zowel door fabrikanten als de consumenten hier, vaak woorden gebruikt worden die hoewel ze exact hetzelfde geschreven worden, meerdere betekenissen kunnen hebben, het leid je af van wat je wil bereiken en het zorgt ervoor dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

1 voorbeeldje vandaag. ZETMEEL.

dit is taalkundig een vertaling van het meer wettenschappelijk gebruikte koolhydraten.

dit is in de voedingsleer ook de aanduiding voor een bepaalde groep koolhydraten.

zoek het zelf eens op in een woordenboek en als je het in een zoekmachine op je computer intikt, kom je het heel vaak doorelkaar gebruikt in dezelfde tekst tegen.

in de paardenhouderij zijn heel weinig goede en vaste afspraken over wat we met welk begrip bedoelen of willen. hierdoor kun je dus discussie's krijgen die in aanleg over hetzelfde ding lijken te gaan, terwijl we misschien over twee heel verschillende dingen praten.
of andersom.

laat is weten wat je voor definitie's vind over dit ene woord ZETMEEL, ik ben benieuwd?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:49

carolshadow: de histamine die bij ZE de jeuk veroorzaakt (samen met andere stoffen) komt vrij uit cellen in de omgeving van de bijtplek.
ik zoek al een poosje of er iets bekend is over histamine die via voederopname in het spijsverteringskanaal terecht komt of daar gemaakt wordt en op een of andere manier invloed heeft op de verwerking en werking van de histamine op de plaats waar het bij onze paarden problemen geeft.

ik heb nog geen bruikbare wetenschappelijke informatie gevonden, ik weet ook niet of hier uberhaupt onderzoek naar gedaan is, nieuwe links altijd welkom, ook als het om andere dieren of mensen gaat!

histamine is voor veel goede processen in het lichaam belangrijk en het maakt de allergie ZE dat wij nadelige effecten ondervinden van een op zichzelf onmisbare stof.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:11

Auky schreef:
Nature's Best bevat nog best veel zetmeel (24%). Auke kan slecht tegen suikers, dus Nature's Best laten we maar staan.

Marstall bevat nog meer zetmeel, namelijk zo'n 41%. st. Hippolyt Hestemix is wat dat betreft een betere keuze.
Zelf voer ik Dodson & Horrell Safe and Sound met slechts 8% suiker en zetmeel.

probeer anders eens de cool mix van havens (musli zonder)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:13

Spannend Ellebel..laat je weten hoe dat gaat?
Ik ben erg benieuwd, ik heb hier nog voer wat eerst op moet en ga dan ook overstappen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:16

ik heb ook nog een volle zak equiral structuurmix staan, had wat teveel gekocht geloof ik :P
maar is wel een stalgenootje die daar wel wat van kan gebruiken

enige waar ik dus mee zit is de houdbaarheid van de marstall.
zit geen e-nummers in en die maken het langer houdbaar toch??

die leverancier belt me morgenavond nog even,denk dat ik dan toch eerst maar 2 zakken doe als het zo kort houdbaar is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:16

Ga straks een zak pavo's nature best halen toch maar haha
En dan de maïs eruit plukken. Ben namelijk helemaal niet kapot van maïs.

Wat te doen met overig voer? Heb nog halve ton staan, zal wel niet goed meer zijn tegen de tijd dat de eczeemperiode afgelopen is. En invriezen kan niet :+

Wat kost een zak pavo's nature best eigenlijk?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:19

ellepel schreef:
HanneRonja schreef:

??
is dat nieuw een waterafstotende boett??

zal wel een laagje opzitten dan?
denk dat na een paar keer rollen dat wel weg is.

amy:
ik krijg donderdag een aantal zakken marstall eczem.
ben benieuwd of dat invloed gaat geven op de eczeem

ja een boett is tot op zekere hoogte waterdicht, bij ernstige regenen buien houd hij het ook niet droog..
Maar het is er pas af als je heb hebt gewassen tot die tijd blijft hij waterdicht :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:20

over de waterdichte boett, ivanhoe claimde zoiets ook te hebben geloof ik? en ik meen me te herinneren (zo goed is mijn geheugen ff niet door hersenpudding) dat ze daar zeiden dat zolang je optijd waste deze functie intact bleef? :o (kan ernaast zitten hoor := )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:32

zou je een eczeemdeken ook kunnen wassen met dat waterafstotende spul wat ze ook wel voor winterdekens gebruiken??

niet dat ik het ga doen hoor, zo vaak komt het hier niet voor dat het de hele dag regent en dan haal ik de deken gewoon af.
in de regen prikken de vliegjes toch niet

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:47

pff.. het is hier stralend zonnig, maar aan de bomen te zien wel aardige wind
vannacht was het vrij koud (graad of 6 denk)
ik begin nu echt te twijfelen voor die deken..

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:07

ellepel schreef:
zou je een eczeemdeken ook kunnen wassen met dat waterafstotende spul wat ze ook wel voor winterdekens gebruiken??

niet dat ik het ga doen hoor, zo vaak komt het hier niet voor dat het de hele dag regent en dan haal ik de deken gewoon af.
in de regen prikken de vliegjes toch niet

ja je kunt de deken wassen met waterafstotend spul.. dit wil ik dit jaar ook doen..

ik laat de deken met de regen op ze krijgen dan namelijk wel de kans om te schuren als de deken af is en dat vind ik dan weer niet tof.. dus ik doe gewoon een regendeken op dan.
je moet dan zo direct zijn met het weer opdoen van de deken als de regen voorbij is.. nou op een regenachtige dag ofz ga ik geen 100 x heen en weer lopen haha dan laat ik wle mooi de regendeken op.

Sjaar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:08

Hallo allemaal, Ik heb een Shetlander van 24 jaar. Door een blessure aan zijn knie kan er niet op hem gereden worden en mag hij alleen stappen. Sinds vorig jaar begon hij ineens heel erg te schuren met zn manen en staart. Zijn vacht vas erg vet. Ik heb de dierenarts gebelt en deze zei meteen dat het zomereczeem is. Nu lees ik hier dat zomereczeem vaak opkomt als het paard 3 jaar oud is.. Maar die van mij heeft nooit eerder ergens last van gehad?! Hij is de afgelopen paar weken ook weer begonnen met schuren maar nu met zn schouderbladen en hals. Dus niet meer zijn manen en staart. Maar aangezien het pas maart is snap ik niet dat hij er nu al last van heeft?! Ik wil hem liever geen deken opdoen aangezien hij eerdere dekens in no time kapot gemaakt heeft. Ook heeft hij ( net zoals bijne elke shetlander ) last van overgewicht. Hij krijgt elke dag hooi en ik voer hem summerfit. Hier zitten mineralen en vitamines in. Wie o wie kan mij helpen en heeft er advies? Hij schuurt zich tot bloedens aan toe.. :(

Alvast super bedankt! Liefs,,

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:09

advies; deken opdoen..
overigens is de mijne 10 (wordt dit jaar 11) en heeft hij vorig jaar zomereczeem ontwikkeld..