Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:39

@ Bermuda, als je paard zomers ook een langere vacht krijgt dan normaal zomers dan zou ik me pas zorgen maken. Dit was het eerste teken bij mijn paard. Zomers werd zijn vacht elke zomer net wat langer dan normaal. S'Winters viel het de eerste 3 jaren niet op.

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:15

Alvast dank voor de reacties ook via PB op mijn vraag.

Nu een wat concretere vraag: heeft iemand een paard met Cushing die zijn paard bromocryptine geeft?

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:27

ik heb net weer een nieuw doosje pergolide gehaald. 77 euro voor 100 pillen van 1 mg.

Morgen wordt mijn shet 34 jaar

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 03:48

famkespessoa schreef:
Alvast dank voor de reacties ook via PB op mijn vraag.

Nu een wat concretere vraag: heeft iemand een paard met Cushing die zijn paard bromocryptine geeft?

niet meer. mijn paard heeft op de kliniek gestaan en heeft daar bromocryptine gekregen. ik had al gevraagd of hij niet op de pergolide kon, en zoniet, waarom niet. kreeg te horen dat bromocryptine hun voorkeur had omdat het minder bijwerkingen gaf en ze er goede ervaringen mee hadden.

mijn paard is na een paar dagen thuis weer achteruitgegaan en ik ben in overleg met andere DA overgegaan op pergolide. daar doet hij het veel beter op.

bovendien hoef je pergolide maar 1 keer per dag te geven. van de bromocryptine moest hij 2x daags pillen krijgen. 4 s'morgens en 2 s'avonds. dat was in mijn geval ook nog eens heel onhandig. volgens informatie die ik op het net gevonden heb, word bromocryptine slecht opgenomen en geeft geen betrouwbare resultaten.

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:49

Hmm, Jackie, oke, dank. Ik heb net gebeld met de kliniek, en ga toch pergolide geven... Kan dat toch eerst proberen... en dan zie ik wel. En qua kosten lijkt me dat nog wel te doen...?

Dank voor jullie reacties.

Firegurl

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:59

Wat een rust hier weer! Mijn paard heeft op t moment een terugval door de pergolide..vandaag zit hij er precies 3 weken aan! Verder lijkt t wel aan te slaan.Krullen worden minder en de vochtbulten boven de ogen...Verder is ie nog steeds bevangen en heeft rotstraal en een hoefzweer erbij pfff.Hoe is het hier met de cushingpaardjes?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:45

Met Illo gaat het wel weer goed, ik heb het idee dat hij zich weer een stuk beterder voelt na die antibiotica kuur voor zijn lymfeklier ontsteking. Hij heeft weer meer zin met rijden, en is weer regelmatig jolig als ie los staat.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:11

Firegurl schreef:
Wat een rust hier weer! Mijn paard heeft op t moment een terugval door de pergolide..vandaag zit hij er precies 3 weken aan! Verder lijkt t wel aan te slaan.Krullen worden minder en de vochtbulten boven de ogen...Verder is ie nog steeds bevangen en heeft rotstraal en een hoefzweer erbij pfff.Hoe is het hier met de cushingpaardjes?

Fijn dat de pergolide lijkt aan te slaan! Maar wat ontzettend balen van de andere klachten. Hopen dat ook die snel mogen verminderen/verdwijnen.

Ik ben gister weer terug naar de kliniek geweest met m'n paardje.
Ze waren zeer tevreden. Ook vonden ze hem weer helemaal goed lopen en hij lijkt dus geen last meer van de hoefbevangenheid te hebben. Ben er enorm blij mee, hij mag eindelijk weer aan het werk na ruim 3,5 maand stil gestaan te hebben. Alleen mag hij dit seizoen niet op het weiland, ben daar wel erg 'verdrietig' over hoor. Je paard de hele zomer niet op het land, dat gun je hem gewoon niet. Gelukkig is er wel de mogelijk dat hij in de paddock kan, maar goed dat neemt niet weg dat het onwijs sneu is. De pergolide lijkt dus wel goed aan te slaan, hij verhaart lekker en is lekker vrolijk.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:52

Met jens gaat het ook nog steeds goed (hij blijft wel heel gevoelig lopen maar goed dat gaat denk ik nooit meer weg, hij loopt al zo lang gevoelig)
Ik ben met pasen nog een weekend met hem weg geweest, met de nvvr naar noordbrabant en dat ging erg goed.... hij is goed in conditie.

Maar jha hij mag van mij ook niet op het gras.... ik durf het gewoon niet aan, ik kan hem nu wel in de wei zetten... maar als het dan weer mis gaat? hoe lang is de weg terug dan weer.... ik wil het er niet op gokken, maar ook ik zit er erg mee in de maag..... dat hij nu in een apart weitje staat...... aan de andere kant..... hij heeft het super goed... mijn vriend zegt ook steeds als ik me er weer naar om voel.... nog geen 3 kwart van de paarden in ned. heeft het zo luxe als hem..... en miss heeft hij ook wel gelijk..... hij heeft nu een weitje dat in een hoek loopt om een bosje heen met struiken en bomen enzo... hij kan schuilen voor de regen hij heeft een grote ton met hooi.... er zit alleen een stroomlindje tussen zijn weitje en de grote wei dus hij kan gewoon neusen met het andere paard...... als hij aan de ene kant van het weitje staat ziet hij de andere kant niet dus het is geen zaai vierkant stuk ofzo..... het heeft grootste gedeeltje zand en een klein stukje gras ......

maar toch..... ik weet gewoon hoe graag hij de grote wei in wil :P en als het paard naar achter in de wei loopt kan hij niet mee....

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:46

Mijn paard heeft op bepaalde plekken dat t kaal word:S Hoort dat bij cushing?

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:55

p_ponypaard schreef:
Met jens gaat het ook nog steeds goed (hij blijft wel heel gevoelig lopen maar goed dat gaat denk ik nooit meer weg, hij loopt al zo lang gevoelig)
Ik ben met pasen nog een weekend met hem weg geweest, met de nvvr naar noordbrabant en dat ging erg goed.... hij is goed in conditie.

Maar jha hij mag van mij ook niet op het gras.... ik durf het gewoon niet aan, ik kan hem nu wel in de wei zetten... maar als het dan weer mis gaat? hoe lang is de weg terug dan weer.... ik wil het er niet op gokken, maar ook ik zit er erg mee in de maag..... dat hij nu in een apart weitje staat...... aan de andere kant..... hij heeft het super goed... mijn vriend zegt ook steeds als ik me er weer naar om voel.... nog geen 3 kwart van de paarden in ned. heeft het zo luxe als hem..... en miss heeft hij ook wel gelijk..... hij heeft nu een weitje dat in een hoek loopt om een bosje heen met struiken en bomen enzo... hij kan schuilen voor de regen hij heeft een grote ton met hooi.... er zit alleen een stroomlindje tussen zijn weitje en de grote wei dus hij kan gewoon neusen met het andere paard...... als hij aan de ene kant van het weitje staat ziet hij de andere kant niet dus het is geen zaai vierkant stuk ofzo..... het heeft grootste gedeeltje zand en een klein stukje gras ......

maar toch..... ik weet gewoon hoe graag hij de grote wei in wil :P en als het paard naar achter in de wei loopt kan hij niet mee....

Over dat land. Ik snap heel goed wat je voelt. Valentijn mag helemaal niet op het land, ook niet op een kaal stukje. Gelukkig is er wel een paddock (naast het land) waar hij in mag. Ik zit er idd ook heel erg mee in m'n maag. Telkens denk ik 'Hij heeft het echt wel door hoor, dat de andere op het land staan en hij op zand' maar dan moet je inderdaad maar denken dat je het beste met hem voor hebt. En ach, Jens heeft lekker wat hooi te knabbelen toch, veel gezonder dan al die grasjes. :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:21

Firegurl schreef:
Mijn paard heeft op bepaalde plekken dat t kaal word:S Hoort dat bij cushing?

Er zijn een aantal paarden in dit topic die - tijdelijk - kale plekken kregen tijdens verharen en ook wel eens na het scheren. Ik dacht dat Tinne haar paard ook kale plekken heeft gehad, de anderen kan ik zo niet meer verzinnen :o

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:21

De benen van Bjork zien er nu zo uit
Afbeelding
We hebben wel haar hals en boeg geschoren. Ze is moe momenteel, ligt veel, maar als het wat koeler weer is dan heeft ze dikke lol met haar maatje. S morgens zien we ze echt samen spelen, ze verhaart wel!!!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:48

Met mijn paardje gaat het met de pergolide en cushing goed. Hij verhaart ook goed en krijgt zelfs een beetje zijn eigen kleur terug! Alleen heeft hij nu (waarschijnlijk) een hoefzweer. Toch loopt hij als hij niet kreupel is een beetje 'vreemd'. Alsof hij eerst op zijn hak landt en vervolgens zijn teen. Nu loopt hij op 3 benen, zo'n last heeft hij. Hij heeft al pijnstillers en een mooie schoen aan. Toch blijf ik twijfelen of het niet iets met hoefbevangenheid te maken heeft. Hij heeft dit nooit gehad, hoefsmid kan ook niets vinden waar dit op wijst. Ook is het maar 1 voet, wat ook maar zelden voor komt. Maar hij is zo lang kreupel geweest afgelopen periode. Nu ging het even een maand of 3 goed en dan nu dit weer...
Eerst maar eens kijken of het komende week verbeterd.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:16

Het zal met onze paardjes wel met pieken en dalen blijven gaan ben ik bang..
Mijn pony staat nu wel op het gras en het gaat (tot nu toe) heel goed!
Ik kan me goed voorstellen van de mensen die het (nog) niet doen, het is een afweging.
Mijn pony is 23 en al jaren met pensioen en ik heb besloten dat ik haar in laat slapen als ze niet meer een paar uurtjes op het gras kan, ze kan ook in de paddock en heeft haar uitloopje, maar een paar uur wei vind ze geweldig.
Prachtig gezicht, ze loopt nu met een oudere merrie die aan 1 oog blind is en een ruin van 35 en ze vinden het prachtig bij elkaar!

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:21

Vraagje... wat geven jullie je Cushingpaarden aan supplementen of kruiden?!

Ik ben zo'n 20 dagen geleden begonnen met een kruidenmix uit Engeland (Agnus Castus, Chamomille, Clivers, Yea-sacc & Seaweed) Diegene had daar goede ervaringen mee en in principe kan het iig geen kwaad. Probleem is alleen dat m'n pony het niet zo graag eet... Doe het nu door Safe&Sound, maar toch weet ze het meeste te filteren ;) Heb grasbrok geprobeerd en dan wellen, maar dat vond ze al helemaal niets. Terwijl ze normaal eigenlijk alles wel eet. Moet ook zeggen dat ik het zelf ook een goor prutje vond hoor... :+

Nu zag ik op paardnatuurlijk dat Magnesium + Equilife f4f ook zouden kunnen helpen bij Cushingpaarden en IR. Iemand daar ervaring mee? Ik heb de vorige keer dat ze bevangen was wel magnesium gegeven en toen leek het allemaal wel wat minder heftig en sneller over te zijn.

M'n pony is trouwens net aan het bijkomen van hoefbevangenheid en uit de bloedtest blijkt haar ACTH nog veel te hoog ondanks de 1 1/2 tablet Pergolide... ik denk dat er toch meer aan de hand is dan alleen Cushing (misschien IR of EMS), want ze zit echt goed in d'r vel (ondanks de zere voeten) en is lekker aan het verharen. (ze heeft trouwens niet de lange/krullende vacht)

Ik vind het allemaal een beetje frustrerend... :(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:29

Indy1990 schreef:
Met mijn paardje gaat het met de pergolide en cushing goed. Hij verhaart ook goed en krijgt zelfs een beetje zijn eigen kleur terug! Alleen heeft hij nu (waarschijnlijk) een hoefzweer. Toch loopt hij als hij niet kreupel is een beetje 'vreemd'. Alsof hij eerst op zijn hak landt en vervolgens zijn teen. Nu loopt hij op 3 benen, zo'n last heeft hij. Hij heeft al pijnstillers en een mooie schoen aan. Toch blijf ik twijfelen of het niet iets met hoefbevangenheid te maken heeft. Hij heeft dit nooit gehad, hoefsmid kan ook niets vinden waar dit op wijst. Ook is het maar 1 voet, wat ook maar zelden voor komt. Maar hij is zo lang kreupel geweest afgelopen periode. Nu ging het even een maand of 3 goed en dan nu dit weer...
Eerst maar eens kijken of het komende week verbeterd.

Hoefzweren en zere voeten horen jammergenoeg wel bij het cushingplaatje. De een heeft er meer last van dan de ander. Willy had toen hij slecht was aantal jaren terug erreg zere gevoelige voeten. Nu hij beter op orde is niet meer. Veel paarden in het topic hebben regelmatig last van hoefzweren, ontstekingen en langdurige ontstekingen zijn jammergenoeg een bijverschijnsel van Cushings.
Helpen om de weerstand te boosten kan in mijn beleving en ervaring wel schelen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:32

JustAndy hoe lang is ze nu aan de pergolide? Krulharen komen meestal als een paardje al jaren met cushing rondloopt, waarschijnlijk ben je er vlugger bij doordat ze hoefbevangen is geworden.
Wij geven provarium breeding om de agnus castus te geven. Verder geven wij biomag(nesium) via paardendrogist en ik geef MSM en echinacea druppels van Bloem voor de weerstand en ter voorkoming en herstel van weerstandsproblemen zoals ontstekingen/huid/long/hoef/mondproblemen.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:38

Ik geloof dat ik vorig jaar mei/juni ben begonnen met Pergolide... eerst 1/2 tablet en dit bleek niet voldoende dus opgehoogd naar 1. Denk nu ongeveer 3 maanden 1 1/2 tablet, maar uit de bloedtest van vorige week was haar ACTH waarde 113... nu moet ik dus 2 tabletten gaan geven, maar eigenlijk is dit teveel voor een pony. Daar ben ik ook nog niet helemaal blij mee, maar weet nog niet zo goed wat ik daar mee moet...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:00

Dat kan ik me voorstellen dat je daar niet echt blij mee bent. De reden dat wij zelf Provarium Breeding erbij geven was ook omdat we eigenlijk met een zo laag mogelijke dosis pergolide wilden werken zolang het kan maar natuurlijk wel met het goede resultaat.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:03

Valentijn krijgt 1 summerfit koek van Pavo per dag.
Dit geef ik op advies van de kliniek. Hij krijgt op het moment nog geen (kracht)voer omdat hij (volgens de kliniek) nog meer moet afvallen. Nu gaat het met de hoefbevangenheid zeer goed en mag ik weer wat aan het werk met hem.
Ik had vorige week aan de kliniek gevraagt over speciaal (kracht)voer maar hun vinden dat pas van toepassing als hij weer goed op conditie is en weer een tijdje aan het werk is. Nu krijgt hij op dit moment dus alleen die Pavo summerfit koeken... Ben zelf ook nog op zoek naar iets voor zijn weerstand. Heb ook al zitten kijken naar MSM maar ik weet nog niet helemaal wat ik nou wel en niet moet doen.

Fargo, die Echinacea druppels. Waar haal je die?
Je hebt toch ook zo iets dat gewoon te koop is bij een Drogist voor mensen?
Ligt me bij dat ik dat ook wel eens gehoord had...

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:15

Dit is Valentijn paar dagen terug. Voor de 2e keer aan de longeerlijn. Hier voor heb ik 8 weken lang alleen maar met hem mogen stappen na 6 weken stalrust.

Afbeelding

Afbeelding

Z'n spieren zijn echt bijna overal verdwenen maar we hopen dat alles zo goed blijft gaan en dat ook de spieren weer wat terug komen. :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:28

TijnieJjJ schreef:
Valentijn krijgt 1 summerfit koek van Pavo per dag.
Dit geef ik op advies van de kliniek. Hij krijgt op het moment nog geen (kracht)voer omdat hij (volgens de kliniek) nog meer moet afvallen. Nu gaat het met de hoefbevangenheid zeer goed en mag ik weer wat aan het werk met hem.
Ik had vorige week aan de kliniek gevraagt over speciaal (kracht)voer maar hun vinden dat pas van toepassing als hij weer goed op conditie is en weer een tijdje aan het werk is. Nu krijgt hij op dit moment dus alleen die Pavo summerfit koeken... Ben zelf ook nog op zoek naar iets voor zijn weerstand. Heb ook al zitten kijken naar MSM maar ik weet nog niet helemaal wat ik nou wel en niet moet doen.

Fargo, die Echinacea druppels. Waar haal je die?
Je hebt toch ook zo iets dat gewoon te koop is bij een Drogist voor mensen?
Ligt me bij dat ik dat ook wel eens gehoord had...

Die druppels die ik noem zijn inderdaad gewoon voor mensen: merk is Bloem (die gele doosjes)
Echinacea met cats claw heet het, meestal kun je 2 flesjes voor 11,25 kopen zal wel even linkje zoeken..
http://www.drogisterij.net/Bloem_echina ... w/P/656294
Dit is de grote verpakking, de voordeelverpakking is 2 keer 100 ml.

Wat een schatje is Valentijn. Hij ziet er best goed uit, was hij veel te zwaar?
Biomag helpt ook bij ondersteuning van lichaam bij verwerking van suikers etc en ondersteunt ook tegen hoefbevangenheid en rare vetverdeling/harde manenkam etc. Je zou dat nog aan je DA voor kunnen leggen wat ze daar van vonden. Mijn DA was er indertijd voor.. dus wij geven het nog steeds.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:44

fargo schreef:
Die druppels die ik noem zijn inderdaad gewoon voor mensen: merk is Bloem (die gele doosjes)
Echinacea met cats claw heet het, meestal kun je 2 flesjes voor 11,25 kopen zal wel even linkje zoeken..
http://www.drogisterij.net/Bloem_echina ... w/P/656294
Dit is de grote verpakking, de voordeelverpakking is 2 keer 100 ml.

Wat een schatje is Valentijn. Hij ziet er best goed uit, was hij veel te zwaar?
Biomag helpt ook bij ondersteuning van lichaam bij verwerking van suikers etc en ondersteunt ook tegen hoefbevangenheid en rare vetverdeling/harde manenkam etc. Je zou dat nog aan je DA voor kunnen leggen wat ze daar van vonden. Mijn DA was er indertijd voor.. dus wij geven het nog steeds.

Hij is ook echt een lieverd, hihi! Hij ziet er inderdaad heel goed uit, de pergolide lijkt ook echt aan te slaan. Hij is een stuk vrolijker dan toen hij hoefbevangen was enzo zonder die pergolide.

Die druppels van Bloem is inderdaad wel makkelijk dat je die gewoon bij een Drogist kan halen, kan ook een kwaad denk ik. Ik zal de volgende keer als ik weer naar de kliniek moet (over 7 weken) eens vragen wat hun van dat Biomag vinden.
Ik las op de Pavo site over Pavo Daily Plus. Dat is ook zeer geschikt voor paarden die geen tot weinig krachtvoer krijgen en die moeten afvallen. Ook stond er bij dat het de zelfde voedingsstoffen bevat als hooi. Ik dacht echt dat dat perfect voor Valentijn zou zijn omdat hij verder niets krijgt dan die Summerfit koeken, maar ook dat vind de DA helaas niet goed... Hun zeggen alleen dat ie moet afvallen. Maar ik vind niet dat hij nog dunner moet worden. Zijn ribben nu goed te voelen. Hij is altijd al stevig gebouwd en heeft gewoon een stevige bouw. Hij is al behoorlijk wat afgevallen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:49

Kennen deze DA's hem ook toen hij gewoon en gezond was? Dus weten ze hoe stevig en gespierd hij van zichzelf is en hoort te zijn? Willy is ook groot en stevig (echt gelders paard) en gelukkig zei DA dat hij nu eenmaal groot en stevig is en dat je dat ook nooit echt weg krijgt omdat dat bij hem hoort. Als Willy dun is dan is hij echt niet in orde :D dat is weer wat anders als echt te dik met hangbuik. Die moest natuurlijk wel weg met de pergolide en met de biomag en beweging.

Je kunt misschien ook bellen over de biomag/magnesium.. heb ik toen wel gewoon gedaan dan kun je er evt mee aan de slag.