[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:17

Ik zal Layla ook maar weer haar deken op doen een deze dagen. Ze staat nu nog op stal, dus het zal nog wel wat meevallen denk ik?

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:25

Ja de mijne staat buiten. Ben er liever voor dan datze weer alles eraf schuurd. Ze heeft nu gelukkig hele lange manen omdatze vorig jaar ook al een eczeem deken op heeft gehad.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:41

en met zo'n deken blijft gewoon alles in tact, dus staart en manen?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:44

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:47

Ja hoor.. alles blijft in tact. Mijn pony heeft nergens last van met zo'n deken op. Ze heeft nu een hele mooie volle bos haar.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:48

Anke schreef:
en met zo'n deken blijft gewoon alles in tact, dus staart en manen?

Bij die van mij helaas niet. Zelfs met deken en dagelijks plekken insmeren met zalf schuurde hij zijn manen eraf.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:43

Taniya schreef:
Kijk eens op http://www.magics-spirit.nl een super middel tegen zomereczeem

Hou eens even op met dat stiekeme reclame maken a.u.b. Boos!

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:30

Ik heb de nieuwe rambo sweet itch hoody nu een week opliggen.

ik moet zeggen dat de pasvorm 10 keer beter is dan die van de pagony. Deze deken blijft op het lijf mooi liggen, ook bij rollen, en dat kon ik van de pagony niet zeggen.
Ook het halsstuk blijft heel goed boven, waar de pagony afzakte en een heel stuk manenkam bloot liet.

Ik weet nog niet of deze deken echt gaat helpen tegen het schuren, maar qua kwaliteit en pasvorm is het prijsverschil met pagony echt wel gerechvaardigd.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:34

Ik had vorig jaar (als ik me het merk goed herinner) de rambo weet itch met hals erop liggen. Vanaf dat moment bleven zijn staart en zijn manen mooi Haha! En ondanks dat er een houten omheining is met rot hoeken, heeft de deken het op een paar scheurtjes erg goed uitgehouden Lachen

Doet me eraan denken dat ik hem f moet nalopen op gaatjes... dan kan ie mooi weer een zomertje mee OK dan!

proudy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:05

mijn pony is bank voor vliegen spray en ik weet niet een goede vliegen weren de gel of zo heeft een van jullie een goede tip? of weet niemand een goede methode om haar te leren dat ze er niet bank voor hoeft te zijn?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:07

spray op een spons spuiten en dan met de spons je paard insmeren;) of gewoon leren dat de spray niet eng is...

ik had nog een vraagje. ik las op paardendrogist t volgende:

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eitID=6499

over dat vitamine c, zwavel enzo...is er niet een product waar dat allemaal in zit?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:15

Verdorie mijn paard heeft al voor het eerst geschuurd dit jaar. Niet erg gelukkig alleen maar iets aan zijn manen. Hij heeft zondag even een uurtje op de wei gestaan en gisterenmorgen trof ik dus een schuurplekje aan...Daar gaan we weer...zucht...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:18

was dat de eerste keer dat hij in het gras heeft gestaan?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:41

proudy2 schreef:
mijn pony is bank voor vliegen spray en ik weet niet een goede vliegen weren de gel of zo heeft een van jullie een goede tip? of weet niemand een goede methode om haar te leren dat ze er niet bank voor hoeft te zijn?

Ja:

Citaat:
Vliegenspray

Bij dit kunstje draait het voornamelijk om timing.
Om te oefenen gaat kun je het beste een oude flacon gebruiken en die vullen met water. Hiermee verspil je geen dure vliegenspray en het bespaart je wroeging als je eens wat langer door moet gaan met sprayen...
Ga bij voorkeur met je rug naar de wand staan en hou je paard op twee meter afstand van het halster vast. Begin met sprayen van het paard af. Als je paard probeert weg te rennen ga je gewoon door met sprayen... Indien nodig loop je mee aan het touw, maar hou dezelfde afstand. Er komt een moment dat je paard even stil staat, en dat is het moment waarop je onmiddellijk stopt met sprayen. Herhaal dit een paar keer, tot je paard door heeft dat stilstaan het sprayen doet stoppen. Ga dan iedere keer iets langer door, bouw het langzaam op. Gaat je paard toch weer rennen dan stop je natuurlijk zowiezo niet. In een weer wat later stadium stop je pas als het paard het hoofd omlaag beweegt. Als dit allemaal goed gaat begin je pas met de spuit op het paard te richten, de kans is groot dat hij stil blijft staan, en uiteraard beloon je dit weer door gelijk te stoppen. Na een aantal van dit soort sessies heeft je paard geleerd dat ontspanning effectiever is dan ontsnapping, en dat het eigenlijk allemaal nog niet zo erg is. Door het juist toepassen van de correcte timing is ieder paard voor ieder eng object te desensibiliseren.

Bron: paardnatuurlijk

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:47

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:51

als je vliegenspray hebt wat in een vernevelaar zit kun je dit ook iets verdunnen met water en aanbrengen met een spons.

ap is als de doooood voor alles wat sprayed en in t verleden deed ik het zo wel, ik gebruik nu geen vliegenspul meer want t werjt toch niet Haha!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:53

Ben erg benieuwd hoe het dit jaar met Ulf gaat, vorig jaar in het vroege voorjaar werd hij knettergek van de vliegjes en was hij ook niet te rijden als ze rondvlogen, maar later in het seizoen was dat weer over.
Hij had er dan nog wel een hekel aan en begon rondjes te lopen zodra ze er waren, maar rijden ging toen wel weer.

Alle anderen met paarden/ponys die er last van hebben heel veel sterkte gewenst zowel de paarden/pony's als hun baasjes/verzorgers.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:57

Nou ben ook alweer begonnen. Die van mij heeft gelukkig een lichte vorm en ik wil dit jaar even aankijken nog hoe het gaat zonder deken.

Heb haar gisteren lekker gewassen met t-z shampoo. Ben sinds het weekend begonnen met het geven van puur cullico en puur allergie. Helaas kan de compositum drainage nog niet aangezien ze vanochtend ge-ent is.
Ze krijgt ook alweer knoflookolie en appelazijn en zeewier...

Eens kijken hoe mijn meisje er dit jaar door heen gaat komen.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:02

mijne heeft nog helemaal niet geschuurt Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:11

die van mij ook niet, maar wel zodra haar deken af is. dan merk je toch wel dat ze wil schuren tegen je of dat ze gekrabt wil worden...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:58

er zijn idd heel veel middeltjes om door het voer te doen.
Wij hebben knoflookpoeder en foenegriekzeewier, dat laatste krijgen ze hier allemaal.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:42

ellepel schreef:
was dat de eerste keer dat hij in het gras heeft gestaan?

Het was de 2e keer maar de eerste keer met zonnig weer. Hij schuurt nu niet meer dus mijn vermoeden is weer bevestigd. Spijtig voor hem maar ik ga een paddock voor hem maken voor het weideseizoen. Hij mag het gras niet meer op. Zonnig weer en koude nachten...veel fructaan in het gras. Dat kan hij gewoon niet hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:17

ik zat ook meteen aan de fructaan te denken,vooral met de koude nachten en de zon schijnt er toch extra veel in te zitten.
op wat voor tijdstip heeft je dier buiten gestaan?
misschien moet je daar iets in veranderen?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:03

Jee! Die van mij jeukt nog niet Lachen staat zonder deken en lekker op land!
Ivm fructaan is mij idd ook aangeraden ze pas later in de ochtend (dan kan fructaan-gehalte dalen) op het land te laten in april en mei.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:01

Hij heeft rond een uurtje of elf even op de wei gestaan. Ik vind het zo sneu voor hem want hij vind het heerlijk in de wei. Loopt lekker te briesen...nou ja jeuk is nog erger dan in een paddock staan zullen we maar zeggen.

[edit] Het schijnt inderdaad vooral 's ochtends te zijn dat hoge fructaangehalte. Naarmate de dag vordert zorgt de fotosynthese (de groei) in het gras voor een vermindering van het fructaan. Ik heb natuurlijk al langer mijn vermoedens. Afgelopen jaar werd het ook weer bevestigd. Hij is pas eind november van de wei afgegaan en in december stopte het schuren pas. Het zal ongetwijfeld met meer te maken hebben dan alleen het fructaan. Frapant is dan natuurlijk dat zodra hij weer even op de wei gestaan heeft de jeuk er weer is. Hoeveel meer bevestiging heb ik nodig Haha!