[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:18

maris wat voor paard heb je?? ik heb een appaloosa met gribaldi bloed, appies kunnen gevoelig zijn voor te veel zon op de witte delen oa van de benen. het is toch een soort allergie, maar bij die van mij heb ik het heel goed onder controle met Hydrocortiderm

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:37

kennis van me had een quarter vos met witte benen en alle 3 de witte benen zaten vorig jaar zomer vol, van de zon, i.c.m. nat gras..
blijf erbij dat je het ook van binnenuit moet aanpakken (weerstand etc) maar dat je soms niet onder hydrocortiderm uit komt, snap ik ook (staat ook in mijn stalapotheek hoor!)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 08:56

Hydrocortiderm helpt maar beperkt, ik smeer me het rambam maar helaas de mok gaat niet weg.
Ik heb nu weer Sebacil gebruikt en het lijkt op te knappen. Toch schik ik er niet van als het over een week weer erger wordt...
Mijn paard heeft het afwisselend aan de 3 witte benen, bijna nooit alle 3 tegelijk.

Met zonnig weer smeer in de witte delen met dun haar ook nog in met zonnebrand factor 50+
Ik weet niet of dat wat doet, maar kwaad kan het ook niet

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:34

nibbit, je smeert je de rambam zeg je...hoevaak per dag en hoe lang achtermelkaar dan??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:20

criollolover schreef:
maris wat voor paard heb je?? ik heb een appaloosa met gribaldi bloed, appies kunnen gevoelig zijn voor te veel zon op de witte delen oa van de benen. het is toch een soort allergie, maar bij die van mij heb ik het heel goed onder controle met Hydrocortiderm

Een KWPN-er van 21 jaar, die nog nooit eerder mok heeft gehad ..... En nu dus tegelijk met zijn weidemaatje.
Hydrocortiderm houd ik zeker in mijn achterhoofd ! Ik wil eerst met de mokthee kijken hoe het dan gaat.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:45

maris, dan is ie van jou gewoon besmet door zijn weidemaatje. wij hebben hier precies hetzelfde meegemaakt vorig jaar. mijn 2 jarige kreeg toen zomermok en haar weidemaatje van 18 kreeg toen ook mok, volgens eigenaresse van dat paard had haar paard nog noooit mok gehad. ook keurig gesmeerd met hydro en het was zo over. dit jaar heeft die van mij net weer zomermok gehad en het ander paard niet....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:47

Toch gek hoor die zomermok !
Weet jij de oorzaak waarom ze zo gevoelig zijn voor zonlicht ? Weerstand ?????

Weidemaatje van 4 had overigens ook nog nooit mok gehad.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:55

ik vond het ook heel gek toen ik vorig jaar er mee geconfronteerd werd. ik ga al 30 jr met paarden om en nog nooit meegemaakt.
zomermok is een combinatie van te veel zonlicht idd weerstand en eventueel giftige stoffen in het gras,bemesting van het land, en dauw s'morgens in het land, dus natte voetjes en dan de felle zon er op. en ook wel bepaalde planten die in het land kunnen groeien, daar kun je achterkomen door je dierenarts ff te laten kijken in het land. dus er zijn verschillende punten waardoor zomermok kan ontstaan. en zie dan maar eens uit te pluizen waar het van komt. ik zou het graag willen weten waarom die van mij het krijgt. bij die van mij is het toch alleen het zonlicht denk ik, ze is een appie, die kunnen er wat gevoelig voor zijn....

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:57

Mijn merrie heeft last van mok, nooit gehad en nu opeens wel... Oorzaak is wrs minder weerstand omdat zij een veulen heeft...
In eerste instantie gebruikte ik mokzalf... Dit had geen baat...

Ik heb het 1x goed met betadineshampoo schoongemaakt en dagelijks uierzalf opgesmeerd... Alle korsten zijn nu weg, maar gewoon nog even doorsmeren

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:40

criollolover schreef:
nibbit, je smeert je de rambam zeg je...hoevaak per dag en hoe lang achtermelkaar dan??

Vorig jaar in oktober begon het en het is nog niet echt weggeweest.....
Ik smeer meestal 2x per dag met wat ze me dan ook maar weer voorschrijven ;)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:01

mijn merrie heeft sinds woensdag mok.

Eerst met kortjes en een hele rode huid. Ik ben begonnen met wassen met betadineshampoo en de korstjes erafkrabben en daarna insmeren met mokzalf. Nu zijn de korstjes weg, maar is de huis nog wel heel rood en rauw. Er zit ook een hele dikke gele rand aan het begin van het rode. Ze heeft er nu ook meer last van dan eerst. Ik heb het gisteren weer dik ingesmeerd met mokzalf.

Iemand hier nog een tip om te zorgen dat het minder rood wordt?

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:08

mijn friese merrie zit ook al ruim 2 maanden met mok, in het begin ging het goed en ging het langzaam aan weg. ben toen gestopt met haar luzerne en sindsdien is het erger.

mokcreme werkt niet, voldoende beweging krijgt ze en probeer haar benen zo droog mogelijk te houden. de mok zit alleen niet in de kootholte maar echt op haar kogels en aan de zijkant omhoog en omlaag.
ik wil van de week wel de DA raadplegen voor eventuele tips, maar hier zijn ook mensen met veel ervaring ermee

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:25

bij mijn paard werkt bepanthen erg goed, eerst al hydrocortiderm, sudocreme en mokzalf geprobeerd,

met de bepathen was het in 4 dagen weg :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:09

ik ga googlen op bepanthen .....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:32

Hoe was het ook alweer ? Is creme of zalf beter ? 1 van die 2 kan niet in de zon, dan verbrand de huid nog meer.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:09

kunnen jullie mischien zeggen wat ik beste kan doen
me paard heeft precies op haar witte voetje mok , in 2 en half jaar nog nooit gehad met haar.

dus hoe kan ik het beste behandelen ? het is niet erg een paar korsjes

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:08

Geen idee Piaffe-girl, ik zit met hetzelfde probleem.

Ik heb inmiddels uitgezocht dat creme is op basis van water , zalf op basis van olie. Olie/vet brandt in en mag dus niet in de zon. MAAR creme droogt uit en daarom misschien ook niet echt geschikt voor droge mok.

Grafiet zalf schijnt wel goed te zijn voor droge mok, vooral als de afscheiding die door de mok ontstaat gelig is.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:33

Even een stipje hoor.. 't mag niet .. maar toch

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:14

Cojosololie werkt wellicht mijn tinker had een allergie en heeft het hiervoor gekregen ( zie zomerexceem toppic) deze olie gaat door het voer en werkt ook goed tegen schimmel en mok van binnenuit mischien een optie
zie pcs horsecareprodiucts
meer me het rambam maar helaas de mok gaat niet weg.
Ik heb nu weer Sebacil gebruikt en het lijkt op te knappen. Toch schik ik er niet van als het over een week weer erger wordt...
Mijn paard heeft het afwisselend aan de 3 witte benen, bijna nooit alle 3 tegelijk.

Met zonnig weer smeer in de witte delen met dun haar ook nog in met zonnebrand factor 50+
Ik weet niet of dat wat doet, maar kwaad kan het ook niet[/quote]

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 00:12

Mijn paard heeft ook mok, niet ernstig, maar aan haar ene achterkoot krijg ik het niet volledig weg. Ik gebruik mokzalf door de DA gemaakt obv 2 soorten AB en 2 keer per week wassen met isbetadine.

Zijn er nog tips? Ik lees hier zoveel middeltjes dat ik het even niet meer weet.

Ze krijgt 2 kilo pavo basisbrok per dag en verder staat ze op het land 24 op 24.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:34

Halen jullie Sebacil bij de dierenarts of is het echt voorgeschreven?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:06

poes schreef:
Mijn paard heeft ook mok, niet ernstig, maar aan haar ene achterkoot krijg ik het niet volledig weg. Ik gebruik mokzalf door de DA gemaakt obv 2 soorten AB en 2 keer per week wassen met isbetadine.

Zijn er nog tips? Ik lees hier zoveel middeltjes dat ik het even niet meer weet.

Ze krijgt 2 kilo pavo basisbrok per dag en verder staat ze op het land 24 op 24.

Advies van de da hier was 2 maal per dag wassen met betadineshampoo, goed drogen en daarna de mokzalf van de da erop. Wassen tot de korsten weg zijn, daarna alleen zalf smeren.
Ik geef daarnaast ook kruiden tegen mok om het van binnenuit te proberen op te lossen ( chevadonyll of mok care thee ). En drainage compositum werkt goed tegen dikke benen door de mok.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:37

zelf ben ik niet echt een voorstander van veel wassen, vooral niet bij paarden met veel sok.
Dat gaat broeien, want je krijgt het nooit goed droog.

Met veel sok zou ik de sok uitdunnen of helemaal afscheren , maar eerst uitdunnen proberen maar :D met een efileerschaar.
Dan kan je elk plekje goed behandelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:14

Elke dag wassen klinkt mij ook erg veel? Ze heeft gelukkig geen dikke benen. Voorlopig gebruik ik de pot mokzalf op, morgen maar weer eens uitwassen, het zag er vandaag toch rustiger uit.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:47

Welke mokzalf gebruiken jullie? Hebben jullie ervaring met Groene Os producten voor mok (zinkzwavelzalf oid)?