[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 15:31

- geef iets ter ondersteuning maag (compositum kan maar settelex, pronutrin ook).
- doe die band af
- bescherm de luchtzuigplek met rubber, zodat de tanden niet slijten.
- lekker laten luchtzuigen
- zoveel mogelijk naar buiten
- onbeperkt hooi
- eerst hooi en dan pas brok voeren
- je er niet druk over maken

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:28

Mijn vriendje heeft heel hard zijn best gedaan om de voerbak van mijn paard om te bouwen tot luchtzuigtandvriendelijke voerbak...Een constructie met metalen plaatjes waartussen het rubber geklemd zit, en wat het dus redelijk makkelijk vervangbaar maakt. Mademoiselle Nikki heeft het echter gepresteerd om binnen 1 dag het rubber aan stront te trekken Boos!
Nu heeft ze inmiddels wel door dat het lekkerder zuigen is op het rubber dan op het metaal en zoekt ze steeds het kleine stukje rubber op dat nog aan de voerbak vastzit. Nu vraag ik me alleen af, kan het kwaad als ze stukjes rubber zou inslikken?

Overigens, mede dankzij een aangepast voerschema en de maagcompositum hebben de maag en de darmen van mijn paard na een veeartsonderzoek een dikke tien gekregen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:40

Rubber kan uitharden onder invloed van (maag)zuur. Het beste is dus dit te voorkomen.
Misschien nu ze weet dat het zuigen op rubber lekkerder is laat ze het misschien een volgende keer wel vastzitten Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 18:31

wel goed van dat darm onderzoek Ja
Overigens ik gebruik al een poosje zeil. Krijg ik van carpetland (kleine stukjes die toch over zijn). Lan heeft nu tegeltjes. En er ligt nog een strook houtpatroon Knipoog
Maar bij mij luchtzuigt ze niet op de voerbak maar op de stalrand. Dat is makkelijker te verwisselen.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:54

Zeil is ook wel een idee. Jammer genoeg is de voerbak haar heilige zuigplek en stalrand kan ze wel maar doet ze niet. Ze heeft haar vorige (kunststof) bak helemaal stukgezogen, zodanig dat ze d'r hele gehemelte open had liggen zelfs. Maar met de super constructie van mijn partner is het zo gepiept om nieuw rubber of zeil eromheen te maken.
Nu is een bijkomend probleem dat ze steeds vast zit in d'r hals. Bij het luchtzuigen komt er zo enorm veel spanning op dat hele lijf te staan dat ik me afvraag of dat vastzitten daar mee te maken kan hebben. Ze is nu in drie maanden tijd twee keer op dezelfde plekken in haar hals en kaak losgemaakt door de fysio... zij zegt dat het wel mogelijk een oorzaak kan zijn en het lijkt mij ook wel aannemelijk eigenlijk.

Ook heb ik begrepen dat de voortanden niet van het grootste belang zijn voor het kauwen van een paard. Klopt dat? De voortanden van Nikki zijn erg kort en aangroeien gaat niet zo snel met dat kribbebijten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:56

Er zijn rubber emmers in de handel die je als voerbak kunt gebruiken. Dan hoef je er geen rubber om te maken. Verder hang de voerbak iets lager, dan gaat ze i.p.v. de onderhalsspier de bovenhalsspier gebruiken. Heb jij er ook nog iets aan Haha!

Klopt: ik heb de tandarts van een kliniek gevraagd. zonder voortanden kunnen ze prima eten en zelfs ook grazen. Maar de tanden van Lan slijten op dit moment al een poos niet verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:57

Gsoh...heb met stijgende verbazing vandaag wat gelezen in het dec. nummer van Horsimo: luchtzuigers slikken de lucht in en hebben een grotere kans op gaskoliek. Rolleyes Geloof dat ik ze eens ga bellen om te vragen of ze ook research doen voor een artikel... Knipoog Er klopt geen hout van. Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:58

jeetje.. ik dacht toch werkelijk dat ze tenminste een beetje zouden rondbellen voor ze onzin schrijven. Of is het blad van de eigenaars van de roddelpers?? Die schrijven ook maar wat in het rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:01

Niet dus...overigens heb ik wat meer zitten lezen...kwalitatief niet echt goede artikelen en hier en daar had ik meer vraagtekens. Knipoog Ik ga er denk ik maar eens een mail aan wagen. Knipoog

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:05

Nou dat zou geen kwaad kunnen denk ik, zo'n mailtje. Wat een stelletje niksnutten daar zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:13

Mailtje is weg! Knipoog

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:20

ik vind het ook nog altijd raar dat ze geen gaskoliek van luchtzuigen krijgen, dat is er bij mij zo ingeramd op de manege dat we toen maar een luchtzuigband hadden aangedaan omdat we niet wilden dat ze koliek kreeg

ben toch blij dat ik hier allemaal andere informatie kan lezen Lachen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:02

Ik ben ook blij dat ik hier lees dat meer mensen dat weten. Ik had het onderzoek wel gelezen waarin dat aangetoond is, maar ik wist niet dat er al zo veel mensen waren die daar ook van op de hoogte zijn. OK dan!

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:29

Anya schreef:
Nee, dit was één van de eerste onderzoeken naar stalomstandigheden en voer vooral. Is met een enorme vragenlijst het land in gegaan. En wat ze niet vragen, kunnen ze er later niet meer uithalen.

Is dit onderzoek voor mij ook ergens na te lezen.
Ik vind het wel heel interessant.

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:55

interessant om dit allemaal te lezen , ik moest gelijk een band om doen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 03:14

probo schreef:
interessant om dit allemaal te lezen , ik moest gelijk een band om doen

ja dat zeiden ze tegen mij ook...

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:50

Als ze luchtzuigen op een houten rand geeft dit toch ook geen slijtage voor de tanden?

Ze zuigt het allerliefste op hout, heb haar voerbak namelijk uit de stal gehaald en voer in losse rubberen bakken die ik wanneer ze het op hebben uit de stal haal.

4 keer per dag krijgt ze een halve mand hooi, dat is voor ons haalbaar en zijn de kg's hooi goed, brok krijgt ze na het hooi meestal half uur erna 2 keer per dag maar dan wel pavo natures best, waar weinig inzit dus...

Maagcompositum 2 keer per dag los van de voerbeurt, los lopen alleen omdat haar vriendin haar op slechte dagen verrot schopt Knipoog. Merk wel dat ze een stuk vrolijker is nu en ze staat al lange tijd zonder band! bijna iedere dag wel beweging, beweging ondersteund doorbloeding... Kan even niet opkomen hoe ik deze uitleg in mijn hoofd had... sorry.

Maar wat kan ik in jullie ogen nog optimaliseren?

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:08

LindyH schreef:
Ik ben ook blij dat ik hier lees dat meer mensen dat weten. Ik had het onderzoek wel gelezen waarin dat aangetoond is, maar ik wist niet dat er al zo veel mensen waren die daar ook van op de hoogte zijn. OK dan!

Ook ik zou graag het onderzoek wel eens willen lezen, niet omdat ik het anders niet geloof, maar om andere mensen duidelijkere uitleg te kunnen geven, nu vertel ik ook wel wat ik weet van luchtzuigen maar meot ik erbij zeggen, ik heb op internet gelzen dat ..... Dat klinkt niet echt geloofwaardig... Vooral niet als er dan ook nog steeds artikelen worden gepubliceerd waarin staat dat ze de lucht wel inslikken... Vind dat echt een slechte zaak!! Vind eigenlijk dat ze dat moeten rectificeren!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:36

Het heet: Radiographic and endoscopic study of horses performing an oral based stereotypy. door PD McGreevy, JD Richardson, CJ Nicol en JG Lane, 1995 (!!!!!)
Als je dat googelt kun je in ieder geval het Abstract (samenvatting) wel krijgen.

Voor de mensen die niet zo goed engels kunnen:
Ze hebben dus met o.a. endoscopie gekeken wat er met de lucht gebeurt tijdens het luchtzuigen. Het bleek dat de lucht de maag niet bereikt. De lucht die bovenin de slokdarm terecht komt bijna in zijn geheel weer naar buiten en alleen een kleine hoeveelheid bereikt de onderkant van de slokdarm.

Ik vind het zelf best wel kwalijk dat mijn eigen DA hier niet van op de hoogte is. Toen mijn paard gewichtsproblemen had, zei hij dat dat kwam doordat hij een buik vol lucht had en daardoor minder at. Dat was sowieso al niet waar, want hij at zijn normale hoeveelheden. Ik heb mijn DA gewezen op dit onderzoek, maar hij kende het niet. Dat ik toch kwalijk voor een paardenarts van een bekende kliniek. Ik snap best dat hij het misschien niet eens is met dit artikel, maar dat hij het helemaal niet kent vind ik echt heel raar. Dan is het ook niet gek dat eigenaren van luchtzuigers verkeerd worden voorgelicht, en dat die mythes zo hardnekkig blijven.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:57

Intressant topic dit,
Mijn paard zuigt namelijk ook lucht,alleen op stal,aan zijn voerbak..
Zijn tanden zijn erg aan het slijten,hij laat het niet makkelijk toe,om te kijken,maar als ik met mijn vinger voel,voel ik toch echt dat zijn boven tanden gesleten zijn..

Enig idee wat je daaraan kan doen?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:05

Leuk dat er weer zoveel nieuwe info in het topic komt de laatste dagen!

Slijtage aan de tanden kan je min of meer voorkomen door bijv. rubber op de zuigplek te plaatsen. Bij mij op stal kan dat helaas niet. Ze zuigt op de deur, maar als ik daar rubber op zou maken kan de deur niet meer open en op de waterbak, ook niet handig om rubber op te maken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:06

LindyH schreef:
Ze hebben dus met o.a. endoscopie gekeken wat er met de lucht gebeurt tijdens het luchtzuigen. Het bleek dat de lucht de maag niet bereikt. De lucht die bovenin de slokdarm terecht komt bijna in zijn geheel weer naar buiten en alleen een kleine hoeveelheid bereikt de onderkant van de slokdarm.

Hebben ze dus vergeten onze merrie in dit onderzoek mee te nemen, was de uitkomst zeker anders geweest Knipoog
Maar ondanks dat, alle lucht die ze tijdens het zuigen binnen krijgt, verlaat via flink winden (en soms een boer) het lichaam weer, ze heeft er geen last van verder, dus wij ook niet.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:15

Dat is een goede tip inderdaad!
Hij zuigt het meeste lucht via de etensbak,en dan het randje van de stal zegmaar, om het beter uit te leggen,op het randje van de opening,snappen jullie het?
Ik smeer er soms wel cribbox op,maar dan gaat ie doodleuk verder,of pakt ie de kleine randjes van de etensbak!
Ga eens met mijn staleigenaar overleggen of ik er rubber op mag zetten!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:46

aslo schreef:
LindyH schreef:

Hebben ze dus vergeten onze merrie in dit onderzoek mee te nemen, was de uitkomst zeker anders geweest Knipoog
Maar ondanks dat, alle lucht die ze tijdens het zuigen binnen krijgt, verlaat via flink winden (en soms een boer) het lichaam weer, ze heeft er geen last van verder, dus wij ook niet.

Is het bij jouw merrie ook op die manier onderzocht dan? En is daar iets anders uit gekomen?

De lucht die soms in de darmen zit en gaskoliek kan veroorzaken wordt veroorzaakt door een slecht functionerende spijsvertering (maagzweer), waardoor voedsel niet goed verteerd wordt en er gassen worden gevormd. De gas van gaskoliek of winden is dus niet dezelfde lucht als de lucht die met luchtzuigen naar binnen komt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:59

Tis echt de lucht die met zuigen naar binnen komt. Je hoort/ziet ook dat ze de lucht doorslikt zodra ze zuigt. Niet elke keer, maar vaak wel. Tis dan net een ballonnetje wat zichzelf opblaast.