[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:31

anka:
vlak boven je staat zelfs in het bericht van inotery de paardendrogist.

goed lezen Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:11

bonita schudde vandaag ook bijna niet, misschien 2 keer der hoofd omhoog geschut en verder helemaal nikss.
gelukkig maar.
heeft er ooit iemand zelf een pollennetje gemaakt?
met gaas van bijvoorbeeld een vliegenkap dat dan voor de ogen zit?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:20

Anka_ schreef:
Weet iemand waar je een netje kan kopen om voor de neus te hangen?
edit: Ik zie dat je het bij de paardendrogist kan kopen..kan je het ook nog ergens anders kopen?
Het is ook niet erg goedkoop..

Nee het is niet goedkoop, en ik heb op verschillende plaatsen geïnformeerd of het nog ergens te koop is,
maar helaas, nergens te vinden!

Ik vraag me inderdaad ook af of alle paarden zo een netje wel plezant vinden om te dragen ... de mijne reageert
heel erg op alles wat in de buurt van haar hoofd komt, dus ben echt benieuwd. Misschien een stomme vraag maar
knippen jullie de neusharen dan? Anders raken die toch voortdurend?

Zijn er ook paarden waarbij het netje pas na enkele keren dragen nut begon te hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:32

ik heb een netje geprobeerd maar ap werd er heel boos van,hij probeerde met alle macht dat ding er af te krijgen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:40

oei,leuk vooruitzicht ... Royality is soms zo al boos, dan schopt ze met haar voorbeen naar haar neus waarbij ze een knorgeluid maakt ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:40

ap lipe over de grond te schuren om hem los te krijgen haah dat zat toen wel heel grappig hoor.
heb er nog 3x mee gereden,maar hij wilde het echt niet.
nou ja dan niet Knipoog

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:44

Ik knip de neusharen niet af in ieder geval. Het gaat bij Ino zo ook, en hij heeft ze niet voor niks.
Ik heb het een keer bij een paard gezien dat hij na het knippen van de tastharen 2 keer zo lang over zijn eten deed en ook brokjes liet liggen.

Tsja, wat is goedkoop en wat is duur. Bij de paardendrogist krijg je 1 bevestigingsklittenbandje (leuk woord voor galgje Haha! en 3 netjes. Zoals het er nu uitziet doe ik nog wel 4 jaar met de overgebleven 2 netjes. Als ik ze niet kan vinden langer Clown .
Dan heb ik 6 jaar met 1 setje netjes gedaan. Dat is nog geen 10 euro per jaar, vind ik best meevallen.

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:56

Inoterry schreef:
Ik knip de neusharen niet af in ieder geval. Het gaat bij Ino zo ook, en hij heeft ze niet voor niks.
Ik heb het een keer bij een paard gezien dat hij na het knippen van de tastharen 2 keer zo lang over zijn eten deed en ook brokjes liet liggen.

Tsja, wat is goedkoop en wat is duur. Bij de paardendrogist krijg je 1 bevestigingsklittenbandje (leuk woord voor galgje Haha! en 3 netjes. Zoals het er nu uitziet doe ik nog wel 4 jaar met de overgebleven 2 netjes. Als ik ze niet kan vinden langer Clown .
Dan heb ik 6 jaar met 1 setje netjes gedaan. Dat is nog geen 10 euro per jaar, vind ik best meevallen.

Als je het zo bekijkt is het idd goedkoop Clown

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:33

corinne1981 schreef:
@ Iwayalover: ik heb van de week ook voor het eerst met het netje gereden, toen heeft ook gewoon geschud. Vandaag weer met het netje gereden en hij begon met heel erg veel schudden, maar na een paar minuten was het een heel stuk minder! Dit was is stap, in draf schudde hij nog wel, maar ik heb het idee dat ie gewoon nog even aan het netje moet wennen.
In de stap was het in ieder geval een hele verbetering! Dus nog even volhouden!

Ik was ook zeker van plan om nog even vol te houden met het netje Tong uitsteken Ik merkte in stap idd ook dat ze minder vaak schudde met haar hoofd.
Van het netje zelf heeft ze gelukkig geen last. Normaal gesproken tolereert ze niet veel aan haar hoofd. Hoofd poetsen en ogen schoonmaken heeft ze liever niet dan wel Clown Dus wat dat betrefd was ik al heel blij dat ze niet moeilijk deed om het netje.

Ik knip de neusharen trouwens ook niet. Die zitten niet in de weg bij het neusnetje dus dan heb ik zo iets van mooi laten zitten!

Voor diegene die van plan zijn om een netje aan te schaffen en het te duur vinden: Ik heb mijn set van 3 netjes van de paardendrogist gekocht van een bokker voor 25 euro. Er zullen vast nog wel meer bokkers zijn die misschien nog een netje hebben liggen waar ze niks mee doen dus misschien zou je een 'te koop gevraagd' topic aan kunnen maken?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:07

Heeft iemand ervaring met het schudden van het hoofd door zonlicht???

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:13

waarschijnlijk heeft mijn paard een combinatie pollenallergie/zonlicht allergie.
Maar heb er nog geen ervaring mee.
Dingen die aan hem opvallen:
altijd in de stal willen staan (inloopstallen)
op de wei, het hoofd in struiken doen, in het overdekte kippenhok(=donker).
Het schudden neemt toe bij heldere dagen.
Wat voor kenmerken heeft die van jou?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:14

bij zonnestralen in haar ogen begint ze hefig te schudden op en neer! in de binnenbak niet..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:40

corinne1981 schreef:
waarschijnlijk heeft mijn paard een combinatie pollenallergie/zonlicht allergie.

Die van mij schudt nooit in de wei, als ze heel erge last heeft durft ze haar neus wel eens ergens tegen schuren
of eens proesten, maar dat is alles.

Enkel bij het rijden begint ze te knikken, te schudden of te snokken aan de teugels. Vooral als ik in de buurt van
bomen ben, en het meeste in draf. Dat kan dan nog eens versterkt worden door de "knorpas" Haha! waardoor ik ne "joek"
in het zadel krijg!

Misschien een stomme vraag maar hoe weet je nu of het zonlicht irriterend is voor de ogen of voor de neus?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:18

irriterend voor de neus als deze snel verbrand in de zon bijvoorbeeld, maar zonnenallergie gaat volgens mij via de ogen en niet via de neus zeg maar.
Het irriteren van de neus komt waarschijnlijk door de pollen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:23

Zoals ik het altijd begrepen heb, krijgt een paard met zonlichtallergie doordat het zonlicht op zijn ogen komt, irritatie op de slijmvliezen in zijn hoofd. Dus ook zijn neusslijmvlies.
Ik probeer bij Ino die irritatie zo klein mogelijk te houden door hem de field relief op te doen. Op zonnige winterdaagen als er absoluut geen pollen zijn schud Ino ook als hij zijn field relief niet op heeft. Rijden zonder pollennetje gaat dan met Ino ook niet.

Ik heb wel het idee dat de behandeling van Charlotte aanslaat. Ino had al een hele tijd last van een vies oog, dat is nu aanzienlijk minder. Als het goed is komt Charlotte 8 april weer naar Waarde. Ik ben beniewd.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:32

Inoterry schreef:
Zoals ik het altijd begrepen heb, krijgt een paard met zonlichtallergie doordat het zonlicht op zijn ogen komt, irritatie op de slijmvliezen in zijn hoofd. Dus ook zijn neusslijmvlies.
Ik probeer bij Ino die irritatie zo klein mogelijk te houden door hem de field relief op te doen. Op zonnige winterdaagen als er absoluut geen pollen zijn schud Ino ook als hij zijn field relief niet op heeft. Rijden zonder pollennetje gaat dan met Ino ook niet.

Ik heb wel het idee dat de behandeling van Charlotte aanslaat. Ino had al een hele tijd last van een vies oog, dat is nu aanzienlijk minder. Als het goed is komt Charlotte 8 april weer naar Waarde. Ik ben beniewd.

Is er een verschil tussen dat Field relief masker (dat is zeker in 1stuk, neusnetje en masker) van de paardendrogist en
dat neusnetje en masker wat je apart kan verkrijgen (net relief zeker)? Ik vind die 2stuks wel handig ...

Kan er zelf niet aan uit of mijn paard nu zonne en pollenallergie heeft of alleen pollen ... op wei doet ze nooit wat ...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:46

De field relief kan met en zonder netje worden gebruikt. Ik doe hem bij Ino atijd zonder netje om, hij vind netjes irritant Clown . Ik kan wel met een netje rijden omdat hij er dan meestal niet aan denkt. Maar ik moet wel oppassen.

Afbeelding

@joco. Heeft jouw paard van de winter op een zonnige dag geschud? Zo niet dan kan je er redelijk zeker van zijn dat jouw paard allergies is van pollen en niet van zonlicht. Ook al omdat je eerder schrijft dat het bij bomen erger wordt. Als er bij de wei geen bomen staan zou het kunnen kloppen dat hij op de wei niet schud.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 01:08

Op een zonnige winterdag merk ik eigenlijk zelden wat, maar bij ons in de wei staan wel bomen, maar daar reageert ze niet op! Raar hé

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 01:21

Het kan zijn dat er bij de wei dan andere bomen zijn dan waar hij met het buitenrijden op reageert. Ze zijn meestal niet van alle boompollen allergies.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:58

joco:
kijk zelf maar eens direct de zon in..dan springen de tranen in je ogen.
ik denk dat de paarden met zonlichtovergevoeligheid dat veel sneller hebben?
of waarom ga je als je denkt dat je niezen moet even in het licht kijken zodat je sneller niest?
ook zo raar Verward

een paard is denk ik overgevoelig voor de zon als hij midden in de winter bij helder weer gaat staan schudden in de wei.
want dan zijn er geen pollen,dus moet dat het wel zijn toch?

maar jij zegt dat je paard het nooit op de wei doet?
dan zou ik je dier toch goed laten nakijken,want dan kan er wel wat anders aan de hand zijn?

of inderdaad heel goed opletten bij welke soort bomen je dier dan wel schud

ik heb gisteren gereden,en erg veel geschud. Knipoog
als het nou wat goed weer blijft neem ik de camera mee en dan moet ik mijn stalhoudster maar es vragen of ze een filmpje er van wil maken.

stomme was trouwens wel dat ap met het schudden ophield toen hij wat warm gelopen was.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:34

corinne1981 schreef:

Die van mij heeft last van de zon. Als ik hem zijn stal uithaal dan wil hij het liefst in mijn rug lopen met zijn hoofd. Ook zie je zijn neus bewegen alsof hij kriebel krijgt. Net als iemand al eerder zei door het zonlicht wat in zijn ogen schijnt worden alle zenuwen in het hoofd overprikkeld dus ook de neus. Mijn paard krijgt jeuk, loopt liever met zijn neus over de grond en gaat niezen.

In de binnenbak heeft hij er in het begin nog iets last van, dit omdat hij geprikkeld is buiten. Dit trekt na 10 minuten wel weg.

Hij staat gewoon in de wei, als ik dat niet doe en hij ziet de andere staan dan breekt hij de boel af. Als hij staat te grazen dan heeft hij nergens last van. Gaat hij rennen dan zie je hem licht schudden. In een buitenbak rij ik niet meer. Soms maak ik een buitenrit en dan is het alleen stappen. Dan heeft hij er weinig tot geen last van.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:29

ellepel schreef:
joco:
kijk zelf maar eens direct de zon in..dan springen de tranen in je ogen.
ik denk dat de paarden met zonlichtovergevoeligheid dat veel sneller hebben?
of waarom ga je als je denkt dat je niezen moet even in het licht kijken zodat je sneller niest?
ook zo raar Verward

een paard is denk ik overgevoelig voor de zon als hij midden in de winter bij helder weer gaat staan schudden in de wei.
want dan zijn er geen pollen,dus moet dat het wel zijn toch?

maar jij zegt dat je paard het nooit op de wei doet?
dan zou ik je dier toch goed laten nakijken,want dan kan er wel wat anders aan de hand zijn?

of inderdaad heel goed opletten bij welke soort bomen je dier dan wel schud

ik heb gisteren gereden,en erg veel geschud. Knipoog
als het nou wat goed weer blijft neem ik de camera mee en dan moet ik mijn stalhoudster maar es vragen of ze een filmpje er van wil maken.

stomme was trouwens wel dat ap met het schudden ophield toen hij wat warm gelopen was.

Dat herken ik wel! Als Royality even gelopen heeft, gaat het vaak beter. Maar echt ze schudt nooit in de wei!

Ik heb alles laten onderzoeken (spieren, tanden, ...) het enige wat werd gevonden is dat ze dus inderdaad een allergie heeft voor pollen, bomen en stof. Maar overgevoeligheid voor licht kan je niet testen ...

Bij hele felle zon schudt ze zelfs niet als ze gewoon stil in haar paddock staat, en ze loopt ook niet haar stal in.
Tis enkel onder het rijden (als de ademhaling op gang komt)

Maar ja, heb zelf hooikoorts en als ik dan ga joggen, heb ik ook meer last als gewoon bij het wandelen... Huilen Huilen

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:09

Nou, vandaag voor het eerst met uv-masker én pollennetje gereden. Dat scheelt echt erg veel! Het schudden is echt stúkken minder en ik kan tenminste fatsoenlijk rijden, ipv opletten dat ik geen kopstoot krijg.
Een nadeel: het ziet er niet uit! Echt net een spookpaard, maarja als hij er zo minder last van heeft, dan moet dat maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:10

gelukkig dat het zo goed werkte Haha!

ap schud momenteel niet meer,maar we wachten het wel af verder

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:21

bonita schud ook niet meer op dit moment, wel vreemd misschien staat de plant of boom waar ze allergies voor is nu niet meer in bloeii