Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maartje0987 schreef:BigBen schreef:Aangezien er van die PSSM2 test wetenschappelijk (nog altijd !!) geen bal bewezen is, zou ik er persoonlijk geen tijd, emotie en geld aan spenderen.
Ik wil hier 1x een reactie op geven als tegengeluid voor de paardeneigenaren die nog niet bekend zijn met pssm. Dat de test niet wetenschappelijk gevalideerd is wil niet zeggen dat de test niet werkt!! De Duitse stamboeken werken inmiddels al mee aan het onderzoek naar pssm2. Op de Nederlandse, Duitse en Engelse facebookgroepen hebben als honderden zo niet duizenden mensen hun paard laten testen en bijna altijd zie je dat de paarden enorm opknappen als het management wordt aangepast (dus niet alleen het dieet). Het belang van de test is juist dat je weet welke variant je paard heeft want de verschillende varianten vereisen een andere aanpak.
Ik vraag werkelijk af wat Bigben drijft om elke keer in dit topic te verschijnen om te benadrukken dat hij/zij vindt dat de test niet werkt. Als er ook maar 1 persoon om de post van Bigben zijn paard niet laat testen en daardoor het management niet aanpast vind ik dat enorm treurig. Het zou zoveel paardenleed voorkomen als mensen hun paard laten testen en vervolgens het management aanpassen. Pssm is namelijk geen fijne ziekte.Helaas spreek ik uit ervaring.
BigBen schreef:Moderatoropmerking:Dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de Bokt Regels
hagelslag schreef:Welke stamboeken zijn dat dan die meewerken?
Volgens mijn duitse dierenarts is pssm 2 test nuet gevalideerd.
Tenzij je direct een spierbiopt laar doen in een op dat moment symptomatische spier
Spenk schreef:Dat mag je voor jezelf bepalen elin. Ik weet dat er best wat meelezers zijn die daarom dus géén test doen en het wel waardevol vinden. Die zijn hun paard gaan helpen dmv een dieet ipv een nog niet betrouwbare test. Er is immers ook een reden dat die nog altijd niet gevalideerd is.
Jet schreef:hagelslag schreef:Welke stamboeken zijn dat dan die meewerken?
Volgens mijn duitse dierenarts is pssm 2 test nuet gevalideerd.
Tenzij je direct een spierbiopt laar doen in een op dat moment symptomatische spier
Als je hier even naar beneden scrolt, kan je zien welke Duitse stamboeken meedoen aan de onderzoeken naar PSSM2: http://equiseq.com/news . Een artikel van maart en een artikel van april van dit jaar.
Nog een Nederlandse link: https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... aar-pssm2/ .
BigBen schreef:De Duitse stamboeken zijn niet geïnteresseerd in de varianten van Equiseq, wel in de testcapaciteit van CAG. In dit interview zegt prof. Jens Tetens, "Leiter der Abteilung Genetik und züchterische Verbesserung funktionaler Merkmale an der Universität Göttingen", dat de PSSM2 test waardeloos is. Hij stelt voor om het onderzoek vanaf nul te herbeginnen, volledig onafhankelijk van de Equiseq test.
https://www.pferd-aktuell.de/news/aktuelle-meldungen/zucht/gendefekt-pssm-interview-mit-professor-jens-tetens
Elin_ schreef:Spenk schreef:Dat mag je voor jezelf bepalen elin. Ik weet dat er best wat meelezers zijn die daarom dus géén test doen en het wel waardevol vinden. Die zijn hun paard gaan helpen dmv een dieet ipv een nog niet betrouwbare test. Er is immers ook een reden dat die nog altijd niet gevalideerd is.
Het is bijzonder vervelend. Kritische noot mag altijd, maar het enige wat Bigben hier komt doen (en dit zelf ook min of meer toegeeft + laatste toevoeging van BB al helemaal inhoudsloos is) is herrie schoppen over de p2 test. Heeft verder geen pssm paard, heeft er ook geen ervaring mee en ook een fijn aspect maar leeft ook met niks mee. Oftewel komt hier alleen om haar gal te spugen of wat het ook moet zijn en verdwijnt weer.
Nouvel schreef:Iemand hier nog tips of suggesties…
Mijn paard staat al een aantal weken op rust vanwege een blessure, en daar gaan heel waarschijnlijk nog wat weken of maanden bij komen…![]()
Ik merk dat het te weinig bewegen funest is voor zijn spieren, hij wordt echt heel stijf, heeft geen zin om te lopen, bespiering begint duidelijk minder te worden op zijn lijf…
Hoe kan ik hem zo goed mogelijk ondersteunen?
Extra supplementen geven, iets doen qua therapie…
Ik heb de vit E al verhoogd, verder vind ik het lastig, wil hem ook niet overbelasten met van alles, hij doet tenslotte niks…
Kim_97 schreef:Ik wil graag iets (positiefs) met jullie delen.![]()
Zoals ik hier al vaker heb verteld train ik mijn merrie (N/P1 en N/P2) alleen nog maar vanaf de grond sinds bijna 2 jaar, via de academische rijkunst.
Sinds wij zijn verhuisd en ik alles in eigen beheer heb, is haar PSSM goed onder controle.![]()
Vooral sinds het gebruik van de GABA gaan de trainingen nog fijner. Maar alsnog... niks moet.. de trainingen moeten voor beide vooral leuk zijn!![]()
Afgelopen week waren we zover in onze training (met les) dat Vrouwke een begin van de piaffe kon lieten zien.vooral met haar PSSM doet het me super goed om te zien dat ze dit aanbied en het haar lukt.
[ [url=m/HN8pU2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Kim_97 schreef:Bedankt voor jullie reactie.![]()
Ondanks dat Vrouwke het nu goed doet bljjf ik altijd geïnteresseerd in ander voer. Nu zag ik deze voorbij komen: ziet er niet verkeerd uit op het eerste oog. http://metazoa-horse.nl/nieuw-superfit- ... -timothee/
Iemand hier ervaring mee?