[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:47

Swedenkruiden? Nooit van gehoord.. Ik ga eens googlen.
Heb je toevallig ook een link/ adres waar dat te koop is? :D

Zie ik nou goed dat dat een kruidenbitter is? Moet ik dan de kant en klare hebben (dus de alcoholische (40%)) of zo'n zakje met kruiden?

http://www.swedenkruiden.nl/

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:01

kim1207 schreef:
Ervaring uit eerste hand ja ! Eigen paard ppid nee . Maar dat had ik al eerder gezegd. Of was dat je vraag niet minimelona?

Wat ik steeds ervaar in dit topic is een aanvallende houding als je je vraagtekens stelt bij de acth test van boehringer die ook maker vd prascend. Voor mij is dat steeds een beetje wij van wc eend adviseren wc eend en ik vind dat jammer .

Ik denk dat er meerdere wegen naar rome leiden en je nog verder kunt kijken dan prascend.

Kim levensgevaarlijk wat je doet. Kijk uit er zijn zoveel niet wetenschappelijk onderbouwde praktijken. Promotie daarvan - hoe goed je bedoeling ook is kan gezien worden als promotie van kwakzalverij. Ook kan het hierdoor gebeuren dat mensen hun paarden de noodzakelijke zorg onthouden en dat wil je toch niet?

O.a. de ecir group o.l.v. een Amerikaanse hoogleraar / paardenarts die studie doet naar ppid onder meer dan 10.000 gevallen - geeft a.a. heel duidelijk aan dat praescend echt nodig is om de groei van de tumor te remmen. Daarnaast zijn er allerhande andere zaken die je additioneel kunt doen / deels zou moeten doen. Een gebalanceerde voeding - basis ruim voldoende ruwvoer, zowel hooi als krachtvoer minder dan 10% koolhydraten en suiker gecombineerd. Dagelijks minimaal 30 minuten "werk" (dagelijks is belangrijker dan hoe hard of hoe lang ivm opname suiker door de cellen), eventueel monnikspeper in bepaalde gevallen ter ondersteuning (in overleg met arts) etc etc

Zie http://ecirhorse.org/

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:31

Shanna schreef:
Swedenkruiden? Nooit van gehoord.. Ik ga eens googlen.
Heb je toevallig ook een link/ adres waar dat te koop is? :D

Zie ik nou goed dat dat een kruidenbitter is? Moet ik dan de kant en klare hebben (dus de alcoholische (40%)) of zo'n zakje met kruiden?

http://www.swedenkruiden.nl/

Ik heb de vloeibare van Jacob hooy. Haal je bij de tuinen. Verder is t ook online te krijgen.
Zit wel alcohol in, vandaar t verdunnen en alleen spoelen.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:38

Nou is alcohol ook niet perse slecht, bier is zo nu en dan ook goed voor ze, maar toch handig om te weten of ik een thee moet trekken van de kruiden, of inderdaad de alcoholische versie moet hebben. Hoeveel moet ik het verdunnen? Lijkt me voor zijn tandvlees sowieso geen overbodige luxe, hij had echt een hamsterwang gewoon, terwijl de tandarts minimaal 1 keer per jaar komt hier, en ik geloof in Maart nog geweest was..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:39

Afbeelding

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:40

Gewoon een theelepel in een bekertje water.
de kruiden zo heb ik geen ervaring mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:19

Is dat ook tegen tandsteen? Mijn cushie had altijd een prachtig gebit, maar sinds de ppid is het echt dramatisch. Gaatjes, tandsteen.... eigenlijk zijn ze in april pas weer aan de beurt, maar zag nu alweer zoveel tandsteen zitten, dat ik mss toch maar een x extra naar hem laat kijken.

En die alternatieven, tja.... voor- en tegenstanders. Maar ik ben zo vaak vast gelopen in het reguliere circuit, waar ik wel goed weg kwam in de zogenaamde 'alternatieve' richting, dat ik dat zeker een kans zou geven. En wat voor bewijs heb je van de Prascent dan? De bloedwaarden? Mensen met bloeddrukverlagers zien bij het meten ook een verschil (net als pillen voor het verlagen van het cholesterol). Maar je leeft er geen dag langer van. En met een aangepast voedselpatroon gaat het ook prima, zonder pillen en dat is geen vals spelen. Dus hoe leuk de verhalen van de deskundigen ook zijn, ik hou altijd een slag om de arm.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:36

Tegen tandsteen weet ik niet.
Mss ontstaat t wel meer doordat t tandvlees ontstoken is????

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:41

Dat volgens mij niet. Het is niet rood ofzo. Maar als er zoveel tandsteen zit, gaat het straks vanzelf ontsteken.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:01

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:00

Paarden met Cushing hebben meer kans op Eorth, een gebitsziekte. Dus hou daarom ook het gebit in de gaten.

Pas ook op met Swedenkruiden want een paard kan daarvan flink aan de diarree gaat.
Ik moest er ook mijn paard mee spoelen van mijn tandarts, maar heb het niet aangedurfd omdat hij al wat zachte mest heeft.

Tylando: heb jij Reinier of Vincent als tandarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:41

En als ik een thee trek van de kruiden, dus zonder alcohol?
*gaat ook googlen op EORTH...*

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:56

Er is hier op bokt ook een topic over Eorth

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:57

De diarree kwam niet door de alcohol. Dus maakt niet uit of je er thee van maakt. Een dierenarts raadde het af om het te gebruiken.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:19

Ik zit niet zoveel op bokt, maar als ik zo is tijd over heb, vind ik het wel leuk om mee te lezen. Nu er hier een discussie ontstaat over eventuele alternatieve bij de behandeling van ppid, vind ik het leuk om is mee te kletsen. Als klassiek homeopaat voor dieren, maar ook als ervaringsdeskundige met ppid door mijn 2 haflingers met ppid kan ik denk ik wel iets zinnigs toevoegen...

Mijn visie is vooral een middenweg:
Zijn er paarden die door de gratis testen van BI gediagnosticeerd met ppid waarbij je vraagtekens kan zetten bij de diagnose: absoluut! Belangrijk is daarbij vooral ook te kijken naar het paard, naar de symptomen, naar levensomstandigheden, pijn, stress, voeding etc.
Maar er zijn ook wel degelijk paarden die echt een hormoonsysteem hebben die in de war is geraakt, om wat voor reden dat ook en die hebben denk ik meer hulp nodig...

Maar ook bij de 2e groep is het belangrijk vooral te kijken naar het paard. Voeding, stress, pijn e.d. Kunnen allemaal van invloed zijn. En als je hiermee aan het werk gaat, in combinatie met natuurlijke middelen, kruiden, homeopathie passend bij het dier, is er een groep die zo goed te houden is.
Maar ook aan de alternatieve methoden is een grens en voor sommige paarden is prascend dan gewoon erg behulpzaam.

Dus alle paarden over 1 kam scheren en zeggen dat alles te behandelen is zonder prascend en alles te relateren is aan levensomstandigheden, stress pijn e.d. Vind ik heel gevaarlijk!

Hoe ik tegen ziekte kijk:
Er zijn heel veel facetten waardoor een dier uit balans kan raken, ziek kan worden. Erfelijkheid, je eigen constitutie, hoe je te wereld komt is de basis, maar daarna gebeurd er van alles: voeding, verhuizingen, gebeurtenissen, stress issues, een keer ziek zijn of pijn hebben en het medicijngebruik. Dit kan allemaal mee spelen en een rol spelen. En bij het ene paard zal het een heel belangrijk zijn, bij de ander het ander. En daar op puzzelen, dingen aanpassen en in mijn geval homeopathische middelen voorschrijven op de belangrijke issues kan dan veel oplossen, soms genoeg, soms is toch reguliere hulp nodig, afhankelijk van t probleem.

Om dit te verduidelijken voorbeelden van mijn eigen paarden:
Het begon met Stef, mijn haflingerruin van nu 15. 3 jaar geleden terugkerend hoefbevangen. Uit het bloed kwam in eerste instantie alleen IR geen cushing.
IR hield ik al jaren rekening mee... Mijn theorie: hij is echt IR geboren, moeder ook gevoelig voor IR en heb ik met mijn kennis van toen, te rijk gevoerd tijdens de dracht en zoogperiode. Ik geloof erin dat hij zijn lichaam daarop gebouwd heeft en dus door teveel aan suikers al insulineresistent geboren is. Na de castratie is dat heel duidelijk geworden, hij was niet slank te krijgen/ houden. Bij hem speelt er dus heel duidelijk een erfelijk en constitutioneel probleem met daarnaast een castratie die er ingehakt heeft. Op jonge leeftijd heeft hij veel Antibiotica gehad door terugkerende ontstekingen, waarna hij een periode erg tam is geweest. Ook dat is een issue die gespeeld heeft. Daarna homeopathisch behandeld waarna hij een tijdje in balans is geweest. Maar door brand op stal, meerdere keren in korte tijd verhuizen, met de stress die er bij komt en heel veel " gedoe" oa op voedingsgebied op de stallen is hij in korte tijd te mager geweest en daarna heel snel te dik, dat was de druppel.
Daarna begon de ellende van hoefbevangenheid. Ik ben een halfjaar daarmee aan het tobben geweest, maar met homeopathie en voeding heb ik hem uit de terugkerende hoefbevangenheid gehaald. Hij bleef echter tam en ging spieren inleveren en toen kwam er cushing uit. Ik denk echt dat er bij hem teveel schade is in zijn lichaam, waardoor ik besloten heb hem toen op de prascend te zetten.
In combi met de homeopathie en voeding gaat hij nu goed, al blijft het wel een bewerkelijk paard :)

Zijn moeder, mijn haflingermerrie Heidi is nu 21 en heeft alleen cushing symptomen in aug-okt. In de vorm van down zijn en jeuk. De rest van het jaar ging goed, al had ze wel wat problemen in de achterhand wat ik ook link aan de ppid.
Zij doet het echter erg goed met homeopathie, monnikspeper en geschikte voeding en krijgt dus geen prascend.

In mijn praktijk heb ik meerdere paarden met cushing en ook met IR behandeld. De meeste paarden met ppid stonden al op de prascend maar hadden dan nog steeds symptomen. Een heel enkele zonder prascend behandeld. In beide gevallen kan homeopathie heel waardevol zijn!
Ik ben echt de laatste die beweert alle ppiders op te kunnen lossen, sommige wel, sommige in combi met prascend. Er zijn veel individuele paarden, met allemaal verschillende levens. En dus vraagt iedere (chronische) ziekte, ook ppid, een individuele kijk en een individuele behandeling er is geen 1 behandeling, 1 voedingsmanier dat voor ieder dier helpt...

Ik hoop jullie zo een beetje kennis gegeven te hebben over mijn visie en de waarde van alternatieven, in dit geval homeopathie, bij ppid. Mochten er vragen zijn: ik zal proberen de komende periode dit topic even goed te blijven volgen, dus stel ze gerust!

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:45

@leetje - jouw verhaal is voor mij precies wat wel past op dit forum en. Zoals je zelf al aangeeft als expert in je vak en ervaringsdeskundige, dat is echt toegevoegde waarde. Heel prettig hoe je dit brengt / deelt - ik sla je naam zeker op voor als ik een keer behoefte heb aan een second opinion / andere benadering!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:39

cynthiar schreef:
Paarden met Cushing hebben meer kans op Eorth, een gebitsziekte. Dus hou daarom ook het gebit in de gaten.

Pas ook op met Swedenkruiden want een paard kan daarvan flink aan de diarree gaat.
Ik moest er ook mijn paard mee spoelen van mijn tandarts, maar heb het niet aangedurfd omdat hij al wat zachte mest heeft.

Tylando: heb jij Reinier of Vincent als tandarts?

Ik heb vincent...mijn pony heeft ook snel diarree maar niet van het spoelen met swedenkruiden.
Hij hoeft te ook niet door te slikken he.
Swedenkruiden word ingezet als lichaamsreiniger maar daar gebruik ik em niet voor.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 00:02

Ik heb Vincent ook. Maar hij zei zelf ook dat ze er diarree van konden krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 01:03

Dank je leetje. Ik ben dan persoonlijk geen gelover van homeopathie, wel weer van fytotherapie, maar wat mij vooral aanspreekt in jouw verhaal is dat je idd de gulden middenweg kiest en vooral wat het beste werkt voor het betreffende paard.

Had als het voor ons niet al te laat was geweest, graag eens een boom omgezaagd over MiniMe. En dat is als compliment bedoeld, mocht dat niet zo overkomen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:14

Ik kom ook even binnen vallen..die van mij wordt komende week getest op PPID. Is bijna 10, maar heeft wel veel symptomen, abnormaal zweten, lusteloos, hoefbevangen geweest en nu ook vochtophopingen boven zijn ogen.

Best spannend vind ik, duurde het bij jullie lang voor je de uitslag had en zijn er eventueel nog andere aandoeningen behalve EMS die overeenkomsten hebben met PPID?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:50

even gewoon vraagje voor mijn idee; waarom twijfelen jullie aan de (gratis) testen ?

Een test is toch een test, met welke uitslag dan ook. Of het nou gratis is of niet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:02

Omdat het mijn inziens niet kan kloppen dat een pillenfabrikant, zelf de testen, juist in de periode dat bij ieder paard; gezond of met PPID, de acth waarde de pan uitschiet, gratis gaat aanbieden...

Het is niet voor niets dat juist in die periode van gratis testen, er 2x zoveel nieuwe klantjes bijkomen als in de rest van het jaar. Dat klopt van geen kant.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:19

OK ik snap je punt maar de waarde is toch niet voor niets al bijgesteld in die maanden ?

Maar misschien ben ik veel te naïef hoor met dat soort dingen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:26

Ja en ik heb daar mijn twijfels over of je dit zo zwart wit kunt zien. Er zijn ook onderzoeken geweest dat de acth bij gezonde paarden ver boven de maximum uit kwamen in de SR.

Daar weet Maris dacht ik meer over, die heeft dat volgens mij wel eens helemaal uit zitten zoeken en over in zitten lezen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:38

Toevallig lees ik net even mee. En inderdaad rond 2005 is er een onderzoek geweest in een kudde van 39 paarden. Merries/ruinen, oud en jong, pony en paard. van die 39 paarden zaten er in de SR maar 2 onder de normale- en dus al verhoogde acth -waarde voor de SR. De rest, de 37 paarden zat er allemaal boven. En sommige paarden/pony's er echt flink boven. En toch bij natesten het jaar erop in januari en mei ( geloof ik ) zaten al die 37 paarden weer onder de hoogst toegestane ACTH waarde. En dat zonder prascend of andere geneesmiddelen.

edit : hier het artikel/onderzoek : http://research.vet.upenn.edu/portals/4 ... l_2005.pdf
Ik snap alleen helemaal niet dat niemand iets lijkt te doen met die gegevens.....