[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:44

Dit is inderdaad een heeeeeel groot weiland ca 5HA, ze staan daar met 6 IJslanders en een wannabee IJslander(Blacky). Volgende week komt er nog een Haf bij, maar die is nu op ponykamp.

Als je goed kijkt zie je prikpostjes en een draadje dat valt op de foto een beetje weg bij de bomenrand verderop, ze hebben nu een hoekje van de wei en als dat afgegraasd is dan krijgen ze er iedere dag een strookje bij. Dan gaat het masker ook weer af en houden we hem goed in de gaten.
Vorig jaar begon hij in sept/okt af te vallen en moesten wij hem bijvoeren, ik denk dat ik hem volgend jaar laat testen op cushing en IR als hij zo blijft schommelen in zijn gewicht. Voor nu vinden smid en DA dat nog niet nodig.

Dit weiland valt onder natuurbeheer, mag pas vanaf 1 aug. begraasd worden en is 4weken geleden al een keer gemaaid voor hooi.

Als ik de klittebanden losser doe dan trekt zijn speelmaatje ze open en loopt hij met zijn hals bloot. Ondanks zijn 21 jaar is hij nog een echte donderstraal en stoeit hij met de andere ruinen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:22

Marjo89 schreef:
Ellepel is dit bij jullie strook begrazing ?
Ik vind dit echt een MEGA strook.

Hier lopen ze met 2e, waarvan 1 eczemer. Maar strook begrazing is hier. over lengte van 15 m een strook van 50 cm hoog uit 1 m..
En dan eten ze uitgebloeid gras, op extreme schrale grond.

Is het ook wel he, maar doen ze 2,5 dagen mee , en de derde dag word het dan verzet.
en het weiland is niet breed,denk zo 20 meter?

Liever elke dag 2 meter er bij,maar dat is steeds zo'n gedoe met die paaltjes
En 5 paarden,dat is na 2 dagen echt wel op hoor,zijn ze vervelend omdat ze weer honger hebben. :P

Tiwi.
Appie valt ook sneller af dit jaar, hij is nu 24.
En is september neemt de voedingswaarde van het gras enorm af he, ik voer dan ook altijd bij.
Niet vreemd hoor,oudere paarden hebben toch een andere stofwisseling
Hij stoeit niet erg veel meer, maar wel zo af en toe. :D
Maar die gespen blijven ze bij hem gelukkig af.
Mocht het zijn dat zijn huidkwaal nu niet op knapt dan moet er ook een veearts bij komen en dan laat ik hem ook prikken op cushing, de test is nog gratis tot oktober,betaal dan alleen het booed afnemen.
En denk dat ik dan meteen eventuele tekorten laat testen, weten we dat ook weer :j

Marjo89

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:42

Okee !! ik dacht elke dag zo'n stuk haha

Jaa ik merk hier ook dat Sophie wordt 21 afvalt.
Ze krijgt nu ea bijgevoerd. En blijft nu mooi op gewicht.
Ben erg benieuwd hoe ze van winter gaat doen. Ik ga haar volgende week nog laten testen op PPID
Vorig jaar ook laten doen. Maar toen was de waarde erg onduidelijk en kon de arts mij niet goed vertellen of ze nu wel of niet had.
Ik vind haar soms wat sloom, als ik naar gras loopt. Ging ze vroeger altijd in pittig drafje mee, nu sjokt ze en denkt. Ach ik haal het zo ook wel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:45

Ik houd mij er even aan vast dat de DA en de hoefsmid het nog niet nodig vinden om te testen, voor nu heb ik genoeg te stellen met Cherise en haar bijbehorende rekeningen.

Mijn hoefsmid betrek ik ook graag in dit verhaal i.v.m. risico op bevangen raken met zo'n dikke nek. Eerder was hij rondom dik, nu echt alleen de nek.

Beide gaven het advies afvallen en de hoeveelheid gras beperken. Nou dat doen we en Blacky baalt er vreselijk van....

Blacky is erg sloom onder het zadel, maar zet je hem voor de kar dan is hij nog super fanatiek.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:57

Alles voor de gezondheid, ooit ging mijn pony helemaal van het gras.
Duurde tijdje voor ze het snapte. Maar ze hebben en hadden destijds ook een Paddock Paradise, dus ze konden gewoon heerlijk bewegen.

En uiteindelijk interesseerde dat hele gras haar niks meer.
Tiwi heb je foto van je paard ??

ik heb wel foto van sophie ben benieuwd wat jullie van haar vinden
Sophie, 21 jaar, welsh (achtig iets)
Ohh vergeten bij te vertellen, ze doet helemaal geen arbeid, behalve dat ze op een Paddock paradise lopen.
En zondags mag ze mee wandelen.
Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:07

Marjo, foto van Blacky of van Cherise?

Ik vind Sophie best netjes, geen dikke ophopingen op hals of billen. Benen nog mooi droog.
Wel de kenmerkende eczeem-ribbels in de manenkam, daar valt nog wel wat winst te behalen. Een pony van 21 moet je ook niet te hard laten afvallen, voor je het weet zijn ze weer te mager en moet je moeite doen om ze weer op gewicht te krijgen.

Blacky heeft een handelsverleden (nooit ergens lang gewoond, getuige het rommeltje aan entingen in zijn paspoort her en der in Nederland) en is nu al 5 jaar helemaal op zijn plek in de groep waar hij nu staat. Op zijn leeftijd laat ik hem niet meer verhuizen, zolang hij, met af en toe wat aanpassingen en hulp van ons, gezond blijft mag hij heerlijk van zijn oude dag genieten in zijn eigen groep. Gaat het niet meer, dan verlaat hij het erf tussen 6 planken.
We hopen en werken eraan dat dat nog heeeeel lang duurt.

Blacky voor de kar:

https://www.facebook.com/tineke.wiersma ... =2&theater

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:48

Klopt ribbels. Ik ben niet bewust bezig met afvallen.
Ze gaat gauw te hard. En krijgt bijgevoerd nu om op gewicht te blijven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:26

Appie vandaag

Afbeelding

Afbeelding
Ik vind hem zo mooi op gewicht :j

En omdat hij best warm was onddr de rsih ,maar zijn oeroude 1e boett uit de kast gehaald
Dat is echt een lappendeken haha :P
Maar toen ik hem daar mee in de wei zette,was er meteen een weidegenootje die er aan begon te plukken.

Afbeelding

Dus hopelijk is dat morgen nog heel :o

Ik vind sophie mooi hoor.
Die ribbels had ap vroeger ook,maar nu hij selenium extra krijgt heb ik het bij hem niet meer gezien

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 23:29

Sally is aan de dikke kant :( . Het voordroog wat ze nu krijgen is aan de rijke kant volgens mij.
Ze is ook een beetje aan de diarree.
En ik merk dat de jeuk ook weer erger is. Dus dat zal er wel mee te maken hebben.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:57

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:33

mijn pony is nog deze week bij de beleerdster en gister te horen gekregen dat haar deken in 3 stukken ligt oftewel moet een nieuwe deken komen..gelukkig heeft divoza er een in de aanbieding maar pff als dit zo door blijft gaan.. De deken had ik nog maar een paar weken.
Ze heeft ook meer jeuk van de stress denk ik. Ze staat alleen in een weiland met amper palen waar ze aan kan schuren want daar zit stroomdraad gevestigd..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:46

sweetwendy schreef:
mijn pony is nog deze week bij de beleerdster en gister te horen gekregen dat haar deken in 3 stukken ligt oftewel moet een nieuwe deken komen..gelukkig heeft divoza er een in de aanbieding maar pff als dit zo door blijft gaan.. De deken had ik nog maar een paar weken.
Ze heeft ook meer jeuk van de stress denk ik. Ze staat alleen in een weiland met amper palen waar ze aan kan schuren want daar zit stroomdraad gevestigd..

Klinkt niet als een hele denderende plek..
Hoe lang moet ze daar nog staan ??

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:49

Klopt het stikt daar van de vliegen.. Zondag komt ze weer thuis.
Ze staat nu dus zonder deken. Ik haal vandaag een nieuwe deken maar hoop dan wel dat het heel blijft deze paar dagen.. Heeft iemand nog een andere middeltje tegen de jeuk wat ik er eerst op kan smeren?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:19

sweetwendy schreef:
Klopt het stikt daar van de vliegen.. Zondag komt ze weer thuis.
Ze staat nu dus zonder deken. Ik haal vandaag een nieuwe deken maar hoop dan wel dat het heel blijft deze paar dagen.. Heeft iemand nog een andere middeltje tegen de jeuk wat ik er eerst op kan smeren?

Er worden heelgoede resultaten geboekt met de vetvrije biologische paardenlotion van Equiprotecta.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:02

Verkoopt GPD (goedkopepaardendekens.nl) ook Equiprotecta of is dat weer wat anders?

En wat moet ik precies hebben van dat merk om te proberen? Volgens mij hebben ze verschillende dingen, ik zou een jeukstillende spray, creme of lotion zoeken :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:30

De lotion wordt inderdaad door GPD verkocht en die moet je hebben

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:28

Ik heb derfen gekocht..schijnt ook goed te helpen voor de verlichting van de jeuk en afstand houden van de vliegen. Ik heb haar dus daarmee ingesmeerd en een nieuwe deken erop gedaan en nu hopen dat het heel blijft..

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:30

Hier werkt de derfen goed. Je moet alleen wel uitkijken met de zon.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:00

Geen zon er op gehad, maar toch best heftige allergische reactie op Derfen. Voor velen werkt het super, maar zoals bij ons, zijn er nog enkele gevallen van allergie gemeld.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:10

oke bedankt voor de tip :)*

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:43

Appie ziet er netjes uit !!!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:45

Hier iemand misschien een nieuwe deken nodig maat 185?
Het is een QHP deken speciaal voor de fries maar ik heb het gekocht voor een bredere pony zodat het wat wijder zit bij de boeg.
Oude eigenaar gaf aan dat pony maat 185 had maar blijkt toch te klein... Weet niet of ik het nu nog kan ruilen, is alleen gepast.
Ik heb er € 85,- voor betaald.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:13

Die bruine deken heeft de stalhoudster er al afgehaald , lag al in stukken :')
Haha voor mij echt nooit meer zo'n model, dat scheurt echt te snel.
Nu dan maar weer een vliegendeken op omdat het morgen regent en zo blijven we bezig

-O-

Marjo, afgezien van zijn mottige vacht ziet appie er prima uit,dank je *\o/*

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:15

De Fries gaat erg goed nu. Met de deken en Derfen.
Ik gebruik PHB- spray tegen de dazen ed tijdens het rijden, maar zie dat door dit stinkspul ook minder vliegen ed rond mijn paard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:43

Hier zit het weer even tegen.

Blacky doet het goed met zijn graasmasker en kamillosan smeren op zijn oortjes en hoofd.

Cherise heeft ondanks opstallen en mijn geknutselde buikflap toch nog weer een plek van haar navel tot haar uier. Oh, wat haat ik dat vochtige broeierige werk, gelijk meer knutten ook overdag.
Nu hebben we de Vetaderm weer ingezet om haar buik goed te krijgen en als het goed is heb ik morgen twee Boett buikflappen, dan ga ik haar nog verder inpakken.
Ik probeer ze zo ver mogelijk naar achteren aan de RSIH te zetten, mijn knutselwerk laat ik eronder zitten zodat het overlapt.

Pffffff.....