[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:46

jenn0dv schreef:
Hoi, sorry ik heb niet het hele topic doorgelezen. Vind 108 pagina's echt teveel ;)
Ik heb een shirehengst van 3 jaar. Voordat hij bij mij kwam was hij een luchtzuiger, dit heeft hij bij mij nooit meer gedaan.
Aan het eind van de afgelopen winter had hij lelijke plekken in zijn vacht, het leek op schimmel maar toch ook niet. De plukken haar kon je er zo uittrekken. Het leek er niet op dat hij er jeuk aan had.
Nu heeft meneer zijn zomervacht en zijn de plekken verdwenen. Nu is hij sinds een week of 3 bezig met zijn manen en staart te schuren, vooral aan bomen en in de stal. Ik dacht aan staart-/maneneczeem, heb daarom zijn staart en manen gewassen met een ph-neutrale shampoo. Staart lijkt nu beter te gaan, maar hij heeft ondertussen al flink wat van zijn bos manen verloren.
Wat ik me afvraag is of hij schuurt omdat hij echt jeuk heeft of meer omdat hij het gewoon lekker vind. Misschien is er een verband tussen het vroegere luchtzuigen en nu dit schuren?
Hebben jullie nog tips wat ik kan proberen tegen eventuele jeuk? Wil morgen de DA bellen, maar dan kan hier even duren voordat hij langs komt. Dus misschien kan ik alvast wat proberen.
Vind het wel balen, zn mooie bos manen helemaal stuk. Sukkeltje !
Alvast bedankt voor de tips!

Alle 108 pagina's hoef je niet te lezen, maar deze vraag wordt zo vaak gesteld, dat hij in de laatste 5 pagina's zeker al een keer beantwoordt is.
Mijn tips: Derfen smeren, weg van knutten houden door deken of opstallen met zonsopkomst en zonsondergang (in de praktijk betekent dat alleen van 10 tot 16 uur in de wei) TWM horsemix en geen extra suikers/melasse voeren. Voor sommige paarden ook oppassen met gras.

espiga1984

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:01

Hoi,

Mijn eczemer heeft zn deken ter hoogte van de hals volledig kapot geschuurd!! Grr... Dus door het deken ook al weer wondjes...
Hoofdkap krijgt hij steeds af, hoe goed ik het ook vastmaak, zucht...

Ik was nog zo blij dat het nu goed ging met het dekentje, maar nu verlies ik weer alle hoop...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:08

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:16

Hier nog geen manenschade, uier en navel is rustig, benen ook nog steeds ;)

Durf het wel niet aan om de deken af te laten...

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:14

fleur das mooi balen heb je misschien een keertje deken af gehad en geen vliegenspray of zo gebruikt? gisteren bioclip besteld en groene thee begonnen zal mij benieuwen

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:43

Ben nu de gaatjes in het dekentje aan het naaien, zodat het asap terug op kan.
Ik heb zo`n bruin premier eczeemdekentje, niet echt goede kwaliteit dus...
Ik denk dat ik mij een Rambo itchy ga aanschaffen, die hebben meteen ook een hoofdkap die ze waarschijnlijk toch niet zo snel afkrijgen.

Verder krijgt de pony niks bijgevoerd en staat hij op schraal gras en arm hooi... Zucht.. het is vooral frusterend omdat hij het bij de vorige eigenaar (die zn beestjes een beetje liet verkommeren) niks had, en ik, die ze zo goed probeer te verzorgen,pfff...

Qua vliegenspul heb ik alleen van viaderma denk ik, spray tegen jeuk. Dat spult stinkt zo geweldig....

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:37

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:39

Ik ga er een apart topic voor aanmaken bij seizoensvragen want hier gaat de vraag een beetje op in de massa vrees ik ;)[/quote]

Je hebt gelijk, ik ga het even volgen, ben ook benieuwd.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:43

Hier echt heerlijk rustig door die wind, het waait hier zo hard dat ze nu in de middag lekker zonder dekentje kan staan :D

Mijn pony krijgt trouwens nu wel allemaal wondjes op de benen, duidelijk geen mok want het zit ook veel hoger en de kootholtjes zijn wel mooi heel. Hoe ze dit dan zo kapot krijgt is me een raadsel..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:45

alleen op de benen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:55

Ja, vooral linksvoor op de pijp en rechts achter meer aan de binnenkant boven. Verder wel wat wondjes nog op het hoofd maar dat heeft ze elk jaar en die zijn nu ook al voor een groot deel geheeld. Verder had ze wel irritaties op de buik maar die zijn ook al weer minder.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:36

Ik heb het topic eens doorgelezen en heb een vraagje.
Ik heb het idee dat mijn merrie ook zomereczeem heeft ontwikkeld. Ze heeft kale plekken en jeuk op haar hoofd, oren, aan bovenzijde hals onder haar manen en aan haar staartwortel. Ze heeft echt erge jeuk, want loopt in stal continu te schuren aan de waterbak (ben bang dat hij een keer afbreekt) en als ik poets gaat ze er helemaal voor staan.
Nu heb ik al van alles geprobeerd aan smeerseltjes en voer. Minder suikers, ze krijgt een speciaal kruidenmengsel etc. Qua smeerseltjes heb ik Sweet Itch van Grand National, calendula zalf en vsm jeukweg wat ik er wisselend smeer en dat helpt op zich wel, alleen na 1 keer rollen is dat ook over. Verder was ik haar met Tea Tree en teershampoo van Grand National. De teershampoo heb ik gisteren voor het eerst gedaan en het leek alsof ze vannacht niet geschuurd had, in ieder geval niet aan haar manen.

Ze staat verder van 10 tot 16u buiten in de paddock, niet op grasland en ik probeer haar met zonsopgang en zonsondergang binnen te houden ivm de vliegjes. Ze heeft verder een heel fijne vliegendeken op, met hele kleine gaatjes, maar die bedekt niet haar manen en hoofd.
Ik vraag me af of het nu nog helpt om een eczeemdeken te kopen? Ik lees op het internet dat als het eczeem eenmaal begonnen is dat het dan geen zin meer heeft om de deken op te doen. En als ik dan nu best wel wat geld uit ga geven voor een deken en dat heeft geen zin, dan is het ook voor niets geweest ;)

Het is gewoon zo sneu om te zien dat ze zoveel jeuk heeft en ik wil er alles aan doen om dat te voorkomen..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:41

ik ben er vorig jaar bij mijn paard ook pas achtergekomen nadat hij zich z'n manen en alles eraf geschuurd heeft. Ik heb er toen zo snel mogelijk een eczeemdeken opgegooid en dat heeft echt wel geholpen :). Want hoe fijn die gaatjes van de vliegendeken ook zijn, waarschijnlijk komen de mugjes daar toch nog doorheen.. ik zou echt kijken voor een eczeemdeken :) De deken houdt de mugjes tegen, dus dat betekent dat ze niet gestoken worden en dan geen jeuk krijgen.. Dus imo helpt die deken zeker, ook al heeft ze zich al geschuurd.. In mijn geval, ofja dat van mijn paard, hielp de deken dus wel!

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:50

*\o/* tuurlijk helpt het wel eerst ff je paardje lekker wassen met bijv.teatree shampo en plekjes met derven dan lekker eczeemdeken op het hielp bij ons wel

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:51

Oke top! Ga ik toch even rondspeuren. Gelukkig zijn haar manen (nu nog) heel en dat wil ik graag zo houden!
De Rambo Sweet Itch Hoody is wel een goede las ik hier? Ze heeft ook een rambo als winterdeken dus die pasmaat is wel redelijk hetzelfde lijkt mij.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:53

ja de Rambo is echt een fijne deken! ik heb vorig jaar ivm tijdnood zo'n deken gehad die wat je ook heel veel ziet (die moet je over het hoofd aantrekken en het halsgedeelte moet dan met klittenband aan t halster vastgemaakt worden). deze deken was bij mij snel kapot ( heb m wel kunnen naaien) en het halsstuk zakte constant af waardoor hij zich alsnog aan de manen ging schuren. dit seizoen de rambo gekocht en blijft echt super zitten! En de deken is nog heel, en paardlief staat met een 3jarige op de wei die echt heel regelmatig erin bijt enzo, dus je merkt gewoon dat de rambo kwalitatief een stuk beter is bijv. en je krijgt ze momenteel ook voor een redelijke prijs :) dus ik kan m je zeker aanraden

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:00

Vandaag is de dierenarts langs geweest om te enten en heb haar gelijk gevraagd om naar Balinde haar plekjes te kijken. Ze vond het inderdaad erg waarschijnlijk zomereczeem.

Heb vandaag de Rambo Sweet Itch Hoody aangeschaft, ziet er inderdaad uit als een sterke deken. Gelukkig maakt die van mij niet zo snel dekens kapot dus ik hoop dat ze er lang mee doet. Enige nadeel dat ze hem net om had en gelijk in de paddock ging rollen, dus hij is gelijk vies ;) En ze ziet er uit als een alien haha.

Nog een vraagje: Staan jullie paarden dag en nacht ingepakt of doen jullie de deken echt alleen om als de vliegjes actief zijn? Aangezien mijn merrie 's nachts ook behoorlijk schuurt (we horen dat in huis als ze aan de waterbak schuurt). En hebben die van jullie ook de hele tijd die hoofdkap om? Ze heeft namelijk ook erge jeuk en kale plekken bij haar voorpluk, op haar oren en op haar wangen..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:13

Ik ga de deken toch weer opdoen. Niet dat hij nu ineens extreem veel schuurt, maar meer uit voorzorg en omdat het prettiger is voor hem, want hij wordt helemaal gestoord van al die vliegen en dazen op en om z'n lijf :(:)

Als hij zn eczeemdeken op heeft, draagt hij die 24/7.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:17

Careano: Mag ik je een compliment geven, dat je meteen een eczeemdeken hebt gekocht en opgelegd hebt.
Veel mensen die 'nieuw' in de eczeemwereld terecht komen, porberen eerst altijd 100 en 1 dingen voordat ze een deken aanschaffen.
Toppie +:)+

Hier vandaag weer dekentje verwisseld.
Eerst even een uurtje laten 'luchten', maar ze werd al knettergek van de vliegen (andere paarden zonder deken bij ons op stal bleven maar lopen en slaan).

Gaat nog steeds perfect hier :D

Enige wat erger is geworden zijn de grijze haren. :=

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:22

derfen !!!!!! werkt hier goed

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:35

Hihi bedankt CS. Ik moet zeggen dat ik ook eerst wat shampoo's en smeerseltjes heb geprobeerd, omdat zo'n deken toch wel prijzig is. Maar na geen resultaat toch maar gelijk op de deken overgestapt. Maar zo te zien ben ik wel op tijd bij en de dierenarts vond het nog niet heel ernstig gelukkig.

Jaan81, misschien inderdaad maar beter uit voorzorg! Hier zijn er nog helemaal geen dazen gesignaleerd gelukkig en de vliegen vallen ook heel erg mee. Terwijl we toch in een erg bosrijke omgeving wonen!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:39

Bij ons (vlak aan de kust) valt het atijd erg mee, maar tis niet normaal nu! :oo :n En ze zijn zo groot, dat ik ze niet met blote hand durf dood te slaan :o Paard schrok zich wild toen ik er eentje op zn bil kapot sloeg :=
Hij staat dus nu met een vliegendeken op, maar dan kan mn merrie die deken op en hij zn burka :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:44

Hier even een vraagje omdat ik het niet kreeg gevonden via zoekmachine.

Mn 2 jarige is gek op kriebelen, en dan vooral op de kont (om precies te zijn echt de rechterbil), enkel zie ik m nu steeds vaker op haar plekje bij de schuilstal staan om tegen de deur aan te schuren (in eerste instantie leek het erop dat ze alleen echt die bil wilde kriebelen), maar heb haar ook even later met haar manen zien schuren, en bij de staart is nu ook te zien dat er afgebroken haren zijn. Heb haar een paar keer ingesmeerd met anti-jeuk spul maar leek niet heel veel effect te hebben. Wel zijn er heel veel van die kleine vliegjes doordat er nu modder in het weiland is.

Dus nu wil ik eigenlijk weten hoe je zeker kunt weten of het paard ZE heeft.

qua voer heeft ze al aangepast (weinig eiwitten en suikers), omdat ik al een paard met vliegenallergie heb. Dus bij zeker weten heb ik de dekens al liggen :')

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:50

Volgens mij kun je niet helemaal zeker weten dat het zo is. Er zijn naar mijn weten geen diagnostische tests ofzoiets. Het is denk ik eerst andere dingen uitsluiten en dan daarnaar kijken. Dat zei mijn dierenarts vandaag in ieder geval.

Heeft je paard geen luizen? Kun je controleren door heel goed de manen enzo te inspecteren op de jeukplekjes.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:08

Wij hebben hier wel een test laten doen. er is in haar staart en manen een rond stukje huid weggesneden en dan is naar onzoekscentrum gegaan (welke ik zou het niet weten), en daaruit bleek dat ze de huid en cellen van een paard met zomerexceem heeft.

Hier gaat het met de rambo deken super goed! Ze heeft geen wondjes meer en de oude grote wonden zijn terug genezen en staat weer haar op!! ik ben dus helemaal blij!