jenn0dv schreef:Hoi, sorry ik heb niet het hele topic doorgelezen. Vind 108 pagina's echt teveel
Ik heb een shirehengst van 3 jaar. Voordat hij bij mij kwam was hij een luchtzuiger, dit heeft hij bij mij nooit meer gedaan.
Aan het eind van de afgelopen winter had hij lelijke plekken in zijn vacht, het leek op schimmel maar toch ook niet. De plukken haar kon je er zo uittrekken. Het leek er niet op dat hij er jeuk aan had.
Nu heeft meneer zijn zomervacht en zijn de plekken verdwenen. Nu is hij sinds een week of 3 bezig met zijn manen en staart te schuren, vooral aan bomen en in de stal. Ik dacht aan staart-/maneneczeem, heb daarom zijn staart en manen gewassen met een ph-neutrale shampoo. Staart lijkt nu beter te gaan, maar hij heeft ondertussen al flink wat van zijn bos manen verloren.
Wat ik me afvraag is of hij schuurt omdat hij echt jeuk heeft of meer omdat hij het gewoon lekker vind. Misschien is er een verband tussen het vroegere luchtzuigen en nu dit schuren?
Hebben jullie nog tips wat ik kan proberen tegen eventuele jeuk? Wil morgen de DA bellen, maar dan kan hier even duren voordat hij langs komt. Dus misschien kan ik alvast wat proberen.
Vind het wel balen, zn mooie bos manen helemaal stuk. Sukkeltje !
Alvast bedankt voor de tips!
Alle 108 pagina's hoef je niet te lezen, maar deze vraag wordt zo vaak gesteld, dat hij in de laatste 5 pagina's zeker al een keer beantwoordt is.
Mijn tips: Derfen smeren, weg van knutten houden door deken of opstallen met zonsopkomst en zonsondergang (in de praktijk betekent dat alleen van 10 tot 16 uur in de wei) TWM horsemix en geen extra suikers/melasse voeren. Voor sommige paarden ook oppassen met gras.