Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:25

Onassa schreef:
Is er nu in de gebieden van Gelderland waar het virus NIET heerst wel of geen vervoers verbod?

Er is geen vervoersverbod, maar een dringend verzoek om niet te vervoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:26

Silverbrumby,mensen schoppen liever paniek, wijzen graag naar de stallen waar paarden ziek zijn, praten over besmette gebieden (wat niet van toepassing is), wettelijke maatregelen (die er niet zijn) en vervoersverboden (die er ook niet zijn).

Onassa

Idd komt volgende week ook mijn hoefsmid...denk dat dat risico groter is dan wanneer je nu je paardjes eenmalig verhuisd als je niet direct in het gevaren gebied woont.
De smid komt wel op veel andere plekken.

Zilfstar

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:27

Ik zou uberhaubt geen enkel risico willen nemen

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:27

opisop_shop schreef:
ik mag hopen dat professionals zich gedragen heo het zou moeten en dus zorgen voor zo goed mogelijke ontsmetting, van op zn minst materialen en handen; lijkt me niet zo moeilijk te realiseren?
En als het een smid is die voor meer paarden komt, zet je anders zelf even iets neer en vraag je het hem?

Zou een drainagekuur ook helpen bij paarden die snotterig zijn en waarbij het vermoeden op Rhino bestaat, aangezien dat afvalstoffen uit het lijf helpt?

De hoefsmit zou het ook heel goed over kunnen dragen via zijn kleding en schoenen. Het lijkt me zo goed als onmogelijk om na elke klant eerst naar huis te rijden om te gaan douchen en schone kleren aan te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:28

stef schreef:
Ik zou uberhaubt geen enkel risico willen nemen

Wel met jonge paarden zodat die in aanraking komen met het virus en zodoende weerstand opbouwen ertegen. Vooral met de verkoudheidsvariant is dit belangrijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:29

Ik heb begrepen dat het toch echt verschillende stammen zijn. Tegen de abortusvariant kan nl. wel worden geent terwijl er tegen de neurologische variant geen vaccin is.

Onassa

Maar hoe sluit je alle risico's uit als er toch eens een vee arts en/of hoefsmid moet komen?

RWDB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:31

Ik geef zelf les, en heb daar veel voorzorgsmaatregelen voor getroffen. Zo kleed ik mij volledig om voor iedere les, incl andere jas en schoenen (schone kleding, wat niet in aanraking of in de buurt is geweest van andere kleding) zorg dat ik de paarden niet aanraak. En blijf na de les niet kletsen en "hangen. Ik werk met een headset, dus ik hoef niet binnen een straal van 20 meter van mijn leerlingen te blijven om verstaanbaar te blijven.
Maar ik kan mij zo voorstellen dat je bijvoorbeeld als hoefsmid niet bij ieder andere stal op die dag kunt wisselen van kleding en schort. Die dingen zijn duur, maar kunnen tegelijkertijd wel "besmet" zijn.
En iedereen doet panisch over stallen bezoeken, maar wat dacht je van Ruitersportwinkels? Als jij een broek past die iemand anders 10 min voor jou aan heeft gehad, ik noem maar een dwarsstraat.
Helemaal niet om paniek te zaaien, juist niet. Maar mensen moeten wel relativeren en helder blijven denken. Als je gewoon goed oplet, voorkom je een hoop geneuzel. En sluit me verder aan bij blauwdruivje, mooi verwoord. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:32

Zilfstar schreef:
Dankje. Staat er niet bij zie ik. Plaats is nogal in de buurt nml. Ik wist niet dat ook plaatsnamen niet genoemd mochten worden (manege-namen etc wist ik wel, die heb ik trouwens niet hoor). Wel raar dat een ruitershop zo maar even een woonplaats de wereld in slingert...

Paniek doet dat een beetje met mensen. Labresultaten laten nu eenmaal even op zich wachten en mensen horen van een paard dat abortus krijgt, of wat slap is in de achterhand. Dat rumoert verder, stal 1 word stal 2 een halve km verderop enz.

Zo gaat dat, ik heb dat gezien tijdens de varkenspest, vogelpest, mkz, blauwtong en de Q-koorts. En de mensen die doorslaan beseffen niet dat ze de nuchtere mensen over de rand duwen. Er is er namelijk altijd 1 die roept "whaah alles dicht, geen dit en dat meer", maar er is geen verbod en de nummer 2 roept "ja maar ik doe het lekker toch, er is geen wet". Gezond doet veel.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:33

RWDB schreef:
Veulen84 schreef:

Handig kaartje, bedankt! Misschien een idee om de wat sterkere geruchten (dus niet iedere losse flodder) oranje te doen, of is dat overbodig en wacht je liever gewoon eerst tot officieel bericht?

Oranje voor "in onderzoek" ?
Ik vind het een goed idee! :j
Voorkomen is beter dan genezen en status kan na DA vaststelling van diagnose aangepast worden naar groen of rood.

En wat blauwdruivje zegt. :j
Daar kan zo'n kaartje als hierboven nu goed aan bijdragen: iedereen kan dan zien of hysteria wel nodig is.
Of gelijk weer een waarschuwing om altijd voorzichtig te zijn. ;)
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 03-03-12 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:34

klopt, en een hoefsmid is ook echt wel nodig in sommige gevallen (een weekje uitstellen kan ik veel gevallen vast ook wel) maar dan doe je in ieder geval als hoefmsid wat makkelijk in je macht ligt om te doen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:35

Onassa schreef:
Is er nu in de gebieden van Gelderland waar het virus NIET heerst wel of geen vervoers verbod?

Er is geen vervoersverbod, er is alleen een zeer dringend advies om paarden nu niet te vervoeren.

Ik ga het ook echt niet doen, wij houden de paarden thuis. We willen ook niet dat ze in contact komen met vreemde paarden, en de hond mag ook niet mee naar stal. We hebben gelukkig 3 heel gezonde, heel vrolijke en blije paarden staan, we willen niet dat ze ziek worden.

Ja, paniek...... denk dat je gewoon voorzichtig moet zijn. Ik neem onze paarden niet mee naar de manege in de buurt, denk dat je zulke dingen gewoon niet moet doen, en ik ga niet van de ene stal naar de andere :) nou ben ik geen professional natuurlijk, maar om zo weinig risico te nemen..... denk dat je vooral je gezonde verstand moet gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-12 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:36

RWDB schreef:
Veulen84 schreef:

Handig kaartje, bedankt! Misschien een idee om de wat sterkere geruchten (dus niet iedere losse flodder) oranje te doen, of is dat overbodig en wacht je liever gewoon eerst tot officieel bericht?

Ik wacht wel op het officieel. Paniek moet je niet voeden.
Heb het kaartje ingelegd omdat mensen steeds vroegen: "hoe ver is dat van..." "Klopt het dat het in gelderland is"
Iedereen weet waar z'n huis woont en paard slaapt en kan dus zo zien hoe ver het is en wat de level van risico is.

Want als ik eerlijk ben, iemand die in Groningen nu op buitenrit gaat loopt echt niet zo veel risico. Naar mijn topografische beeld en mening

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:37

Is de paarden-Rhino helemaal niet gevaarlijk voor mensen?
(de abortus-variant klinkt in mijn zwangere oren nogal spooky namelijk)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:39

MarvanTom schreef:
Oranje voor "in onderzoek" ?
Ik vind het een goed idee! :j
Voorkomen is beter dan genezen en status kan na DA vaststelling van diagnose aangepast worden naar groen of rood.

Als ik dat kon zeggen met zekerheid dan zou ik dat wel doen, maar ik heb geen contacten in het lab en mensen zijn niet verplicht het te melden.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:41

Yamcha schreef:
Onassa schreef:

Er is geen vervoersverbod, er is alleen een zeer dringend advies om paarden nu niet te vervoeren.

Ik ga het ook echt niet doen, wij houden de paarden thuis. We willen ook niet dat ze in contact komen met vreemde paarden, en de hond mag ook niet mee naar stal. We hebben gelukkig 3 heel gezonde, heel vrolijke en blije paarden staan, we willen niet dat ze ziek worden.

Ja, paniek...... denk dat je gewoon voorzichtig moet zijn. Ik neem onze paarden niet mee naar de manege in de buurt, denk dat je zulke dingen gewoon niet moet doen, en ik ga niet van de ene stal naar de andere :) nou ben ik geen professional natuurlijk, maar om zo weinig risico te nemen..... denk dat je vooral je gezonde verstand moet gebruiken.

Probleem is dat ik 1 april weg moet omdat ik de stallen heb opgezegd, al voor het virus uit brak.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:41

opisop_shop schreef:
Is de paarden-Rhino helemaal niet gevaarlijk voor mensen?
(de abortus-variant klinkt in mijn zwangere oren nogal spooky namelijk)

Absoluut geen gevaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:42

Waarom plaats je dit dan überhaupt? Bertje stemmingmakerij imo.

Nogmaals de vraag: weet iemand hoe lang dit kan gaan duren? Of is daar niks over te zeggen?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-03-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:44

opisop_shop schreef:
klopt, en een hoefsmid is ook echt wel nodig in sommige gevallen (een weekje uitstellen kan ik veel gevallen vast ook wel) maar dan doe je in ieder geval als hoefmsid wat makkelijk in je macht ligt om te doen, toch?

Ik heb al eerder geroepen in dit topic. Ben je daar echt bang voor...

Haal een bus Halamid (of Chloor als het niet anders kan). Laat de hoefsmid z'n spullen er even door halen, laat hem desnoods ook z'n kappen en schoenen er even door halen.

Maar vergeet niet dat de meeste hoefsmeden, dierenartsen hun klanten niet op kleine stukjes achter elkaar hebben staan. En het virus overleefd lastig buiten z'n gastheer. Dus geen extreme aanhalen.

Onassa

stef schreef:
Waarom plaats je dit dan überhaupt? Bertje stemmingmakerij imo.

Nogmaals de vraag: weet iemand hoe lang dit kan gaan duren? Of is daar niks over te zeggen?

Wie bedoel je Stef?

dynamiek

Vanavond om 18.00, 20.00 en 22.00uur het NOS kijken er werd op onze stal gefilmt over het Rhino virus, de DA geeft informatie over het rhino virus . Ik ben ook gefilmt ik was aan het rijden in de binnenbak, mij benieuwen of ze dat uitzenden.

(dus onze stal komt niet op tv vanwege een besmetting op onze stal, maar voor informatie over het virus dat er heerst in Nederland!)
Laatst bijgewerkt door dynamiek op 03-03-12 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:45

Babootje schreef:
Ik heb begrepen dat het toch echt verschillende stammen zijn. Tegen de abortusvariant kan nl. wel worden geent terwijl er tegen de neurologische variant geen vaccin is.

"Vaccineren ofwel enten tegen rhinopneumonie, al een discussie sinds de jaren '40. Ondanks vele verwoede pogingen is men er nog niet in geslaagd een 100% effectief vaccin/entstof te ontwikkelen. Echter regelmatige en frequente vaccinatie tegen de luchtwegvorm van EHV1 en EHV4 zou enige bescherming bieden. Ook zou een systematische intensieve vaccinatie tot een verminderd voorkomen van abortus als gevolg van een EHV1 infectie leiden. Een garantie tegen het optreden van abortus kan niet gegeven worden. "

Je kan dus vaccineren tegen alle varianten, alleen is het geen garantie dat je paard het dan ook daadwerkelijk niet krijgt. Daarnaast moet ieder paard op je stal gevaccineerd worden anders heeft het geen nut.