[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:06

Nou kogel is hier door de kerk.

Afgelopen vrijdag begonnen met voordroog voeren. Had het idee dat het echt wel beter ging. Ze eet het goed en zag er ook weer wat frisser uit. Vanmorgen stond ze toch weer wat benauwd op stal. En heb ik toch maar een paar pakken houtkrullen besteld.
Ik heb er totaal geen ervaring mee en vond ze behoorlijk aan de prijs. Hoe houden jullie je zaagselbox schoon? Beginnen met 4 pakken voor een stal van 3x4 of is dat veelste weinig?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:48

Hier zal het helaas AB worden vrees ik: ze zitten nu 2 nachten op stal ipv op de paddock, en ik vind telkens geel snot voor haar box. Heb er gelukkig nog liggen, straks nog even terugbellen naar DA voor dosering.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:03

Kunnen jullie paarde niet 24/7 naar buiten ( voor iig zolang t weer t toestaat! Mijn pony is zoooo opgeknapt! Ook t natte voordroog doet em goed! Niet meer gehoest en was echt ernstig..pony ook eerst op krullen gehad..Geen resultaat!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:21

IK zou heel graag miijn paarden 24 uur buiten willen hebben.
Maar helaas heb ik geen schuilstal. En vind het toch wel belangrijk dat ze uit de wind en regen kunnen staan.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:24

Houtkrullen/zaagsel potte ik op. Ik haalde wel elke dag de drollen eruit en een keer per week de plasplek, zo ging er elke week een halve of heel pak bij. Bij zaagsel moet je niet te snel denken dat ze vies staan, dan ga je teveel zaagsel weggooien. Pas als zaagsel rood is, is het helemaal verzadigd. Met een dik pak zaagsel in je stal heb je ook geen last van de ammoniak lucht. Daarnaast moet het zaagsel ook niet te droog zijn, want dan trekt het vocht uit de hoeven en krijg je daar weer problemen mee.

Die van mij staat al een paar jaar op pellets/houtkorrels. Dit vind ik persoonlijk fijner mesten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:34

Met zaagsel inderdaad oppassen; kans op rotstraal en zwakkere hoeven schijnt groot te zijn. Wij gebruiken vlas, kan je ook prima oppotten en pas de natte plekken er uit halen als het "sopt" en rood wordt.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:59

Vlas raad zo ongeveer elke veearts af :)

Ik heb een paard met harde hoeven. Zaagsel is voor hem echt ideaal.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:23

PartoutZ schreef:
Vlas raad zo ongeveer elke veearts af :)

Om welke reden? Die van ons hebben er nog nooit iets over gezegd. Ons wordt nl. zaagsel afgeraden, zo zie je maar :D

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:05

Met de risico's van het opeten en verstoppingen. Als dat zo is dan moeten ze 9 van de 10 paarden doormiddel van een operatie helpen en dat overleven veel paarden niet :) mijn veearts zei verschrokken dat ik hem echt niet op vlas moest zetten. Ze had al te vaak gezien dat dat mis was gegaan.

Op de kliniek in Utrecht staan ze allemaal op zaagsel :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:33

Apart, ik heb het wel van hennepstrooisel gehoord maar van vlas nog niet, maar goed onze paarden eten het niet, die hebben genoeg hooi ;) en kunnen naar buiten en naar binnen wanneer ze willen. Maar ik kan me voorstellen dat paarden die zeer beperkt hooi krijgen uit verveling alles gaan eten wat ze tegenkomen; vlas. zaagsel, stro, houtkorrels, deuren :o
Maar die waarschuwing heb ik bijv. ook weer gehoord over strokorrels........

Maar iedere bodembedekking heeft wel een nadeel en als dat in de hand te houden is of n.v.t. op de paarden die er op dat moment op staan is het geen probleem.

Dat ze er in Utrecht op staan is fijn, maar voor mij geen reden om het zelf ook te gaan gebruiken ;-).

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:08

Dat was ook meer een voorbeeld dat zaagsel echt zo slecht niet zal zijn :D

Overigens is mijn paard een veelvraat en eet alles wat los en vast zit (ook al zou hij onbeperkt hooi krijgen), maar zaagsel of houtkorrels heeft hij nog nooit geprobeerd hoor! Gelukkig niet :)) ik heb het nog geen enkel paard zien proberen overigens. De eerste keer dat mijn paard op houtkorrels ging, stak hij wel snel zijn neus in de korrels (het klinkt en ziet eruit als eetbaar :Y) ) maar hij kwam door de geur al gauw tot de conclusie dat hij maar geen hapje moest nemen :P

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:59

morgenochtend weer met de tinker naar de kliniek. de da wil een longfunctie doen. heeft ze eerder ook gehad. zal mij benieuwen. de medicijnen die ze de vorig jaar kreeg sloeg toen aan maar nu niet. en we kunnen niet ontdekken waar ze nu allergisch voor is.vorige week toen ze het zo warm was. pompte ze niet en later wel weer.het houd mij erg bezig. en hoop morgen op meer duidelijkheid. heeft hier ook iemand ervaring met puffers?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:08

Ja, in 2014 een tijd puffers gebruikt, week of 6 geloof ik, werkten goed, maar hoesten kwam weer terug toen we ermee stopten.
Succes morgen!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:15

he,dank je assiebassie,oke.al moet ze de rest van haar leven puffen. als ze maar niet benauwd is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:09

Ik heb maanden flixotide gepuft bij mijn merrie. Had niet het gewenste resultaat. Maar zij was ook niet benauwd opzich. Het is wel iets om achter de hand te houden voor als ze wel minder wordt, maar voor nu heeft ze het al even niet gehad :)

Wat betreft vlas, dat heeft Utrech nooit afgeraden bij mijn paard. Keuze vlas of zaagsel. Alleen stro is een absoluut no go.

hwn, he gaat het nu, krijgt ze toch antibiotica?

Hier begint de spannende periode weer. Gelukkig hoef ik voorlopig nog geen hooi bij te voeren, dat scheelt. Ben enkele weken terug gestopt het stomen/vernevelen bij mijn merrie. Ze wilde er maar niet aan wennen en heb besloten haar daar niet meer mee te pesten. Of ze moet slechter worden, dan heb ik het achter de hand.

Ik wil over 2.5 week met haar op controle naar Utrecht. Kijken hoe ze er voor staat. Verder weerstand gaan verhogen, maar daar is ook zoveel keuze in!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:56

veel succes tancreda4, gister een longfunctietest gedaan bij de tinker. de da vond haar beter dan de laatste keer toen hij haar de spuit gaf. nu een equine haler met ventolin en flixotide meegekregen. ze is niet dampig, maar nog steeds is er een allergie wat haar benauwd maakt. we hebben nu een grote baal kuil opengemaakt.en krijgt beperkt weidegang. en nu maar afwachten. ze laat het puffen wel toe gelukkig.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:36

Ik weet niet of dit hier onder hoesten valt, maar mijn merrie staat 24/7 buiten ze hoest nooit, behalve als ik begin te rijden lijkt het net of ze niet goed kan doorademen je hoort ook echt zo wat gekreun lijkt het. Na een tijdje dit is soms na 5 min, soms pas na 20 min begint ze dan te briesen en niezen, soms ook een hoest of 2.

En dan heeft mevrouw blijkbaar haar 2de adem gevonden en is alles ook voorbij, ze doet het hele jaar door maar in de zomer al meer als winters. We rijden altijd buiten er is geen binnenbrak dus qua stof etc.. Iemand idee wt dit is allergie ofzo ??

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:47

Meer paarden hebben last van een opstartkuchje, dat is niet iets om je veel zorgen om te maken :)
Na 15 a 20 minuten is je paard warm gewandeld en het briesen is een teken dat ze warm gelopen zijn. Net zoiets als dat jij een loopneus kunt krijgen als je warm gelopen bent. Door het briesen verwijderen ze ook afvalstoffen uit de luchtpijp.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:25

Tancreda4 schreef:
hwn, he gaat het nu, krijgt ze toch antibiotica?

Nee, ik heb de AB dan toch niet opgestart, al raadde de DA het zeker niet af, maar het voelde gewoon niet ernstig genoeg.

Wel heeft ze een shiatsu behandeling gehad (kwam voor een ander paard, maar door de afstand maar gelijk 2 paarden laten behandelen), en er zaten homeopatische producten in de prijs van de behandeling inbegrepen. Toeval of niet, maar ik hoor haar nog nauwelijks hoesten, en ze kan als een gek door de piste racen zonder te hoesten. Enkel na het rollen hoest ze nog, maar da's niet zo abnormaal in zo'n stofwolk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 07:10

Bij ons hoest de ene af en toe een piep klein kuchje, vooral in de wintertijd, na laten kijken en geen zorgen.
De andere heeft van de zomer een hele zware luchtweginfectie gehad, hij heeft best lang medicatie gehad, staat nu zonder maar blijft bij vlagen hoesten helaas.
Hij krijgt nu respiral en hoestsiroop voor het werk.
Verder maken we alle ruwvoer nat, alleen goed kuil niet.
De ene staat bij ons op zaagsel en de ander op vlas, beide prima schoon te houden en makkelijk uit te mesten.
Ze staan overdag buiten 's nachts op stal, we halen elke dag de drollen eruit en 1x per week de natte plekken en dan 1 of 2 balen erbij.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:47

Hallo, Ik was aan het zoeken op bokt wat betreft hoestende paarden en kwam dit topic tegen en nu heb ik een vraag aan jullie. mijn paard hoeste al een tijdje en er lag regelmatig wit/licht geelig slijm op de grond voor zijn staldeur. Nu is vorige week de d.a langs geweest en hij staat nu een week op de ventipulmin. Het heeft wat geholpen, zijn bovenste luchtwegen zijn nu vrij, ze hoort geen bijgeluiden meer. De onderste luchtwegen zijn nog niet zoals ze moeten klinken. Ik moet nu dus nog een week ventipulmin geven. We denken dat het een allergische reactie is, op wat weten we niet precies, maar ik heb zelf het vermoeden dat het de pollen zijn. Hij heeft altijd last van de pollen, rij dus ook met neusnetje, alleen dit is het eerste jaar dat hij nu dus last heeft van zijn luchtwegen. Ik heb nog navraag gedaan om sputolysin te geven, maar dat rade ze af, omdat het een slijmoplosser is en zij denkt dat er geen slijm aanwezig is in de longen, maar dat de luchtwegen zijn vernauwd en omdat de lucht dan met kracht wordt ingeademd dat dat het geluid is wat we horen. Ik heb zelf ook geluisterd en het klinkt niet als een ratelend geluid, maar meer alsof er door een smalle pijp lucht doorheen wordt geblazen. Ik heb nog gevraagd om eventueel puur pollen bij te geven en dat mocht. Alleen las ik op de paardendrogist dat het verdunde gras en stuifmeel extracten zijn. Nu vraag ik mij dus af of dat dat kan helpen? Want ik interpreteer het zo: je geeft dat je paard zodat hij die stofjes binnen krijgt en daar reageren dan de witte bloedlichaampjes op, zodat de allergische reactie minder wordt op de pollen die buiten rond dwarrelen. Omdat mijn paard nu al een reactie heeft die op zijn luchtwegen zijn geslagen, heeft puur pollen dan nog nut? Oh ik vind het allemaal zo lastig, ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven wat ik naast de ventipulmin kan geven. Mocht het volgende nog niet over zijn moet hij op de prednison en dat wil ik liever niet ivm kans op hoefbevangenheid en omdat het gewoon troep is.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 23:12

het is moeilijk om de oorzaak te vinden waar ze allergisch voor zijn. de mijne zit nu al dik 2 weken aan de puffer. smorgen flixitocide of zoiets prednison is dat en savonds ventolin.maar zie weinig verschil. smorgens gaat het kanp met haar. maar de rest van de dag is ze nog benauwd.het hoesten vind ik nog niet zo erg.doet ze ook niet veel. maar dat die benauwdheid maar niet over gaat.straks zijn de medicijnen op en dan heeft het nog niks geholpen en weet nog niet waar ze allergisch voor is. tja en wat moet je dan? ;(

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:27

Het blijft een verschrikkelijk iets. Hier al lang geleden getest op bloed ( ze zeggen nu dat het niet betrouwbaar is) maar gaf mij in ieder geval inzicht en er viel een hoop op zijn plek. Er kwam een mijten allergie uit, in die tijd hadden we kippen loslopen en die zaten vaak in zijn stal. Nr 1 van een stofallergie blijken meestal mijten te zijn. Maar ja die zitten overal, let op grote vogels, dekens, dekjes poetsen buiten stal en ook je eigen kleding. Stro en hooi zijn ook berucht, nu een hooistomer en dat gaat redelijk. Het beste is 24 uur buiten.
Heel veel succes.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 23:11

jobamara schreef:
Het blijft een verschrikkelijk iets. Hier al lang geleden getest op bloed ( ze zeggen nu dat het niet betrouwbaar is) maar gaf mij in ieder geval inzicht en er viel een hoop op zijn plek. Er kwam een mijten allergie uit, in die tijd hadden we kippen loslopen en die zaten vaak in zijn stal. Nr 1 van een stofallergie blijken meestal mijten te zijn. Maar ja die zitten overal, let op grote vogels, dekens, dekjes poetsen buiten stal en ook je eigen kleding. Stro en hooi zijn ook berucht, nu een hooistomer en dat gaat redelijk. Het beste is 24 uur buiten.
Heel veel succes.

Dank je,inderdaad de dierenarts zegt dat eenn allergietest niet betrouwbaar is. maar zo kan het ook niet. ik maak de medicijnen op. en dan is de pollentijd ook voorbij. als ze daan niet opknapt. kan ik de pollen wel uitsluiten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:40

Hier weer controle gehad . Ik heb geen enorme hoest er nog gelukkig, maar ze was nog altijd even 'vies' ondanks 24/7 buiten. Ik knijp m nu we t paddock seizoen weer in gaan met voordroog. Ik krijg nog de uitslag van de BAL-SPOELING. Maar iig al een tasje medicatie weer meegekregen. Ze klonk nu ook vies terwijl ze vaak met luisteren niets horen. Dus t rommelt wel wat.
Zie echt op tegen de medicijnen weer. 2x daags puffen, in combi met ventipulmin.
Maar zie op tegen t 'gevecht'. Ze doet t braaf, laat mij t doen naar niemand anders en ze wordt er kopschuw achtig van.
Nu twijfel ik of ik niet prednison dan moet geven. Maar 1x daags en iedereen kan dat geven (banaan en klaar) maar de bijwerkingen zijn weer enger met bh enzo..... iemand ervaring met lange periode prednison?