[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 01:07

CarolShadow schreef:
Verder denk ik (weet ik wel zeker) dat elk ander paardeneigenaar met een paard zonder eczeem zijn dier van alles voert zonder na te denken over de gevolgen en volledige ingrediënten.
Alleen wanneer een dier iets mankeert (vaak in het geval van ZE of hoefbevangenheid) dan pas gaan ze volgens mij verder kijken dan de neus van de fabrikant.

Zó waar!! Merk het enorm in mijn omgeving, ik ben altijd degene die komt met een suggestie voor ander voer etc. omdat de anderen gewoon maar wat geven... Verontrustend eigenlijk.

Auky

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 01:24

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:44

het is inderdaad, een waarheid als een koe, dat je je pas verdiept, in een probleem, als het optreed, ook heel logisch, zo lang het goed gaat is er ook geen noodzaak om verder te kijken dan je neus lang is.

gelukkig gaat het vaker goed, maar wat kennis en oplet-dingetjes horen wel bij de basiskennis die een paardenhouder hoort te hebben. kennis die je zelf niet hebt, kun je bij andere bronnen halen.
ik heb ook het grootste respect voor mensen die dat op tijd doen.

paarden zijn merkwaardig goedaardige en sterke dieren, die nog heel lang doorfunctioneren, bij geklungel. ik wordt zelf altijd laaiend als iemand op volledig ongeinteresseerde toon de woorden, dat wist ik niet of nog erger: kon ik toch niet weten, opzegd.

oprecht niet weten, kan ik mee leven, maar je paard als puur gebruiksdier beschouwen en geen aandacht willen hebben voor wat daar bij komt kijken, poe, dan zijn bij mij de rapen gaar.

kwaad en agressief erin vliegen werkt averechts en gelukkig helpt ouder worden tegen die valkuil.
boosheid laten merken zet de deur vaak op slot, maar op meer gematigde manieren kun je, veel onopvallend paardenleed wel terugdringen. afreageren deed ik me dan wel op de mesthoop.

het feit dat het onmogelijk is alles van iets te weten, soms heb je (nog) gewoon geen of voldoende kennis kunnen op doen, heeft mij het besef gegeven dat domme vragen niet bestaan.
ik heb er verder geen problemen mee als iemand mijn advies niet het juiste vindt, je moet toch altijd uitgaan wat in het geval van jouw paard het beste zou kunnen werken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:39

ik denk wel dat als je paard iets specifieks gaat mankeren,je je ook gaat verdiepen in eventuele andere aandoeningen die hij ook kan gaan krijgen....en gelukkig hebben we internet!
(en Tug....)

Zo heb ik mij een tijdje terug eens verdiept in het voeren van magere paarden....niet gewoon mager,maar de bijna dood gevallen(ja,dat komt hier voor)
Iemand had er een aantal gekocht,vijf...drie daarvan zijn binnen een week doodgegaan...behalve een ernstige bloedworm infectie,de pas behandeld kon worden als de dieren wat aangesterkt waren..... had de kliniek aangeraden onbeperkt hooi....en ik maar roepen dat dat fout ging....ik heb jammergnoeg gelijk gekregen.

Ik werd niet geloofd,nog steeds niet....een dierenarts is heilig..alleen die maakt nooit dit soort paarden mee op zijn dure kliniek.

En als je dit soort dingen meemaakt,ga je er wat over opzoeken..Ik merk vaak dat mensen waarvan hun paard nog jong is en geen problemen heeft(nog)weinig kennis hebben van ziekten...

Het is dus inderdaad zo,dat als er iets aan de hand is,je er pas echt in gaat verdiepen...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:15

geerke ik begin bijna te denken dat ik spontaan para-dinges je weet wel geworden ben, lees je pb maar! ben eigenlijk niet echt zweverig of zo ingesteld!

wat je hier schrijft klopt ook, je voelt je inderdad wel eens roepende in de woestijn, jammer als dat uitgerekend, tot extra problemen leidt.
maar wat weet iemand op zo'n moment van jou en je bedoelingen, denk dat voorzichtigheid dan een groter probleem is. het is inderdaad een beperkende factor.

je hebt in veel ernstige gevallen ook maar 1 keer een moment om een keuze te maken, je kunt het niet nog een keer overdoen op een ander manier!
ik kan wel de keuze die niet de mijne is respecteren, er is in ieder geval gekozen!

je kunt ook niet meer dan je stinkende best doen, ik kan net als die veearts nooit 100% werking garanderen. nooit opgeven in het algemeen en soms wat meer afstand laten in het bijzonder.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:06

tug schreef:
dus blijft in deze mijn stelling dat je kans op een gezond paard het grootst is bij een rantsoen van ruwvoer en gras.

En daar ben ik het dan weer niet mee eens. Er is veel onderzoek gedaan naar gras irt paarden en 1 van de belangrijkste uitkomsten was: Alleen een hoogdrachtige of zogende merrie is op de norm te voeren met gras. De rest krijgt altijd teveel.

Uitzondering daarop is wellicht stripgrazen met echt doorgeschoten gras. Dan eten ze eigenlijk staand hooi. Zo is er afgelopen zomer bij ons ook gevoerd en dat is mij in ieder geval goed bevallen.

Brokken, hooi en kuil daar kan ik met mijn ponies wel tegenop trainen maar gewoon gras (dat overigens al een paar jaar niet echt bemest was), daar kan ik niet tegenop trainen. Hoeveel ik dan ook train en dan nog bij voorkeur in de graasuren, vet worden ze toch met inderdaad alle risico's van dien...
En dan staan ze dus alleen 'smiddags op het gras en de rest van de dag (en nacht) in de zandpaddock.

Ik ben het er wel mee eens dat brokken niet in het wilde weg gekocht moeten worden maar dat dit een weloverwogen besluit moet zijn. Soms heb je alleen een aanvulling van vitaminen en mineralen nodig en som is er ook daadwerkelijk wat meer energie nodig.

Oh en bij ons wordt er gelukkig nog niet gejeukt en als ik de buienradar goed gezien heb, gaan we alweer richting winter met nachtvorst etc...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:19

winter???

dat meen je -O-

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:40

yep, de belg geeft -4 aan voor zaterdag als minimum
de nederlander -1 :)
lage minimumtemperaturen wat dus, als ik het goed begrijp, inhoudt dat de dekens nog niet op hoeven? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:52

nou ja, je hebt nog gelijk ook!
heb net gekeken en hier -2 en overdag 5 graden.
maar goed dat ik niet allemaal plantjes voor in de tuin heb gekocht :P

ap jeukt sowieso nog niet,maar ik had wel net een dun dekentje er op gedaan, straks krijgt hij het nog koud!!! :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:53

ik ben blij toe, gisteren ongeluk gehad met dids, dus heb niet de mogelijkheid de boel structureel in de gaten te gaan houden met die deken :=
hij schuurt wel, zijn billen om het haar kwijt te raken :(:) arm knulleke :=

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:53

Ik had begrepen dat het de hele week nog stralend zou zijn als vandaag, is dat even een tegenvaller dan!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:55

't kan goed stralend en sterves koud zijn toch? :D (sorry ik vind het totaal niet erg dat het nog ff geen zomer wordt :o )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:55

ik vind kou ook niet erg hoor,als het maar droog blijft.
het is al nat zat overal

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:08

Ik zit een beetje met mijn grasland in het achterhoofd, dat mag nu onderhand wel een beetje gaan groeien!
Droog blijven moet het sowieso, ben die nattigheid ook wel zat.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:33

Krijg het idee dat Haver toch het beste is, naast alle andere granen.

Hier is het erg wisselvallig weer, gelukkig. Mag nog wel even zo blijven. Shadow heeft nog steeds nergens last van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:39

ik ben trouwens wel benieuwd want ze zouden bij ons weer bodemonderzoek laten doen.
en dan een uitgebreide omdat we heel nieuwsgierig zijn naar het selenium gehalte, en de magnesium in de grond bij ons.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:19

Ellepel: Ben benieuwd wat daar dan uit gaat komen!

Snap 1 ding niet, heb 3 verschillende voeren van subli vergeleken op het eiwit/zetmeelgehalte.
Alle producten door mij gebruikt overigens. Eerder structuurmuesli, op dit moment nog steeds de combi granen/zonder.

Subli zonder: 110 g eiwit - 360 g zetmeel
Granenmix: 97 g eiwit - 454 g zetmeel
Structuurmuesli: 95 g eiwit - 0 g zetmeel

Ik heb toen zo'n test laten doen op het haar van Shadow. Die vrouw zei me dat ik beter op de granenmix gecombineerd met zonder kon gaan i.p.v. de structuurmuesli. Maar als ik dit zo bekijk, kan ik volgens mij beter terug gaan op de structuurmueslie, ook al bevat die meer suikers.
Echter vind ik suikers eigenlijk niet zo heel erg, gaat mij meer om eiwit en zetmeel. Omdat er geen melasse in zit scheelt het je toch een heleboel aan suikers, dan wanneer je brok zou voeren, toch?

Jullie bevindingen over mijn verhaal hierboven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:31

die heb ik niet want ik vind het zetmeel/eiwit en suiker verhaal uit krachtvoer niet zo belangrijk
ik vind die uit ruwvoer en gras interresanter
:P
ik weet dat ik alle drie deze voeders gegeven heb en toen ap de subli zonder kreeg werd hij snipverkouden en zat hij raar in zijn vacht.
de granenmix kreeg hij vet veel energie van ( hihi dat was echt lachen) maar was in de periode dat hij heel ernstig eczeem had.
en de structuurmuesli is gewoon goed spul......heb het gevoerd en was er wel tevreden over..weet alleen niet meer waarom ik het niet meer voer :o

maar in de structuurmuesli 0 zetmeel?
dat kan niet want er zit toch graan in

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:38

Het stikt hier van de gewone muggen. Het was wel lekker weer, maar had gelukkig de dekens net vandaag op gelaten. Blijft het zo, dan toch de pyama maar weer tevoorschijn toveren..

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:29

@ Zammie: ja echt he? Ik zag hier ook al veel muggen, van bromvliegen tot van die prikgevallen en van die kleine mugjes. Ze zijn vroeg dit jaar....

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:31

Hmm dr zat toch weer een gaatje bij de staart in mn deken.. Toch maar even ingesmeerd ;)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:42

Dit weekend gaat hier de deken op.. sophie had lichtjes geschuurd zag ik en de kriebels komen toch weer op.. wel zag ik nog meer andere vliegjes ronddwarrelen niet cool dus..
ben sinds vandaag begonnen met voeren van brandnetel in kleine hoeveelheden door de muesli.. ben benieuwd of het effect heeft..

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:46

Ik heb Rasta net zijn deken weer opgedaan. Ik zag dat hij wat had geschuurd aan de waterbak en in de stal aan de voerbak. Toch maar het zekere voor het onzekere genomen. Toch is het nog heel goed in de hand te houden.

_Clien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:10

Die van mij heeft sinds vandaag ook zijn deken op. Hier is het al een tijdje achter elkaar mooi weer en vandaag echt zwermen muggen gezien.
Nog geen echte tekenen van schuren gelukkig :)

Nu ben ik net even wezen kijken of meneer een beetje kon wennen aan zijn deken. Maar hij heeft het wel redelijk warm eronder... ik neem aan dat daar weinig aan te doen is?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:15

Pff, ik denk dat ik van 't weekend de deken ook maar weer moet op doen.. Arm beetje moet dr burka weer op :(:)
Ze zijn echt vroeg dit jaar, maar ik wel echt niet te laat zijn..