Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:33

Citaat:
Hoog in het bloed staan zegt niet zo veel Yade, cushing komt ook gewoon bij arabieren/welshjes e.d. voor. Misschien iets meer bij koudbloedpony's, maar voor mijn gevoel zal dat zeker niet zo heel veel schelen. Vetbulten boven de ogen hebben ze niet allemaal, dat heeft maar een bepaald percentage cushingpaardjes.

ik heb een NRPS ruin van bijna 25 waar ook Cushing is gediagnosticeerd.

hij had geen krulvacht en verhaarde al vanaf eind december
hij dronk heel weinig, plaste dus ook niet veel
holtes boven zijn ogen nog steeds hol, geen vetbulten
geen overgewicht
hoeven normaal

eind januari stopte hij helemaal met drinken, en eten deed hij ook nauwelijks. had koliekverschijnselen. daar hebben we een week mee getobt, verschillende keren DA erbij. elke keer knapte hij wat op en twee dagen later was het weer mis. daarna heb ik hem naar de kliniek gebracht. bleek hij hoefbevangen te zijn. aan zijn achterhoeven. de koliek was een gevolg daarvan.

acth stimulatietest was positief. dus Cushing.

Firegurl

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:28

Ik kan vanmiddag mijn permax pergolide ophalen!
Maar volgens mij ben ik het duurste uit voor 100 pillen van 1mg 296 euro...Toch maar eens vragen of ze niet een recept kunnen uitschrijven dat het via de apotheek kan...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:47

firegurl dat is echt onacceptabel hoog. Rond de 100 euro zou kunnen maar dit is 3 keer zo duur en moet je echt NIET accepteren.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:11

Ik snap niet waarom er zoveel verschil in prijzen zit..het komt toch allemaal op hetzelfde neer?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:17

Trouwens ze hebben de dosering op het doosje gezet(die word nu opgehaald) Is het het beste om met 0,5 mg te beginnen per dag?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:31

Ik ben altijd voor langzamerhand opbouwen als de toestand van je paard dat toestaat uiteraard. Pergolide heeft een behoorlijk invloed op eetlust en op waarneming van je paard, kan duizelig en misselijk worden in het begin. Maar als je paard niet stabiel is en er erg aan toe is, gaat een DA liever direct met uiteindelijke dosis van start, wat natuurlijk ook logisch is in zo'n geval.
Wat is de dosis die jij geadviseerd krijgt voor je paard? Het handigst is het om de pergolide na het eten te geven of vlak voor het eten in een appel/krentebol, wat je maar verzint. Aangezien paarden vaak na ongeveer half uur a een uur misselijk worden, is het handig dat ze dan het eten al eerder hebben gehad of dat ze de pergolide dus pas na de maaltijd krijgen, kan hun eetlust ook niet bederven. Deze gevoeligheden nemen meestal na verloop van tijd wel af, maar als paarden er last van hebben is dat meestal in de eerste paar weken omdat dan hun hormonen etc natuurlijk het meest op orde worden gebracht.

Echt verhaal halen bij de DA dat de prijs onacceptabel is hoor, dit is via apotheek maar ook via andere Da's echt goedkoper te regelen. Zo ben je echt een dief van je eigen portemonnaie, dit is gewoon belachelijk, je betaalt voor 300 pillen op deze manier.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:40

Ja ik ga er zeker achteraan! Ik ben ook heel blij dat dit topic bestaat!
En dat er hier zoveel mensen zijn die goede tips kunnen geven,want het is wel heel moeilijk een paard met cushing!

Nog een klein vraagje: Mijn paard staat nog op de metacam voor bevangenheid(dit gaat per dag al beter) Mag dit tegelijk met pergolide worden gegeven?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:52

Firegurl :oo dat is echt duur!
Ik betaal 42.nogwat euro voor 100 pillen met 1mg Pergolide!!
En Pergolide is Pergolide toch?

Ik schrok wel van de heftige bijwerkingen die in de bijstluiter staan van de medicijnen. Welliswaar voor mensen, maar daar zullen de paarden ook wel last van kunnen krijgen neem ik aan?

Fargo, bedankt voor je tips! Ik vroeg me al af hoe dat gaat met voor/na eten geven. Of dat het op de nuchtere maag moest ofzo.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:01

Graag gedaan. Wij gaven in eerste instantie toen we op 1 mg zaten ook een halve pil 's morgens en een halve pil 'savonds om de impact minder heftig te maken en om de dosis gelijkmatig over de dag te verdelen. Nu na 3 jaar geven we de hele dosis 's avonds, ook een beetje met het idee dat hij er dan het minste last van heeft.. Wij zijn 'savonds op stal om te rijden etc, voordat we weggaan krijgt hij zijn pil, dan zijn extraatjes en dan gaan wij weg. Dan krijgt hij hooi en is het nacht dus slaap/rusttijd en minste last van eventuele bijwerkingen want 'snachts hoeft ie niet aan het werk e.d. ;)

Op de nuchtere maag is niet nodig en denk ook niet lekker, kan me voorstellen dat de inwerking versterkt zou worden (duizelig, misselijk, angstig.. dat wil je niet). Dus na het eten of vlak voor het eten. Wel echt geven en niet ergens doorheen doen, de pillen zijn duur genoeg en je wilt zeker zijn dat ze binnenkomen!!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:59

Oke, zal er aan denken. Zelf moet ik mijn medicijnen absoluut op een nuchtere maag innemen omdat (bepaalde) voedingsmiddelen de opname van de werkzame stoffen kan afremmen ofzo. Vandaar dat ik daar aan dacht.

Ik denk dat ik dan ook maar eerst twee keer een halve ga geven. Ze hoeft niet te werken/rijden dus dat is geen bezwaar denk ik.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:22

Er word bij mij geadviseerd te beginnen met 0,5 mg,als dat niet werkt naar 1 mg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:33

Firegurl dat is op zich een prima advies. En na een bepaalde periode wordt er dan gekeken of er verbetering is en of het voldoende is en blijft. Je wilt namelijk eigenlijk ook natuurlijk met een zo optimaal mogelijke dosis het gewenste effect bereiken, is het te weinig dan kun je later bijschakelen, is het voldoende dan houd je de dosis vast.
De meeste paarden zie je na 3 tot 4 weken al wel iets van verbetering en na 8 weken (in totaal) zou je al een goed beeld moeten hebben of het aanslaat, vaak heb je dan echt al een ander paard.
De mijne had juist na een week of 3 even een dip en daarna ging het steeds stap voor stap stiekemaan maar zeker verbeteren.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:36

Ok ,ik ben benieuwd!
Hoop zo dat het gaat werken...
Ik ga zo heen en geef ik zijn metacam en erna maar zijn halve pil pergolide.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:53

pfff die prijzen word je niet goed van.... ik betaal dus 70 euro voor 100 tab. van 0,25 mg...... veel.... helemaal te bedenken dat je dit blijft geven tot aan zijn dood. stop ik heb geld liever in z'n spaarpotje.

Jens werd er ook de eerste weken wat lusteloos van (geen eetlust enzo) maar eigenlijk ging het steeds beter..... op moment is hij goed te pas :)

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:04

Nou ik heb het eerste halve pilletje gegeven in een broodje.
Hij stopte na een uurtje met eten en ging op rust staan..
Worden ze dus in het begin moe ervan zeker? Maar goed,zoals ik hier lees moet je de eerste weken even erdoor heen ,als ze zich niet lekker voelen...Duimen jullie mee dat het gaat aanslaan!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:19

Heb Illo vandaag weer geschoren, er kwam weer aardig wat haar vanaf. Ik had 10 december de laatste keer geschoren.
Zijn ontstoken lymfe klier is bijna over. De klier was eerst zo groot als een vuist en nu voel je nog een wat harde klier, ben benieuwd wanneer dat weer helemaal weg is. Dierenarts had gezegd dat hij de eerst dagen flink koorst zou krijgen, maar hij heeft gelukkig helemaal geen koorst meer gehad!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:04

ik moest van mijn DA met een lage dosering beginnen, 0,25 mg, na drie dagen verhogen naar 0,5 mg, daarna na 0,75 en nu krijgt hij 1 mg per dag.

hier vind je ook veel info over pergolide en cushing: www.ecirhorse.com

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:18

Valentijn krijgt ook 0,75 mg pergolide.
Ik heb het niet opgebouwt, gewoon meteen 0,75 mg gegeven 's avonds om half 8.
Dit tijdstip hou ik ook aan. Eerst vond ik hm nog steeds erg 'sagerijnig' maar nu naar ruim 2 weken vind ik hm echt opgeknapt!
Hij gaat steeds meer die kleine 'ondeugden' van vroeger vertonen, heerlijk om dat weer te zien! Eindelijk niet meer die in zich zelf getrokken pony.
Ook is ie veel vrolijker wanneer ik op stal kom. Ik hoop dat ie nog steeds meer op mag knappen!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:00

We hebben uitloopjes bij 2 stallen gemaakt en mijn pony met Cushing staat er ook in, hier is ze in haar uitloopje te zien;
SparklingApp @ [VSW] Verslag; opbouw stallen met uitloopje.
De laatste dagen gaat het super goed met haar, ik weet niet of het toeval is of dat het met het uitloopje (met een stukje nat zand) te maken heeft, maar ik hoop dat het zo blijft! :)
Ze vind het iig heel erg leuk in haar nieuwe stal.

Gelukkig te lezen dat het met de andere paardjes hier ook redelijk goed gaat!
Opbouwen van de Pergolide heb ik trouwens niet gedaan en mijn pony krijgt 1,25 per dag, toen ze van de medicijnen van de hoefbevangenheid af was ben ik er meteen mee begonnen.

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:23

Beste medebokkers, even een vraag: bij mijn fjordenruin van 18 is nu officieel Cushing vastgesteld. Hij is chronisch hoefbevangen, maar daar ben ik pas een maand geleden achter gekomen...Hij staat op speciaal beslag en lijkt nu zonder pijn rond te stappen (waar hij eerst niet zonder 3 zakjes buut per dag kon). Hij heeft wel een hangbuik en overgewicht, maar geen vetbultjes boven de ogen. Hij is zeker niet lusteloos en lijkt vrolijk. Ook verhaart hij. Hij valt nu af en staat inmiddels in een paddock met hooi.

De dierenarts (faculteit Utrecht) adviseert bromocryptine. Pergolide zou moeilijker te doseren zijn?

Ik probeer een beetje jullie ervaringen te lezen... Ik ga wel starten met medicatie vanwege de chronische bevangenheid. Maar het lijkt er op of bromocryptine minder vaak gegeven wordt?

Hebben jullie ervaring met bromocryptine, of weten jullie waar ik dat hier kan vinden?

Heel veel dank alvast voor jullie hulp.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 07:16

Ik heb in 2007 de bromo en pergolide gehad voor mijn paard.
Bij hem is er toen ook chushing en insuline resistentie ondekt door utrecht.
Ik kan je niet zo veel er over vertellen omdat ik toen gestopt ben met de medicijnen.
Ik lees vaak alleen inderdaat over de pergolide.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:23

Ik heb een prachtige 7 jarige kwpnruin, waarvan enkele mensen denken dat hij cushing heeft.

Het paard heeft 24/7 buiten gestaan al jaren, maar deze winter moest hij genoodzaakt op stal omdat ze gingen bouwen op mijn land. Dit vond het paard echt niets, wou continue weer naar buiten en zn vacht werd een beetje dof. Afijn, paard is nog steeds boordevol energie, huppelt over het erf en is soms niet te houden.

Helaas kampt dit paard al een gedurende tijd met hoefproblemen, ze groeien ontzettend traág!! Ze staan nu echt veelst te kort en ik wil er geen ijzers onder zetten, dus het paard mag nu totaal niet op de stenen.. hij loopt in de wei of in de bak, maar nog steeds wil het niet groeien.. Ik ben ook bezig met biotine bijvoeren.

Ook is dit een vrij groot (1.79) springgefokt paard met dus een vrij ranke bouw.. Hij valt snel af wanneer hij stress heeft of zijn eten niet lust (zoals het nieuwe hooi op stal) dan zie je al gauw zijn ribben. Niet ernstig, maar je ziet ze wel. Dit heeft hij altijd al gehad, moeilijk aankomen.. Maar eigenlijk ziet hij er in het complete plaatje prima uit.. Zijn flanken zijn niet ingevallen, het zijn echt de ribben die je af en toe ziet.. (hij krijgt altijd op tijd zn wormenkuren)

Paard staat nu op stal en is nog maar voor de helft door de verharing gekomen, in tegendeel tot de andere paarden op stal had hij een gigantische wintervacht aangemaakt omdat hij tot januari zonder deken buiten stond. Ik vind het eigenlijk niet raar, hij verhaart erg en ik zie zijn zomervacht al weer doorkomen. Ik geef hem nog 2 weekjes en dan is hij in zijn zomervacht volgens mij.

Maar omdat mensen op stal zijn vacht er dof uitvinden zien, hoefproblemen heeft en slank is (hoewel hij veel eten krijgt) denken ze dat hij de ziekte van cushing heeft? Dit komt totaal uit een onverwachte hoek bij mij, hier heb ik nooit aan gedacht. Als ik zo zijn situatie omschrijf, herkennen jullie je dan hierin? Of vinden jullie dat ik me niet zo'n zorgen moeten maken en dat ze overdrijven?

Het paard is nog erg jong en boordevol energie, het lijkt mij zo onwaarschijnlijk. Ook komen de meeste symptonen niet overeen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:31

famkespessoa schreef:
Beste medebokkers, even een vraag: bij mijn fjordenruin van 18 is nu officieel Cushing vastgesteld. Hij is chronisch hoefbevangen, maar daar ben ik pas een maand geleden achter gekomen...Hij staat op speciaal beslag en lijkt nu zonder pijn rond te stappen (waar hij eerst niet zonder 3 zakjes buut per dag kon). Hij heeft wel een hangbuik en overgewicht, maar geen vetbultjes boven de ogen. Hij is zeker niet lusteloos en lijkt vrolijk. Ook verhaart hij. Hij valt nu af en staat inmiddels in een paddock met hooi.

De dierenarts (faculteit Utrecht) adviseert bromocryptine. Pergolide zou moeilijker te doseren zijn?

Ik probeer een beetje jullie ervaringen te lezen... Ik ga wel starten met medicatie vanwege de chronische bevangenheid. Maar het lijkt er op of bromocryptine minder vaak gegeven wordt?

Hebben jullie ervaring met bromocryptine, of weten jullie waar ik dat hier kan vinden?

Heel veel dank alvast voor jullie hulp.

Ik vind het een beetje een raar verhaal dat pergolide niet te doseren zou zijn, ten eerste zijn er pilletjes in verschillende "zwaartes" qua hoeveelheid mg stof aan pergolide en ten tweede kun je deze pilletjes netjes door midden breken om de helft van die hoeveelheid te geven. Ik kan me voorstellen dat als je pilletje van 1 mg zou hebben en je wilt 0,25mg geven dat dat lastig wordt. Maar er zijn pilletjes te krijgen die weer die 0,25 mg bevatten dus. Maar misschien weet de DA dat laatste weer niet..

Op deze site zie je dat er pilletjes van 0,25, 0,5 en 1 mg te verkrijgen zijn
http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/P ... Print=True

Volgens mij wordt er normaliter met een speciale reden gekozen voor bromo omdat je paard dan net iets andere verschijnselen heeft waardoor ze denken dat dat beter aanslaat. Over het algemeen genomen staat pergolide bekend als "HET" middel om te geven..
Ik zou het denk ik nog even goed met DA doorspreken mbt dosering van de pergolide en wat hij bedoelt. etc

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:53

Wat de rede toen was dat Onne toen pergolide en de bromo kreeg weet ik niet meer precies, wat ik wel weet is dat volgens mij de bromo pillen heel klein waren.

TS weet je nog welke arts je had ? ik had han v/d kolk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:12

@ bermudaa,
Zoals je het beschrijft lijkt het inderdaad niet waarschijnlijk dat hij cushing heeft.
Er zijn veel meer ziektebeelden/afwijkingen waarbij een paard problemen kan hebben met vacht en hoeven.
Mijn advies: Ga naar de DA voor onderzoek (bloed ed.) DA kan je vast beter helpen dan je (vast goedwillende) stalgenootjes.
Raden naar de oorzaak heeft weinig zin.