[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:56

Wat een knappe poownie :')

Appie heeft ook erggggg veel jeuk.
ben er wel een beetje klaar mee, zijn hele rug zit onder de plekken.Kale plekken in liezen etc..
denk dat ik morgen mijn fotos mee neem naar de veearts en dan maar ga behandelen voor regenschurft.
of toch imaverol halen en dat het een schimmel is..?
heb geen idee wat,maar goed ik ga morgen vragen wat het kan zijn :j

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:29

Safiera schreef:
Af? :?

Wat een houdini én boef! Met winterdekens hetzelfde? Of gebruik je die niet?
Je zou 'm bijna met graasmasker oid zetten... En zulke hengstendekens van canvas met gesloten voorkant? Kan me nog bedenken dat je daar hals ed aan maakt als dat wel heel blijft.
Of dekensingel, misschien zelfs longeer- of anti-rolsingel?

Wel lastig zeg, je wilt je paard ook weer niet vastbinden... onze merrie sloopt alleen haar hoofdkap af en toe, of de clipjes waarmee die vast zit.

Oh, wat me nog te binnen schiet: heb je al van die rubbertjes om de sluitingen? Je hebt daar verschillende soorten van. Of touwtjes/tie rips... hmm paard gewoon in de duct tape :+

edit: verkoopt gpd ( http://www.goedkopepaardendekens.nl/cat ... iologisch/ ) nou ook Equi Protecta of is dit weer wat anders?
Overweeg na de berichten hier toch de spray/lotion te proberen. Welke moet ik dan hebben?
Nog geen allergische reacties hier? Derfen ging niet daardoor.

Houdini hé, haha. Winterdekens nooit op.. Ik vind het zo gek, die deken gaat in 2 delen om, wat ik nogal een gedoe vind om het elke keer goed om te krijgen, en meneer krijgt de deken zelf af? Hopelijk houd hij deze wel heel. Anders idd maar eens naar die sluitingen gaan kijken, bedankt voor de tip! :D

EmmyJoyceeJarig

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:38

Hoi bokkers!

Ik had een vraag aan jullie.. Wat voor reacties geven jullie eczemers? Ik heb het er over gehad met mensen over mn haflinger. Alleen we twijfelen als ze het wel echt heeft. Ik ga proberen te omschrijven wat zij vertoont. Ze heeft als ze op stal staat wel wat jeuk, dan jeukt ze wel wat. Ene keer veel meer als de andere keer. Vandaag had ze bijna niet gejeukt toen ze op stal stond. ( ze staat dag en nacht nu buitenn) In het land jeukt ze niet, er staat gewoon een waterbak, waar ze aan kan jeuken als ze wil. De helft van haar manen breekt wel af, maar weet niet als het komt door de deken en het kriebelen of de jeuk.. Staart is wel een heel kapot geweest, maar daar jeukt ze nu bijna tot niet meer mee.. Ze heeft geen bulten of iets bij haar manen zitten of iets. Ze heeft wel een eczeemdeken op. Alleen ik twijfel wel een beetje. Aangezien ik andere eczemers ken die bulten etc krijgen bij de manen. Lycke heeft alles gewoon vlak net zoals de paarden zonder eczeem. Wat denken jullie? De DA Heeft wel gezegt dat ze het heeft 3 jaar geleden. Toen was het ook een stuk erger het jeuken, maar nu met beter voer etc betwijfel ik het. Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 00:25

Mijn criollo met eczeem heeft dezelfde klachten als die van jou. Ook met deken op. Als ik de deken af laat is manenkam dik, open en kaal. En dat geldt ook voor zijn buik en staart...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:07

EmmyJoycee schreef:
Hoi bokkers!

Ik had een vraag aan jullie.. Wat voor reacties geven jullie eczemers? Ik heb het er over gehad met mensen over mn haflinger. Alleen we twijfelen als ze het wel echt heeft. Ik ga proberen te omschrijven wat zij vertoont. Ze heeft als ze op stal staat wel wat jeuk, dan jeukt ze wel wat. Ene keer veel meer als de andere keer. Vandaag had ze bijna niet gejeukt toen ze op stal stond. ( ze staat dag en nacht nu buitenn) In het land jeukt ze niet, er staat gewoon een waterbak, waar ze aan kan jeuken als ze wil. De helft van haar manen breekt wel af, maar weet niet als het komt door de deken en het kriebelen of de jeuk.. Staart is wel een heel kapot geweest, maar daar jeukt ze nu bijna tot niet meer mee.. Ze heeft geen bulten of iets bij haar manen zitten of iets. Ze heeft wel een eczeemdeken op. Alleen ik twijfel wel een beetje. Aangezien ik andere eczemers ken die bulten etc krijgen bij de manen. Lycke heeft alles gewoon vlak net zoals de paarden zonder eczeem. Wat denken jullie? De DA Heeft wel gezegt dat ze het heeft 3 jaar geleden. Toen was het ook een stuk erger het jeuken, maar nu met beter voer etc betwijfel ik het. Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen.

Wat bedoel je precies met bulten ?

Mijn pony schuurt ook, maar bulten nog nooit gezien. (in 10 jaar tijd)
Wel grote wonden..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:27

Ik snap wat je bedoeld,maar die bulten komen doordat de paarden aan de manenkam schuren en daardoor zet de huid dan op en word het dik.
En sommige paarden krijgen ook een verdikking op de nek als ze zelf te dik zijn en teveel in gras staan.

Appie had het vroeger ook,maar hij bleek toen selenium tekort te hebben en sinds hij dat er bij krijgt heb ik bij hem geen dikke manenkam meer gezien

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:34

Sexy hoor die nieuwe deken en kap! :P Ziet er wel uit alsof het past. Naar mijn idee had de hals wat ruimer mogen zijn (die pony's soms ook met hun hengstennekken) en ik vind dit model dekens altijd erg lang op de benen. Maar dat is meer commentaar richting fabrikant :j

Eczeem, maar ook dazen, hebben de pony's hier weinig last van op hun benen. Zeker de buitenkant van de bovenbenen niet. Zachte huid aan de binnenzijde eerder. En dan nog kunnen ze goed zelf bij hun benen, een voetje optillen of met de staart zwiepen.

Ik zou net als ellepel een stuk omslaan en vastnaaien :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:23

Ik heb die gespen om de hals vast te maken ook iets langer vast gezet
Als appie graast trekt het namelijk wat strak.

Net veearts gebelt en appie heeft waarschijnlijk toch regenschurft.
Schimmel jeukt namlijk niet en dit wel.
Dus wassen met betadine, morgen nog een keer en even kijken hoe het gaat.
En dan andere deken op als het regent,want komt dus wel van de rambo die dan te lang nat blijft.
Hopelijk helpt dat!
Zo is het nu

Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:33

ellepel schreef:

En dan andere deken op als het regent,want komt dus wel van de rambo die dan te lang nat blijft.
Hopelijk helpt dat!
Zo is het nu

[img]m/7HH5PQ.jpg[img]

Oh bagger! Ik ga de mijne dan vandaag ook nog maar een keer extra checken. De mijne had met de regen ook onder de Rambo gestaan. Vorige keer had ik de regendeken opgedaan tijdens de regen, maar toen had ze het heel warm gehad. Maar dit was ook niet ideaal want ze blijven inderdaad eindeloos nat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:35

ellepel schreef:

Hopelijk helpt dat!
Zo is het nu

[ [url=m/7HH5PQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarom koop je dan niet de rambo regenliner? Die is hier speciaal voor gemaakt.. maak je vast in de deken zodat het paard niet nat kan worden en de deken gewoon kan drogen. http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 7801/41434

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:11

Oh wat slim!
Ja kan ik wel naar kijken :D
Dank je voor de tip!

Heel gedoe om betadine te kopen, is er niet want er is iets met de fabrikant.
Nou dus hibiscrub en dat schijnt net zo goed te zijn :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:09

Die heb ik ook. Ben hem alleen kwijt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:20

Scrub is sowieso fijn, wast het net wat makkelijker en dieper schoon dan gewoon lotion :)

En inderdaad, een liner is natuurlijk wel fijn/makkelijk voor dit probleem, geen gedoe met eczeemhalzen aan regendekens. Hier ligt de ongevoerde regendeken wel klaar op stal, maar tot nu toe droogt pony snel genoeg of gaat ze zelf gewoon binnen staan. De rsih heeft natuurlijk ook een stuk dikker en stugger stof dan de meeste andere varianten.

Maargoed, een regendeken gooi ik er gewoon overheen als het drogen van de deken te lang duurt of te koud is :j Heb er expres een zonder fleece, want zodra de zon weer komt is het soms snel weer warm en benauwd. Scheelt dit jaar wel dat we een uitloopstal hebben, toen ze niet kon schuilen had ze de regenjas meer nodig.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:37

Die regenliner vind ik echt de ideale oplossing voor dagen zoals van de week!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:59

hoi!
mijn hafje heeft ook eczeem.. maar dit jaar gaat het supergoed! heb een nieuwe deken na jaren lang rsih, heb nu de shires sweet itch combo. ik dacht voor dat geld kan hij nooit stevig zijn, maar ik moet zeggen sat hij nog helemaal heel is na een maand! en zijn wondes op zijn buik dicht, heerlijk die buikflap! wil nooit meer anders, meneer herbt duidelijk minder jeuk op zijn buik :D
ook smeer ik sinds een maand of 2 zij plekken in met MTG van shapey's, werkt voor hem heel fijn! alex plekken zijn vaak eerst kaal en daarna pas open, dus als ik vroeg genoeg op een nieuw plekje smeer dan komt het haar sneller terug en schuurt hij het niet open heb ik het idee.
voor elk paard werkt iets anders natuurlijk, maar wou toch even mijn ervaring delen! :)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 14:22

Ja, ik gebruik ook shapley's MTG. Echt wonderspul! Misschien ook wat voor jou, Ellepel. Het werkt namelijk ook tegen regenrot. Ik gebruik het ook voor mok.

Helaas kan mijn paardje haar deken nog steeds niet op. Haar manen, waar ik 2 jaar voor gespaard heb, zijn helaas weer een aantal zielige plukjes. En haar rug is ook open... Maar ik vind het ook zo sneu om haar binnen te laten staan.

Heeft een van jullie ervaring met dekens van Weatherbeeta in het algemeen? Of misschien zelfs wel de eczeemdeken?

shettipower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:52

Hoi allemaal
Ik verzorg een super leuke shet. Nu heeft hij al een paar weken last van jeuk ik gok op zomereczeem maar ik hoorde dat die conclusie al gauw getrokken word. Ik ben er namelijk niet zo heel bekend mee dus hoop dat jullie mischien weten wat het zou kunnen zijn.hij staat met 3 geiten in de wei en soms alleen. (Zou het ook verveling kunnen zijn?) dit is de eerste keer dat hij zo erg schuurt. Het is vooral bij zijn manen, oren en voor bij de hals.het zijn grote kale plekken met kleine wondjes dus nog niet helemaal open.
Ik hoor graag.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:55

Omdat Cherise binnen kort gaat verhuizen ben ik aan het opruimen:

Ik heb nog een paar hoofdkappen over:
1 Amigo mt Cob van RSIH
1 Amigo mt Paard van RSIH
1 Witte die bij een "overhethoofdtrek deken" hoort zitten gaten voor de ogen in.

Bij belangstelling graag PB

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:50

Jammer, heb vandaag net nieuwe besteld bij Agradi:p maar ik heb ze ook van bucas. Die de kappen van de RSIH niet zo fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:32

Hier helaas super slecht nieuws.. zoals ik weleens eerder zei staan mijn paardjes ALTIJD op de wei, helaas is de zomereczeem verergerd en moet mijn lieve IJslandertje op stal staan... ik baal als een stekker... De DA komt morgen nog even langs maar de kans is groot dat hij toch naar stal moet :(

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:58

Ook ik kom hier binnenvallen.. Heb sinds kort een oude pony onder mijn hoede welke eczeem heeft.
Het is een kruising, afkomst onbekend maar het heeft nog het meeste weg van een stevige newforest/ijslander qua bouw.

Ze heeft 2 eczeemdekens die dringend aan vervanging toe zijn, een epplejeck die eigenlijk te groot is en dus steeds scheef zakt en een pagony die hetzelfde doet. Ik trof haar van de week al aan met de achterkant van de deken aan de zijkant op de grond terwijl haar hoeven nog in de beenbanden vast zaten. Gelukkig is het een relaxed type.

Ik zoek nu een goede deken voor haar die niet zo elastisch is als de EJ of Pagony ivm scheef zakken en naar achteren trekken.

Ik heb de RSIH maat 175 gepast, maar deze was nog te groot qua ruglengte, nu een maat kleiner in bestelling, maar ik vrees dat die weer gaat trekken bij de boeg of zich in de schoft snijd.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat iedereen zo weg is van de pasvorm van die deken, heb 'm op meerdere types paarden/pony's gezien en bij 3/4 knelt ie bij borst en schoft, maar de eigenaar vind 'm helemaal geweldig :roll:

Iemand nog ideeën voor wat betreft een fijne deken? ( ik zag een deken vergelijkingstopic, misschien tijd om die nieuw leven in te blazen gezien alle nieuwe modellen?)

Ik smeer haar nu in met Bio huidolie van Leovet, dat helpt tegen de jeuk, maar neemt haar droge huid /haren niet weg. Wat zou ik nog meer kunnen doen zodat haar huid niet uitdroogt? Want daar krijg je natuurlijk ook jeuk van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:45

Drinkt ze wel genoeg?
Daar kan droge huid ook van komen he, eventueel een afgestreken eet lepel zeezout door het voer doen
Of een liksteen halen.
Kwa smeersels, uitkijken met olie in de zon, dat kan nog meer jeuk geven namelijk en verbrande huid
Ja en verder, ik gebruik nog steeds zinkzalf van switsal, bevalt prima.
Of de lotion van equiprotecta, of de sweet itch lotion

Appie heeft een hoge schoft,maar bij hem pas t de rsih wel goed hoor.

Afbeelding

Kijk,zit toch prima? Staat met zijn neus op de grond,maar de deken knelt niet dacht ik
Ap is 1m38, en erg rond gebouwd met best wel hoge schoft.
Nadeel bij hem alleen zijn korte benen dus heb ik de rsih aan de onderkant een stukje omgezoomd :j

Stalgenootje heeft deze voor haar eczemer
https://www.ruitersport.com/vliegen-en- ... 00005.html
En die past ook heel mooi

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:07

Blacky heeft sinds enkele weken een dikke nek, dit maakt wel dat zijn RSIH minder mooi zit.
Maar we zijn ermee aan het werk om hem af te laten vallen, vandaag is zijn groep naar een nieuwe wei gegaan en nu staat hij er dus zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Dit natuurlijk geheel tot zijn ongenoegen.

Zijn voorpluk gaat er weer af, net als ieder jaar, maar hij heeft nu geen korsten en dikke huid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:30

Staat blacky nou op zo een groot stuk of zie ik dat verkeerd?
Kun je dat blok niet kleiner maken en dan om de dag een stripje gras er bij doen?
Doen wij wel, ik wil geen masker om doen,en ze staan met 5 dikzakken :P

Hier kun je het redelijk goed zien

Afbeelding
Echt goed kaal laten eten en dan krijgen ze met zijn 5-en een strook er bij, en dat gras heeft al gebloeit,dus meer vezel en minder suiker(hoop ik)

Wat ook scheelt is de gespen van de hals wat losser zetten, ik zie dat je het hele stuk klitteband gebruikt, ik heb ze bij appie op de helft geplakt zodat de hals wat ruimer is

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:36

Ellepel is dit bij jullie strook begrazing ?
Ik vind dit echt een MEGA strook.

Hier lopen ze met 2e, waarvan 1 eczemer. Maar strook begrazing is hier. over lengte van 15 m een strook van 50 cm hoog uit 1 m..
En dan eten ze uitgebloeid gras, op extreme schrale grond.