[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:11

Dat zit al in zijn senioren muesli en ik geef ook naf opkikker erbij, waar het ook in zit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:28

cynthiar schreef:
Wat is kelp?

Illo heeft weer flinke diarree. Zo heeft hij het nog niet eerder gehad. Waarschijnlijk van het hooi. 2 weken geleden at hij geen hooi, bleek een slechte baal. Hij had toen geen diarree meer. Nu eet hij het weer goed maar is hij aan de schijt. Hij krijgt er lucerne bij, maar dit vond hij vanmiddag ineens niet meer lekker.
Iemand nog tips?

Het suikergehalte in dat hooi is waarschijnlijk te hoog. Oftewel volledig ander hooi proberen, ofwel die Hay Balancer ( dacht ik ook van Naf ) proberen. Mijn stokpaardje is en blijft Moeder Aarde van Bio-Ron en biergist ( in serieuze hoeveelheid, niet dat beetje dat in muesli's zit :D ) tegen diarree...maar als dat hooi te suikerrijk is, moet je dat '' probleem '' eerst aanpakken natuurlijk :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:32

cynthiar schreef:
Wat is kelp?

Illo heeft weer flinke diarree. Zo heeft hij het nog niet eerder gehad. Waarschijnlijk van het hooi. 2 weken geleden at hij geen hooi, bleek een slechte baal. Hij had toen geen diarree meer. Nu eet hij het weer goed maar is hij aan de schijt. Hij krijgt er lucerne bij, maar dit vond hij vanmiddag ineens niet meer lekker.
Iemand nog tips?

probeer eens minder hooi te geven?Ik merk bij Pablo dat dat ook fout gaat in zijn darmen.Teveel van het goede ;) Zodra ik iets teveel hooi geef gaat hij natte scheten laten en is zijn mest veel minder vast.
En het duurt best wel een paar dagen,als ik minder,voordat dat weer goed is.
Darmflora omzeep :DDoor inderdaad teveel suiker.
Carbohydrate overload....ingewikkelt verhaal over afstervende darmbacterieen doordat de darminhoud overstroomt in de andere,waar andere bacterieen leven.Heel kort door de bocht...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:33

Ja het schijnt ook "goed" hooi te zijn, zal idd te veel suiker in zitten, maar ik heb geen mogelijkheid om ander hooi te voeren, ik sta op een grote manege. Ik kan wel kuil krijgen maar dat krijgt hij niet meer weg.
Nat hooi is ook niet echt een optie want dat vind meneer niet lekker. Ik ga wel proberen met minder hooi.

En biergist, koop je dat voor mensen en hoeveel geef je dan aan je paard ( een grote fjord)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:39

Sorry is helemaal niet nodig, want binnengevallen zijn we tenslotte allemaal hier. Ik vind het wel heel bizar van de kelp en absoluut het proberen waard, ik heb erg veel goeds over zeewier gehoord en kwaad kan het zeker niet dacht ik...

Nou zullen jullie mij vast niet missen, maar dankzij een aantal geweldige bokkers, gaat morgen de grote volksverhuizing van start en gaan mijn meiden en ikzelf op weg naar onze nieuwe plek, aan de andere kant van het land en zal ik voorlopig niet meer online zijn, wish us luck, want we hebben het zo hard nodig...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:53

Veel geluk en succes op je nieuwe plek!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:59

Heel veel succes ohjajoh!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:25

ohjajoh6 schreef:
Sorry is helemaal niet nodig, want binnengevallen zijn we tenslotte allemaal hier. Ik vind het wel heel bizar van de kelp en absoluut het proberen waard, ik heb erg veel goeds over zeewier gehoord en kwaad kan het zeker niet dacht ik...

Nou zullen jullie mij vast niet missen, maar dankzij een aantal geweldige bokkers, gaat morgen de grote volksverhuizing van start en gaan mijn meiden en ikzelf op weg naar onze nieuwe plek, aan de andere kant van het land en zal ik voorlopig niet meer online zijn, wish us luck, want we hebben het zo hard nodig...

sterkte!! :j

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:50

IMJ schreef:
Succes vanmiddag vief!
Hoe is het met imago?
.

Dank je!
Ja, gaat nu weer de goede kant op met Imago. Hij is nog steeds dikke maatjes met zijn vriendje, Imposant. Het ging in september wat minder goed en hij was sterk vermagerd. Nu is dit de laatste paar jaar sowieso in het najaar al een uitdaging geweest maar ging dit jaar wel extreem hard achteruit. Hij is intensief bijgevoerd en staat nog steeds, samen met Imposant, in de namiddag tot de avond, een paar uur alleen met onbeperkt voer. Dan tijdens de avondronde nog een keer muesli en daarna weer in de groep. Dit werkt nu prima dus gaat nu weer goed.

Hij ziet er wel ouder uit en zit dik in zijn vacht. Is toch iedere keer wel weer even slikken voor me als ik hem bezoek; een jaar terug zat hij nog aan alle kanten strak in pak om zo maar te zeggen...(maar was hij wel hartstikke ziek).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:53

En hoe was de lezing Imago01 ?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:01

Zo, vandaag dus de lezing bijgewoond, die vrij lang duurde.
Ik wist al een heleboel van de informatie dus dan krijg je op den duur het gevoel dat je op de wip zit, want je wilt meer weten en je vragen kwijt kunnen etc.
Het was wel interessant en ik moet het ze nageven: niet in het kader van BI only zeg maar. Het was puur informatief met echt hele goede afbeeldingen van de hersenen, hypofyse, receptoren en pars intermedia met de kamers etc. Echt tof, die had ik nog niet eerder zo mooi en duidelijk gezien.

Duidelijke uitleg over alles, ging er diep op in. Ik kan natuurlijk niet de hele middag hier samenvatten en zal gerust nog wel een en ander vergeten maar even heel kort samengevat:

Prijs van de PS tov pergolide
Prijs is hoger omdat: ze moesten patent erop aanvragen, als geregistreerd paardenmedicijn; aantonen dat het medicijn werkt voor paarden dmv diverse onderzoeken etc. Dit ook financieren. Pergolide, het is een feit: het gaat wereldwijd uit de handel. Ja, BI heeft erop ingespeeld, maar verdient er vooralsnog niet aan, draaien wel omzet. Krijgen ongeveer 30% maar investeren in onderzoek (bv. nav de gratis bloedtesten die zij aangeboden hebben), bekend maken etc. Prijs is niet wat zij ervan vangen, maar bv. DA maakt er ook winst op!!!

Grootte van de pil, kleur van de pil, smaak van de pil
Grootte blijft lastig verhaal. Groter zou kunnen dat paard erop kauwt, het verpulvert (als een pepermuntje bv.) en alsnog gruis uitspuugt. Pergolide heeft nl. echt een vreselijk vieze smaak! DA wilde tips geven om hoe pil te geven. Ik heb hem beleefd onderbroken. Kleur, valt van alles voor te zeggen. Smaak: waarom geen lekker smaakje: puur omdat productie dan nog duurder uitvalt, dit doorberekend wordt aan de consument. Wellicht wel iets voor toekomst, maar niet op korte termijn.
Productie van kleinere pil betekent productielijn erbij. Brengt ook weer kosten met zich mee. Daarom voorlopig alleen nog in 1 mg hoeveelheden. extra breuklijn wordt meegenomen (tbv breken in 0,25 mg).

Valt PPID te voorkomen?
DA: "ik weet het niet". Niet voldoende onderzoeksresultaten beschikbaar. Staan als het ware nog op blz. 1 wb. onderzoek als je het hebt over een boek met 200 pagina's. Alles staat nog in kinderschoenen, veel nog onbekend.

Paard verdacht van Cushing, niet zeker over, toch starten PS?
Daar kun je voor kiezen als klinisch alles erop wijst. Je zult je paard er zeker niet mee om zeep helpen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:05

mijne eet nog steeds netjes zijn pil icm beetje muesli..
breek em doormidden zodat ie gelijk kan doorslikken.

vanaf gisteren mag hij een uurtje op gras en opbouwen naar paar uur ,., dan gaan we de wei strippen.
benieuwd hoe het gaat!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:12

cynthiar schreef:
Ja het schijnt ook "goed" hooi te zijn, zal idd te veel suiker in zitten, maar ik heb geen mogelijkheid om ander hooi te voeren, ik sta op een grote manege. Ik kan wel kuil krijgen maar dat krijgt hij niet meer weg.
Nat hooi is ook niet echt een optie want dat vind meneer niet lekker. Ik ga wel proberen met minder hooi.

En biergist, koop je dat voor mensen en hoeveel geef je dan aan je paard ( een grote fjord)?

Ik haal 'm bij Makana ( http://www.makana.de) de zuivere biergist ( reine Bierhefe ) , niet de Bierhefe BT ( daar zit bierborstel bij en daar gaan sommige ook van aan de diarree :D ). Bestel daar al een goed jaar en heel tevreden over de service ! Denk ook 1 van de goedkoopste die je kan vinden. Ik geef zo'n 30 tot 50gr per dag per paard...ongeveer...komt niet op een gram of 10, is lekker en gezond :P
Bij veevoederleveranciers kan je het ook wel vinden, en dan met name in het assortiment voor de duiven...maar daar zit ook meestal die bierborstel bij, dus voor mij geen aanrader.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:14

maar blijft de pergolide dan nog wel verkrijgbaar omdat t wereldwijd uit handel gaat ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:16

Thanks voor de samenvatting, Imago !
Ik zie hier dus bevestigd hetgeen ik al vermoedde...dat de DA ook winst maakt op die pillen :D Telkens ik met mijn DA over cushing en prascend/pergolide praat, meende ik al zo tussen de lijntjes door te '' lezen '' dat ie 1. een hele goede vriend bij BI heeft en 2. heel erg graag die pillen aan de man ( of vrouw ) brengt ! Mysterie bij deze opgelost... :7

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:20

ohjajoh6 schreef:

Ik heb één en ander gemist blijkbaar.. :? Maar succes dus in elk geval !

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:20

tylando schreef:
maar blijft de pergolide dan nog wel verkrijgbaar omdat t wereldwijd uit handel gaat ?

Ik mis nog iets, gaat pergolide uit de handel?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:21

tylando schreef:

No, dat zal dan overal voor de paardjes prascend worden...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:22

ah ok... ik snapte het even niet uit het verhaal :o
schrok al

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:23

ohjajoh6: ik lees zo nu en dan hier wel bij maar sla ook hele stukken over...ik heb jouw update gemist maar wauw, klinkt als een hele onderneming. Heel veel succes!!!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:26

Uhm...dat de HUMANE pergolide uit de handel wordt genomen, dat is al langere tijd bekend. Complete rellen heeft het opgeleverd. En geloof me...BI is zich hier heel goed van bewust.... Het patent erop was verlopen en dat was de reden dat BI het geregistreerd heeft als paardenmedicijn.
Hadden zij dit niet gedaan, dan was er a: in de toekomst geen medicatie meer geweest voor PPID paarden of b: had een andere fabrikant dit wel gedaan.

Humane pergolide is, voor zover ik weet, al nagenoeg niet meer verkrijgbaar.

Maar ja, de PS die tig keer zo duur is (hangt van je DA af), natuurlijk wel!!!

En er is wel vaker in (het vorige) topic vermeld dat er sterke prijsverschillen zijn onder de DA's en dat een belronde in je omgeving geen kwaad kan. Ik heb zelf in een jaar tijd al prijsverschillen van 20 euro meegemaakt per 60 tabletten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:29

Dan ga ik maar flink wat pergolide inslaan...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:33

schelen de prijzen ook per land? zou belgie goedkoper zijn?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:33

Pergolide is in de handel en blijft dit voorlopig ook verzekerde mylan mij vorig jaar.
Mooi excuus van ze ;-) of zou het echt zo zijn?

is imago echt slechter of is het de besprong die veranderd?
Hij kan wel echt 'paard' zijn, en dat verdient ie!
Was een goede keus!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 04-01-14 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:35