[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:32

Amalarab schreef:
hoi, hoi, ik val er een beetje in. :)
heb een lieve arabische merrie van 4 jaar, die sinds een tijdje is gaan schuren. -O- dus Neem Olie Puur gesmeerd en een eczeemdeken op gedaan (4 dagen nu)

probleem 1: tja het regent nu flink....(geen schuilstal, 24/7 buiten op gras) voel me toch schuldig dat ze met die natte pyjama staat (kwestie zal wel 100x voorbijkomen hier... :j )

probleem 2: dan wilde ik altijd nog eens een veulentje fokken....

er moet een afdak komen vind ik dus en waarschijnlijk geen veulen?
wat zijn eigenlijk de ervaringen met fokken met een eczemer? :?

hey lise!
ik heb appie met regen een regendeken op.
maar een eczeemdeken droogt wel vrij snel :j

weet je zeker dat het eczeem is en geen gevolg van bijvoorbeeld het gras eten?
zeker als paarden op veel jong/vet gras staan kunnen ze jeuk krijgen.
kelly heeft dat ook,veel gras en die jeukt zich suf,maar heeft absoluut géén zomereczeen!
met haar fokken we ook gewoon en dat kan prima.
probeer eerst dus zelf eens een en ander te veranderen in de voeding.
zet ze schraal,zorg voor een goede liksteen en wat goede vitamines en kijk even hoe dat gaat.

voor de anderen:
appie heeft ook plekken op zijn hoofd,maar verdraagt geen kap.
ik smeer wat bio huidolie op mijn handen nen wrijf dan zijn gezicht er mee in.
dat helpt wel :j

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:05

Citaat:
Je kunt beter op zoek gaan naar een goede bescherming voor het hoofd en oren. Ander voer gaat echt niet helpen. Mijn paard schuurt ook veel aan haar hoofd maar ik doe haar hoofd smorgens helemaal met een watje met derfen, daarna de sleezy om en de rambo sih en een hoofdkap. En na 9 uur naar buiten en rond 5 uur weer naar binnen. Daarmee is het heel goed onder controle te houden. Als het heel hard waait zijn er minder vliegjes en haal ik ze later binnen. Mijn paard staat overdag in het volle gras en krijgt savonds op stal grasmix en bix bijgevoerd.
Het is dus zaak dat je er voor zorgt dat die vliegjes niet op het hoofd en oren van je paard kunnen komen.......

Mijn paard wil niks om de oren hebben, dan gaat ze helemaal door het lint en net zo lang door tot het er af is, dus dat is geen optie.
Derfen smeren ook niet, want dat helpt niet.
En ook al scheelt het maar iets, ik wil gewoon kijken of ze op ander voer beter reageerd.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:09

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:11

Je kunt het proberen maar die vliegjes prikken je paard op zijn oren en daar reageert hij op. Ander voer helpt daarbij naar mijn idee niets. Je moet zien te voorkomen dat de vliegjes je paard op zijn oren prikken.

Ik smeer ook wel eens een laagje uiercreme op het hoofd en oren van mijn paard, dat wil ook nog wel eens helpen. Maar dat moet je dan wel elke dag doen. En hertshoornolie werkt ook erg goed, stinkt wel enorm.

Klasien

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:16

Ik ben nu dik 2 weken met Derfen aan het smeren op Iris haar hoofd, en alle plekken zijn weg!!! Haar hoofd en voorpluk zin in geen jaren zo mooi geweest. Ok, wel smerig (zwarte voorpluk ipv wit ;) ), maar dat maakt mij niet uit!

Wie heeft er ervaring met die Derfen shampoo? Werkt dat echt beter om de manen schoon te krijgen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:05

Mijn dekens zijn al 4/5 jaar oud ofzo, flink wat aan gerepareerd, maar voldoet nog prima :D
Zit er wel aan te denken om binnenkort maar weer een nieuwe bij te halen.

Gister begonnen de 2e deken te vermaken, kapte de naaimachine ermee,dus nu moet pony nog maar even wachten tot ik weer kan wisselen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:09

Kimbeerly schreef:
@Ellepel, bedoel je deze bio huidolie?
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... #tabanchor

ja,die heb ik.
ik vind het het beste product dat ik ooit gebruikt heb om wondjes e.d. te laten genezen.
het is een hele vette olie,maar het kan wél in de zon!
en voordeel er van is dat het vrij lang vet blijft,dus je hoeft ook niet zoveel te gebruiken en niet eens elke dag.
en een vettere huid is minder jeukerig dan een droge.

laatst had appie dikke korsten in zijn manen omdat zijn deken kapot was gegaan, en met de olie gaan de korstjes heel snel los en geneest het heel mooi.
ik gebruik de fles nu al voor het 2e jaar en het is nog niet eens half leeg :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:51

Owww. hier de twee Schuur-Shetten nog NIETS... Dekenloos, wel om de dag anti vlief en anti-jeuk.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:02

Mensen hoe brengen jullie erfen aan. Doe het nu maar in een pipet en ga daar de staartwortel mee door, maar dat is me een karwei.

Maar ze staan nog steeds zonder deken al 10 dagen *\o/* dat kan 2 dingen beteken de derfen doet waar het voor is, of het veulen trekt zoveel eiwitten en suikers aan het lichaam dat ze toch echt puur op voedingsstoffen schuurde. We zullen het ooit wel gaan merken.

Afbeelding

Afbeelding

en nog 1 van de kleine smurf
Afbeelding

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:09

Heeft iemand een link van een site waar ze Derfen verkopen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:28

suzanne461 schreef:
Heeft iemand een link van een site waar ze Derfen verkopen?

www.vidoma.nl
de paardendrogist.nl

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:46

momo_lover: Bij mij zit er op de derfen een tuitje met een klein gaatje, daar is heel makkelijk een kleine hoeveelheid mee aan te brengen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:49

Mooi veulen!

Famke is begonnen met schuren toen ze haar tweede veulen aan de voet had en meteen ook heftig, in één nacht tot bloedens toe. Nu met veulen aan de voet vol in de wei overdag, 's nachts binnen met flinke bult kuil, 1x per 5 dagen Derfen en 2x dgs 75 gr TWM geen jeuk.

Ligt niet aan het veulen zou ik zo denken, eerder aan goede weerstand, Derfen en bescherming tegen knutten door opstallen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:52

had de proefverpakking om te testen dus hellaas geen tuitje :')

Volgende maand haal ik denk ik de groot verpakking en dan heb ik tuitje.

Tiwi1969 -> ze staan niet op stal, voer is gewoon hetzelfde verder gegaan alleen wat meer hooi omdat de wei nu wat armer wordt en ik ze nog niet als kude bij elkander wil zetten (gebeurt denk ik morgen of zondag als we er bij kunnen zijn), heerlijk 2 dominante merries maar ze vliegen elkaar niet meer aan over het draad. Ze heeft van de winter ook gescheurd en dat was door de peen die we gaven gelijk mee gestopt toen we verband zagen, daarom de suikers/eiwitten die door aanmaak van melk worden verbrandt en dus beter gaat met haar.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:43

momo_lover: je kan ook een doktersspuitje in het proefflesje derfen stoppen en volzuigen met derfen en dat zo stukje voor stukje op de plekken spuiten waar het nodig is :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:57

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:52

jeetje wat is dat toch wat met ZE. wat goed dat jullie allemaal zo met ze bezig zijn en al die middeltjes/methodes met elkaar delen.

Ellepel, het kan idd ook door het jonge gras komen of van het stuk waar kunstmest gestrooid is?
ik hoop het, want als het net zo is als met Kelly dan kan ik ook eens een veulentje fokken.
bedankt voor je info.

had moeite de eczeemdeken op en af te krijgen, beetje een worsteling! ik doe geen regendeken erover heen dus vind het wel sneu nu het vandaag zo regent. maar ja regen betekent ook:geen mugjes! :)

hier een foto van haar manenkam, 2 plekjes en hele dunne manen inmiddels
Afbeelding
met deken
Afbeelding

haar conditie
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TCACOI6O.jpg

zally100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:53

Hallo

Ik heb met iemand gepraat die van af pasen met groene thee bezig is..
De Haflinger is tot nu toe niet aan het schuuren en heeft lange manen en staart.
dat was andere jaren anders , dan zat hij op zijn staart in de wei ..
Bij het mennen met tweespan viel hem op dat op het paard dat de groene thee kreeg bijna geen dazen zaten en de andere zat helemaal onder.

Bij mijn paard is alles rustig geen schilfers meer en de manen beginnen weer te groeien.
Nu bijna een maand bezig

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:32

Hier gaat het momenteel ook erg goed.
Deken kreeg ik bijna niet meer op en af, ze werd er zo boos van dat ik hem voor proef heb afgelaten.
Nu een week zonder deken en vrijwel niet geschuurd terwijl ze mogelijkheden genoeg heeft.
Ze heeft 1 boviclip in haar staart en 1 aan het halster tegen de huid aan.
Ook krijgt ze groene thee door haar eten.
Als het zo goed blijft gaan ga ik bijna geloven in de boviclip en groene thee :-)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:23

Morgen ga ik ook Bovi-clips halen voor de paarden van de boer waar ik sta, hij heeft er 3 met eczeem en wil geen dekens gebruiken. Met Derfen is het te doen, maar kan nog beter. Nu geen korsten, maar wel veel schuurschade. Zonder Derfen hebben die dieren de gaten in hun huid.

Famke gaat over een paar weken ook 24/7 naar buiten, gaat nu nog super met Derfen/TWM/opstallen. Ik wil proberen of de Bovi clip haar voldoende beschermt om haar zonder deken buiten te laten. Bij de eerste indruk van jeuk, gaat de deken toch op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:27

lise,ze heeft wel een dikke hals hé?
jong gras kan echt een oorzaak zijn voor jeuk en kunstmest ook.
nadeel van kuntsmest is dat het maar een bepaald deel aan stoffen bevat die misschien op dat gras net niet geschikt zijn.
zou zeker even van het gras af doen,en kijken of je je vitamientjes goed hebt,eventueel ene vitaminekorreltje gaan geven om dat goed te krijgen

deken omdoen is in het begin even wennen :P
ik rol het halsdeel altijd op,doe die om en trek dan de deken zo naar achter toe.
na een paar keer zijn de paarden er wel aan gewent en gaat het wel makkelijker :j

ik heb vanmiddag maar even naar stal gebelt,ik weet dat appie er nu als een verzopen katje bij staat en ze gevraagd of ze hem eventueel een nachtje binnen wilden zetten.
voor een keertje moet dat wel lukken en laat hij hopenlijk de deken en zijn hals heel :+

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:27

Heb hier al meer dan een week geen Derfen aangeraakt! Wel super, maargoed, het weer zit dan ook een beetje mee. Zag dat volgende week de temperaturen weer omhoog gaan, dus dan zal het wel weer omslaan.

Helaas heb ik vorige week wel de manen in moeten korten, omdat ze naar de keuring ging en gevlochten moest. Maar heb niks teveel er af gehaald. :P Alles is enorm rustig, in jaren niet zo'n mooie manenkam bij haar gezien en ook zit ze onder de appeltjes!
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:28

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:57

Hoi, sorry ik heb niet het hele topic doorgelezen. Vind 108 pagina's echt teveel ;)
Ik heb een shirehengst van 3 jaar. Voordat hij bij mij kwam was hij een luchtzuiger, dit heeft hij bij mij nooit meer gedaan.
Aan het eind van de afgelopen winter had hij lelijke plekken in zijn vacht, het leek op schimmel maar toch ook niet. De plukken haar kon je er zo uittrekken. Het leek er niet op dat hij er jeuk aan had.
Nu heeft meneer zijn zomervacht en zijn de plekken verdwenen. Nu is hij sinds een week of 3 bezig met zijn manen en staart te schuren, vooral aan bomen en in de stal. Ik dacht aan staart-/maneneczeem, heb daarom zijn staart en manen gewassen met een ph-neutrale shampoo. Staart lijkt nu beter te gaan, maar hij heeft ondertussen al flink wat van zijn bos manen verloren.
Wat ik me afvraag is of hij schuurt omdat hij echt jeuk heeft of meer omdat hij het gewoon lekker vind. Misschien is er een verband tussen het vroegere luchtzuigen en nu dit schuren?
Hebben jullie nog tips wat ik kan proberen tegen eventuele jeuk? Wil morgen de DA bellen, maar dan kan hier even duren voordat hij langs komt. Dus misschien kan ik alvast wat proberen.
Vind het wel balen, zn mooie bos manen helemaal stuk. Sukkeltje !
Alvast bedankt voor de tips!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:18

Bregh schuurt nog steeds niet, om de dag smeren met SME lotion werkt dus nog steeds voor haar. Wel had ze een dikkere manenkam na wat meer gras (stripbegrazing) dus ze reageert nog wel op de eiwitten, en ze had een ander graasmasker omdat de GG haar tanden slijt. Daar moet ik dus nog wat op verzinnen, had zelf het gat groter gemaakt (want het was wel heul sneu zo'n klein gaatje.... :+ ) maar dat was een instinkertje dus.