Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:01

Lovely schreef:
blauwdruivje schreef:
Verder hebben veel paarden in Nederland het virus al latent (slapend) in zich, maar worden er niet ziek van. In Heumen/Berg en Dal heerst bijvoorbeeld een ander rhinovirus dan in Driel. Deze bedrijven hebben elkaar dus niet besmet. Dat ergens op een stal weer rhino komt, hoeft dus zo te zijn dat het besmet is door een ander bedrijf of doordat er mensen op bezoek kwamen. In de meeste gevallen ontstaat het doordat een paard dat het virus al lang bij zich heeft, ziek wordt. Dus een paniek 'het virus gaat nu het hele land door' is niet nodig en overdreven. Natuurlijk moet je als je van stal naar een andere stal gaat, verstandig handelen, door bijv. kleding te wassen etc. En in een straal rond 30 km van het besmette bedrijf moet je wel extra voorzichtig zijn. Maar eigenlijk zou je normaal ook daarmee voorzichtig moeten zijn...

Eindelijk een verstandig woord :). Het is ook niet nodig om over besmet gebied te praten of met vingertjes te wijzen wiens schuld het zou kunnen zijn dat er ergens een paard ziek is geworden. De meeste paarden zijn alangl besmet met het virus en daarom moet je altijd voorzichtig zijn.

En juist omdat je voorzichtig moet zijn is het belangrijk dat er nu zoveel extra aandacht aan wordt besteed.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:02

@opisopshop en fitzroy

Het rhino virus is eigenlijk op de meeste stallen inderdaad gewoon slapend aanwezig. Op de bokt wiki staat hierover: Bijna alle paarden in Nederland komen regelmatig met het rhinopneumonie-virus in contact. Het is helaas niet bekend waarom een bedrijf soms getroffen wordt door abortussen of verlammingsproblemen.

Jaarlijks zijn er enkele stallen in Nederland waar paarden ziek worden door rhino. Maar nu wordt er door de media ook veel ruchtbaarheid aan gegeven. En dat zorgt er weer voor dat iedereen denkt dat het virus snel rondwaait...terwijl de besmettingen meestal geen enkel verband met elkaar hebben.

Het kan wel zijn dat de stallen in Heumen en Berg en Dal elkaar besmet hebben, omdat die onderling misschien wel contact hebben gehad. Maar eigenlijk is de kans gewoon heel klein dat virus van bedrijf naar bedrijf gaat.

Het is gewoon zo dat er op de meeste bedrijven het rhinovirus dus slapend aanwezig is. Soms komt het tot een uitbraak. De meeste paarden zijn dan verkouden en genezen daar van. Slechts incidenteel is er de neurologische variant met verlammingsverschijnselen. En op dat moment moet je gewoon heel voorzichtig zijn. Pas op het moment dat een paard echt snotterig is, kan hij het virus via het snot verspreiden. Eerder niet.

Als het in Woubrugge is, is de kans het grootst dat dat gewoon ontstaan is doordat een paard dat allang besmet was, ziek is geworden. Dus dan staat het los van de andere gevallen.

De paniek dat er dus een virus 'rondwaait in Nederland' is onnodig..het virus ís namelijk allang overal in Nederland...alleen paarden worden er doorgaans niet ziek van.

Maar op het moment dat op jouw stal het rhinovirus actief is uitgebroken en paarden ziek zijn, dán moet je (en de bedrijven in de omgeving) de extra voorzorgsmaatregelen treffen. En dat is wat veel bedrijven nu doen: gewoon voorzorgsmaatregelen treffen.
Laatst bijgewerkt door blauwdruivje op 03-03-12 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:04

Bij ons op stal (groningen) zijn ook al maatregelen genomen. Er mogen geen paarden meer van en op het erf. Hopen dat we het uit de buurt kunnen houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:05

blauwdruivje schreef:
@opisopshop en fitzroy

Wat ik wel gehoord heb, is dat er tussen de stallen in heumen en berg/dal wel onderling contacten zijn geweest. Maar verder niet. Zie ook de bokt wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Rhinopneumonie

Het rhino virus is eigenlijk op de meeste stallen inderdaad gewoon slapend aanwezig. Op de bokt wiki staat hierover: Bijna alle paarden in Nederland komen regelmatig met het rhinopneumonie-virus in contact. Het is helaas niet bekend waarom een bedrijf soms getroffen wordt door abortussen of verlammingsproblemen.

Het is gewoon zo dat er op de meeste bedrijven het rhinovirus dus slapend aanwezig is. Soms komt het tot een uitbraak. De meeste paarden zijn dan verkouden en genezen daar van. Slechts incidenteel is er de neurologische variant met verlammingsverschijnselen. En op dat moment moet je gewoon heel voorzichtig zijn. Pas op het moment dat een paard echt snotterig is, kan hij het virus via het snot verspreiden. Eerder niet.

Als het in Woubrugge is, is de kans het grootst dat dat gewoon ontstaan is doordat een paard dat allang besmet was, ziek is geworden. Dus dan staat het los van de andere gevallen.

De paniek dat er dus een virus 'rondwaait in Nederland' is onnodig..het virus ís namelijk allang overal in Nederland...alleen paarden worden er doorgaans niet ziek van.

Maar op het moment dat op jouw stal het rhinovirus actief is uitgebroken en paarden ziek zijn, dán moet je (en de bedrijven in de omgeving) de extra voorzorgsmaatregelen treffen.

Met drachtige merries moet je altijd voorzichtig zijn en als je een paard hebt dat oud is of een slechte weerstand heeft, dan ben je ook makkelijk aan de beurt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:06

Maar ik weet niet of jullie het interview hebben gehoord met John Bierling? Hij had het over een open stal. Dus bij de KNHS wordt er wel degelijk vanuit gegaan dat het om de besmettingsvariant gaat. Anders zou hun advies ook wel anders zijn dan wanneer het losstaande uitbraken zijn.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 03-03-12 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Don_Zhivago

opisop_shop schreef:
en gewoon influenza enten dan, dat is ook een vaccin wat soms weer op de weerstand slaat.
Is het verstandig om dat nog wel te doen, of moet je dat ook uitstellen?

Ik was al aan het rondzoeken elfje, maar zag behalve die geen afmeldingen (ja eentje maar dat was ivm te weinig deelname).

Dat is een goede.
Heeft weinig te maken met de Rhino maar elke enting zorgt ervoor dat de weerstand tijdelijk wat lager ligt.
Is dat verstandig op dit moment??

Ook dat zou ik overleggen met de DA.

En hoe zou dat gaan met de paspoorten vd wedstrijd paarden, stel dat de DA advies geeft voor uitstel omdat dat aan te raden is op dit moment. Hoe zit dat dan met het reglement van de KNHS.
Krijg je een aantekening dan?

MHK

xSaarSaar schreef:
MHK schreef:
Weet iemand of het virus makkelijk muteert van bijv. de verkoudheidsvorm naar de neurologische vorm?

Voor zover ik weet kan het wel zo zijn dat het paard eerst de verkoudheidsvorm heeft, en vervolgens na een paar weken (met evt. tussentijd) de neurologische variant kan krijgen.

Er wordt nl. gesproken over de 3 varianten. Maar zijn het echt afzonderlijke virussen en blijven ze redelijk in dezelfde variant (Ik weet dat ze snel muteren, anders zou 1 enting genoeg zijn) of kunnen ze alledrie heel makkelijk van de ene variant naar de andere variant muteren.
Krijgt een paard dat vatbaar is en omgaat met een paard dat met de neurologische variant besmet is ook altijd de neurologische variant of 1 van de andere 2?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:12

Fitzroy schreef:
Maar ik weet niet of jullie het interview hebben gehoord met John Bierling? Hij had het over een open stal. Dus bij de KNHS wordt er wel degelijk vanuit gegaan dat het om de besmettingsvariant gaat. Anders zou hun advies ook wel anders zijn dan wanneer het losstaande uitbraken zijn.

Besmettingsvariant? Kun je daar iets meer over vertellen?

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:13

Don_Zhivago schreef:
Enten heeft voor zover ik weet geen zin. Alleen als je een drachtige merrie hebt, om abortus te voorkomen. Tegen de dodelijke neurologische variant kan je sowieso niet sluitend vaccineren.
Nu vaccineren is ook een risico omdat je de afweer van je paard dan een tik geeft wardoor hij zelf minder goede afweer heeft tegen het virus.

Ik ent zelf niet, en hoop dat mijn stalgenoten het niet meenemen van wedstrijden. Gelukkig staat mijn paard dan weer in een groep die het erf nooit afgaat. De paarden die wedstrijden lopen staan 50 meter weg, dus ik hoop er geen problemen mee te krijgen. Maar ja, zeker weten doe je het niet natuurlijk..

Ja... die heb ik dus.
Moet ik nu dus enten?![/quote]

Het enten van drachtige merries is in de 5e 7e en 9e maand van de dracht zal nu dus geen zin hebben als ze al verder op weg is

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:13

Ik krijg net een mail van een ruitershop. Daar staat ook het vermoeden in van Rhino in ***.

Ik citeer uit hun email (dus geen PB, maar in mijn gewone email ontvangen als nieuwsbrief):

Citaat:
Op 3 maart 2012 is er in de omgeving Woubruggen, mogelijk ook *** en op 22 februari Bij Groesbeek een uitbraak van het Rhinovirus geconstateerd.

Hier lees ik nergens iets over ***. Iets bekend daarvan?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 03-03-12 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:14

MHK schreef:
Er wordt nl. gesproken over de 3 varianten. Maar zijn het echt afzonderlijke virussen en blijven ze redelijk in dezelfde variant (Ik weet dat ze snel muteren, anders zou 1 enting genoeg zijn) of kunnen ze alledrie heel makkelijk van de ene variant naar de andere variant muteren.
Krijgt een paard dat vatbaar is en omgaat met een paard dat met de neurologische variant besmet is ook altijd de neurologische variant of 1 van de andere 2?

Dit stond in een oud topic uit 2009:
HannahFrouk schreef:
Van de neurologische vorm zei onze DA dat de eerste neurologische verschijnselen idd waren dat ze niet goed meer konden plassen. Maar deze verschijnselen ontstaan enige tijd nadat het paard ziekerig is geweest en koorts heeft gehad, er zit dus een pauze tussen.

Dan is er ook nog een vorm waarbij de paarden hoesten en "gewoon' ziek zijn.

Volgens mij kunnen ze dus niet de 'gewone' griepvariant krijgen die muteert in de neurologische aangezien het inderdaad 3 verschillende virussen zijn.
Maar er kunnen dus wel griepverschijnselen zijn voorafgaand aan de neurologische variant.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:16

Marga schreef:
Veulen84 schreef:
Is het mogelijk om dat topic zo te maken dat ie bij een update ook in je eigen berichten omhoog komt? Ik heb hem gestipt, maar hij staat zo laag dat een wijziging niet opvalt. Wel handig nu.

Het topic staat als sticky helemaal bovenaan op VN, dus zou is heel makkelijk terug te vinden. :)

Niet gezien, kijk nooit naar de VN in de forum-layout. Dus dan verschijnt dat niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:17

Moderatoropmerking:
Weer een plaatsnaam verwijderd. Als je van een geval gehoord hebt, wil je dit dan bij de nieuwsredactie melden en niet hier in het topic melden. De nieuwsredactie zal het verifiëren en op het voorpagina nieuws plaatsen. Wees voorzichtig met allerlei plaatsen noemen waar het mogelijk heerst. Vaak is nog niet eens bekend of het echt om Rhino gaat. Meld het vooral wel snel met zoveel mogelijk gegevens bij de nieuwsredactie zodat deze ermee aan de slag kunnen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:17

stef schreef:
NienSCHaap schreef:
Ik ben niet de gene die dat naar buiten mag en kan brengen is een prive stal zonder pensionklanten of lessers van buitenaf dat is het enige wat ik kan melden.
Voor dat mensen denk help! Het gaat alleen om de abortus variant

Abortus variant is minder erg?? Zo kont je bericht wel op mij over iig.

Hoe lang kan zo'n uitbraak duren? Ik heb over 6 weken een keuring

Ik bedoelde niet zo van minder erg, de ziekte is verschrikkelijk, maar hij komt elk jaar wel voor en de abortus variant ook vorig jaar zelfde stal alleen toen werd er niet zoveel ophef om gemaakt en nu wel, nou Ja volgens mij kom ik nu nog niet helemaal uit me woorden.
Maar ik vind het super erg...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:18

Viet schreef:
Bij ons op stal (groningen) zijn ook al maatregelen genomen. Er mogen geen paarden meer van en op het erf. Hopen dat we het uit de buurt kunnen houden!

Fijn dat ze het bij ons zo serieus nemen! Dat betekent dat ook het fotoshoot-risico wat ik hier eerder beschreef van de baan is wbt ons stalgenootje. Vind ik overigens super sneu voor haar want ze verheugde zich er erg op geloof ik...maar geeft wel een veiliger gevoel :o

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:19

@fitzroy

Ik heb het interview zelf niet gezien. Maar DE besmettingsvariant van rhino bestaat niet. Alle vormen van rhino zijn namelijk besmettelijk.

In het vroege voorjaar zijn er in het algemeen meer uitbraken. En nu er meerdere uitbraken op verschillende plekken zijn, kan ik me voorstellen dat de KNHS extra voorzichtig is. Maar dat wil niet zeggen dat de bedrijven elkaar besmet hebben.

Gewoon ontspannen blijven en voorzichtig zijn, dus:
- geen contact met bedrijven (en dienstverleners) uit het besmette gebied
- ga je van ene bedrijf naar het andere kleding/schoenen wassen
- zit je niet in het besmette gebied: gewoon lekker bosritten maken. Laat paarden onderweg niet aan elkaar snuffelen..maar ja dat doe je nooit.
- is jouw paard verkouden of een ander paard op stal verkouden: waarschuw dierenarts.
- wil je met je paard naar een ander bedrijf: informeer dan wat de regels daar zijn.

Al eerder gepost: hier ook nog wat uitleg in een filmpje:

http://www.youtube.com/v/eQFlpQEReFw?au ... d=ytplayer

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:19

Zilfstar schreef:
Ik krijg net een mail van een ruitershop. Daar staat ook het vermoeden in van Rhino in Woerden.

Ik citeer uit hun email (dus geen PB, maar in mijn gewone email ontvangen als nieuwsbrief):

Citaat:
Op 3 maart 2012 is er in de omgeving Woubruggen, mogelijk ook *** en op 22 februari Bij Groesbeek een uitbraak van het Rhinovirus geconstateerd.

Hier lees ik nergens iets over ***. Iets bekend daarvan?

Dit zijn de officieel besmette bedrijven:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=210626488096817712746.0004ba558f89a387abde1

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:20

Voor zover ik weet zijn er twee verschillende herpes virussen nu van belang.

De EHV4 (Equine Herpesvirus) die de verkoudheid geeft. Niet zo van belang eigenlijk, geeft doorgaans geen ernstige klachten.

Dan de EHV1 Dit is de versie die ZOWEL de Neurologische als de Abortus verschijselen geeft.

De uitbraak van Rhino nu gaat dus om de EHV1 variant. De ernstige variant. Binnen de EHV1 zijn weer verschillende stammen. (Zeg maar kort door de bocht: zelfde virus, maar iets andere erfelijke achtergrond. net ziets als dat er binnen het KWPN verschillende bloedlijnen zijn, maar wel in de basis hetzelfde paard is)

Voor zover IK weet is er -nog- niets bekend over welke stam er rond waart. En dus ook niet of er overal dezelfde stam is aangetroffen, en dus mogelijk inderdaad via besmettingen gegaan is. Of dat het om verschillende stammen gaat. Waarbij het dus waarschijnlijker zou zijn dat het gaat om tot uiting komen van latent aanwezige virussen. En dus minder te maken heeft met besmetting van paard op paard. Maar meer met lage weerstand, en toevallig om meerdere plaatsen gelijktijdig uitbreken van het virus.

In feite is dat ook absoluut niet van belang voor de mensen waarvan het paard niet ziek is, en die dat graag zo willen houden.

Alle paarden met EHV1 die er op dit moment ziek van zijn, zijn per definitie besmettelijk voor andere paarden.

######Het feit dat een merrie een veulen verwerpt, maar er zelf -meestal- niet extreem ziek van is heeft te maken met het ophopen van het virus. Het hoopt zich meestal op rond het ruggemerg --> neurologische verschijnselen.
Is er echter een foutus, dan hoopt het virus zich vooral daar op. De vrucht wordt beschadigd, en is nauwelijks levensvatbaar. --> spontane abortus volgt. Daarmee scheidt de merrie ook het overgrote deel aan virusdeeltjes uit. En daarmee is voor haar -meestal- het ergste voorbij.#####

Dit laatste stuk informatie heb ik ergens diep in mijn geheugen gevonden, heb biologische (lerares biologie) en paardenhouderij (mbo paardenhouderij gevolgd, lang geleden) achtergrond. Het kan zijn dat ik ergens de plank missla, dan graag verbeteringen / aanvullingen aangeven.
Voor zover ik weet is dit redelijk correct, en zo eenvoudig mogelijk uitgelegd.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:21

Ook bij ons op stal komen geen nieuwe paarden en daarnaast komen de paarden niet van ons erf af..

Ik vind het op het moment erg vervelend dat de hoefsmit binnenkort weer nodig is, die gaat toch van stal naar stal en kan zeer gemakkelijk de ziekte overdragen.
Laatst bijgewerkt door Sachet op 03-03-12 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:22

Is er nu in de gebieden van Gelderland waar het virus NIET heerst wel of geen vervoers verbod?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:22

Onassa schreef:
Is er nu in de gebieden van Gelderland waar het virus NIET heerst wel of geen vervoers verbod?

Er is helemaal geen vervoersverbod.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:23

Lovely schreef:
blauwdruivje schreef:
Verder hebben veel paarden in Nederland het virus al latent (slapend) in zich, maar worden er niet ziek van. In Heumen/Berg en Dal heerst bijvoorbeeld een ander rhinovirus dan in Driel. Deze bedrijven hebben elkaar dus niet besmet. Dat ergens op een stal weer rhino komt, hoeft dus zo te zijn dat het besmet is door een ander bedrijf of doordat er mensen op bezoek kwamen. In de meeste gevallen ontstaat het doordat een paard dat het virus al lang bij zich heeft, ziek wordt. Dus een paniek 'het virus gaat nu het hele land door' is niet nodig en overdreven. Natuurlijk moet je als je van stal naar een andere stal gaat, verstandig handelen, door bijv. kleding te wassen etc. En in een straal rond 30 km van het besmette bedrijf moet je wel extra voorzichtig zijn. Maar eigenlijk zou je normaal ook daarmee voorzichtig moeten zijn...

Eindelijk een verstandig woord :). Het is ook niet nodig om over besmet gebied te praten of met vingertjes te wijzen wiens schuld het zou kunnen zijn dat er ergens een paard ziek is geworden. De meeste paarden zijn alangl besmet met het virus en daarom moet je altijd voorzichtig zijn.

AMEN!! Dat roep ik al de hele tijd ;) En het komt overal voor alleen niemand heeft er weet vn of meldt het als er een ziek paard is. En de meesten denken bij koorts en wat verkoudheid ook niet gelijk aan rhino denk ik...
Laatst bijgewerkt door silverbrumby op 03-03-12 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:23

ik mag hopen dat professionals zich gedragen heo het zou moeten en dus zorgen voor zo goed mogelijke ontsmetting, van op zn minst materialen en handen; lijkt me niet zo moeilijk te realiseren?
En als het een smid is die voor meer paarden komt, zet je anders zelf even iets neer en vraag je het hem?

Zou een drainagekuur ook helpen bij paarden die snotterig zijn en waarbij het vermoeden op Rhino bestaat, aangezien dat afvalstoffen uit het lijf helpt?

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:24

Femke_Tweety schreef:
Voor zover ik weet zijn er twee verschillende herpes virussen nu van belang.

De EHV4 (Equine Herpesvirus) die de verkoudheid geeft. Niet zo van belang eigenlijk, geeft doorgaans geen ernstige klachten.

Dan de EHV1 Dit is de versie die ZOWEL de Neurologische als de Abortus verschijselen geeft.

De uitbraak van Rhino nu gaat dus om de EHV1 variant. De ernstige variant. Binnen de EHV1 zijn weer verschillende stammen. (Zeg maar kort door de bocht: zelfde virus, maar iets andere erfelijke achtergrond. net ziets als dat er binnen het KWPN verschillende bloedlijnen zijn, maar wel in de basis hetzelfde paard is)

Voor zover IK weet is er -nog- niets bekend over welke stam er rond waart. En dus ook niet of er overal dezelfde stam is aangetroffen, en dus mogelijk inderdaad via besmettingen gegaan is. Of dat het om verschillende stammen gaat. Waarbij het dus waarschijnlijker zou zijn dat het gaat om tot uiting komen van latent aanwezige virussen. En dus minder te maken heeft met besmetting van paard op paard. Maar meer met lage weerstand, en toevallig om meerdere plaatsen gelijktijdig uitbreken van het virus.

In feite is dat ook absoluut niet van belang voor de mensen waarvan het paard niet ziek is, en die dat graag zo willen houden.

Alle paarden met EHV1 die er op dit moment ziek van zijn, zijn per definitie besmettelijk voor andere paarden.

######Het feit dat een merrie een veulen verwerpt, maar er zelf -meestal- niet extreem ziek van is heeft te maken met het ophopen van het virus. Het hoopt zich meestal op rond het ruggemerg --> neurologische verschijnselen.
Is er echter een foutus, dan hoopt het virus zich vooral daar op. De vrucht wordt beschadigd, en is nauwelijks levensvatbaar. --> spontane abortus volgt. Daarmee scheidt de merrie ook het overgrote deel aan virusdeeltjes uit. En daarmee is voor haar -meestal- het ergste voorbij.#####

Dit laatste stuk informatie heb ik ergens diep in mijn geheugen gevonden, heb biologische (lerares biologie) en paardenhouderij (mbo paardenhouderij gevolgd, lang geleden) achtergrond. Het kan zijn dat ik ergens de plank missla, dan graag verbeteringen / aanvullingen aangeven.
Voor zover ik weet is dit redelijk correct, en zo eenvoudig mogelijk uitgelegd.

Jep, correcte info!
90% van de paarden zijn drager van het EHV4 virus (verkoudheidsvariant)
30% van de paarden zijn dragen van EHV1 virus (neurologisch en abortus)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:25

Lovely schreef:
Onassa schreef:

Er is helemaal geen vervoersverbod.

Oh okee gelukkig want ontving een bericht dat er een vervoers verbod was en ik ga mijn paardjes eind deze maand verhuizen.
Heb per 1 April de huidige stal opgezegd dus zou anders wel een enorm probleem hebben.