Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:13

Ik heb haar een paar dagen rust gegeven heb nog niet geprobeerd te rijden

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:24

ik ben nu af aan het bouwen van de zakjes, hij loopt nu ongeveer 6/8 uur per dag op de wei en verder krijgt ie luzerne met suiker/zetmeel arm voer.
nu gaf ik voorafgaand aan de kuur omeprazol, maagcompositum. nu ben ik heel bang dat dit niet toereikend gaat zijn, nu ben ik aan het twijfelen tussen synovium gastrosafe en audevard ekygard.
hebben jullie ervaringen met een van de producten of iets anders. wat ik zelf echt heel lastig vind zijn poeders, die eet hij echt heel slecht, de korrels is ook elke dag een drama om die naar binnen te krijgen.

inmiddels hebben we een nieuw favo hapje, verantwoord, agrobs mash, daar gaat ie gewoon voor brullen. nadeel is dat het een soort slobber is, dus gooi de korrels voor de box erdoorheen en dan geef ik direct.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 07:50

Chesss schreef:
ik ben nu af aan het bouwen van de zakjes, hij loopt nu ongeveer 6/8 uur per dag op de wei en verder krijgt ie luzerne met suiker/zetmeel arm voer.
nu gaf ik voorafgaand aan de kuur omeprazol, maagcompositum. nu ben ik heel bang dat dit niet toereikend gaat zijn, nu ben ik aan het twijfelen tussen synovium gastrosafe en audevard ekygard.
hebben jullie ervaringen met een van de producten of iets anders. wat ik zelf echt heel lastig vind zijn poeders, die eet hij echt heel slecht, de korrels is ook elke dag een drama om die naar binnen te krijgen.

inmiddels hebben we een nieuw favo hapje, verantwoord, agrobs mash, daar gaat ie gewoon voor brullen. nadeel is dat het een soort slobber is, dus gooi de korrels voor de box erdoorheen en dan geef ik direct.

Mijn ervaring is dat ieder paard verschillend op supplementen reageert, een algemene tip is lastig. Mijn paard ondervond geen enkel positief effect van de ekygard maar anderen hier op bokt boeken wel goede resultaten. De synovium heb ik (nog) nooit gebruikt. Maagcompositum reageert die van mij redelijk op. Hij staat nu op 2 zakjes omeprazole per dag en dat lukt momenteel redelijk.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:16

Idd lastig.. mijn paard heeft veel baat gehad bij Ekygard...

Momenteel doet Cas t nog steeds goed zonder Medicijnen en supplementen.. Heb zijn bloed laten checken.. Op ontstekingen en afwijkingen van organen, en op B12. De B12 was nog niet binnen, maar de rest was helemaal in orde...

Ik hoop op een positieve zomer!
Maar zie nu al weer een btje op tegen de winter, maar denk dat ik vooral nu even moet genieten van deze goed momenten! :)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:57

Die van mij blijft op 2 zakjes, gaat super goed en ik wil haar even een tijdje stabiel houden. Dan laat ik van het zomer de vit B12 wel een keer checken.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:12

Mijn paard is een maand super gegaan op Ekygard na de gastro kuur. Nu overgegaan op het goedkopere Puur Maag. Nu is het weer hommeles.

Gapen. Narrig op t been. Willen staken.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:44

thanx! ik ga het maar gewoon proberen de audevard. je moet wat.
@charleybrown: ik zie ook al op tegen de winter. Mijn paard heeft door de maagproblemen heel zijn ripug vast gezet, dus van de week controle, sedatie en losgemaakt. moest toen twee dagen op stal blijven was ie natuurlijk weer heel opgetrokken pijnlijk en had ie goed last ondanks de omeprazole.
nu begreep ik van de kliniek dat er ook nieuw medicijn in omloop is wat 100 euro goedkoper is dan de gastrogard, ben benieuwd. schijnt snel hele goeie resultaten te geven!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:12

Mag je eigenlijk starten met een paard dat omeprazole krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:18

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:24

Ik heb even gekeken naar de fei dopinglijst.

Daar kwam ik deze zin tegen:Treatment of horses suffering from gastric ulceration by the oral administration of ranitidine,
cimetidine or omeprazole is currently permitted under FEI rules. Veterinary Forms do not
need to be completed.

Ik zou dus zeggen dat het mag. Maar voor de zekerheid zou ik de betreffende wedstrijdorganisatie gewoon even bellen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:29

Het mag :j heb t laten lezen door een arts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:31

Hoipiepeloii schreef:
Het mag :j heb t laten lezen door een arts

Dat ligt dus aan het middel. De middelen die bij de DA gegeven worden mogen GastroGard en UlcerGard., maar abler is verboden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:25

Nee, bij een dopingcontrole gaat het om de werkzame stof die je in het bloed vindt ;) Dan staat er geen merkje bij :D
En dat is in alle gevallen omeprazol.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:28

Wat merken jullie precies met het rijden en eventueel zadelen aan je paard met maagproblemen/maagzweer?

Mijn zakjes zijn binnen en we gaan er morgen mee beginnen! Hij is altijd lastig met het eten van medicijnen, dus hopelijk eet hij het door wat muesli.. Ben heel benieuwd of en welk resultaat ik zal zien bij hem!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:55

Moeilijker aan been, stugger in buiging (in mijn geval met name links/rechts, hoewel hij zeker ook minder goed ondertreed)

Wat zuur met zadel opleggen, nog wat zuurder met aansingelen.
Wanneer hij echt last heeft,werkt hij ook echt niet meer mee. (en dat laatste is zeldzaam, héél werkwillig paard nl)

Dat zijn eigenlijk bij Tweet qua rijden wel de duidelijkste dingen.

Ik merk het uiteraard aan nog veel meer, maar je vroeg expliciet naar rijden/zadelen.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:02

Je mag de rest ook wel noemen hoor ;-) ben ik uiteraard ook benieuwd naar!

Femke_Tweety schreef:
Moeilijker aan been, stugger in buiging (in mijn geval met name links/rechts, hoewel hij zeker ook minder goed ondertreed)

Wat zuur met zadel opleggen, nog wat zuurder met aansingelen.
Wanneer hij echt last heeft,werkt hij ook echt niet meer mee. (en dat laatste is zeldzaam, héél werkwillig paard nl)

Dat zijn eigenlijk bij Tweet qua rijden wel de duidelijkste dingen.

Ik merk het uiteraard aan nog veel meer, maar je vroeg expliciet naar rijden/zadelen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:17

die van mij word ook stugger in lijf en reageert niet op been.
in zijn lijf zet ie heel zijn rug vast en brengt de achterbenen niet onder/ dragend (wat meer dan logisch is)
verder merk ik dat ie zich veel meer afsluit en nerveeus/itchy gedrag vertoond.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:23

Herkenbaar wat jullie beschrijven!
Mijn paard is de laatste weken ook super nerveus/gespannen. Kan dat er ook mee te maken hebben?

Ik dacht dat dat dan meer door iets anders zou moeten komen (magnesium kort o.i.d.) en dat de maagzweer dan weer door die stress veroorzaakt wordt? Ik wil binnenkort sowieso ook nog even bloed laten prikken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 06:35

AmFe schreef:
Herkenbaar wat jullie beschrijven!
Mijn paard is de laatste weken ook super nerveus/gespannen. Kan dat er ook mee te maken hebben?

Ik dacht dat dat dan meer door iets anders zou moeten komen (magnesium kort o.i.d.) en dat de maagzweer dan weer door die stress veroorzaakt wordt? Ik wil binnenkort sowieso ook nog even bloed laten prikken.

Door de pijn in de maag raakt het zenuwstelsel gespannen. Dat veroorzaakt het gespannen gedrag. Mensen kunnen ook minder hebben als zij continu pijn hebben. Het kan zijn dat een paard in die situatie baat heeft bij magnesium suppletie. De maagzweren zijn echter de primaire oorzaak.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:04

Is er iemand die zakjes over heeft toevallig? Mijn paard heeft toch een beetje een terugval nadat ik gestopt ben met de Ekygard.

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:24

Ik heb al vrij veel van het topic gelezen maar zou hier toch mijn vraag willen stellen.
Ik heb een 10 jarige ruin waar 2 weken terug een osteopaat en tandarts bij is geweest voor zn jaarlijkse check. De osteopaat gaf aan dat hij last had van maagzuur. Hiervoor hebben wij toen maag compositum van de groene os gekocht. Die krijgt die nu ong 1,5 week. In het begin at hij slechter en zag je hem invallen. Nu is dat wat minder maar ik merk dat hij veel rustiger is. Niet meer naar elke scheve grasspriet kijken met het rijden en bij het longeren minder doordrammen. Kan dit komen door het supplement en dat die minder last van maagzuur heeft of zit die juist niet lekker in zn vel?
Zn vacht glanst, kijkt niet zuur bij het opzadelen of aansingelen of als je aan zn buik zit. Doet ook niet slaan en drinkt genoeg. Enige wat op maagzuur kan duiden is dat hij zn hooi in het water sopt.

Edit: ik zie een gastroscopie niet zitten omdat hij amper symptomen vertoond.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:04

Maagzuur is een pijnlijke aangelegenheid. Kan best dat hij dan rustiger is.

Weet niet of er magnesium in het supplement zit. Dat zou ook een kalmerend effect kunnen hebben begreep ik.

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:16

Er zit geen magnesium in. Enkel calsiumcarbonaat wat dus de ph verhoogd en voor de rest natuurlijke stoffen: Zoethout, Gember, IJslands mos, Calcium carbonaat, Mariadistelzaad, Engelwortel, Hop, Kamille, Mariadistelkruid, Pepermuntblad, Paardenbloemkruid.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:24

Abercrombie schreef:
Maagzuur is een pijnlijke aangelegenheid. Kan best dat hij dan rustiger is.

Weet niet of er magnesium in het supplement zit. Dat zou ook een kalmerend effect kunnen hebben begreep ik.

klopt wat je zegt, maagcomp kan goed werken, alleen soms werkt niet voldoende.
mijn paard keert heel erg in zichzelf maar is wel heel itchy snel geirriteerd.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:27

Elvirave: Die van mij is erg druk als ze maagklachten heeft, en momenteel heel relaxed en rustig nu het beter gaat.