[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:42

Tancreda4 schreef:
Nee, dat niet gelukkig.
Voornaamste 'klachten' nu: een meer aanwezige ademhaling waar je goed hoort dat ze 'vol' zit. Niet lang kunnen draven - snel buiten adem of over haar adem heen dat ze gaat stokken/slikken. Ze hoest momenteel ook weer wat.
Voornaamste probleem afgelopen jaren waren beetje hoest maar vooral snotneuzen en met enige regelmaat luchtwegeninfecties.

Ademhaling buik maandje geleden na wat bakwerk
https://youtu.be/dE-OMgpErxY

Tja, ik weet niet meer wat wel of niet hoort. En dan probeer ik dat op film/geluid te zetten maar dat is best lastig :P
https://youtu.be/SpnYhtbXFmY

dat knijpen op jouw filmpje, doet ze bij mij op rust maar niet zo snel achter elkaar. ik hoop dat jouw paard ook opknapt. :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:48

Nandos schreef:
Ik herken echt dat je spoken gaat zien en niet meer weet wat normaal is. Volgens mij zie je altijd de buik wel iets bewegen, het heeft vooral te maken met die onderste buikspieren. Dat je echt een "lijn" ziet.

Mijn merrie heeft trouwens stofallergie/schimmelallergie, maar volgens mij heeft ze ook last van pollen. Als zij last heeft knijpt ze ook een beetje. Dat is omdat het slijm het uitademen (en in) moeilijker maakt. Dat naknijpen is dus niet alleen voor paardjes die dampig zijn.

OleJon, heb je misschien de mogelijkheid om haar helemaal de stal uit te krijgen? Zodat ze gewoon hele dag en nacht buiten staat? Mijn merrie heeft zelfs last van het stof in de stallen (zijn geen vieze stallen trouwens!) er zweeft gewoon heel veel in afgesloten ruimtes.. Ook van de mesthoop, dat slaat haar ook op de longen. Als je paardje geen snot heeft kan het dat het slijm te vast is/zit. Dan krijgt ze het misschien niet naar buiten (o.a door hoesten etc). Een slijmoplosser kan dan helpen. En anders iets wat ondersteunend zorgt voor meer lucht. Ik heb ook wel eens een soort hoestdrankje van NAF gegeven, daar was ik wel tevreden over maar het is duur. Het hoesten gaat er niet van over maar het moet wel positief werken op de luchtwegen enzo. Je kan ook altijd een scopie doen. Mijn dierenarts is dit aan huis komen doen. Het is heel fijn om te zien hoe alles er van binnen uitziet, dan kan je heel specifiek behandelen.

de dierenarts is vanmidag geweest voor de 3de spuit. heeft haar beluisterd, en zei dat er geen slijm zat. hij wou haar ook 24/7 op de wei zetten. en dan alleen gras. het probleem is dat ik daar geen genoeg gras voor heb. en haar maatje, mijn oudje van bijna 26. die doe je er geen plezier mee om snachts buiten. en om ze uit elkaar te halen is vragen om ogelukken, hij heeft stofallergie. 10 jaar geleden van hooi naar kuil gegaan en nooit weer gehoord. ik heb het voordeel dat ik ze thuis heb. ze krijgen allemaal natte kuil nu en vlas in de stal.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:12

@OleJon : Ja dat is lastig inderdaad. Hopelijk slaat deze spuit wel aan. Ik duim voor jullie.

Ik wil je toch nog adviseren om te kijken naar slijmoplossers. Je kunt sputolysin gewoon zelf kopen bij de paardendrogist. Mijn dierenarts hoorde niks op de longen, maar ze verbeterde maar niet. Ik heb toen een scopie laten doen, ze dat van boven tot onder helemaal vol... Het was heel taai en vast slijm. Dat hoor je dus niet. Heel naar, maar toen kon ik gericht aan de slag en was het heel snel over. Je kunt het altijd proberen :)

Beterschap!!

Tancreda4

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:28

Is die van jou schoon geworden nandos?
Hier leek stomen te helpen maar na een maand terug thuis had ze weer veel meer slijm terug. Ik ben een beetje bang voor de controle en voor de winter.

Ik geef nu respiral. Kijken of dat wat helpt.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:58

Of ze helemaal schoon is weet ik niet. Ik heb na de laatste controle van de DA geen scopie meer gedaan. Op dit moment hoest ze niet meer en knijpt ze niet na. Ik houd haar wel heel erg in de gaten. Je kent je paard toch het beste. Laatst in de paddock met de vele regen zag ik haar iets dieper ademen, maar daarna niks meer gezien. Soms briest ze wat meer dan anders, dan geef ik haar wat bisolvon door haar voer (voorheen sputolysin). Maarja soms briest mijn Shet ook meer dan anders, vraag me dan af of het direct aan slijm ligt of gewoon een kriebelneusje.

Ik zou graag nog wat ondersteunends geven, maar er is zo veel.. Ik merk dat de buitenlucht toch het beste is voor haar. Ze is ook al wat ouder dus ze mag ook lekker van haar dagjes genieten. Ik probeer de laatste weken ook wat minder te focussen, maarja vind het erg lastig. Toen ze zo ziek was ging ik zenuwachtig naar stal..

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:47

Nandos schreef:
@OleJon : Ja dat is lastig inderdaad. Hopelijk slaat deze spuit wel aan. Ik duim voor jullie.

Ik wil je toch nog adviseren om te kijken naar slijmoplossers. Je kunt sputolysin gewoon zelf kopen bij de paardendrogist. Mijn dierenarts hoorde niks op de longen, maar ze verbeterde maar niet. Ik heb toen een scopie laten doen, ze dat van boven tot onder helemaal vol... Het was heel taai en vast slijm. Dat hoor je dus niet. Heel naar, maar toen kon ik gericht aan de slag en was het heel snel over. Je kunt het altijd proberen :)

Beterschap!!

dank je wel. :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:06

Ik word er lichtelijk gek van en ik hoop dat jullie iets weten wat verlichting geeft.

Paar jaar geleden is er bij mijn paard stofallergie geconstateerd. Ze is toen 24 uur naar buiten gegaan met onbeperkt voordroog. Dit heeft een hoop verlichting gebracht.
Ik ben toen van stal veranderd. En sta alweer ruim een jaar op mijn eigen plekje. Super.
Ze staan iedere dag gemiddeld 10 uur buiten. Ze krijgt onbeperkt nat gemaakt hooi. En op stal staat ze op goede kwaliteit stofvrij stro. Helemaal goed. Nergens geen last van.
Tot ze ziek werd . Veelste hoge leverwaarden. Ze begon toen ook weer met hoesten en stond zeer benauwd op stal. Dierenarts geweest heeft ze ventipulmin gehad en een poedertje waar ik de naam even kwijt ben.
De leverwaarden zijn mooi gezakt. Maar ik vind der benauwd blijven. Paar weken terug weer zo benauwd dat ik weer de dieren arts heb gebeld. Ik kon een fles ventipulmin ophalen. En heb dit weer 10 dagen lang gegeven.
Nu vind ik der weer zwaarder ademen. En hoorde net ook weer 3 hoestjes. Ik ga zaterdag de overstap maken van hooi naar voordroog. Ben dat geklieder met water zo zat en als het nog effe niet goed nat is heeft ze er ook weer last van.
Hooi word dus nat gemaakt en besprenkeld met hooispray.

Nu heb ik nog ventipulmin staan wat ik zou kunnen geven. Maar ik hoop eigenlijk iets ondersteunends blijvends te kunnen geven in de hoop dat ze meer lucht krijg.

Nu lees ik goede ervaringen bij de paardendrogist over de kruidenmix. Hebben jullie hier ervaring mee of raden jullie iets heel anders aan?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:38

Geen ervaring met kruidenmix, ik heb wel een tijd pulmitranx gegeven en luchtwegdruppels van Puur.

Leek wel wat te doen maar het hoesten ging pas echt helemaal weg toen ik voordroog ging voeren, dus dat is in ieder geval al een goeie actie.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:23

Ik ben het zo zat dat hooi. Sta twee x per dag hooi te weken. Van de winter zie ik dat echt niet zitten.
Heb ik hooispray gekocht. Ruikt heerlijk. Maar alleen hooispray gaat hem dus ook echt niet worden. Ik gebruik het nu voor extra.
Dan heb ik een selfmade hooistomer staan. Maar als ik een portie goed wil stomen ben ik minimaal 2 uur kwijt. En dat twee x per dag. En durf hem niet aan te zetten als ik er niet bij ben.
Ben dus erg blij dat ik nu iemand gevonden heb met niet al te grote voordroog pakken die aan huis komt leveren.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:00

Ik geef de kruidenmix Mucolyt van St. Hippolyt en ben daar al jaren echt over te spreken. Geef dat standaard bij en als ze toch iets hoest geef ik iets meer en is het weer over. Is te koop bij Rene Wielens. Emmer is misschien duur in aanschaf maar ik doe zo'n half jaar met een emmer.

https://www.rwdh.nl/st-hippolyt-mucolyt ... gskur.html

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:12

felicity schreef:
Ik word er lichtelijk gek van en ik hoop dat jullie iets weten wat verlichting geeft.

Paar jaar geleden is er bij mijn paard stofallergie geconstateerd. Ze is toen 24 uur naar buiten gegaan met onbeperkt voordroog. Dit heeft een hoop verlichting gebracht.
Ik ben toen van stal veranderd. En sta alweer ruim een jaar op mijn eigen plekje. Super.
Ze staan iedere dag gemiddeld 10 uur buiten. Ze krijgt onbeperkt nat gemaakt hooi. En op stal staat ze op goede kwaliteit stofvrij stro. Helemaal goed. Nergens geen last van.
Tot ze ziek werd . Veelste hoge leverwaarden. Ze begon toen ook weer met hoesten en stond zeer benauwd op stal. Dierenarts geweest heeft ze ventipulmin gehad en een poedertje waar ik de naam even kwijt ben.
De leverwaarden zijn mooi gezakt. Maar ik vind der benauwd blijven. Paar weken terug weer zo benauwd dat ik weer de dieren arts heb gebeld. Ik kon een fles ventipulmin ophalen. En heb dit weer 10 dagen lang gegeven.
Nu vind ik der weer zwaarder ademen. En hoorde net ook weer 3 hoestjes. Ik ga zaterdag de overstap maken van hooi naar voordroog. Ben dat geklieder met water zo zat en als het nog effe niet goed nat is heeft ze er ook weer last van.

Nu heb ik nog ventipulmin staan wat ik zou kunnen geven. Maar ik hoop eigenlijk iets ondersteunends blijvends te kunnen geven in de hoop dat ze meer lucht krijg.

Nu lees ik goede ervaringen bij de paardendrogist over de kruidenmix. Hebben jullie hier ervaring mee of raden jullie iets heel anders aan?

Ook in stro zitten altijd schimmelsporen, hoe stofvrij het ook lijkt. Een strostal is funest voor een paard met stofallergie. Je moet de oorzaak aanpakken en dus zorgen voor andere bodembedekking anders wordt je paard steeds slechter. Daar helpt geen ventipulmin of prednisolon tegen. Dus paard van stro af en ook zorgen dat er elders in de stallen niet opgestrooid wordt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:34

Andere bodembedekking is helaas niet mogelijk.
Ik heb haar drie maanden op vlas gehad maar dat was ook geen succes.
Ze staat al zoveel mogelijk buiten minimaal 10 uur per dag.
De stallen zijn goed geventileerd en het stro is stofvrij en van goede kwaliteit. Ze heeft het hier al die maanden goed opgedaan.
Niet hoesten of benauwd.
Heb bij haar eerder het idee dat het periodes zijn. Zo kan ze maanden nergens last van hebben. En zo staat ze weer benauwd of te hoesten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:57

Ik heb heel de nacht liggen denken.

Hoe word er stofallergie geconstateerd?

Jaren geleden op een zaterdag heb ik der s'ochtends buiten gezet. Niks aan de hand. S'middags stond ze der longen uit der lijf te hoesten en stond verschrikkelijk te pompen. Dierenarts meteen laten komen. Conclusie acute stofallergie aanval. Maar is dat wel helemaal terecht?

Zo kan ze maanden nergens last van hebben. En zo kan ze benauwd zijn. Veel hoesten doet ze niet. Afentoe eens 3 kuchjes.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:01

Sinds ik die van mij de kruidenmix Mucolyt erbij geef, kan die van mij gewoon weer op stro staan en krijgt ze voordroog, ze heeft het zelfs even op hooi gedaan omdat het voordroog op was. Ik zou toch eens zo'n emmer misschien aanschaffen Felicity.. Het verschilt natuurlijk per paard, maar zou het zeker het proberen waard vinden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:25

Bij mij is de stofallergie vast gesteld aan de hand van endoscopie en BAL-spoeling

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:52

Dankjewel.

Hoe langer ik er over nadenk hoe meer twijfels ik krijg of het wel stofallergie is.
Dat kunnen ze alleen goed vaststellen door een een endoscopie te maken en een bal spoeling?
Als ze er weer extreem last van heeft ga ik daar toch eens om vragen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:49

felicity schreef:

die van mij heeft het een tijd goed gedaan op corticosteroiden is gewoon een spuit icm met ventulpulmin. heeft die van 8 maand goed op gedaan. die van mij heeft ze laatst ook weer gehad. maar slaan nu niet aan. en ik snap echt wat je doormaakten ben ook wanhopig. weet niet meer waar ik het moet zoeken. van de week met ddie warmte had madam overdag tot verbazing toe nergens last van. en gisteravond was ze zo benauwd zo erg had ik het nog nooit gezien.voordroog zou ik echt doen. kun je geen rubberen tegels in de stal krijgen? die van mij is ook zo benauwd het hoesten valt wel mee.en dat vind ik eerlijk gezegt het ergste nog niet.maar die benauwdheid dat vind ik het minste.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:45

felicity schreef:
Ik heb heel de nacht liggen denken.

Hoe word er stofallergie geconstateerd?

Jaren geleden op een zaterdag heb ik der s'ochtends buiten gezet. Niks aan de hand. S'middags stond ze der longen uit der lijf te hoesten en stond verschrikkelijk te pompen. Dierenarts meteen laten komen. Conclusie acute stofallergie aanval. Maar is dat wel helemaal terecht?

Zo kan ze maanden nergens last van hebben. En zo kan ze benauwd zijn. Veel hoesten doet ze niet. Afentoe eens 3 kuchjes.

Misschien heeft ze ook last van pollen?

Vervelend dat jullie paardjes zo'n last hebben, je maakt je dan zo'n zorgen! Veel beterschap! Ik heb trouwens thuis een scopie laten doen, daarmee en uit mijn verhalen heeft de dierenarts stof/schimmelallergie vastgesteld.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:41

Felicity.. Dit kun je ook via het bloed laten testen op allergieën. Maar vaak bespaart de veearts je die moeite, want de conclusie blijft op zaagsel zetten, geweekt hooi of kuil geven en meer dan 4 uur naar buiten.

Daarnaast kun je ook kiezen voor een bronchoscopie, hierbij kunnen ze wel vasstellen hoe ernstig het is. Sommige paarden zijn zo erg allergisch dat ze niet eens op stal in de buurt van het stro opslag kunnen staan.

Overigens zegt stofvrij stro niet zoveel. In beschimmeld stro kan namelijk minder van het stof in zitten waarvoor ze allergisch zijn dan in mooi stofvrij stro. Ditzelfde geldt ook voor hooi. Ik zou toch proberen om over te gaan op zaagsel.

Dat het altijd goed is gegaan op stro is ook geen garantie voor de toekomst. Een allergie wordt naar mate ze ouder worden sterker.

fabileintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:23

Ik zal me hier ook eens melden :)

Mijn paard (20 jarige connemara), hoest ook verschrikkelijk veel.
Ik heb haar nu 4 jaar en ze had er nooit last van.
2 jaar geleden begon ze met heel af en toe met rijden een keer hoesten aan het begin.
Dat bleef ze een jaar lang doen, wat nagevraagd op stal waar we stonden (ze staat nu thuis, wel dezelfde DA) maar we hoefden ons geen zorgen te maken.
DA is er bij geweest en aan de longen was niks te horen, ook opwekken van het hoesten had totaal geen zin.
Nu hoest ze ook als ze rustig in de wei staat te grazen, ook op stal doet ze het.
Met rijden (ook weer in het begin) hoest ze het ergst.
Nu beginnen we met Chinese kruiden, dat schijnt heel erg goed te helpen volgens de DA. :j
Nu maar hopen dat het helpt.. *\o/*

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:38

felicity schreef:
Dankjewel.

Hoe langer ik er over nadenk hoe meer twijfels ik krijg of het wel stofallergie is.
Dat kunnen ze alleen goed vaststellen door een een endoscopie te maken en een bal spoeling?
Als ze er weer extreem last van heeft ga ik daar toch eens om vragen.

Mijn dochters pony begon ook met hoesten..Eerst een beetje steeds meer.. van mn eige DA ventipulmin + 2x prednisolon gehad..geen resultaat..uiteindelijk ritje faculteit gedaan bronchoscopie gedaan + longspoeling. Gelukkig veel t qua vuiligheid mee maar wel veel slijm! Hun advies: ventipulmin + inhalator met prednison.. Het pufje 4wkn 2x daags moeten geven maar dit haf allemaal geen zin als het stalklimaat niet zou veranderen..Het advies 24/7 buiten ( zolang als dat t kan qua weer) wij afdak gerealiseerd en pown lekker buiten..Het hoesten is tot nu toe volledig weggebleven..pony krijgt voordroog en zelfs dat maak ik nat!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:49

Ik meld me ook even aan, heb nog de moed niet gehad om het hele topic bij te lezen (logisch, 108 pagina's), maar ik zit wat verveeld met 2 hoestende paarden hier. Ze slapen 's nachts in de paddock/piste, en die ligt erg stoffig, dus ik vreesde dat het daaraan lag. Maar anderzijds: er is niets veranderd bij de vorige jaren, dus vind het dan wel vreemd dat ze nu plots last krijgen.

Gisteren mijn piste deels beregend voor de les (heb geen beregeningsinstallatie, dus was behelpen met zo'n cirkelsproeier uit de tuin). Een uurtje les gehad, en behalve tijdens de galop op het eind van de les, heeft ze helemaal niet gehoest of zwaar geademend, hoewel het al behoorlijk heet was en ze niet bepaald getraind is (heeft wel goede basisconditie ondanks haar vetjes :) ).

Nu vraag ik me af: zou ik uitkijken om mijn piste te verbeteren met geopat of tapijtsnippers of zo? Of paard eens laten nazien (dierenarts is nog niet geweest, vakantie tot 12 september), of eerder investeren in beregening van de piste? Moeilijk.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:18

Ik zou eerder naar het ruwvoer kijken. Zit daar niet per ongeluk een schimmeltje in ?

fabileintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:20

Met het ruwvoer is niks aan de hand @bertine37.. Dat voer ik al zolang als ik haar heb, ze vindt het heerlijk

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:21

In het hooi van Mijn vriendje heeft waarschijnlijk een schimmel gezeten waar meneer niet tegen kan. Aangezien hij ZE heeft is hij ook daar gevoeliger voor. Het blijft apart vooral omdat dit hooi al een geruime tijd wordt gevoerd, maar denk dat er een verkeerde baal in heeft gezeten.
Vanavond nog 1x ventipulmin geven en dan is hij hopelijk weer goed.
Heb hem de afgelopen dagen niet echt aan werk gezet. Ook omdat hij afgelopen donderdag een trap in de wei heeft gehad en hij niet super fijn loopt nu.